Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Holland

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent werkgeverscommissie statengriffie (Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Holland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingVerordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent werkgeverscommissie statengriffie (Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland)
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81 van de Provinciewet
  2. artikel 152 van de Provinciewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

11-11-2019

prb-2019-7796

1267224/1267226

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van Provinciale Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent werkgeverscommissie statengriffie (Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland)

Provinciale Staten van Noord-Holland;

 

Overwegende dat Provinciale Staten de werkgeverscommissie hebben ingesteld en aan de werkgeverscommissie bevoegdheden met betrekking tot het werkgeverschap jegens de op de statengriffie werkzame ambtenaren hebben overgedragen;

 

Overwegende dat het naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren wenselijk is om de verordening te actualiseren en hernieuwd vast te stellen;

 

Gelet op de artikelen 81 en 152 van de Provinciewet;

 

Besluiten vast te stellen:

 

Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland

Artikel 1 Instelling

Er is een werkgeverscommissie die de invulling van het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame functionarissen die met de provincie een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    Provinciale Staten dragen de bevoegdheden op grond van de Ambtenarenwet, de cao provinciale sector, de daaraan gerelateerde uitvoeringsregelingen en de provinciale personeelsregeling of protocollen en op grond van artikel 25 en 104e, tweede lid, van de Provinciewet over aan de werkgeverscommissie;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van Provinciale Staten behorende beslissingen en regelingen;

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie is een politiek breed samengestelde commissie en bestaat uit vier leden uit Provinciale Staten.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kiest uit haar midden een voorzitter en zijn vervanger.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door Provinciale Staten uit hun midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van provinciale staten.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan provinciale staten;

      het ontslag gaat in als de opvolger door de Provinciale Staten is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de provinciale staten;

    • c.

      indien Provinciale Staten van oordeel zijn dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van Provinciale Staten kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn om daarin een informerende en adviserende rol te vervullen.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde en maakt met Gedeputeerde Staten of de provinciesecretaris afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    De griffier of een door de griffier aan te wijzen functionaris draagt zorg voor het secretariaat.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden, bedoeld in artikel 3, eerste lid.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Bij een gelijk aantal voor- en tegenstemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f, van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van het belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een statenlid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van artikel 8 jaarlijks verslag uit aan Provinciale Staten van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Intrekking

De Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland 2011 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland

Haarlem, 11 november 2019

Provinciale Staten van Noord-Holland,

A.Th.H. van Dijk,

voorzitter.

K. Bolt,

griffier.

Toelichting Verordening werkgeverscommissie statengriffie Noord-Holland  

Algemeen

De Provincie is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij de provincie. Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten vullen dit werkgeverschap in. Provinciale staten zijn daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn ambtelijke organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van Provinciale Staten ligt het voor de hand dat zij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instellen waaraan zij deze taak delegeren. Gelet op de artikelen 81 en 152, eerste lid van de Provinciewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. De verordening voorziet daarin. De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten.

 

Artikelsgewijs

Artikel 1 Instelling werkgeverscommissie

Op grond van artikel 81 van de Provinciewet kunnen provinciale staten een werkgeverscommissie instellen. Deze commissie neemt zoveel mogelijk de werkgeversrol van Provinciale Staten over.

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 2 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie vrijwel alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Er is een aantal bevoegdheden dat gelet op zijn aard niet door Provinciale Staten overgedragen kan worden aan een werkgeverscommissie. Te denken valt aan het aanwijzen (van de vervanging) van de griffier, het vaststellen van de instructie voor de griffier, het vaststellen van een organisatieverordening voor de griffie en het nemen van een (voorgenomen) reorganisatiebesluit.

Naast het nemen van personele besluiten, kan deze commissie te maken krijgen met bijvoorbeeld het te voeren HRM-beleid, integriteitbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan provinciale staten voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie. Het gaat dan bijvoorbeeld over een voorgenomen besluit tot reorganisatie, een plan van aanpak voor de reorganisatie, een inrichtingsplan e.d. De werkgeverscommissie zal bij die voorbeelden moeten bezien welke besluiten zij kan nemen en welke besluiten voorbehouden zijn aan Provinciale Staten en zij met haar advies ter besluitvorming zal voorleggen aan provinciale staten.

 

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 81 van de Provinciewet vloeit voort dat de commissaris van de Koning geen lid kan zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat provinciale staten het bevoegde gezag zijn van de statengriffie. De commissaris van de Koning is weliswaar voorzitter van Provinciale Staten maar heeft in de vergaderingen van provinciale staten geen stemrecht.

De commissaris van de Koning is technisch voorzitter van de Provinciale Staten en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. Tegen die achtergrond vervult de commissaris van de Koning een informerende en adviserende rol bij de werkgeverscommissie.

 

Artikel 4 Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie kan het goed zijn om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen, waardoor provinciale staten kunnen oordelen of de beoogde voorzitter aan dit profiel voldoet. Ook is het wellicht van belang om als Provinciale Staten aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

 

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken is deel afkomstig van de statengriffie en deels afkomstig van het ambtelijk apparaat van gedeputeerde staten. Dit laatste kan worden geregeld doordat de griffier bij de secretaris een verzoek indient voor ambtelijke bijstand of doordat de griffier met de secretaris een dienstverleningsovereenkomst aangaat. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het wel noodzakelijk dat gedeputeerde staten hun bevoegdheid tot het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan de griffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet de commissaris van de Koning aan de griffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen.

 

Artikelen 6 en 7 Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

 

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd.

De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 91, tweede lid van de Provinciewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen provinciale statenleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien provinciale staten het oorspronkelijk bevoegde orgaan zijn.

 

Artikel 10 Verantwoording

Provinciale Staten hebben sinds de dualisering van het provinciebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast hebben Provinciale Staten ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor hebben Provinciale Staten er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap.

Het is van belang dat Provinciale Staten inzicht krijgen en houden wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.

Ook uit het oogpunt dat het Provinciale Staten zijn die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststellen, waarop de werkgeverscommissie de personele beslissingen baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.