Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent huwelijkslocaties (Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019) |
Citeertitel | Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement tot aanwijzing van huwelijkslocaties 2017.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2020 | nieuwe regeling | 24-09-2019 | Z/19/064263 |
Artikel 7 Aanwijzing bijzonder huis (huis der gemeente)
In uitzonderlijke gevallen, indien een der partijen uit hoofde van een behoorlijk bewezen wettig beletsel verhinderd wordt zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk voltrokken in een bijzonder huis binnen dezelfde gemeente, mits dit in tegenwoordigheid van zes meerderjarige getuigen geschiedt (artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Artikel 8 Voorwaarden (vaste- en vrije) huwelijkslocaties
Het bruidspaar en beheerder van de locatie kunnen de huwelijksvoltrekking in de openlucht, (tuin, overkapping of tent) laten plaatsvinden. Deze openluchtruimte moet gekoppeld zijn aan de overdekte hoofdlocatie (woning/gebouw). Indien een tent wordt gebruikt dan moet de constructie van de tent voldoende stabiliteit bezitten.
Tijdens de voltrekking moet de hoofdlocatie beschikbaar zijn en blijven. De daarvoor aanwezen ruimte in die hoofdlocatie moet het aantal gasten kunnen opvangen van de buitenlocatie. De trouwambtenaar kan besluiten de ceremonie naar de hoofdlocatie te verplaatsen.
Aanwijzing van een gebouw tot huwelijkslocatielocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor inrichting, aankleding en verzorging van de locatie. Overigens kan het niet voldoen aan voorwaarden omrent inrichting en toegankelijkheid een reden zijn om de huwelijks-voltrekking niet op de overeengekomen locatie te laten plaatsvinden.
De beheerder of bruidspaar zorgt er voor dat er een gastvrouw of een gastheer aanwezig is. Deze persoon assisteert de trouwambtenaar gedurende de huwelijksvoltrekking. Deze persoon is verantwoordelijk voor het (laten) realiseren van de opstelling voor de huwelijksvoltrekking, op aangeven van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
De trouwambtenaar is een gemeentelijke vertegenwoordiger. Hij of zij is alleen verantwoordelijk voor de huwelijksvoltrekking. De trouwambtenaar is bevoegd het voltrekken van het huwelijk op te schorten dan wel te annuleren, als niet aan de voorwaarden, genoemd in Boek 1, Titel 5 van het Burgerlijk Wetboek, voldaan wordt.
Artikel 9 Aanvullende voorwaarden vrije huwelijkslocatie
TIJDSTIPPEN HUWELIJKSVOLTREKKING:
De Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) is, in zijn hoedanigheid als toezichthouder, bevoegd het voltrekken van het huwelijk op te schorten dan wel te annuleren, als niet aan de algemene en aanvullende voorwaarden van dit reglement worden voldaan en (indien van toepassing) niet aan de voorwaarden vermeld in de vergunning voor panden genoemd in artikel 3 onder C, wordt voldaan.
De voorwaarden, genoemd onder artikel 8 en 9 van dit reglement en de voorwaarden die specifiek voor de eenmalige vrije huwelijkslocatie gelden maken onderdeel uit van het aanwijzingsbesluit voor panden genoemd in artikel 3 onder C.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 24-09-2019.
De secretaris,
Mr. G.S. Stam
De burgemeester,
A.J. Kottelenberg
TOELICHTING OP HET REGLEMENT TOT AANWIJZING HUWELIJKSLOCATIES 2019
In Nederland is niet alleen het aangaan van een huwelijk, maar ook het registreren van een partnerschap of het omzetten van een partnerschap naar een huwelijk mogelijk. Dit reglement is overeenkomstig van toepassing verklaard op een partnerschapsregistratie en een omzetting van een partnerschapsregistratie naar een huwelijk.
Hier wijst het college de mogelijkheden tot een huwelijkslocatie aan.
Hier worden de permanent (vaste) huwelijkslocaties vermeld.
Een huwelijk wordt volgens artikel 63 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek in het openbaar voltrokken. Een beheerder van een privépand moet het pand (aangewezen als “huis der gemeente”) voor de huwelijksvol-trekking open te stellen voor het publiek om het openbare karakter van de voltrekking te waarborgen.
Dit zijn panden ingericht en bestemd voor horecagebruik.
Het betreft hier panden zoals kantoren, kantines, sporthallen enz, die zijn ingericht voor het ontvangen van (grote) groepen mensen. Deze panden voldoen voor hun gebruik aan de brandveiligheid. Het sluiten van een huwelijksvoltrekking valt niet onder dit doel. Hierdoor is een melding brandveilig gebruik noodzakelijk.
Verder moeten deze panden tijdens de huwelijksvoltrekking te voldoen aan het vereiste van openbaarheid en een zo goed mogelijk toegang te verschaffen aan minder validen.
Privépanden met een woonfunctie.
Door het aanwijzen van een woonhuis als huis der gemeente wordt dit pand openbaar en valt tijdens de huwelijksvoltrekking onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ongeacht het aantal personen dat aanwezig kan zijn tijdens de huwelijksvoltrekking dienen zaken met betrekking tot de veiligheid, openbare orde en milieu te worden geregeld. De algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden, genoemd in dit reglement, zijn van toepassing voor deze benoeming.
Aanvullend dient, voor aanwijzing van een woonhuis, een vergunning te worden aangevraagd. In deze vergunning zullen extra voorwaarden worden opgenomen, die voortvloeien uit het “maatwerk” wat per aanwijzing geleverd gaat worden.
Hier wordt (niet limitatief opgesomd) aangegeven welke locaties niet in aanmerking komen voor een huwelijkslocatie.
De kosteloze huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen van huwelijk in partner-schap of partnerschap in huwelijk vinden per definitie plaats in het gemeentehuis aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden in een daarvoor aangewezen ruimte.
Het moet in bijzondere situaties mogelijk blijven, als partij(en) verhinderd worden (bv ziekte) om naar het gemeente huis te komen, de huwelijksvoltrekking in een vrije locatie te laten plaatsvinden. Hierbij moet het bruidspaar of beheerder niet gehinderd te worden door aanvullende vergunningen en voorwaarden. De huwelijkslocatie (woonhuis) is dan de plaats van verblijf van de partner die zich niet naar het gemeentehuis kan begeven.
Deze uitzondering wordt bij wet geregeld (artikel 64 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).
Hier worden de algemene voorwaarden benoemd om aangewezen te worden als huwelijkslocatie. Er zijn aanvullende voorwaarden waar een vrije huwelijkslocatie verder aan moet voldoen.
ALGEMENE WET GELIJKE BEHANDELING (1 juli 2015)
Deze wet (AWGB) beoogt gelijke behandeling van personen ongeacht hun godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat.
Er moet sprake zijn van een voldoende aanwijsbare locatie:
De locatie is een bestaand gebouw met een BAG adres, inclusief de bijbehorende tuin, dat tijdens de huwelijksvoltrekking vrij toegankelijk is. Een openlucht huwelijk is mogelijk voor zover het betreft de tuin van een locatie, die overigens voldoet aan de voorwaarden van het reglement.
Een openluchthuwelijk op een openbaar terrein (straat, plein, loswal, enz.) is niet mogelijk.
Huwelijken kunnen in de openlucht plaatsvinden, maar de buitenlocatie (tent, overkapping, buitenlucht) mag geen openbare ruimte zijn. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om op locaties met een tuin of een terras, aansluitend aan de “trouwzaal” buiten te trouwen. De tuin of dat terras moet zich wel binnen de kadastrale grens van het betreffende pand bevinden. De openlucht wordt dan aangemerkt als een verlenging van het gebouw.
Het bruidspaar voorziet, in een mogelijkheid uit te wijken naar een locatie (hoofdgebouw) binnen het pand dat voor deze huwelijksvoltrekking werd aangewezen in het besluit van het college, met dien verstande dat deze binnen locatie eveneens dient te voldoen aan het gestelde in dit reglement.
Indien er zich naar het oordeel van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand omstandigheden voordoen kan door de ambtenaar worden gevorderd dat de huwelijksvoltrekking wordt verplaatst naar de binnen locatie.
Een bruidspaar dat een verzoek indient voor het aanwijzen van een vrije huwelijkslocatie kiest uitdruk-kelijk voor die specifieke locatie. Een dergelijke huwelijkslocatie voldoet daarom per definitie aan het-geen in de AWGB is gesteld. Immers, het bruidspaar zou anders niet voor deze locatie gekozen hebben. Het is daardoor overbodig om aan vrije huwelijkslocaties een expliciete verklaring te vragen om aan het gestelde in de AWGB te voldoen.
De gemeente is voor eventuele schade aanspraken indien de locatie niet, niet tijdig, dan wel niet volledig beschikbaar is voor het bruidspaar (faillissement, calamiteiten, op tijd openen, geen sanitaire ruimten, niet de afgesproken ruimte, geen parkeerplaatsen beschikbaar, afsluiting van nutsvoorzieningen).
Is een verzoek onvolledig of onduidelijk ingevuld, of ontbreken er bijlagen en het verzuim is niet (na her-haalde verzoeken) hersteld, kan dit leiden tot een afwijzing van het verzoek.
Huwelijkslocaties, genoemd in artikel 3, lid 3 onder c (woningen), dienen een exoneratiebeding te ondertekenen. De juridische aansprakelijkheid die eventueel kan voortvloeien tijdens de huwelijksvoltrekking, ligt daardoor niet meer bij de gemeente, maar bij het bruidspaar en of de beheerder van de huwelijkslocatie.
De huwelijkslocaties genoemd in artikel 3, lid 3 onder c (woningen) worden geïnspecteerd door de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA).
Elke aanwijzing zal maatwerk zijn. Diverse factoren zullen er toe leiden dat er extra voorwaarden per aanwijzing worden gesteld. De BOA kan nacontrole uitvoeren.
Daar de legesplicht geldt voor het in behandeling nemen van de aanvraag, zal ook bij een niet volledige aanvraag (zie onder artikel 9 KOSTEN) deze plicht blijven gelden.
Het college en de burgemeester hebben hier de bevoegdheid om een locatie te weigeren, indien deze niet (meer) voldoet aan één van de eisen als genoemd in artikel 8 en 9. De weigering is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, maar is een besluit dat niet is gericht op rechtsgevolg (een beslissing). Het college of de burgemeester beslist niet dat het huwelijk tussen partijen niet mag worden voltrokken. Het besluit richt zich alleen op de locatie.
Is een verzoek onvolledig of onduidelijk ingevuld, of ontbreken er bijlagen en het verzuim is niet (na her-haalde verzoeken) hersteld, kan dit leiden tot een afwijzing van het verzoek.