Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oudewater

archiefverordening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOudewater
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingarchiefverordening
CiteertitelArchiefverordening Oudewater 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpINGETROKKEN

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bron van bekendmaking kan niet worden achterhaald. De datum van inwerkingtreding van de regeling kan niet worden achterhaald en is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Archiefwet 1995 art. 30, lid 1
  2. Archiefwet 1995 art. 31
  3. Archiefwet 1995 art. 32, lid 1 en 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Besluit Beheer Documentaire Informatie 2008, B en W 200800746, 04-11-2008

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-10-200831-10-2012Ingetrokken

25-10-2012

Gemeenteblad Oudewater 35, 30-10-2012

D5-105
08-10-2008nieuwe regeling

02-10-2008

Onbekend

Raad 200800259 Decos 020

Tekst van de regeling

Intitulé

archiefverordening

De raad van de gemeente Oudewater;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op de artikelen 30, lid I, 31 en 32, lid 1 en 2, van de Archiefwet 1995;

besluit:

vast te stellen de volgende

ARCHIEFVERORDENING

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1  

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

a, de wet : de Archiefwet 1995;

b. archiefbescheiden : de in artikel l, sub c, van de wet bedoelde bescheiden;

c. gemeentelijke organen : de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet,

voor zover behorende tot de gemeente;

d. RHC : het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard

te Woerden;

e. de archiefbewaarplaatsen : de door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31 van

de wet aangewezen archiefbewaarplaatsen;

f. de streekarchivaris : de streekarchivaris, hoofd van het RHC Rijnstreek en

Lopikerwaard

g. de beheerder : degene die ingevolge artikel 4 is belast met het beheer van de

nog niet formeel naar de archiefbewaarplaats overgebrachte

bescheiden van de gemeentelijke organen;

h. informatiesysteem : systeem van documentatie, procedures, apparatuur en

programmatuur, waarmee archiefbescheiden kunnen worden

vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd

 

Hoofdstuk II De aanwijzing van de archiefbewaarplaats

Artikel 2  

De in artikel 31 van de wet bedoelde archiefbewaarplaatsen zijn de archiefbewaarplaatsen, die zich bevinden in de kelder van het Stadskantoor te Oudewater aan de Waardsedijk 219 en in het RHC Rijnstreek en Lopikerwaard te Woerden aan De Bleek 2.

Hoofdstuk III De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 3  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en in stand houden van een

archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 2, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.

 

Artikel 4  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder

Artikel 5  

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 6  

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden, bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen, dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen, het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

Artikel 7  

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten, die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 8  

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeen-telijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht, voorschriften vast.

Hoofdstuk IV Het beheer van de archiefbewaarplaats

Artikel 9  

Onder de bevelen van burgemeester en wethouders is de streekarchivaris belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 10  

De streekarchivaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden op te nemen, afkomstig van particuliere instellingen of personen, indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang kan worden geacht.

Artikel 11  

Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de streekarchivaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen. Hij verstrekt daaruit op verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zonodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

Artikel 12  

De kosten voor het verstrekken van afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen van of uit archiefbescheiden, die berusten in de archiefbewaarplaats alsmede voor onderzoekingen en andere werkzaamheden op verzoek van derden door of vanwege de streekarchivaris verricht, worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens de in de legesverordening voor het regionaal historisch centrum vermelde tarieven en voorwaarden.

Hoofdstuk V Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden, die nog niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats

 

Artikel 13  

De streekarchivaris ziet erop toe, dat het beheer van de archiefbescheiden, die nog niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats, geschiedt overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.

Artikel 14  

De streekarchivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, lid 2, van de wet opgedragen toezicht zich, onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid, te doen vervangen door aan hem ondergeschikte medewerkers, die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artike122 van de wet.

Artikel 15  

De beheerder verstrekt aan de streek archivaris of aan degene, die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verleent de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de documenten alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin documenten z~n opgenomen.

Artikel 16  

De archivaris en degenen, die hem in de uitvoering van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de documenten die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht en de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 17 Nieuw Artikel

De streekarchivaris doet van zijn bevinden bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder alsmede, indien hij daartoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 18 Nieuw Artikel

Het hoofd van de beheerseenheid doet aan de streekarchivaris tijdig mededeling van het voornemen tot:

a) bouw, verbouw, inrichting of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefruimte;

b) verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden;

c) ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem;

d) voorbereiding, invoering en wijziging van een ordeningssysteem.

 

Artikel 19  

De gemeentesecretaris doet aan de streekarchivaris tijdig mededeling van het voornemen tot opheffing, samenvoeging of splitsing van een organisatieonderdeel of overdracht van één of meer taken aan een ander organisatieonderdeel, overheidsorgaan of rechtspersoon, voor zover dit consequenties heeft ten aanzien van het archief.

Artikel 20  

De streekarchivaris doet eenmaal per twee jaar aan burgemeester en wethouders verslag betreffende de uitoefening van het toezicht.

Hoofdstuk VI Slotbepalingen

Artikel 21  

  • 1

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2

    Op datzelfde tijdstip vervalt de Archiefverordening Oudewater 2006, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 14 maart 2006.

Artikel 22  

Deze verordening kan worden aangehaald als "Archiefverordening Oudewater 2008".

Volgens voorstel door de raad besloten in de openbare vergadering van 2 oktober 2008.

De griffier, A. van Aalst

De voorzitter, mevrouw M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt

 

Besluit beheer documentaire informatie 1  

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater;

gelet op artikel 8 van de Archiefverordening 2008;

besluiten:

Vast te stellen de navolgende voorschriften betreffende het beheer van de documenten van de gemeentelijke organen, voor zover deze documenten niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Besluit Beheer Documentaire Informatie 2008

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Dit besluit verstaat onder:

a. de wet : de Archiefwet 1995;

b. het besluit : het Archiefbesluit 1995;

c. Archiefverordening 2008 : de in de artikelen 30, eerste lid, 31, 32 eerste en tweede lid van

de wet bedoelde verordening, vastgesteld bij besluit van de

gemeenteraad d.d. 2 oktober 2008;

d. documenten : de in de wet in artikel 1, onder c, bedoelde archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

e. beheer van documenten : het treffen van maatregelen en het aanbrengen van

voorzieningen, die nodig zijn om documenten in goede,

geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

f. informatiebestand : documenten, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening

gebracht is, of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan

worden;

g. informatievoorziening : het geheel van handelingen, samenhangend met de voorziening,

inrichting en het beheer van informatiesystemen en documenten;

h. de archivaris : de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde archivaris;

i. archiefbewaarplaats : de door de gemeenteraad overeenkomstig art. 31 van de wet

aangewezen archiefbewaarplaats;

j. beheerseenheid : het organisatieonderdeel dat is belast met de documentaire

(sector Middelen) informatieverzorging;

k. postregistratie-systeem : het bij de beheerseenheid in beheer zijnde centrale

postregistratie-systeem.

I. organisatieonderdeel : een vaste of tijdelijke eenheid in de organisatie met een

(alle sectoren) samenhangend takenpakket, bevoegd- en verantwoordelijkheden.

Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid

Artikel 2

Het hoofd van de beheerseenheid is belast met de informatievoorziening alsmede met het beheer van documenten, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 3

Het hoofd van de beheerseenheid kan de uitvoering van de bepalingen van dit besluit mandateren aan één of meer medewerkers.

Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening

Productie van documenten

Artikel 4

De hoofden van de organisatieonderdelen dragen er zorg voor, dat de vervaardiging van documenten op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat hun houdbaarheid tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 5

De hoofden van de organisatieonderdelen doen bij een voorgenomen aanschaf of vervanging van een geautomatiseerd systeem waarin gegevens/informatie wordt verwerkt en/of opgeslagen hiervan melding bij het hoofd van de beheerseenheid. Zij overleggen hierbij de technische specificaties waaraan het aan te schaffen c.q. te vervangen systeem zal voldoen. Het hoofd van de beheerseenheid toetst deze specificaties aan de door de wet gestelde eisen t.a.v. digitale duurzaamheid en authenticiteit.

Artikel 6

Van documenten, ongeacht hun vorm, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een identiek exemplaar bewaard als archiefexemplaar.

Artikel 7

Het hoofd van de beheerseenheid draagt, voor zover van toepassing, zorg voor de opstelling van procedures voor documentenverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne documenten, rekening houdend met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Identificering van documenten

Artikel 8, eerste lid

De hoofden van de organisatieonderdelen dragen er zorg voor, dat van ieder document, dan wel uit daarbij behorende informatie, blijkt wanneer het document is ontvangen of opgemaakt, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak het document betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van het document is en wanneer en aan wie een exemplaar is verzonden.

Artikel 8, tweede lid

Ten aanzien van documenten, die in behandeling moeten worden genomen dan wel worden vetzonden, dienen kenmerken zodanig te worden vastgelegd, dat ze met behulp daarvan op eenvoudige wijze kunnen worden teruggevonden. Deze verslaglegging geschiedt in het postregistratiesysteem binnen een werkdag nadat deze documenten bij de beheerseenheid zijn ontvangen, opgemaakt of verzonden. Documenten mogen in principe niet in behandeling worden genomen als bedoelde kenmerken nog niet zijn verwerkt in het postregistratiesysteem.

Het hoofd van de beheerseenheid kan besluiten om bepaalde onderwerpen niet in het postregistratiesysteem te laten opnemen.

Artikel 8, derde lid

De vorige leden hebben geen betrekking op documenten, die niet benodigd zijn in het kader van uitvoering van taken en de verantwoording daarover, of die niet in verband met enig wettelijk voorschrift worden opgemaakt, ontvangen of bewaard, dan wel geen verband houden met de communicatie met de burger of ten aanzien waarvan door het hoofd van de beheerseenheid met het betreffende organisatieonderdeel nadere afspraken zijn gemaakt.

Artikel 9

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van documenten en hun afdoeningstermijnen worden bewaakt.

Artikel 10

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor het opstellen en bijhouden van een register met specificaties van de binnen de gemeente aanwezige, al dan niet geautomatiseerde, informatiesystemen.

Ordening en toegankelijkheid van documenten

Artikel 11

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn/haar beheer staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en bewaard.

De ordening van de documenten geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek.

Artikel 12

Het hoofd van de beheerseenheid ziet er op toe, dat van informatiebestanden een inventaris wordt aangelegd en bijgehouden, waarin de informatiebestanden worden beschreven en in verband kunnen worden gebracht met de verschillende werkprocessen en taken.

Artikel 13

Uit de in het vorige artikel beschreven inventaris blijkt te allen tijde, waar de informatiebestanden en hun onderdelen zich bevinden of wanneer ze zijn overgebracht, overgedragen, vernietigd of vervreemd.

Hoofdstuk IV Beheer van documenten

Bewaring van documenten

Artikel 14

De hoofden van de organisatie onderdelen dragen er zorg voor, dat de documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden bewaard en na ambtelijke behandeling worden overgedragen aan het hoofd van de beheerseenheid.

Artikel 15

De bewaring van documenten vindt na ambtelijke afdoening daarvan centraal plaats bij de beheerseenheid.

Artikel 16

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder zijn/haar beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 17

Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering of ingebruikneming van ruimten, bestemd voor het bewaren van documenten behoeven de goedkeuring van burgemeester en wethouders, de archivaris gehoord.

Beveiliging en raadpleging van documenten

Artikel 18

De hoofden van de organisatieonderdelen dragen zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van documenten die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

Artikel 19

Het hoofd van de beheerseenheid laat bijhouden welke documenten uit de onder zijn beheer staande archieven worden uitgeleend en laat controle uitoefenen op de tijdige terugbezorging ervan. Uitlening van documenten is slechts toegestaan aan functionarissen, die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheerseenheid.

Artikel 20

Toevoeging of verwijdering van documenten aan c.q. uit een dossier (zowel papier als digitaal) is slechts toegestaan door de daartoe aangewezen medewerkers van de beheerseenheid.

Artikel 21

Het is verboden documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens een wet gegeven regels. Bij verwijdering dient altijd een melding richting het hoofd van de beheerseenheid te worden gedaan i.v.m. opstellen verklaring van vernietiging.

Artikel 22, eerste lid

De hoofden van de organisatieonderdelen dragen zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende documenten.

Artikel 22, tweede lid

Raadpleging en uitlening van documenten, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van burgemeester en wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

Artikel 22, derde lid

Aan het verlenen van toestemming als bedoeld in het tweede lid kunnen burgemeester en wethouders voorwaarden verbinden.

Artikel 22, vierde lid

De hoofden van de organisatieonderdelen dragen er zorg voor dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan het hoofd van de beheerseenheid meedelen welke documenten aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen. Zij bepalen tenminste eenmaal per jaar gezamenlijk of verlenging van geheimhouding noodzakelijk is.

Vervanging van documenten

Artikel 23

Ten aanzien van besluiten tot vervanging van documenten door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

 

Vervreemding van documenten

Artikel 24

Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van documenten als bedoeld in artikel 7 van het besluit, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

 

Selectie en vernietiging van documenten

Artikel 25

De archivaris kan voorstellen doen aan burgemeester en wethouders tot het ontwerpen van selectielijsten als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de wet.

Artikel 26, eerste lid

Het hoofd van de beheerseenheid zorgt voor het in een zo vroeg moge(ijk stadium selecteren van documenten voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij of krachtens de wet gegeven voorschriften.

Artikel 26, tweede lid,

Ingeval van selectie voor vernietiging worden documenten voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

Artikel 26, derde lid

Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in de in artikel 12 bedoelde inventaris.

Artikel 26

Het hoofd van de beheerseenheid stelt, alvorens tot vernietiging van documenten over te gaan, een lijst op van vernietigbare documenten met inachtneming van de geldende selectielijst. De lijst van vernietigbare documenten behoeft de goedkeuring van de archivaris, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

Overbrenging van documenten

Artikel 27

Bij overbrenging van documenten als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen documenten betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

Artikel 28

Overbrenging als bedoeld in artikel 12 van de wet, geschiedt als regel in periodeblokken van 10 jaar.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 29

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op de datum van vaststelling van dit besluit.

Artikel 30

Dit besluit kan worden aangehaald als het Besluit Beheer Documentaire Informatie 2008

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater d.d. 4 november 2008.

Burgemeester en wethouders,

P.E. Holtrigter secretaris

mevr. M.C.A.A. Ruigrok-Verreijt burgemeester