Organisatie | Leiderdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Leiderdorp houdende regels omtrent de auditcommissie (Verordening auditcommissie gemeente Leiderdorp 2019) |
Citeertitel | Verordening auditcommissie gemeente Leiderdorp 2019 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-11-2019 | nieuwe regeling | 07-10-2019 | Z023D14B650 |
De raad van de gemeente Leiderdorp;
gelezen het voorstel van , nr. Z/19/086936/167326;
gezien het advies van het Politiek Forum van 30 september 2019;
gelet op het bepaalde in artikel 82 en 84 van de Gemeentewet waarin is opgenomen dat de Raad
raadscommissies kan instellen;
gelet op artikel 4, lid 3 van de Controleverordening en daarmee overwegende dat de gemeenteraad van
Leiderdorp een verordening auditcommissie dient te hebben;
Artikel 2. Doel, taken en bevoegdheden
Het doel van de auditcommissie is het versterken van de controlerende taak van de raad. Met een auditcommissie wordt de raad intensief en structureel geadviseerd in zijn kaderstellende taken (aan de voorkant van het proces) en controlerende taken (toezicht op interne beheersing, bedrijfsvoering, financiële verslaglegging en accountantscontrole).
De auditcommissie is belast met de advisering aan en overleg namens de raad over:
het adviseren van de raad over de wijze van behandeling van de rapportages van de accountant; het adviseren van de raad over het jaarverslag en de programmajaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag. Op vaste momenten in het jaar adviseert de auditcommissie de raad over de stukken die betrekking hebben op de controle van de financiële organisatie:
Artikel 3. Samenstelling en benoeming
De auditcommissie heeft een aantal vaste adviseurs, te weten: de portefeuillehouder Financiën, de concerncontroller, de accountant en de gemeentesecretaris (dan wel een door de gemeentesecretaris aan te wijzen vervanger). De voorzitter van de Rekenkamercommissie kan als externe adviseur worden gevraagd aan de vergaderingen van de auditcommissie deel te nemen.
Artikel 6. Vergaderingen en verslaglegging
De auditcommissie vergadert tenminste twee maal per jaar, vergaderingen waarin de begroting en de jaarrekening worden behandeld om tot een advies aan de raad te komen. Voorts vergadert de auditcommissie zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de auditcommissie.
De auditcommissie kan omtrent de inhoud van de stukken en die aan haar worden voorgelegd – en over hetgeen besproken is in de commissievergadering - geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door allen die van de stukken en van het besprokene in de audit commissiekennis dragen, in acht genomen totdat de auditcommissie haar opheft.