Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente IJsselstein houdende regels omtrent de instructie voor de concerncontroller |
Citeertitel | Instructie voor de concerncontroller |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2019 | 19-11-2019 | nieuwe regeling | 19-11-2019 | 766439 |
Het college van de gemeente IJsselstein;
Overwegende dat het wenselijk is ten behoeve van de uitoefening van de functie van concerncontroller regels te stellen;
Mede gelet op de Financiële verordening gemeente IJsselstein 2019 en het inrichtingsplan ambtelijke organisatie gemeente IJsselstein per 1 januari 2019;
Besluit de volgende instructie vast te stellen:
Taken en bevoegdheden van de concerncontroller
De concerncontroller toetst vanuit een overkoepelende bevoegdheid het in control zijn van de bedrijfsvoering op alle onderdelen van de organisatie. Vanuit die positie toetst de concerncontroller de samenhang en kwaliteit van kaders en producten en doet waar nodig voorstellen ter verbetering.
De concerncontroller overlegt met de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de operationeel manager en de teamleiders omtrent standpunten, ziens- of handelwijzen binnen de organisatie, die naar zijn oordeel in strijd zijn of moeten worden geacht met het bepaalde in artikel 3. Indien de mening van de concerncontroller niet wordt gedeeld door de gemeentesecretaris/algemeen directeur, kan hij zich dienaangaande rechtstreeks wenden tot het college, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
De concerncontroller is bevoegd om bij ambtenaren inlichtingen in te winnen die voor het vervullen van zijn taak nodig zijn.
Het college kan de concerncontroller via de gemeentesecretaris/algemeen directeur opdragen tot het doen van een onderzoek naar de doelmatigheid en rechtmatigheid van het handelen van (onderdelen van) de gemeentelijke organisatie.