Organisatie | Molenlanden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Criteria vergunningen centrale huisvesting arbeidsmigranten Molenlanden 2019 |
Citeertitel | Beleidsregels criteria vergunningen centrale huisvesting arbeidsmigranten 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | huisvesting |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-12-2019 | nieuwe regeling | 26-11-2019 | 1041513 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden en de burgemeester van de gemeente Molenlanden, ieder op basis van zijn eigen bevoegdheid,
op grond van de op 29 oktober 2019 door de gemeenteraad van Molenlanden vastgestelde Beleidsnotitie Arbeidsmigranten onder voorwaarden het centraal huisvesten van maximaal 120 shortstay arbeidsmigranten in de gemeente Molenlanden wordt toegestaan in de startsituatie, dat wil zeggen per 29 oktober 2019;
om centrale huisvesting voor shortstay arbeidsmigranten te kunnen exploiteren de exploitant in elk geval dient te beschikken over een exploitatievergunning (op grond van artikel 2:28 van de APV) en een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik (op grond van artikel 2.1, eerste lid, sub c van de Wabo) ten behoeve van het afwijken van het ter plaatse geldende bestemmingsplan;
vanwege het in de beleidsnotitie opgenomen maximum aantal centraal te huisvesten shortstayarbeidsmigranten, de verwachting is dat het aantal (potentiële) aanvragers van c.q. belangstellende exploitanten voor huisvesting groter zal zijn dan het aantal voor verlening beschikbare vergunningen én de sterke verbondenheid tussen het vergunningstelsel van de APV en de Wabo, zowel de vereiste exploitatievergunning als de vereiste omgevingsvergunning worden aangemerkt als een zogenoemde ‘schaarse vergunning’;
op grond van rechtspraak van de hoogste bestuursrechter voor de verdeling (en verlening) van schaarse vergunningen specifieke verdelingsnormen gelden. Zo dient het verdelende bestuursorgaan met het oog op het creëren van een gelijk speelveld voldoende mededingingsruimte te creëren door alle potentiële gegadigden expliciet in de gelegenheid te stellen om hun belangstelling voor de beschikbare schaarse vergunningen kenbaar te maken door middel van het indienen van formele aanvragen. Ook is het verdelende bestuursorgaan verplicht om een passende mate van openbaarheid te verzekeren als het gaat om de wijze waarop de beschikbare schaarse vergunningen worden verdeeld en verleend. De beschikbare schaarse vergunningen gelden tenslotte niet voor onbepaalde tijd, maar hebben een beperkte looptijd c.q. werkingsduur’;
dit concreet betekent dat respectievelijk de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders voorafgaand aan de verdeling en verlening van de beschikbare schaarse exploitatie- en omgevingsvergunningen voor de vestiging en exploitatie van een centrale huisvestingslocatie voor shortstaymigranten duidelijkheid moeten bieden over zowel de procedurele behandeling van in te dienen vergunningaanvragen (het beschikbaar komen c.q. de beschikbaarheid van schaarse vergunningen, het aanvraagtijdvak en de wijze van aanvragen) als over de inhoudelijke beoordelings- en afwegingscriteria op basis waarvan aanvragen worden verleend dan wel geweigerd;
deze beleidsregels de toe te passen verdelingsmethode van de ‘vergelijkende toets’ bevatten, evenals procedurele spelregels en inhoudelijke criteria aan de hand waarvan de burgemeester (voor wat betreft de vereiste exploitatievergunning) en het college van burgemeester en wethouders (voor wat betreft de vereiste omgevingsvergunning) het beschikbare aantal plaatsen voor shortstaymigranten zullen verdelen. Anders dan bij andere type verdelingsprocedures staat bij de ‘vergelijkende toets’ de kwaliteit van de ingediende aanvragen centraal.
Artikel 2. Kennisgeving beschikbare plaatsen
Namens de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders wordt bekend gemaakt dat voorafgaand aan de aanvraagfase dat én hoeveel schaarse vergunningen beschikbaar komen c.q. zijn. De openbare kennisgeving en de oproep tot mededinging vindt in digitale vorm in elk geval plaats op de gemeentelijke website en in het elektronisch Gemeenteblad.
2.2 Inhoud openbare kennisgeving
De bekendmaking zoals bedoeld onder 2.1 vermeldt in elk geval:
De Beleidsnotitie Arbeidsmigranten, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Algemene plaatselijke verordening (APV), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en deze beleidsregels zijn daarbij onverminderd van toepassing.
Direct na de openbare kennisgeving hebben potentieel gegadigden twee weken de gelegenheid om vragen te stellen ter verduidelijking van (specifieke onderdelen van) de verdelingsprocedure en de daarbij toe te passen criteria. Deze vragen kunnen schriftelijk dan wel digitaal ingediend worden. De ingekomen vragen worden van een reactie voorzien en bij wijze van een ‘Nota van Inlichtingen’ voor ommekomst van de indieningstermijn via de gemeentelijke website voor een ieder digitaal raadpleegbaar gesteld.
3.1 Indienen vergunningaanvragen
3.1.1 Indiener dient een aanvraag om omgevingsvergunning en een aanvraag om exploitatievergunning in, binnen twee maanden na de dag van openbare kennisgeving. Indien één van beide aanvragen ontbreekt, wordt de indiener hierop gewezen. Vervolgens dient de indiener de ontbrekende aanvraag binnen twee weken na de aanvraag alsnog aan te leveren, om deel te nemen aan de beoordelingsprocedure.
3.1.2 Aanvragen om exploitatie- respectievelijk omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik dienen tijdig, volledig en op de juiste manier, overeenkomstig de toepasselijke bij of krachtens de Awb, Wabo en APV gestelde regels, te worden ingediend.
3.2.1 Verplichte onderdelen aanvraag exploitatievergunning
3.2.2 Verplichte onderdelen aanvraag omgevingsvergunning
Verplichte onderdelen van de in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning zijn, naast een volledig en naar waarheid ingevuld aanvraagformulier dat voorzien is van alle gevraagde bescheiden, in elk geval ook een ruimtelijke onderbouwing waaruit de planologische aanvaardbaarheid van de centrale locatie blijkt;
Voor tijdig ingediende, maar onvolledige aanvragen zal het bevoegde bestuursorgaan met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht aan de aanvrager gelegenheid geven om de aanvraag binnen een nader bepaalde termijn op toereikende wijze aan te vullen. Een onvolledige aanvraag die niet tijdig is aangevuld wordt buiten behandeling gesteld.
De vergelijkende inhoudelijke toets vindt plaats op basis van de volgende criteria:
de initiatiefnemer is eindverantwoordelijk voor het opstellen, uitvoeren en bekostigen van een beheersplan, gericht op het wegwijs maken van arbeidsmigranten, creëren van een veilige leefsituatie en het voorkomen van overlast. Het beheersplan voorziet daartoe in elk geval in:
het beschikbaar stellen van informatie voor arbeidsmigranten over voorzieningen en diensten in de woon- en leefomgeving, zoals huisarts, tandarts, apotheek, hulpdiensten, gemeente, belangrijke telefoonnummers, (openbaar) vervoer en nabijgelegen winkels, en aantonen dat de betrokken diensten hierin meegenomen zijn
4.2 Beoordelingssystematiek vergelijkende toets: puntentoekenning, rangorde
Aan de hand van de totaalscore van de beoordeling van de exploitatie- en omgevingsvergunning per initiatiefnemer stelt het bevoegd gezag een rangorde op. De aanvraag met het hoogste puntenaantal (hoogste totaalscore) staat daarbij op de eerste plaats, de overige aanvragen naar gelang het aantal punten op de plaatsen daaropvolgend. Aanvragen eindigen bij een gelijke puntenscore op dezelfde rang. In die situatie vindt bij wijze van loting de uiteindelijke rangorde bepaald. De loting gebeurt namens het bevoegde gezag, niet zijnde door de behandelend ambtenaar. De loting is openbaar voor de vergunningaanvragers.
Indien op het moment van sluiting van inschrijving meerdere initiatieven ingediend zijn, is het volgende van toepassing. Indien het hoogst scorende initiatief voorziet in het volledig toegestane aantal arbeidsmigranten, wordt dit initiatief voorgedragen aan het bevoegd gezag om vergunning te krijgen, De overige ingediende initiatieven (aanvragen) worden afgewezen.
Indien het hoogst scorende initiatief niet voorziet in het volledige aantal toegestane arbeidsmigranten, zal de initiatiefnemer van de aanvraag met de tweede hoogste score gevraagd worden voor het resterende aantal een (eventueel gewijzigd) plan in te dienen binnen een nader te bepalen periode. Mocht dit initiatief niet haalbaar zijn, wordt het derde hoogst scorende initiatief benaderd met dezelfde vraag. Deze procedure loopt door totdat de 120 plaatsen voor shortstay arbeidsmigranten geborgd zijn in een plan, of al de aanvragers bevraagd zijn.
Het bevoegd gezag toetst de aanvragen aan de Wet Bibob. Daartoe levert de aanvrager bij elke aangevraagde vergunning een volledig ingevuld Bibob formulier aan. In geval van ‘ernstig gevaar’ (in de zin van artikel 3 van de Wet Bibob) wordt de aangevraagde vergunning geweigerd, ongeacht de behaalde puntenscore. (zie 3.2.1. sub e)
Het bevoegd gezag kan zich in het kader van de vergelijkende toets voor één of meerdere criteria laten adviseren door één of meer (externe) deskundigen.
Artikel 5. Besluitvormingsfase
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders verlenen, op basis van het advies van de beoordelingscommissie, respectievelijk de exploitatievergunning en omgevingsvergunning.
5.2 Werkingsduur c.q. looptijd vergunningen
De te verlenen exploitatievergunning en omgevingsvergunning hebben beide een maximale werkingsduur (looptijd) van 5 jaar, te rekenen vanaf de ingangsdatum van vergunningverlening.