Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent huwelijkslocaties (Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent huwelijkslocaties (Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019)
CiteertitelReglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement tot aanwijzing van huwelijkslocaties 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Neder-Betuwe/CVDR384066/CVDR384066_2.html
  4. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Neder-Betuwe/CVDR477528/CVDR477528_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2020nieuwe regeling

24-09-2019

gmb-2019-282948

Z/19/064263

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent huwelijkslocaties (Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019)

Burgemeester en Wethouders van Neder-Betuwe;

 

Gelet op:

  • -

    het bepaalde in artikel 1:63 van het Burgerlijk wetboek;

  • -

    het bepaalde in artikel 147 en 149 van de Gemeentewet;

  • -

    het bepaalde in het Algemeen delegatiebesluit 2015 Neder-Betuwe;

  • -

    het bepaalde in artikel 8 van het Reglement Burgerlijke Stand 2018;

 

dat het wenselijk is de mogelijkheid te bieden om op andere locaties dan het gemeentehuis een huwelijk of partnerschap te voltrekken;

 

B E S L U I T E N:

 

vast te stellen het “Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019”;

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    het bruidspaar: de natuurlijke personen die een huwelijk of een geregistreerd partnerschap aan-gaan of een geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk;

  • 2.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe.

  • 3.

    de burgemeester: de burgemeester van Neder-Betuwe.

  • 4.

    gemeente: de gemeente Neder-Betuwe;

  • 5.

    huwelijksvoltrekking: het sluiten van een huwelijk, het aangaan van een geregistreerd partner-schap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • 6.

    huwelijkslocatie: een door of namens het college als gemeentehuis aangewezen gebouw (inclusief bijbehorende tuin, dat tijdens de huwelijksvoltrekking vrij toegankelijk is) op het grondgebied van de gemeente Neder-Betuwe waar een huwelijksvoltrekking plaatsvindt;

  • 7.

    vaste huwelijkslocatie: een locatie (gebouw inclusief bijbehorende tuin, dat tijdens de huwelijksvoltrekking vrij toegankelijk is) die door of namens het college permanent is aangewezen voor een huwelijksvoltrekking;

  • 8.

    vrije huwelijkslocatie: een locatie (gebouw inclusief bijbehorende tuin, dat tijdens de huwelijksvoltrekking vrij toegankelijk is) die door of namens het college éénmalig, onder voorwaarden, wordt aangewezen voor een huwelijksvoltrekking op een specifieke dag én tijdstip;

  • 9.

    gemeentehuis: gemeentehuis aan de Burg Lodderstraat 20 te Opheusden;

  • 10.

    gebouw/woning (hoofdlocatie): een permanent bouwwerk (voorzien van een BAG adres) met bijbehorend kadastraal perceel;

  • 11.

    huis der gemeente: huwelijkslocatie als genoemd onder punt 6, 7 en 8 van dit artikel;

  • 12.

    trouwambtenaar: de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 13.

    gemeentelijke vertegenwoordiger: de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand of in geval van een benoeming van een externe trouwambtenaar: de door de gemeente aangewezen begeleider;

  • 14.

    beheerder: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die eigenaar of huurder is van een huwe-lijkslocatie;

  • 15.

    horeca-inrichtingen: inrichtingen als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet;

  • 16.

    privépanden: panden in privébezit alwaar regulier huwelijksvoltrekkingen plaatsvinden of: panden in eigendom van particulieren waar niet regulier huwelijksvoltrekkingen plaatsvinden;

  • 17.

    openbare gebouwen: gebouwen met een openbaar karakter;

  • 18.

    openluchthuwelijk: huwelijk voltrokken in de openlucht, onder een overkapping (tent) in de tuin, behorende bij het (omheining) gedeelde van het hoofdlocatie (woning/gebouw).

  • 19.

    huwelijk: als bedoeld in artikel 30 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek en als bedoeld in Titel 5, afde-ling 4 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 20.

    partnerschapsregistratie: als bedoeld in artikel 80a boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en als be-doeld in Titel 5A boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 21.

    omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk: als bedoeld in Titel 5A, artikel 80g van het Burgerlijk Wetboek;

  • 22.

    Kosteloze huwelijksceremonie: een huwelijksvoltrekking waar geen leges voor de huwelijksvoltrekking voor wordt geheven.

Artikel 2 Schakelbepaling

  • 1.

    De bepaling in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekking is ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en de omzetting van een geregistreerd partnerschap naar huwelijk;

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college.

Artikel 3 Soorten huwelijkslocaties

  • 1.

    De gemeente kent vaste en vrije huwelijkslocaties.

     

  • 2.

    De vaste huwelijkslocaties zijn:

    • Gemeentehuis van Neder-Betuwe, Burgemeester Lodderstraat 20, 4043 KM te Opheusden;

    • Kasteel Wijenburg, Voorstraat 2, 4054 MX te Echteld;

    • Ons Dorpshuis, Nedereindsestraat 27a, 4041 XE te Kesteren;

    • Restaurant hotel Het Wapen van Balveren, Voorstraat 8, 4054 MX te Echteld;

    • Restaurant herberg De Engel, Waalbandijk 102, 6669 ME te Dodewaard;

    • Restaurant ’t Veerhuis, Veerweg 1, 4043 JV Opheusden;

    • Molen de Zwaluw, Batterijenweg 19c, 4041 DA Kesteren;

    • St. Nationaal Fruitpark, Bonegraafseweg 59, 4051 CG Ochten.

  •  

  • 3.

    De vrije huwelijkslocaties zijn als volgt onderverdeeld:

    • A.

      NIET VERGUNNING PLICHTIGE LOCATIES

      Privépanden waarop een geldige drank- en horecavergunning rust en daarmee voldoet aan de voorwaarden voor brandveiligheid.

       

    • B.

      VERGUNNING PLICHTIGE LOCATIES:

      Privépanden (bestemd voor het ontvangen van groepen personen) waarop geen vergunning brandveiligheid rust en waar 100 personen of meer aanwezig zijn. Voor deze locatie is een melding brandveilig gebruik verplicht.

       

    • C.

      OVERIGE PANDEN

      Privépanden met een woonfunctie

  •  

  • 4.

    Locaties die niet in aanmerking komen als huwelijkslocatie:

    • Locaties die niet voldoen aan de openbare orde en goede zeden

    • Kerken

    • Varend schip

    • Voertuigen

    • Luchtballon of enig ander vliegend voorwerp

    • Onder water

    • In gebruik zijnde bedrijfsgebouwen.

Artikel 4 Huwelijkslocatie voor kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    de voltrekking van een kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 2.

    de kosteloze partnerschapsregistratie

  • 3.

    de kosteloze omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk moet plaatsvinden in het Gemeentehuis aan de Burg. Lodderstraat 20 te Opheusden.

 

Artikel 5 Aanwijzing permanente huwelijkslocatie

  • 1.

    De aanvraag van een beheerder voor aanwijzing als vaste huwelijkslocatie moet de volgende gegevens bevatten:

    • a)

      persoonsgegevens, adresgegevens, telefoonnummers van de beheerder

    • b)

      handtekening van de beheerder

    • c)

      kopie legitimatiebewijs van de beheerder

    • d)

      adres huwelijkslocatie.

  • 2.

    Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier “aanvraag permanente huwelijkslocatie”.

Artikel 6 Aanwijzing vrije (eenmalige) huwelijkslocatie

  • 1.

    Een aanvraag om aanwijzing als eenmalige vrije huwelijkslocatie moet uiterlijk vier maanden voor de gewenste datum van de huwelijksvoltrekking door het college zijn ontvangen.

  • 2.

    Het bruidspaar en de beheerder moeten de aanvraag samen indienen.

  • 3.

    De aanvraag moet de volgende gegevens bevatten:

    • a)

      persoonsgegevens, adresgegevens, telefoonnummers van het bruidspaar en de beheerder

    • b)

      handtekening van bruidspaar en beheerder

    • c)

      datum en tijdstip van de huwelijksvoltrekking

    • d)

      kopie legitimatiebewijs van bruidspaar en beheerder

    • e)

      adres huwelijkslocatie

    • f)

      datum van de aanvraag.

  • 4.

    Voor de aanvraag wordt gebruik gemaakt van:

    • a)

      het formulier “aanvraag eenmalige huwelijkslocatie” voor panden genoemd in artikel 3, lid 3 A en B:

    • b)

      het “aanvraagformulier voor éénmalige huwelijkslocatie (woning)” voor panden genoemd in artikel 3, lid 3 onder C

Artikel 7 Aanwijzing bijzonder huis (huis der gemeente)

In uitzonderlijke gevallen, indien een der partijen uit hoofde van een behoorlijk bewezen wettig beletsel verhinderd wordt zich naar het gemeentehuis te begeven, kan het huwelijk voltrokken in een bijzonder huis binnen dezelfde gemeente, mits dit in tegenwoordigheid van zes meerderjarige getuigen geschiedt (artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 8 Voorwaarden (vaste- en vrije) huwelijkslocaties

  • a.

    De huwelijkslocatie is een gebouw (voorzien van een bestaand BAG adres, met het bijbehorende kadastrale grondgebied, op welk perceel de huwelijksvoltrekking plaatsvindt), dat ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Neder-Betuwe.

  •  

  • b.

    De huwelijkslocatie (en het gebruik daarvan) mag niet in strijd zijn met de openbare orde, veiligheid of de goede zeden en de locatie moet voldoen aan de voor die locatie geldende wet- en regelgeving. Alle gebouwen moeten voldoen aan de normen op het gebied van brandveiligheid.

  •  

  • c.

    De huwelijkslocatie moet voldoen aan het openbaarheidsvereiste. Dit betekent dat ook niet genodigden en mindervaliden toegang hebben tot de plechtigheid.

  •  

  • d.

    Het bruidspaar en beheerder van de locatie kunnen de huwelijksvoltrekking in de openlucht, (tuin, overkapping of tent) laten plaatsvinden. Deze openluchtruimte moet gekoppeld zijn aan de overdekte hoofdlocatie (woning/gebouw). Indien een tent wordt gebruikt dan moet de constructie van de tent voldoende stabiliteit bezitten.

    Tijdens de voltrekking moet de hoofdlocatie beschikbaar zijn en blijven. De daarvoor aanwezen ruimte in die hoofdlocatie moet het aantal gasten kunnen opvangen van de buitenlocatie. De trouwambtenaar kan besluiten de ceremonie naar de hoofdlocatie te verplaatsen.

  •  

  • e.

    De huwelijksvoltrekking vangt aan op het moment dat de trouwambtenaar het bruidspaar welkom heet en eindigt op het moment dat de trouwambtenaar de ceremonie heeft afgesloten.

  • Gedurende dit tijdsbestek heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  •  

  • f.

    De huwelijkslocatie moet beschikken over voorzieningen/faciliteiten die een goede uitvoering van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand garanderen (meubilair, verwarming, voldoende verlichting, sanitaire voorziening, omkleedvoorziening).

  •  

  • g.

    Aanwijzing van een gebouw tot huwelijkslocatielocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor inrichting, aankleding en verzorging van de locatie. Overigens kan het niet voldoen aan voorwaarden omrent inrichting en toegankelijkheid een reden zijn om de huwelijks-voltrekking niet op de overeengekomen locatie te laten plaatsvinden.

  •  

  • h.

    Het bruidspaar draagt zorg dat de beheerder van de locatie vooraf schriftelijke toestemming geeft. De beheerder van de locatie en het bruidspaar gaan schriftelijk akkoord met de voorwaarden voor het aanwijzen van een huwelijkslocatie, die gelden voor die specifieke locatie

  •  

  • i.

    De gemeente kan aanvullende c.q. specifieke criteria stellen bij de aanwijzing als huwelijkslocatie.

  •  

  • j.

    De beheerder of bruidspaar zorgt er voor dat er een gastvrouw of een gastheer aanwezig is. Deze persoon assisteert de trouwambtenaar gedurende de huwelijksvoltrekking. Deze persoon is verantwoordelijk voor het (laten) realiseren van de opstelling voor de huwelijksvoltrekking, op aangeven van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

  •  

  • k.

    De beheerder van de huwelijkslocatie maakt sluitende afspraken met het bruidspaar over het voorkomen van (parkeer-) overlast voor de omgeving.

  • De huwelijkslocatie moet voor de duur van de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk zijn. De doorgang van hulpdiensten moet te allen tijden zijn gewaarborgd.

  •  

  • l.

    De beheerder van een (vaste en vrije) huwelijkslocatie stelt deze locatie voor de duur van de plechtigheid gratis ter beschikking aan de gemeente.

  •  

  • m.

    De beheerder van huwelijkslocaties moeten het gestelde in de Algemene wet gelijke behandeling (1 juli 2015) respecteren.

  •  

  • n.

    De beheerder van de locatie is verplicht om de gemeente direct te informeren over wijzigingen die relevant kunnen zijn voor de aanwijzing als huwelijkslocatie.

  •  

  • o.

    De trouwambtenaar is een gemeentelijke vertegenwoordiger. Hij of zij is alleen verantwoordelijk voor de huwelijksvoltrekking. De trouwambtenaar is bevoegd het voltrekken van het huwelijk op te schorten dan wel te annuleren, als niet aan de voorwaarden, genoemd in Boek 1, Titel 5 van het Burgerlijk Wetboek, voldaan wordt.

  • In geval van een externe trouwambtenaar is de gemeentelijke begeleider de aangewezen per-soon die verantwoordelijk is voor de huwelijksvoltrekking.

  •  

  • p.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door toedoen van het bruidspaar en/of door hun gasten aan de locatie wordt toegebracht.

  •  

  • q.

    Een onvolledig of onduidelijk ingevuld verzoek tot aanwijzing van een huwelijkslocatie, of het ontbreken van bijlagen, kan tot afwijzing van het verzoek leiden. Een verzoek wordt in elk geval afgewezen als de locatie niet voldoet aan het gestelde in dit reglement.

  • Een verzoek wordt niet in behandeling genomen als het te laat is ingediend.

Artikel 9 Aanvullende voorwaarden vrije huwelijkslocatie

 

AANSPRAKELIJKHEID

  • -

    Voor aanwijzing van panden, genoemd in artikel 3 onder C, dient door het bruidspaar en de eigenaar van het pand een exoneratiebeding (vrijwaring) te worden ondertekend.

 

TIJDSTIPPEN HUWELIJKSVOLTREKKING:

  • -

    De vrije huwelijkslocatie wordt aangewezen voor het voltrekken van een specifieke huwelijksvol-trekking op een specifieke dag én tijdstip.

  • -

    De huwelijksvoltrekking op een vrije huwelijkslocatie moet plaats vinden op de tijdstippen die ook gelden voor de vaste huwelijkslocaties.

 

VEILIGHEID:

  • -

    Een melding brandveilig gebruik is vereist als het aantal personen meer dan 100 bedraagt en op het pand geen vergunning brandveilig en/of een drank- en horecavergunning rust (panden genoemd in artikel 3 onder B).

  • -

    Een vergunning met voorwaarden is vereist als de huwelijksvoltrekking plaatsvindt in een pand genoemd in artikel 3 onder C. (100 personen?)

 

KOSTEN:

  • -

    De kosten voor het in behandeling nemen voor het aanwijzen van een vrije huwelijkslocatie zijn separaat aan de legeskosten voor de voltrekking van een huwelijksvoltrekking.

  • -

    Indien tijdens de procedure tot aanwijzing van een vrije huwelijkslocatie wordt afgezien van deze mogelijkheid, blijven de leges voor de aanwijzing verschuldigd.

 

TOEGANKELIJKHEID

  • -

    De vrije locaties moeten een zo goed mogelijke toegang aan mindervaliden verschaffen.

  • -

    Er moeten sanitaire voorzieningen zijn op of in de directe omgeving van de trouwlocatie.

  • -

    De huwelijkslocatie moet beschikbaar zijn vanaf een half uur voor tot een half uur na de huwe-lijksvoltrekking.

  • -

    Een huwelijksvoltrekking op een boot is mogelijk. Gedurende de voltrekking moet de boot aan wal liggen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Neder-Betuwe. Op dat moment wordt de boot aangemerkt als gebouw.

 

HANDHAVING:

  • -

    De Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) is, in zijn hoedanigheid als toezichthouder, bevoegd het voltrekken van het huwelijk op te schorten dan wel te annuleren, als niet aan de algemene en aanvullende voorwaarden van dit reglement worden voldaan en (indien van toepassing) niet aan de voorwaarden vermeld in de vergunning voor panden genoemd in artikel 3 onder C, wordt voldaan.

 

COMMERCIELE DOELEINDEN:

  • -

    Privépanden genoemd in artikel 3, onder C (woningen) worden in principe niet meer dan 3x aangewezen. Uitzonderingen kunnen gemaakt worden als het aan te wijzen pand een ouderlijk huis betreft (familierelatie rechte lijn).

 

AANVULLEND:

  • -

    Op verzoek van de trouwambtenaar wordt door de beheerder of bruidspaar geluidsversterking ge-regeld.

  • -

    Als de huwelijksvoltrekking niet kan doorgaan op de door het (bruids)paar gekozen vrije locatie, zullen noch het gemeentehuis, noch de vaste locaties automatisch beschikbaar zijn als reserve-locatie.

     

De voorwaarden, genoemd onder artikel 8 en 9 van dit reglement en de voorwaarden die specifiek voor de eenmalige vrije huwelijkslocatie gelden maken onderdeel uit van het aanwijzingsbesluit voor panden genoemd in artikel 3 onder C.

Artikel 10 Bevoegdheid om een locatie te weigeren, benoeming in te trekken

  • 1.

    Het college respectievelijk de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, kan een locatie als huwelijkslocatie weigeren indien die locatie niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in deze verordening;

  • 2.

    Het college respectievelijk de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, kan een benoeming van een huwelijkslocatie intrekken als de locatie niet (meer) voldoet aan de voorwaarden voor die locatie, gesteld in deze verordening.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Reglement kan worden aangehaald als het “Reglement tot aanwijzing huwelijkslocaties Neder-Betuwe 2019”.

  • 2.

    Het Reglement treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 3.

    Het Reglement tot aanwijzing van huwelijkslocaties 2017 wordt vanaf de dag van inwerkingtreding ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 24-09-2019.

De secretaris,

Mr. G.S. Stam

De burgemeester,

A.J. Kottelenberg

TOELICHTING OP HET REGLEMENT TOT AANWIJZING HUWELIJKSLOCATIES 2019

 

Artikelsgewijs toelichting

 

Artikel 2

In Nederland is niet alleen het aangaan van een huwelijk, maar ook het registreren van een partnerschap of het omzetten van een partnerschap naar een huwelijk mogelijk. Dit reglement is overeenkomstig van toepassing verklaard op een partnerschapsregistratie en een omzetting van een partnerschapsregistratie naar een huwelijk.

 

Artikel 3

Hier wijst het college de mogelijkheden tot een huwelijkslocatie aan.

 

Lid 2:

Hier worden de permanent (vaste) huwelijkslocaties vermeld.

 

Lid 3:

Een huwelijk wordt volgens artikel 63 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek in het openbaar voltrokken. Een beheerder van een privépand moet het pand (aangewezen als “huis der gemeente”) voor de huwelijksvol-trekking open te stellen voor het publiek om het openbare karakter van de voltrekking te waarborgen.

 

Panden genoemd onder A:

Dit zijn panden ingericht en bestemd voor horecagebruik.

 

Panden genoemd onder B:

Het betreft hier panden zoals kantoren, kantines, sporthallen enz, die zijn ingericht voor het ontvangen van (grote) groepen mensen. Deze panden voldoen voor hun gebruik aan de brandveiligheid. Het sluiten van een huwelijksvoltrekking valt niet onder dit doel. Hierdoor is een melding brandveilig gebruik noodzakelijk.

Verder moeten deze panden tijdens de huwelijksvoltrekking te voldoen aan het vereiste van openbaarheid en een zo goed mogelijk toegang te verschaffen aan minder validen.

 

Panden genoemd onder C:

Privépanden met een woonfunctie.

Door het aanwijzen van een woonhuis als huis der gemeente wordt dit pand openbaar en valt tijdens de huwelijksvoltrekking onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Ongeacht het aantal personen dat aanwezig kan zijn tijdens de huwelijksvoltrekking dienen zaken met betrekking tot de veiligheid, openbare orde en milieu te worden geregeld. De algemene voorwaarden en de aanvullende voorwaarden, genoemd in dit reglement, zijn van toepassing voor deze benoeming.

Aanvullend dient, voor aanwijzing van een woonhuis, een vergunning te worden aangevraagd. In deze vergunning zullen extra voorwaarden worden opgenomen, die voortvloeien uit het “maatwerk” wat per aanwijzing geleverd gaat worden.

 

Lid 4:

Hier wordt (niet limitatief opgesomd) aangegeven welke locaties niet in aanmerking komen voor een huwelijkslocatie.

  • -

    Onder goede zeden kunnen locaties vallen zoals: aula, begraafplaats, sauna, bordeel, winkel en school.

  • -

    In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat. Een huwelijkslocatie kan daarom nooit een gebouw zijn dat bestemd is of regulier gebruikt wordt voor erediensten en religieuze bijeenkomsten.

  • -

    Een huwelijksvoltrekking is een openbare gelegenheid. Trouwen op een schip moet daar dan ook aan voldoen. Het schip mag niet varen of bij een eiland liggen gedurende de officiële plechtigheid.

  • -

    Onder de bedrijfsgebouwen waar geen huwelijk kan plaatsvinden, wordt vooral verstaan: het voor (klein- of pluim)vee ingerichte stallen, industriehallen, winkels, kassen, magazijnen en industrie. Hier vallen niet onder: kantoren, kantines en sporthallen.

     

    

Artikel 4

De kosteloze huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties en omzettingen van huwelijk in partner-schap of partnerschap in huwelijk vinden per definitie plaats in het gemeentehuis aan de Burgemeester Lodderstraat 20 te Opheusden in een daarvoor aangewezen ruimte.

 

 

Artikel 7

Het moet in bijzondere situaties mogelijk blijven, als partij(en) verhinderd worden (bv ziekte) om naar het gemeente huis te komen, de huwelijksvoltrekking in een vrije locatie te laten plaatsvinden. Hierbij moet het bruidspaar of beheerder niet gehinderd te worden door aanvullende vergunningen en voorwaarden. De huwelijkslocatie (woonhuis) is dan de plaats van verblijf van de partner die zich niet naar het gemeentehuis kan begeven.

Deze uitzondering wordt bij wet geregeld (artikel 64 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

 

 

Artikel 8

Hier worden de algemene voorwaarden benoemd om aangewezen te worden als huwelijkslocatie. Er zijn aanvullende voorwaarden waar een vrije huwelijkslocatie verder aan moet voldoen.

 

 

 

ALGEMENE WET GELIJKE BEHANDELING (1 juli 2015)

Deze wet (AWGB) beoogt gelijke behandeling van personen ongeacht hun godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat.

 

 

Onder a:

Er moet sprake zijn van een voldoende aanwijsbare locatie:

De locatie is een bestaand gebouw met een BAG adres, inclusief de bijbehorende tuin, dat tijdens de huwelijksvoltrekking vrij toegankelijk is. Een openlucht huwelijk is mogelijk voor zover het betreft de tuin van een locatie, die overigens voldoet aan de voorwaarden van het reglement.

Een openluchthuwelijk op een openbaar terrein (straat, plein, loswal, enz.) is niet mogelijk.

 

 

Onder d:

Huwelijken kunnen in de openlucht plaatsvinden, maar de buitenlocatie (tent, overkapping, buitenlucht) mag geen openbare ruimte zijn. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om op locaties met een tuin of een terras, aansluitend aan de “trouwzaal” buiten te trouwen. De tuin of dat terras moet zich wel binnen de kadastrale grens van het betreffende pand bevinden. De openlucht wordt dan aangemerkt als een verlenging van het gebouw.

Het bruidspaar voorziet, in een mogelijkheid uit te wijken naar een locatie (hoofdgebouw) binnen het pand dat voor deze huwelijksvoltrekking werd aangewezen in het besluit van het college, met dien verstande dat deze binnen locatie eveneens dient te voldoen aan het gestelde in dit reglement.

Indien er zich naar het oordeel van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand omstandigheden voordoen kan door de ambtenaar worden gevorderd dat de huwelijksvoltrekking wordt verplaatst naar de binnen locatie.

 

 

Onder i:

Een bruidspaar dat een verzoek indient voor het aanwijzen van een vrije huwelijkslocatie kiest uitdruk-kelijk voor die specifieke locatie. Een dergelijke huwelijkslocatie voldoet daarom per definitie aan het-geen in de AWGB is gesteld. Immers, het bruidspaar zou anders niet voor deze locatie gekozen hebben. Het is daardoor overbodig om aan vrije huwelijkslocaties een expliciete verklaring te vragen om aan het gestelde in de AWGB te voldoen.

 

 

Onder o:

De gemeente is voor eventuele schade aanspraken indien de locatie niet, niet tijdig, dan wel niet volledig beschikbaar is voor het bruidspaar (faillissement, calamiteiten, op tijd openen, geen sanitaire ruimten, niet de afgesproken ruimte, geen parkeerplaatsen beschikbaar, afsluiting van nutsvoorzieningen).

 

 

Onder p:

Is een verzoek onvolledig of onduidelijk ingevuld, of ontbreken er bijlagen en het verzuim is niet (na her-haalde verzoeken) hersteld, kan dit leiden tot een afwijzing van het verzoek.

 

     

Artikel 9

AANSPRAKELIJKHEID

Huwelijkslocaties, genoemd in artikel 3, lid 3 onder c (woningen), dienen een exoneratiebeding te ondertekenen. De juridische aansprakelijkheid die eventueel kan voortvloeien tijdens de huwelijksvoltrekking, ligt daardoor niet meer bij de gemeente, maar bij het bruidspaar en of de beheerder van de huwelijkslocatie.

 

 

VEILIGHEID

De huwelijkslocaties genoemd in artikel 3, lid 3 onder c (woningen) worden geïnspecteerd door de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA).

Elke aanwijzing zal maatwerk zijn. Diverse factoren zullen er toe leiden dat er extra voorwaarden per aanwijzing worden gesteld. De BOA kan nacontrole uitvoeren.

 

 

KOSTEN

Daar de legesplicht geldt voor het in behandeling nemen van de aanvraag, zal ook bij een niet volledige aanvraag (zie onder artikel 9 KOSTEN) deze plicht blijven gelden.

 

 

Artikel 10

Het college en de burgemeester hebben hier de bevoegdheid om een locatie te weigeren, indien deze niet (meer) voldoet aan één van de eisen als genoemd in artikel 8 en 9. De weigering is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, maar is een besluit dat niet is gericht op rechtsgevolg (een beslissing). Het college of de burgemeester beslist niet dat het huwelijk tussen partijen niet mag worden voltrokken. Het besluit richt zich alleen op de locatie.

Is een verzoek onvolledig of onduidelijk ingevuld, of ontbreken er bijlagen en het verzuim is niet (na her-haalde verzoeken) hersteld, kan dit leiden tot een afwijzing van het verzoek.