Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zutphen

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de uitvoering van de marktverordening (Marktreglement gemeente Zutphen 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZutphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de uitvoering van de marktverordening (Marktreglement gemeente Zutphen 2019)
CiteertitelMarktreglement gemeente Zutphen 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagen1a. Donderdag tekening nov 2019 1b. Woensdagmarkt tekening nov 2019 1c. Zaterdagmarkt tekening nov 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit reglement vervangt het Marktreglement Zutphen 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Zutphen/CVDR629434/CVDR629434_1.html

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-11-2019Nieuwe regeling

17-09-2019

gmb-2019-282427

142541

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de uitvoering van de marktverordening (Marktreglement gemeente Zutphen 2019)

 

Ons kenmerk: 142541

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

 

overwegende dat het gewenst is een regeling vast te stellen voor de uitvoering van de marktverordening;

 

gelet op de artikel(en) 149 en 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet en 3 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de uitvoering van de marktverordening (Marktreglement gemeente Zutphen 2019)

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 vermelde begripsomschrijvingen zijn ook van toepassing op de bepalingen in deze regeling.

 

Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt

  • 1.

    De markten worden, behoudens het bepaalde in het tweede lid van dit artikel, gehouden op:

    • a.

      woensdag van 07.30 uur tot 13.00 uur in het voetgangersgebied tussen de winkels, gelegen in winkelcentrum ‘Dreiumme’;

    • b.

      donderdag van 08.00 uur tot 13.00 uur op de Groen-, Hout- en Zaadmarkt en het gedeelte van de Lange Hofstraat tussen de Groenmarkt en de Bakkerstraat, waarbij de Lange Hofstraat uitsluitend is bestemd voor een biologische boerenmarkt;

    • c.

      zaterdag van 08.00 uur tot 17.00 uur op de Houtmarkt (gedeeltelijk) en de Zaadmarkt;

    • d.

      de 2e zaterdag in augustus en de 5e zaterdag in september, of als die maand vier zaterdagen heeft, op de 1e zaterdag in oktober, telkens van 10.00 uur tot 16.30 uur op de Houtmarkt, direct aansluitend aan de weekmarkt met dien verstande dat dit deel bestemd is voor de honingmarkt.

  • 2.

    Het college kan besluiten dat de markt op grond van dringende redenen, dit ter beoordeling van het college, in afwijking van het eerste lid, plaatsvindt op een andere dag, op een andere tijd en/of op een andere plaats.

  • 3.

    De marktdag, als bedoeld in het eerste lid, vervalt als deze samenvalt met een van de in artikel 2, eerste lid, onder b. van de Winkeltijdenwet vermelde dagen, met Koningsdag of met de zaterdag vóór Koningsdag, als deze laatste dag op zondag valt.

 

Artikel 3 Inrichting van de markt

  • 1.

    Het college bepaalt voor de woensdag-, donderdag- en zaterdagmarkt:

    • a.

      het aantal standplaatsen conform de bij deze regeling behorende tekeningen;

    • b.

      de opstelling en indeling van de markt conform de bij deze regeling behorende tekeningen;

    • c.

      de lengte van een kraam op 4 strekkende meter;

    • d.

      dat per vergunninghouder maximaal 4 kramen (lengte 16 strekkende meter) wordt toegewezen.

  • Vergunninghouders die vóór het vaststellen van deze regeling rechten hebben om meer kramen dan wel kramen met een andere lengte te gebruiken, behouden deze rechten.

  • 2.

    Het college bepaalt aanvullend voor de markt op donderdag:

    • a.

      het aantal standwerkersplaatsen: drie;

    • b.

      de afmetingen van een standwerkersplaats: maximaal 10 m², waarbij de verkoopbreedte maximaal 3 strekkende meter mag bedragen;

    • c.

      buiten de onder b. vermelde toegestane verkoopbreedte mogen geen goederen aan of onder de overkapping worden geplaatst of gehangen.

  • 3.

    Het college kan bij de toewijzing van de plaatsen afwijken van de standaardmaten.

 

Artikel 4 Branche indeling

  • 1.

    In de bij deze regeling behorende bijlage Branche indeling is per branche of artikelgroep het maximum aantal toe te wijzen vaste standplaatsen vermeld.

  • 2.

    Per vergunninghouder is slechts de verkoop van producten toegestaan binnen één branche. Vergunninghouders aan wie het vóór het vaststellen van deze regeling is toegestaan om producten te verkopen in meerdere branches, behouden dit recht.

 

Artikel 5 Innemen van een standplaats met marktkramen

  • 1.

    Vergunninghouders moeten voor de verkoop van hun artikelen gebruik maken van marktkramen, die zijn geplaatst door degene met wie de gemeente in dat kader een overeenkomst heeft gesloten.

  • 2.

    De vergunninghouders moeten voor het gebruik van de marktkramen de prijs betalen, die het college heeft goedgekeurd.

  • 3.

    Op schriftelijk verzoek van een vergunninghouder van een vaste standplaats kan het college toestemming verlenen voor de verkoop van artikelen zonder kraam of om eigen verkoopmateriaal te gebruiken.

  • 4.

    Toestemming voor het mogen gebruiken van eigen verkoopmateriaal in de vorm van parasols wordt met uitzondering van de standwerkersplaatsen uitsluitend verleend op toegewezen grondplaatsen.

  • 5.

    Toestemming voor het gebruik van kraamverbreders wordt uitsluitend verleend als de route voor hulpverleningsdiensten, zoals aangegeven op de bij deze regeling behorende tekeningen, gewaarborgd is.

  • 6.

    Het college kan bepalen dat voor eigen verkoopmateriaal een afzonderlijk gedeelte van het marktterrein wordt aangewezen.

 

Artikel 6 Innemen van een standplaats met eigen materiaal

  • 1.

    Bij gebruik van eigen verkoopmateriaal, zoals vermeld in artikel 5, derde lid, moet dit materiaal qua diepte in opgestelde toestand inpasbaar zijn op de standplaats en mag het niet langer zijn dan 16 strekkende meter.

  • 2.

    Het eigen verkoopmateriaal moet aan de volgende eisen voldoen:

    • a.

      uitklapbare toonbanken en/of vitrines mogen niet buiten de staanders van de kramenrij uitsteken;

    • b.

      aan de zijkanten van het materiaal mogen geen zeilen, kleppen en/of andere zaken zijn aangebracht die de doorgang aan de verkoopzijde verhinderen of het zicht op de naastgelegen verkoopgelegenheid beperken;

    • c.

      het materiaal dient een minimale (klep)hoogte te hebben van 2,10 meter;

    • d.

      aan de voorluifel van het materiaal mogen alleen zaken worden aangebracht als de route voor hulpverleningsdiensten tussen de opengeklapte luifel en de aan de overzijde geplaatste kraam gewaarborgd is;

    • e.

      als het materiaal is voorzien van installaties waarin gekookt, gebakken, gebraden en/of gefrituurd kan worden, moet een bewijs van veiligheid van het te gebruiken materiaal en de te gebruiken apparatuur worden overlegd. Dit bewijs mag niet ouder zijn dan één jaar.

  • 3.

    Vergunninghouders die vóór het vaststellen van deze regeling rechten hebben op grond waarvan zij niet voldoen aan de in het eerste lid en het tweede lid, onder a. tot en met c. gestelde eisen, behouden deze rechten.

  •  

Artikel 7 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

  • 1.

    Het is verboden op het marktterrein een ruimte met een voertuig, goederen, kramen, tafels, verkoopwagens of anderszins in te nemen dan wel goederen aan of af te voeren:

    • a.

      op woensdag vóór 06.00 uur en ná 14.30 uur;

    • b.

      op donderdag vóór 05.00 uur en ná 14.30 uur;

    • c.

      op zaterdag vóór 05.00 uur en ná 18.30 uur.

  • 2.

    Het college kan van het in het eerste lid bedoelde verbod ontheffing verlenen.

  • 3.

    Vergunninghouders van vaste standplaatsen moeten de voor de aanvoer van hun goederen of waren gebruikte voertuigen op de donderdag- en zaterdagmarkt vóór 08.00 uur en op de woensdagmarkt vóór 07.30 uur hebben verwijderd van het marktterrein.

  • 4.

    Degenen aan wie een dagplaats is toegewezen moeten de voor de aanvoer van hun goederen of waren gebruikte voertuigen binnen 30 minuten na de toewijzing van de dagplaats hebben verwijderd van het marktterrein.

  • 5.

    De vergunninghouder moet zijn standplaats tot de sluitingstijd van de markt blijven innemen. Het college kan van deze verplichting ontheffing verlenen.

  • 6.

    Als de vergunninghouder zijn vaste standplaats niet uiterlijk om 08.00 uur heeft ingenomen op de donderdag- en zaterdagmarkt en om 7.30 uur op de woensdagmarkt, wordt de betreffende standplaats voor die marktdag als dagplaats aangemerkt, tenzij de marktmeester de standplaats op tijdig verzoek van de vergunninghouder voor hem beschikbaar houdt.

  • 7.

    Het is verboden na het in artikel 2, eerste lid, vastgestelde sluitingsuur op het marktterrein waren of goederen te verkopen of te koop aan te bieden.

  •  

Artikel 8 Ontruiming van de standplaats

  • 1.

    Op woensdag en donderdag mag een standplaats niet vóór 13.00 uur worden ontruimd en moet uiterlijk om 13.00 uur een aanvang met de ontruiming worden gemaakt.

  • 2.

    Op zaterdag mag een standplaats niet vóór 17.00 uur worden ontruimd en moet uiterlijk om 17.00 uur een aanvang met de ontruiming worden gemaakt.

  • 3.

    Standwerkersplaatsen moeten om 12.30 uur worden ontruimd.

  • 4.

    De marktmeester kan in bijzondere gevallen toestaan dat een vergunninghouder zijn standplaats vóór de in dit artikel vermelde uren ontruimt.

 

Artikel 9 Meet- of weegwerktuigen

  • 1.

    De vergunninghouder van een vaste standplaats of dagplaats, die zijn goederen of waren per maat of gewicht verkoopt, moet er voor zorgen, dat zijn meet- of weegwerktuigen in deugdelijke staat verkeren.

  • 2.

    Het weegwerktuig moet zodanig aan de naar het publiek gekeerde zijde van de standplaats zijn geplaatst of aangebracht, dat het daarop bij de weging aangegeven gewicht steeds voor het publiek duidelijk leesbaar is.

 

Artikel 10 Regels standwerkers

  • 1.

    Een standwerker moet bij voortduring daadwerkelijk als standwerker optreden.

  • 2.

    Een standwerker mag slechts één soort artikel verkopen.

  • 3.

    Een standwerker mag zijn goederen niet van prijzen voorzien.

  • 4.

    Een standwerker mag geen weegmiddelen gebruiken.

 

Artikel 11 Obstakels en geluidsapparatuur

  • 1.

    Het is verboden de doorgang, de wandelgangen op en langs het marktterrein en de hulpverleningsroute zoals deze zijn aangegeven op de in artikel 3 vermelde tekeningen op enigerlei wijze te hinderen of te belemmeren.

  • 2.

    Het gebruikmaken van geluidsapparatuur is alleen toegestaan als de marktmeester hiermee instemt. Standplaatshouders en / of bezoekers van de markt mogen van het gebruik van geluidsapparatuur geen hinder ondervinden, dit ter beoordeling van de marktmeester.

 

Artikel 12 Schoonhouden en opleveren standplaats

De vergunninghouder moet:

  • a.

    ervoor zorgen dat zijn standplaats steeds een verzorgd aanzien biedt;

  • b.

    tijdens de markt zelf zijn afval, verpakkingsmaterialen en dergelijke inzamelen;

  • c.

    voordat hij het marktterrein verlaat zijn standplaats en de directe omgeving daarvan schoon opleveren en het afval (laten) afvoeren;

  • d.

    als hij opdracht krijgt om aan de voorzijde van zijn kraam of verkoopgelegenheid afvalbakken te plaatsen hieraan voldoen en volle afvalbakken leegmaken. Dit afval hoort ook bij het bedrijfsafval van de vergunninghouder;

  • e.

    als hij handel drijft in artikelen of een branche waaruit zou kunnen voortvloeien dat de ondergrond en omgeving van zijn standplaats vervuild raakt, hiervoor maatregelen treffen om dit te voorkomen. De te treffen maatregelen moeten ter goedkeuring van de marktmeester, en zo nodig op zijn aanwijzingen gebeuren.

 

Artikel 13 Het stallen van rij- en voertuigen

  • 1.

    Het is verboden om tijdens de markt een of meer (motor)voertuigen op het marktterrein te plaatsen, tenzij dit (motor)voertuig deel uitmaakt van het eigen verkoopmateriaal zoals vermeld in artikel 5, derde lid.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kan het college ontheffing verlenen voor het plaatsen van een voertuig op een zo kort mogelijke afstand van de standplaats als:

    • a.

      de vergunninghouder kan aantonen dat het voor de bedrijfsvoering noodzakelijk is dat hij over zijn voor de aan- en afvoer van producten gebruikte (motor)voertuig moet kunnen beschikken, of

    • b.

      de vergunninghouder aantoont dat het (motor)voertuig als mobiele paskamer wordt gebruikt.

  • 3.

    Het college verleent alleen een ontheffing als:

    • a.

      het (motor)voertuig géén hinder en/of beperkingen veroorzaakt voor andere vergunninghouders, én

    • b.

      het geparkeerde (motor)voertuig niet als extra ruimte voor het uitstallen van verkoopwaar wordt gebruikt, én

    • c.

      de vereiste doorgangen, wandelgangen en route voor de hulpverleningsdiensten vrijgehouden worden.

  • 4.

    Er is sprake van noodzakelijkheid voor de bedrijfsvoering, als bedoeld in het tweede lid, onder a, bij de verkoop van aan temperatuurverschillen onderhevige producten, die niet allemaal gelijktijdig kunnen worden uitgestald op de standplaats.

 

Artikel 14 Venten

  • 1.

    Het is verboden op het marktterrein tijdens de duur van de markt met goederen of waren ten verkoop rond te lopen of te rijden.

  • 2.

    Van het bepaalde in het eerste lid kan het college ontheffing verlenen als gaat om de verkoop van voedsel of dranken aan de vergunninghouder, degene die hem vervangt of een persoon die hem bijstaat, bestemd voor consumptie ter plaatse.

 

Artikel 15 Algemene veiligheidsnormen

  • 1.

    Vanwege van brandpreventie gelden de volgende regels:

    • a.

      elektrische gloeilampen moeten zo worden gemonteerd dat zij niet in aanraking kunnen komen met brandbare stoffen;

    • b.

      losse kabels moeten zich op een hoogte van ten minste 2,5 meter boven de grond bevinden of worden afgedekt met afdekmatten als deze in de looppaden liggen, dit ter goedkeuring van de marktmeester;

    • c.

      bij elke gelegenheid waar gebakken of gebraden wordt, moet een functionerend blusapparaat en een deksel voor afsluiting van de pan(nen) aanwezig zijn;

    • d.

      een gaskomfoor of een elektrisch komfoor moet zijn opgesteld op een plaats van onbrandbaar materiaal dat de warmte slecht geleidt;

    • e.

      een gaskomfoor moet door middel van een speciaal daarvoor geconstrueerde rubberslang met metalen klemmen of koppelingen aan de gasflessen zijn verbonden;

    • f.

      lege of niet in gebruik zijnde gasflessen moeten buiten een kraam of wagen zijn opgesteld. In gebruik zijnde flessen moeten op een deugdelijk geventileerde plaats zijn opgesteld;

    • g.

      emballage en verpakkingsmateriaal mag niet in of nabij open vuur aanwezig zijn;

    • h.

      ballons met brandbaar gas gevuld, mogen niet aanwezig zijn;

    • i.

      het gebruik van LPG anders dan brandstof voor motorvoertuigen is niet toegestaan.

  • 2.

    Het gebruik van apparatuur voor koken, bakken, braden en frituren en van verwarmingsapparatuur op de standplaats is alleen toegestaan als het college hiervoor vergunning heeft verleend. Het college kan aan deze vergunning voorschriften en/of beperkingen verbinden.

 

Artikel 16 Afgelasten markt

  • 1.

    Als bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten en dergelijke de orde op de markt kunnen verstoren, er direct gevaar dreigt voor de vergunninghouder, het publiek en/of objecten op of in de nabijheid van het marktterrein waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden, kan het college of de burgemeester, ieder voor zover daartoe bevoegd:

    • a.

      de vergunninghouder verplichten de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te treffen;

    • b.

      beslissen (delen van) de markt anders op te stellen of in te richten;

    • c.

      beslissen (delen van) de markt niet te laten aanvangen, of;

    • d.

      beslissen (delen van) de markt direct te beëindigen.

  • 2.

    Van de in het eerste lid bedoelde situatie(s) is in ieder geval sprake als er:

    • a.

      voor aanvang van de markt sprake is van weersomstandigheden boven windkracht 7 op de schaal van Beaufort, of deze weersomstandigheden op korte termijn worden voorspeld;

    • b.

      tijdens de markt sprake is van snel verslechterende weersomstandigheden zodanig dat sprake is van storm of orkaankracht, of deze weersomstandigheden op korte termijn, voor het einde van de markt, worden voorspeld.

 

Artikel 17 Sancties

  • 1.

    Voor het toepassen van een bestuurlijke sanctie, als bedoeld in de artikelen 14 en 15 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019, wordt achtereenvolgens de volgende werkwijze gehanteerd:

    • a.

      bij constatering van een eerste overtreding: schriftelijke algemene waarschuwing;

    • b.

      bij een volgende overtreding: uitsluiting van de toewijzing van een standplaats voor één marktdag óf een last onder dwangsom (eerste sanctie);

    • c.

      bij een herhaalde overtreding na de eerste sanctie: uitsluiting van de toewijzing van een standplaats voor twee marktdagen óf een last onder dwangsom (tweede sanctie), waarvan de op te leggen dwangsom hoger is dan bij de eerste sanctie;

    • d.

      bij een herhaalde overtreding na de tweede sanctie: uitsluiting van de toewijzing van een standplaats voor vier marktdagen óf een last onder dwangsom (derde sanctie), waarvan de op te leggen dwangsom hoger is dan bij de tweede sanctie.

  • 2.

    Bij elke constatering van een overtreding of meer overtredingen op hetzelfde moment wordt de in het tweede lid vermelde werkwijze gevolgd. Als er echter, gespreid in de tijd, drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd, gelden de waarschuwingen daarvoor als een schriftelijke algemene waarschuwing en leidt een vierde overtreding meteen tot de bijbehorende eerste sanctie, een vijfde tot de bijbehorende tweede sanctie en een zesde en volgende tot de bijbehorende derde sanctie.

  • 3.

    Als een vergunninghouder van een vaste standplaats voor vier marktdagen geschorst is geweest, trekt het college bij een eerstvolgende overtreding zijn vergunning in.

  • 4.

    Als een vergunninghouder van een dagplaats of een standwerkersplaats voor vier marktdagen uitgesloten is geweest, wordt hij bij een eerstvolgende overtreding definitief uitgesloten.

 

Artikel 18 Hardheidsclausule

Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van de uitvoering van de marktverordening, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 in werking treedt.

 

Artikel 20 Overgangsrecht

Een op grond van het Marktreglement Zutphen 2006 verleende vergunning of ontheffing geldt als vergunning of ontheffing verleend op grond van deze regeling.

Artikel 21 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Marktreglement gemeente Zutphen 2019.

 

 

 

 

 

 

Aldus besloten op 17 september 2019.

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, de secretaris,

Bijlage: Branche indeling

 

Woensdagmarkt

Gelet op de omvang van de markt is het aantal standplaatsen per artikelgroep vastgesteld op één.

 

Donderdagmarkt:

Voor de donderdagmarkt geldt de volgende branche indeling:

 

Branche omschrijving

Maximum aantal standplaatsen

Nadere omschrijving

FOOD

AGF

5

Zowel inlandse als exotische AGF, waarvan 1 met uitsluitend aardappelen en uien

Vis

4

Verse en bewerkte vis, gebakken en niet gebakken vis(producten), haring, zuurwaren, verpakte/ingeblikte vis, gerookte vis

Overig food

20

 

NON-FOOD

Stoffen

8

Alle stoffen die per meter of coupon worden verkocht, inclusief, tafel- en vloerkleden, meubelbekledingsstoffen, schuimrubber (polyether), kussens (huis en tuin), zonneschermbekleding

Dameskleding

7

Waarvan 1 met vintagekleding en 1 met hippie/gothic kleding

Lederwaren

3

 

Telefoon accessoires

2

 

Overig non-food

27

 

BIOLOGISCHE PRODUCTEN

Biologische producten

12

 

Standplaatsen in de Lange Hofstraat zijn uitsluitend bestemd voor biologische producten

 

Onder de brancheomschrijvingen ‘Overige food’ en ‘Overige non-food’ vallen de overige niet met name vermelde artikelgroepen. Voorbeelden van artikelgroepen zijn bloemen, kaas, brood, fournituren, huishoudelijke artikelen etc.

 

Zaterdagmarkt:

Voor de zaterdagmarkt geldt de volgende branche indeling:

 

Branche omschrijving

Maximum aantal standplaatsen

Nadere omschrijving

FOOD

AGF

5

Waarvan 1 met uitsluitend aardappelen en uien

Vis

2

 

Overig food

12

 

NON-FOOD

Non-food

12

Waarvan maximaal 4 met bloemen en planten

BIOLOGISCHE PRODUCTEN

Biologische producten

3

Waarvan maximaal 1 met AGF

 

 

Toelichting

 

Algemene toelichting

De raad geeft het college op grond van artikel 3 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 de bevoegdheid nadere regels te stellen. Met deze regeling, in de vorm van een reglement, wordt hieraan invulling gegeven.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.

 

Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt

Het eerste lid houdt de instelling van de markt in als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet. Het college bepaalt op welke dagen, tijden en plaatsen de markten plaatsvinden.

De in het tweede lid vermelde dringende redenen moeten (het) doorgang laten vinden (op de vaste dag, tijd en/of plaats) praktisch onmogelijk maken. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verrichten van bestratings- en rioleringswerkzaamheden op het marktterrein. Het is niet de bedoeling dat het begrip dringende reden zo ruim wordt opgevat dat de warenmarkt veelvuldig kan worden verplaatst. De ervaring heeft geleerd, dat marktverplaatsingen de kooplieden sterk in hun omzet benadelen. Het is uiteraard van belang om de belanghebbenden in een zo vroeg mogelijk stadium op de hoogte te stellen van een voorgenomen verplaatsingsbesluit.

In het derde lid is opgenomen dat een marktdag vervalt al deze samenvalt met een feestdag als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder b, van de Winkeltijdenwet. In de vorige marktverordening was bepaald dat de markt in die situatie incidenteel verplaatst kon worden. Hiervan werd echter bijna geen gebruik gemaakt omdat de meeste marktondernemers op andere dagen al vaste markten hebben. Gebleken is dat er onder marktondernemers ook weinig animo is om hun standplaats op Koningsdag, of de zaterdag ervoor, in te nemen. Om die reden zijn deze dagen toegevoegd aan het derde lid.

 

Artikel 3 Inrichting van de markt

Dit artikel is een uitwerking van artikel 2, eerste lid, van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019. Het aantal standplaatsen en de opstelling/indeling van de markt wordt met behulp van situatietekeningen vastgelegd. De afmetingen en het maximum aantal marktkramen per vergunninghouder worden expliciet vastgelegd. Met de toevoeging dat vergunninghouders reeds verkregen rechten behouden, wordt voor deze groep een overgangssituatie vastgelegd.

 

De maximale lengte van een standplaats is uitgebreid van 12 naar 16 meter. Op deze wijze hebben vergunninghouders meer ruimte om hun waren te presenteren en wordt er zoveel mogelijk een aaneengesloten markt gecreëerd.

 

Artikel 4 Branche indeling

Dit artikel is een uitwerking van artikel 2, tweede lid, van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019. Door invoering van een branche indeling wordt bereikt dat op de markt een zo groot mogelijke verscheidenheid aan branches aanwezig is wat de aantrekkelijkheid van de markt bevordert. Per branche of artikelgroep is het maximum aantal toegestane vergunninghouders aangegeven. Daarmee wordt voorkomen dat te veel kooplieden van één branche op de markt optreden. Hierdoor wordt de markt aantrekkelijker voor de consument. De branche indeling is per warenmarkt uitgewerkt in de bijlage.

 

Artikel 5 Innemen van een standplaats met marktkramen

Uitgangspunt is dat de vergunninghouders gebruik moeten maken van marktkramen die geplaatst worden door degene met wie de gemeente een overeenkomst heeft gesloten. Het artikel biedt het college de mogelijkheid om op verzoek toestemming te verlenen voor de verkoop van artikelen zonder kraam of om eigen verkoopmateriaal te gebruiken. Om de route voor hulpverleningsdiensten te waarborgen is in het artikel een bepaling opgenomen over het al dan niet toestaan van kraamverbreders.

 

Artikel 6 Innemen van een standplaats met eigen materiaal

Dit artikel vermeld de eisen waaraan voldoen moet worden als gebruik wordt gemaakt van eigen verkoopmateriaal. Hierbij is wat afmetingen betreft aansluiting gezocht bij het bepaalde in artikel 3, eerste lid.

 

Artikel 7 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen

Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Om het marktterrein tijdens de markt vrij te maken van alle verkeer, heeft het college een verkeersbesluit genomen. Ten onrechte geparkeerde auto’s worden met toepassing van bestuursdwang, op kosten van de eigenaars, van het marktterrein verwijderd nog vóór de eigenlijke opbouw van de markt.

Om de markt tot het einde aantrekkelijk te houden voor het publiek en uit veiligheidsoverwegingen moet worden voorkomen dat standplaatsen al worden ontruimd vóór sluitingstijd van de markt (zie het vijfde lid).

Op grond van het zesde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman, indien de betreffende vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Gelet daarop is bepaald dat de vaste standplaats vóór een bepaald tijdstip ingenomen moet zijn.

 

Artikel 8 Ontruiming van de standplaats

In artikel 2, eerste lid , van deze regeling zijn de tijden waarop de markt plaatsvindt, vastgelegd. Om ervoor te zorgen dat de markt tot het eind een voor bezoekers aantrekkelijke markt blijft, is het van belang dat kramen niet vroegtijdig worden ontruimd door vergunninghouders. In dit artikel is dan ook vastgelegd dat vergunninghouders van een vaste standplaats hun kraam niet vóór de vastgelegde tijd mogen ontruimen. Om te voorkomen dat standwerkers het ontruimen van de markt belemmeren, is bepaald dat deze groep een half uur voor het einde van de markt hun plaats moeten ontruimen.

 

Artikel 9 Meet- of weegwerktuigen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 10 Regels standwerkers

Inherent aan standwerken is dat goederen niet van prijzen voorzien mogen zijn en er geen gebruik van weegmiddelen gemaakt mag worden.

 

Artikel 11 Obstakels en geluidsapparatuur

Om te bewerkstelligen dat kramen en achterliggende panden bereikbaar zijn, is in dit artikel het verbod opgenomen om de doorgang, wandelpaden en de route voor de hulpverleningsdiensten te belemmeren. De doorgangen, wandelpaden en route voor hulpverleningsdiensten zijn aangegeven op de in artikel 3 vermelde tekeningen.

Het gebruik van geluidsapparatuur kan hinder opleveren voor zowel de bezoekers van de markt als andere vergunninghouders. Om te voorkomen dat door het gebruik van geluidsapparatuur een ongewenste situatie ontstaat, is dit gebruik alleen mogelijk als de marktmeester hiervoor toestemming verleent.

 

Artikel 12 Schoonhouden en opleveren standplaats

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 13 Het stallen van rij- en voertuigen

In artikel 7, derde lid, staat dat vergunninghouders van een vaste standplaats hun voor de aanvoer van waren en goederen gebruikte voertuigen van het marktterrein moeten verwijderen vóór 8.00 uur (donderdag en zaterdag) dan wel vóór 7.30 uur (woensdag). Uitgangspunt is dat het plaatsen van voertuigen op het marktterrein niet toegestaan wordt, dit in verband met het aanzien van de markt. Onder voertuigen worden ook aanhangwagens verstaan. Het verbod om (motor)voertuigen op het marktterrein te plaatsen geldt niet als gebruik wordt gemaakt van eigen verkoopmateriaal en het (motor)voertuig deel uitmaakt van dit verkoopmateriaal.

Om duidelijkheid te bieden over het wel of niet verlenen van een ontheffing voor het plaatsen van voertuigen is dit artikel opgenomen. Onder omstandigheden kan ontheffing verleend worden om een voertuig op een zo kort mogelijke afstand van de standplaats te parkeren. Tevens kan onder omstandigheden ontheffing verleend worden voor het plaatsen van een aanhangwagen op de standplaats. In het vierde lid is uitgewerkt welke omstandigheden reden voor het verlenen van een ontheffing kunnen zijn. Het moet daarbij gaan om de verkoop van aan temperatuurverschillen onderhevige producten, die niet allemaal gelijktijdig uitgestald kunnen worden op de standplaats. Deze temperatuurverschillen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld vorst en warmte (in relatie tot de verplichting om de producten gekoeld te verkopen/bewaren).

 

Artikel 14 Venten

Op grond van artikel 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening Zutphen is venten toegestaan tenzij de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. Het is echter niet gewenst dat tijdens de duur van de markt op het marktterrein gevent wordt. Een uitzondering kan worden gemaakt voor het verkopen van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders is. Hiervoor kan een ontheffing worden verleend.

 

Artikel 15 Algemene veiligheidsnormen

Om de brandveiligheid op de markt te kunnen waarborgen, is in dit artikel een aantal regels opgenomen die daartoe bijdragen. Bij het opstellen van de markt is rekening gehouden met de volgende door de brandweer gestelde eisen:

  • -

    er dient een route voor de hulpverleningsdiensten vrijgehouden te worden. Deze route is met uitzondering van een deel op de Houtmarkt (van Talamini tot Pierrot) 4 meter breed. Op het gedeelte van Talamini tot Pierrot is de strook minimaal 3,5 meter breed;

  • -

    kramen waarin gebakken of gebraden wordt, moeten 5 meter uit de gevel van een pand staan.

 

Artikel 16 Afgelasten markt

Er kunnen zich situaties voordoen waarin het niet verantwoord is om de markt al dan niet in gewijzigde vorm door te laten gaan. Dit artikel biedt de mogelijkheid om in dergelijke situaties vergunninghouders te verplichten om voorzorgsmaatregelen te nemen, de markt anders op te stellen, de markt niet te laten aanvangen of direct te beëindigen. Voor de weersinvloeden wordt in het tweede lid van het artikel aangegeven wanneer er in ieder geval sprake is van een situatie die nadere maatregelen nodig maakt.

 

Artikel 17 Sancties

De artikelen 14 en 15 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 vormen de basis voor het opleggen van sancties. In dit artikel is aangegeven welke sanctie wanneer wordt toegepast. Door eerst schriftelijk te waarschuwen en bij de tweede overtreding direct handhavend op te treden wordt aansluiting gezocht bij de geldende handhavingspraktijk.

 

Artikel 18 Hardheidsclausule

Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van een ordelijk verloop van de warenmarkt, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.

 

Artikel 19 Inwerkingtreding

De regeling is opgesteld als uitwerking van wat in de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 is vastgelegd. Het is dan ook gewenst dat de verordening en de regeling op hetzelfde moment in werking treden.

 

Artikel 20 Overgangsrecht

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 21 Citeertitel

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.