Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019
CiteertitelBeleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn, vastgesteld op 15 september 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-12-2019Nieuwe regeling

12-11-2019

gmb-2019-290813

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn;

 

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn 2014;

 

B E S L U I T vast te stellen de:

 

Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn 2019

Inhoudsopgave

 

Doel van de beleidsregels - 2

Juridisch kader - 2

Ontheffing APV artikel 2.10, lid 1- 2

Verkeersbesluit - 2

 

Beleidsregels 3

1. Begripsbepalingen: 3

2, Aanvraag ontheffing voor plaatsen en exploiteren van openbare oplaadpalen 3

2b. Aanvraag voor een verkeersbesluit voor gereserveerde parkeerplaats(en) bij een oplaadpaal 3

2c. Website exploitant oplaadpalen 3

2d. Kosten opladen voor gebruiker 4

3. Aanvraagprocedure ontheffing met of zonder verkeersbesluit (zie 2b) en beoordeling aanvraag 4

4a. Aanvragen verkeersbesluit voor een tweede gereserveerde parkeerplaats bij een openbare oplaadpaal of aanvragen van een ontheffing en een verkeersbesluit voor een openbare oplaadpaal met gereserveerde parkeerplaats(en) als er binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruikers bestaande openbare oplaadpalen zijn 5

4b. Aanvragen realisatie van een tweede gereserveerde parkeerplaats bij een openbare oplaadpaal of aanvragen ontheffing en realisatie van een openbare oplaadpaal met gereserveerde parkeerplaats(en) als er binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruikers bestaande openbare oplaadpalen zijn 5

5. Besluit 5

6. Start geldigheid ontheffing voor plaatsen openbare oplaadpaal 5

7. Plaatsing en aansluiting openbare oplaadpaal 5

8. Verwijderen en herplaatsen openbare oplaadpaal na onderhoud of reconstructie openbare ruimte 6

9. Beheer openbare oplaadpaal: normaal beheer en beheer bij werkzaamheden openbare ruimte 6

10. Inrichting en beheer gereserveerde parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s 6

11. Bereikbaarheid 6

12. Openbaarheid oplaadpaal 6

13. Interoperabiliteit 6

14. Groene stroom 6

15. Informatie over gebruik oplaadpalen 6

16. Veiligheid 6

17. Aansprakelijkheid 6

18. Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone 7

19. Handhaving 7

20. Termijn 7

21. Wijzigen of intrekken van ontheffing en verkeersbesluit 7

a) Bij wijziging of intrekken van de beleidsregels 7

b) Bij afwijken van beleidsregels door exploitant 7

c) Bij onderhoud of reconstructie 7

22. Bijzondere omstandigheden 7

 

Bijlage: Plankaart laadinfrastructuur

 

Bijlage: Ondertekening beleidsregels

 

Doel van de beleidsregels

Het doel van de beleidsregels is om:

• particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en exploitanten van openbare oplaadpalen duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van openbare oplaadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bij deze oplaadpalen;

• particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en exploitanten van openbare oplaadpalen geschikt voor het plaatsen in de openbare ruimte te informeren over de te volgen procedure;

• aanvragen voor het plaatsen van openbare oplaadpalen en het aanwijzen van bijbehorende parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen op een zelfde en gelijkwaardige manier te kunnen beoordelen en af te handelen.

 

Bedrijven die openbare oplaadpalen in de openbare ruimte in de gemeente Alphen aan den Rijn willen exploiteren (exploitanten) ) en aan kunnen tonen dat zij dit professioneel doen, kunnen aanvragen hiervoor indienen bij de gemeente Alphen aan den Rijn als ze deze beleidsregels ondertekenen en indienen bij de gemeente Alphen aan den Rijn en daarmee aangeven dat ze de beleidsregels onderschrijven en zullen naleven. Daarbij houden zij zich aan actuele versie van de Basisset Afspraken Laadpaal voor de onderdelen Beheer en monitoring, Functionaliteit, Vormgeving, Techniek en veiligheid, Backoffices en interfaces, Smart Charging en V2X, Security en Standaarden en normen.

 

Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op openbare oplaadpalen in de openbare ruimte bij locaties waar openbaar kan worden geparkeerd. Bij het doorontwikkeling van openbare oplaadvoorzieningen anders dan oplaadpalen, kunnen de beleidsregels ook daarop van toepassing worden verklaard.

 

Juridisch kader

 

Ontheffing APV artikel 2:10, lid 1

Lid 1 van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening gaat over voorwerpen op of aan de weg. In lid 1 staat dat het verboden is de weg, een weggedeelte of andere openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, indien:

a. het gebruik schade toebrengt of kan toebrengen aan de weg, de bruikbaarheid van de weg belemmert of kan belemmeren, dan wel een belemmering vormt of kan vormen voor het beheer of onderhoud van de weg; of

b. het gebruik niet voldoet aan redelijke eisen van welstand.

c. het gebruik overlast oplevert voor gebruikers van de aanpalende onroerende zaak.

 

In lid 6 van hetzelfde artikel staat dat het bevoegde bestuursorgaan ontheffing kan verlenen van het verbod in het eerste lid.

 

Het plaatsen van oplaadpalen valt niet onder het gebruik van een weg overeenkomstig de publieke functie daar. Er moet voor het plaatsen van een oplaadpaal dus een ontheffing worden verleend. Het is ook mogelijk dat de gemeente de oplaadpaal in de APV opneemt als een voorwerp dat onderdeel is van de publieke functie van een weg dat dient tot algemeen nut, namelijk het aanbieden van stroom. Een ontheffing is in dat geval niet nodig.

 

Verkeersbesluit

Voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bij openbare oplaadpalen in de openbare ruimte is een verkeersbesluit nodig. Per oplaadpaal met 2 oplaadpunten kunnen per verkeersbesluit 1 of 2 parkeerplaatsen worden gereserveerd. In het verkeersbesluit worden door of namens het college van burgemeester en wethouders de betreffende parkeerplaats(en) aangewezen door middel van het plaatsen van een verkeersbord E4 (P) “opladen elektrische voertuigen” bij een oplaadpaal met een onderbord OB504 met 2 pijlen of 1 pijl (1 pijl afgeplakt bij 1 gereserveerd parkeervak of onderbord OB501R of L) en een witte kruismarkering op de aangewezen parkeerplaats(en).

 

Beleidsregels

 

1. Begripsbepalingen:

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

a. elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en gebruik kunnen maken van de openbare oplaadpalen om op te laden.

b. oplaadpaal: een paal met 2 aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische motorvoertuigen; bij uitzondering kan een oplaadpaal met 1 aansluiting voor het opladen van elektrische motorvoertuigen worden toegestaan;

c. aanvrager ontheffing APV artikel 2.10, lid 1: een exploitant van openbare oplaadpalen:

d. gebruiker:

1. een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Alphen aan den Rijn en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig.

2. een particulier die eigenaar en/of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig is in de gemeente Alphen aan den Rijn.

e. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

2, Aanvraag ontheffing voor plaatsen en exploiteren van openbare oplaadpalen.

Een aanvraag bij de gemeente Alphen aan den Rijn voor een ontheffing voor het plaatsen en exploiteren van een of meerdere openbare oplaadpalen op de openbare weg, kan alleen worden ingediend door een exploitant van openbare oplaadpalen die deze beleidsregels heeft ondertekend.

 

De gemeente brengt leges in rekening bij de exploitant voor de ontheffing. Het geldende tarief staat in de Legesverordening Alphen aan den Rijn die is te vinden op de website www.wetten.nl.

 

2b. Aanvraag voor een verkeersbesluit voor gereserveerde parkeerplaats(en) bij een oplaadpaal.

Een aanvraag bij de gemeente Alphen aan den Rijn voor een verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen bij een oplaadpaal, kan alleen worden ingediend door een exploitant van openbare oplaadpalen die deze beleidsregels heeft ondertekend.

 

Een aanvraag bij de gemeente Alphen aan den Rijn voor een verkeersbesluit voor het reserveren van 1 of 2 parkeerplaatsen voor het opladen van de elektrische auto’s bij een oplaadpaal is nodig als er voor de parkeerplaats(en) nog geen verkeersbesluit is genomen.

 

Bij een oplaadpaal wordt altijd eerst maar 1 gereserveerde parkeerplaats gerealiseerd, ook al is er een verkeersbesluit voor het reserveren van 2 parkeerplaatsen. Voor het aanvragen van een verkeersbesluit voor een tweede parkeerplaats of voor het realiseren van een tweede parkeerplaats waarvoor al een verkeersbesluit is genomen, wordt verwezen naar punt 4a (aanvraag verkeersbesluit) of 4b (aanvraag realisatie). Bij uitzondering kan de tweede parkeerplaats direct worden gerealiseerd (bij 3 of meer nieuwe gebruikers).

 

2c. Website exploitant oplaadpalen.

De exploitant beschikt over een website en een app met daarop relevante informatie over de openbare oplaadpalen voor de gebruiker: het aanvraagproces, de doorlooptijd van een aanvraag, het minimale en maximale laadvermogen, informatie over laadpassen en de laadprijs per kWh inclusief btw die de exploitant in rekening brengt bij de gebruiker. Bij meerdere aanbieders kan een eerste gebruiker op basis van deze gegevens een keuze maken voor een bepaalde aanbieder.

 

2d. Kosten opladen voor gebruiker.

De laadprijs die de exploitant in rekening brengt bij gebruikers voor het opladen bij een bepaalde oplaadpaal is voor alle gebruikers gelijk. Wijziging van de laadprijs moet worden doorgegeven aan de gemeente met vermelding van de reden(en)

 

3. Aanvraagprocedure ontheffing met of zonder verkeersbesluit (zie 2b) en beoordeling aanvraag.

Per oplaadpaal wordt een aanvraag ingediend. Een aanvraag voor het plaatsen van een openbare oplaadpaal in de openbare ruimte bevat:

- gegevens van de gebruiker(s);

- een bevestiging dat de aanvrager dat niet op eigen terrein kan parkeren;

- een voorstel voor de locatie van de oplaadpaal inclusief de bijbehorende te reserveren parkeerplaats(en);

- een eventuele voorziening ter bescherming van de oplaadpaal;

- de uitvoering van en het type oplaadpaal;

 

Het type oplaadpaal en de uitvoering ervan dient vooraf goedkeuring te krijgen van de gemeente. De oplaadpaal geldt dat deze niet mag worden gebruikt voor reclamedoeleinden.

 

Bij een voorstel voor een locatie wordt gebruik gemaakt van de bij deze beleidsregels vastgestelde kaart met locaties van oplaadpalen in de gemeente Alphen aan den Rijn (Plankaart Laadinfrastructuur). Gemotiveerd afwijken van de lijst kan worden toegestaan. Voor de locaties van de kaart kan al een verkeersbesluit zijn genomen. Een verkeersbesluit is dan niet meer nodig.

 

De aanvraag kan door de exploitant worden gedaan:

1. op verzoek van een gebruiker die niet kan beschikken over een parkeermogelijkheid op eigen terrein;

2. op initiatief van de exploitant waarbij op basis van een bij de gemeente beschikbare prognoses, wordt aangetoond dat op de locatie binnen een jaar ook behoefte is aan de oplaadpaal

 

Een aanvraag voor een openbare oplaadpaal op initiatief van een exploitant kan 1x per jaar in september worden gedaan voor het daarop volgende jaar, op basis van de prognose voor de behoefte aan openbare oplaadpalen voor dat volgende jaar in een prognosegebied(zeshoekig gebied met een doorsnede van circa 400 meter) en het aantal aanwezige openbare oplaadpunten in en direct naast dat prognosegebied, e.e.a. ter beoordeling van de gemeente. In 2019 kan deze aanvraag na het vaststellen en ondertekenen van deze Beleidsregels worden gedaan tot uiterlijk 1 januari 2020. Een aanvraag kan worden gedaan als het aantal benodigde openbare oplaadpalen in de prognose groter is dan het aantal aanwezige openbare oplaadpunten. De prognoses worden per jaar bepaald aan de hand van de bij de gemeente beschikbare prognoses voor de behoefte aan openbare oplaadpalen in 2020 en 2025. Voor de tussenliggende jaren wordt de behoefte aan oplaadpalen bepaald door lineaire interpolatie van de prognoses voor 2020 en 2025. Tussentijdse bijstelling van prognoses voor de behoefte aan oplaadpalen in 2025 door de gemeente is mogelijk.

 

Bij een aanvraag op initiatief van een exploitant wordt een laadprijs gehanteerd die minder of gelijk is aan de laadprijs die geldt voor de openbare oplaadpalen die op aanvraag worden geplaatst en die is vermeld op de website van de exploitant. Verder zijn de oplaadpalen minimaal gelijk aan de openbare oplaadpalen die op aanvraag kunnen worden geplaatst. Bij locaties waarvoor meerdere aanvragen zijn worden deze in gelijke aantallen om en om verdeeld op basis van loting voor de eerste keus, etc.

 

De aanvraag en de exacte plaats van de oplaadpaal inclusief de bijbehorende parkeerplaatsen wordt beoordeeld en bepaald door de gemeente. Naast de hiervoor genoemde voorwaarden voor aanvragen op initiatief van een exploitant, gelden de volgende voorwaarden:

a) niet direct bij een woning plaatsen als de oplaadpaal vanaf de begane grond in de woning duidelijk zichtbaar is zonder hiervoor extra moeite te doen (bijv. niet alleen zichtbaar onder een bepaalde hoek als men voor het raam staat);

b) de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) blijft gewaarborgd;

c) er zijn geen belemmeringen ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

d) er is geen gelijktijdige aanvraag van een openbare oplaadpaal binnen een loopafstand van 200 meter van de adres(sen) van de gebruiker(s);

e) geen aanvraag als er al bestaande openbare oplaadpalen staan in de openbare ruimte binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruiker(s), behalve als het gebruik daarvan aanleiding is voor een extra oplaadpaal (zie punt 4) en niet door reservering van een 2e parkeerplaats bij een bestaande oplaadpaal binnen een loopafstand van 200 meter in de laadbehoefte worden voorzien (zie punt 4);

f) de desbetreffende locatie is in eigendom van de gemeente;

g) er is binnen 1 jaar geen onderhoud of reconstructie van de openbare ruimte gepland op de plaats van de paal.

 

4a. Aanvragen verkeersbesluit voor een tweede gereserveerde parkeerplaats bij een openbare oplaadpaal of aanvragen van een ontheffing en een verkeersbesluit voor een openbare oplaadpaal met gereserveerde parkeerplaats(en) als er binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruikers bestaande openbare oplaadpalen zijn.

Een aanvraag bevat de gegevens van de toekomstige gebruiker(s) en toont aan de hand van het gebruik dat de bestaande openbare oplaadpaal effectief in gebruik is:

- voor een 2e parkeerplaats bij een bestaande openbare oplaadpaal moet in de laatste 2 maanden voor de aanvraag minimaal 50 keer zijn opgeladen bij de openbare oplaadpaal met een minimaal gebruik van 500 kWh;

- voor een nieuwe openbare oplaadpaal als er binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruiker(s) bestaande openbare oplaadpalen zijn, moet in de laatste 2 maanden voor de aanvraag minimaal 100 keer zijn opgeladen bij elk van de bestaande openbare oplaadpalen met een minimaal gebruik van 1000 kWh.

 

Bij een aanvraag op initiatief van een exploitant (zie punt 3) vervallen deze eisen.

 

4b. Aanvragen realisatie van een tweede gereserveerde parkeerplaats bij een openbare oplaadpaal of aanvragen ontheffing en realisatie van een openbare oplaadpaal met gereserveerde parkeerplaats(en) als er binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruikers bestaande openbare oplaadpalen zijn.

In dit geval is er al een verkeersbesluit genomen voor de gereserveerde parkeerplaats(en). Een aanvraag bevat de gegevens van de toekomstige gebruiker(s) en toont aan de hand van het gebruik dat de bestaande openbare oplaadpaal effectief in gebruik is:

- voor een 2e parkeerplaats bij een openbare oplaadpaal moet in de laatste 2 maanden voor de aanvraag minimaal 50 keer zijn opgeladen bij de openbare oplaadpaal met een minimaal gebruik van 500 kWh;

- voor een nieuwe openbare oplaadpaal als er binnen 200 meter loopafstand van adres(sen) van gebruiker(s) bestaande openbare oplaadpalen zijn, moet in de laatste 2 maanden voor de aanvraag minimaal 100 keer zijn opgeladen bij elk van de bestaande openbare oplaadpalen met een minimaal gebruik van 1000 kWh.

 

Bij een aanvraag op initiatief van een exploitant (zie punt 3) vervallen deze eisen.

 

5. Besluit.

Het besluit over een ontheffing voor het plaatsen van een openbaar oplaadpaal inclusief het aanwijzen van (een) bijbehorende gereserveerde parkeerplaats(en) of het aanwijzen van een tweede gereserveerde parkeerplaats om op te laden bij de openbare oplaadpaal wordt genomen door of namens het college.

 

6. Start geldigheid ontheffing voor plaatsen openbare oplaadpaal.

De ontheffing voor het plaatsen van een oplaadpaal wordt eerst van kracht en kan dus pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.

 

7. Plaatsing en aansluiting openbare oplaadpaal.

De openbare oplaadpaal wordt aangesloten op het openbare elektriciteitsnet. De netbeheerder hiervan in de gemeente Alphen aan den Rijn is Liander. Een exploitant van openbare oplaadpalen die deze wil aansluiten op het openbare netwerk wendt zich daarvoor dan ook tot Liander. Als Liander opdracht krijgt voor het aansluiten zal zij een vergunning of melding (afhankelijk van de graafoppervlakte) bij de gemeente in het meldingssysteem MOOR doen. De kosten van het plaatsen en aansluiten van de oplaadpaal inclusief eventuele goedgekeurde voorzieningen ter bescherming van de oplaadpaal, zijn voor rekening van de aanvrager.

 

8. Verwijderen en herplaatsen openbare oplaadpaal na onderhoud of reconstructie openbare ruimte.

Bij onderhouds- of reconstructiewerkzaamheden in de openbare ruimte is het mogelijk dat de oplaadpaal tijdelijk of definitief (zie punt 21d) moet worden verwijderd. Indien dit meer dan 5 jaar na de datum van de ontheffing gebeurd, dan zijn alle kosten voor veilig verwijderen en herplaatsen van de oplaadpaal inclusief eventuele goedgekeurde voorzieningen voor rekening van de aanvrager. Indien dit binnen 5 jaar na de datum van de ontheffing gebeurd, dan zijn deze kosten voor de gemeente.

 

9. Beheer openbare oplaadpaal: normaal beheer en beheer bij werkzaamheden openbare ruimte.

De aanvrager van de ontheffing voor het plaatsen van een oplaadpaal is tevens de exploitant en beheerder hiervan. De aanvrager is verantwoordelijk voor de exploitatie en het beheer en onderhoud van de oplaadpaal en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening.

 

10. Inrichting en beheer gereserveerde parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s.

De gemeente Alphen aan den Rijn plaats het benodigde verkeersborden en de markering.

 

11. Bereikbaarheid.

De aanvrager van de openbare oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal.

 

12. Openbaarheid oplaadpaal.

De openbare oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De aanvrager zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.

 

13. Interoperabiliteit.

Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekker.

 

14. Groene stroom.

Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de aanvrager van de oplaadpalen alleen gegarandeerde groene stroom (laten) leveren die duurzaam is opgewekt in Nederland.

 

15. Informatie over gebruik oplaadpalen.

De exploitant van oplaadpalen zorgt voor inzicht in het feitelijke gebruik van de oplaadpalen vanaf plaatsing van de oplaadpalen tot en met 1 maand voor de actuele datum.

 

16. Veiligheid.

De openbare oplaadpaal voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

 

17. Aansprakelijkheid.

De aanvrager is aansprakelijk voor alle schade die door gebruik van de openbare oplaadpaal of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Alphen aan den Rijn is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De aanvrager vrijwaart hiervoor de gemeente. De aanvrager verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis. Door gebruik te maken van de mogelijkheid om ontheffingen aan te vragen geeft de aanvrager aan deze voorwaarden te accepteren.

 

18. Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone.

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur of enige andere beperking geldt, geldt deze beperking onverminderd ook voor de oplaadvakken.

 

19. Handhaving.

De gemeente ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, blauwe zone en andere beperkingen die voor alle parkeerplaatsen gelden.

 

20. Termijn.

Deze Beleidsregels openbare oplaadpalen elektrisch voertuigen gemeente Alphen aan den Rijn treden in werking op de dag, volgende op de dag van bekendmaking ervan en worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig met opgave van redenen door het college gewijzigd of ingetrokken. Het wijzigen of intrekken van de beleidsregels heeft alleen gevolgen voor nieuwe aanvragen en aanvragen die nog niet zijn goedgekeurd. Voor verleende ontheffingen blijven de daarbij geldende beleidsregels van toepassing

 

21. Wijzigen of intrekken van ontheffing en verkeersbesluit.

a) Bij wijziging of intrekken van de beleidsregels

Na het wijzigen of intrekken van de beleidsregels kan het college ook besluiten om ontheffing en verkeersbesluit(en) voor een bestaande oplaadpaal te wijzigen of in te trekken. Bij intrekking heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. Als de ontheffing 5 jaar of ouder is dan zijn de kosten hiervoor geheel voor de aanvrager. Is de ontheffing minder dan 5 jaar, dan zijn de kosten voor de gemeente.

b) Bij afwijken van beleidsregels door exploitant

Indien de aanvrager van een openbare oplaadpaal zich niet houdt aan de beleidsregels kan het college de ontheffing intrekken. In dit geval heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. De kosten hiervoor zijn voor de rekening van de aanvrager. Het college kan ook verkeersbesluiten waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.

c) Bij onderhoud of reconstructie

Het college kan de ontheffing en het verkeersbesluit ook intrekken, indien er onderhoud of reconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de aanvrager bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is.

 

Als de ontheffing wordt ingetrokken heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal veilig te verwijderen op het moment dat het onderhoud of de reconstructie ter plaatse van de oplaadpaal gaat starten. Kosten hiervoor en voor eventuele herplaatsing zijn voor rekening van de gemeente, wanneer het onderhoud of de reconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de ontheffing. Kosten zijn voor rekening van de aanvrager, wanneer het onderhoud of reconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de ontheffing plaatsvindt. Voor het herplaatsen van de oplaadpaal zijn de beleidsregels van toepassing (aanvraag, ontheffing, verkeersbesluit).

 

22. Bijzondere omstandigheden.

Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

 

 

Bijlage: Plankaart laadinfrastructuur

 

 

Bijlage: Ondertekening beleidsregels

 

Door deze beleidsregels te ondertekenen geeft………………………………………….…………. (naam bedrijf), gevestigd te ………………….…………....…(plaatsnaam) en rechtsgeldig vertegenwoordigd door ondergetekende, te kennen deze beleidsregels te onderschrijven en na te leven bij het plaatsen, aansluiten en beheren van openbare oplaadpalen. De gemeente zal op haar website informatie opnemen over de mogelijkheid een openbare oplaadpalen aan te vragen en daarbij voor aanvragen verwijzen naar de bedrijven die deze beleidsregels hebben ondertekend.

 

Datum:___________________

 

Naam:____________________

 

Functie:___________________

 

Handtekening_______________

 

 

 

Vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 12 november 2019,

de secretaris, de burgemeester,

ing. drs. P.D. Wekx, MBA, mr. drs. J.W.E. Spies