Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de uitvoering van de marktverordening (Marktreglement gemeente Zutphen 2019) |
Citeertitel | Marktreglement gemeente Zutphen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | 1a. Donderdag tekening nov 2019 1b. Woensdagmarkt tekening nov 2019 1c. Zaterdagmarkt tekening nov 2019 |
Dit reglement vervangt het Marktreglement Zutphen 2006.
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-11-2019 | Nieuwe regeling | 17-09-2019 | 142541 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
overwegende dat het gewenst is een regeling vast te stellen voor de uitvoering van de marktverordening;
gelet op de artikel(en) 149 en 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet en 3 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019;
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de uitvoering van de marktverordening (Marktreglement gemeente Zutphen 2019)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 vermelde begripsomschrijvingen zijn ook van toepassing op de bepalingen in deze regeling.
Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt
Artikel 3 Inrichting van de markt
Artikel 7 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Als de vergunninghouder zijn vaste standplaats niet uiterlijk om 08.00 uur heeft ingenomen op de donderdag- en zaterdagmarkt en om 7.30 uur op de woensdagmarkt, wordt de betreffende standplaats voor die marktdag als dagplaats aangemerkt, tenzij de marktmeester de standplaats op tijdig verzoek van de vergunninghouder voor hem beschikbaar houdt.
Artikel 12 Schoonhouden en opleveren standplaats
als hij handel drijft in artikelen of een branche waaruit zou kunnen voortvloeien dat de ondergrond en omgeving van zijn standplaats vervuild raakt, hiervoor maatregelen treffen om dit te voorkomen. De te treffen maatregelen moeten ter goedkeuring van de marktmeester, en zo nodig op zijn aanwijzingen gebeuren.
Artikel 13 Het stallen van rij- en voertuigen
Als bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten en dergelijke de orde op de markt kunnen verstoren, er direct gevaar dreigt voor de vergunninghouder, het publiek en/of objecten op of in de nabijheid van het marktterrein waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden, kan het college of de burgemeester, ieder voor zover daartoe bevoegd:
Bij elke constatering van een overtreding of meer overtredingen op hetzelfde moment wordt de in het tweede lid vermelde werkwijze gevolgd. Als er echter, gespreid in de tijd, drie verschillende overtredingen zijn geconstateerd, gelden de waarschuwingen daarvoor als een schriftelijke algemene waarschuwing en leidt een vierde overtreding meteen tot de bijbehorende eerste sanctie, een vijfde tot de bijbehorende tweede sanctie en een zesde en volgende tot de bijbehorende derde sanctie.
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van de uitvoering van de marktverordening, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 in werking treedt.
Aldus besloten op 17 september 2019.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris,
Gelet op de omvang van de markt is het aantal standplaatsen per artikelgroep vastgesteld op één.
Voor de donderdagmarkt geldt de volgende branche indeling:
Onder de brancheomschrijvingen ‘Overige food’ en ‘Overige non-food’ vallen de overige niet met name vermelde artikelgroepen. Voorbeelden van artikelgroepen zijn bloemen, kaas, brood, fournituren, huishoudelijke artikelen etc.
De raad geeft het college op grond van artikel 3 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 de bevoegdheid nadere regels te stellen. Met deze regeling, in de vorm van een reglement, wordt hieraan invulling gegeven.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Artikel 2 Dag, tijd en plaats van de markt
Het eerste lid houdt de instelling van de markt in als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h, van de Gemeentewet. Het college bepaalt op welke dagen, tijden en plaatsen de markten plaatsvinden.
De in het tweede lid vermelde dringende redenen moeten (het) doorgang laten vinden (op de vaste dag, tijd en/of plaats) praktisch onmogelijk maken. Te denken valt bijvoorbeeld aan het verrichten van bestratings- en rioleringswerkzaamheden op het marktterrein. Het is niet de bedoeling dat het begrip dringende reden zo ruim wordt opgevat dat de warenmarkt veelvuldig kan worden verplaatst. De ervaring heeft geleerd, dat marktverplaatsingen de kooplieden sterk in hun omzet benadelen. Het is uiteraard van belang om de belanghebbenden in een zo vroeg mogelijk stadium op de hoogte te stellen van een voorgenomen verplaatsingsbesluit.
In het derde lid is opgenomen dat een marktdag vervalt al deze samenvalt met een feestdag als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder b, van de Winkeltijdenwet. In de vorige marktverordening was bepaald dat de markt in die situatie incidenteel verplaatst kon worden. Hiervan werd echter bijna geen gebruik gemaakt omdat de meeste marktondernemers op andere dagen al vaste markten hebben. Gebleken is dat er onder marktondernemers ook weinig animo is om hun standplaats op Koningsdag, of de zaterdag ervoor, in te nemen. Om die reden zijn deze dagen toegevoegd aan het derde lid.
Artikel 3 Inrichting van de markt
Dit artikel is een uitwerking van artikel 2, eerste lid, van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019. Het aantal standplaatsen en de opstelling/indeling van de markt wordt met behulp van situatietekeningen vastgelegd. De afmetingen en het maximum aantal marktkramen per vergunninghouder worden expliciet vastgelegd. Met de toevoeging dat vergunninghouders reeds verkregen rechten behouden, wordt voor deze groep een overgangssituatie vastgelegd.
De maximale lengte van een standplaats is uitgebreid van 12 naar 16 meter. Op deze wijze hebben vergunninghouders meer ruimte om hun waren te presenteren en wordt er zoveel mogelijk een aaneengesloten markt gecreëerd.
Dit artikel is een uitwerking van artikel 2, tweede lid, van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019. Door invoering van een branche indeling wordt bereikt dat op de markt een zo groot mogelijke verscheidenheid aan branches aanwezig is wat de aantrekkelijkheid van de markt bevordert. Per branche of artikelgroep is het maximum aantal toegestane vergunninghouders aangegeven. Daarmee wordt voorkomen dat te veel kooplieden van één branche op de markt optreden. Hierdoor wordt de markt aantrekkelijker voor de consument. De branche indeling is per warenmarkt uitgewerkt in de bijlage.
Artikel 5 Innemen van een standplaats met marktkramen
Uitgangspunt is dat de vergunninghouders gebruik moeten maken van marktkramen die geplaatst worden door degene met wie de gemeente een overeenkomst heeft gesloten. Het artikel biedt het college de mogelijkheid om op verzoek toestemming te verlenen voor de verkoop van artikelen zonder kraam of om eigen verkoopmateriaal te gebruiken. Om de route voor hulpverleningsdiensten te waarborgen is in het artikel een bepaling opgenomen over het al dan niet toestaan van kraamverbreders.
Artikel 6 Innemen van een standplaats met eigen materiaal
Dit artikel vermeld de eisen waaraan voldoen moet worden als gebruik wordt gemaakt van eigen verkoopmateriaal. Hierbij is wat afmetingen betreft aansluiting gezocht bij het bepaalde in artikel 3, eerste lid.
Artikel 7 Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Het marktterrein behoort tot de openbare weg. Om het marktterrein tijdens de markt vrij te maken van alle verkeer, heeft het college een verkeersbesluit genomen. Ten onrechte geparkeerde auto’s worden met toepassing van bestuursdwang, op kosten van de eigenaars, van het marktterrein verwijderd nog vóór de eigenlijke opbouw van de markt.
Om de markt tot het einde aantrekkelijk te houden voor het publiek en uit veiligheidsoverwegingen moet worden voorkomen dat standplaatsen al worden ontruimd vóór sluitingstijd van de markt (zie het vijfde lid).
Op grond van het zesde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kan worden ten gunste van een andere koopman, indien de betreffende vergunninghouder de markt op een bepaalde dag niet bezoekt. Gelet daarop is bepaald dat de vaste standplaats vóór een bepaald tijdstip ingenomen moet zijn.
Artikel 8 Ontruiming van de standplaats
In artikel 2, eerste lid , van deze regeling zijn de tijden waarop de markt plaatsvindt, vastgelegd. Om ervoor te zorgen dat de markt tot het eind een voor bezoekers aantrekkelijke markt blijft, is het van belang dat kramen niet vroegtijdig worden ontruimd door vergunninghouders. In dit artikel is dan ook vastgelegd dat vergunninghouders van een vaste standplaats hun kraam niet vóór de vastgelegde tijd mogen ontruimen. Om te voorkomen dat standwerkers het ontruimen van de markt belemmeren, is bepaald dat deze groep een half uur voor het einde van de markt hun plaats moeten ontruimen.
Artikel 9 Meet- of weegwerktuigen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 Regels standwerkers
Inherent aan standwerken is dat goederen niet van prijzen voorzien mogen zijn en er geen gebruik van weegmiddelen gemaakt mag worden.
Artikel 11 Obstakels en geluidsapparatuur
Om te bewerkstelligen dat kramen en achterliggende panden bereikbaar zijn, is in dit artikel het verbod opgenomen om de doorgang, wandelpaden en de route voor de hulpverleningsdiensten te belemmeren. De doorgangen, wandelpaden en route voor hulpverleningsdiensten zijn aangegeven op de in artikel 3 vermelde tekeningen.
Het gebruik van geluidsapparatuur kan hinder opleveren voor zowel de bezoekers van de markt als andere vergunninghouders. Om te voorkomen dat door het gebruik van geluidsapparatuur een ongewenste situatie ontstaat, is dit gebruik alleen mogelijk als de marktmeester hiervoor toestemming verleent.
Artikel 12 Schoonhouden en opleveren standplaats
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13 Het stallen van rij- en voertuigen
In artikel 7, derde lid, staat dat vergunninghouders van een vaste standplaats hun voor de aanvoer van waren en goederen gebruikte voertuigen van het marktterrein moeten verwijderen vóór 8.00 uur (donderdag en zaterdag) dan wel vóór 7.30 uur (woensdag). Uitgangspunt is dat het plaatsen van voertuigen op het marktterrein niet toegestaan wordt, dit in verband met het aanzien van de markt. Onder voertuigen worden ook aanhangwagens verstaan. Het verbod om (motor)voertuigen op het marktterrein te plaatsen geldt niet als gebruik wordt gemaakt van eigen verkoopmateriaal en het (motor)voertuig deel uitmaakt van dit verkoopmateriaal.
Om duidelijkheid te bieden over het wel of niet verlenen van een ontheffing voor het plaatsen van voertuigen is dit artikel opgenomen. Onder omstandigheden kan ontheffing verleend worden om een voertuig op een zo kort mogelijke afstand van de standplaats te parkeren. Tevens kan onder omstandigheden ontheffing verleend worden voor het plaatsen van een aanhangwagen op de standplaats. In het vierde lid is uitgewerkt welke omstandigheden reden voor het verlenen van een ontheffing kunnen zijn. Het moet daarbij gaan om de verkoop van aan temperatuurverschillen onderhevige producten, die niet allemaal gelijktijdig uitgestald kunnen worden op de standplaats. Deze temperatuurverschillen kunnen ontstaan door bijvoorbeeld vorst en warmte (in relatie tot de verplichting om de producten gekoeld te verkopen/bewaren).
Op grond van artikel 5.15 van de Algemene plaatselijke verordening Zutphen is venten toegestaan tenzij de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. Het is echter niet gewenst dat tijdens de duur van de markt op het marktterrein gevent wordt. Een uitzondering kan worden gemaakt voor het verkopen van alcoholvrije dranken en geringe eet- en drinkwaren ten behoeve van de vergunninghouders is. Hiervoor kan een ontheffing worden verleend.
Artikel 15 Algemene veiligheidsnormen
Om de brandveiligheid op de markt te kunnen waarborgen, is in dit artikel een aantal regels opgenomen die daartoe bijdragen. Bij het opstellen van de markt is rekening gehouden met de volgende door de brandweer gestelde eisen:
Er kunnen zich situaties voordoen waarin het niet verantwoord is om de markt al dan niet in gewijzigde vorm door te laten gaan. Dit artikel biedt de mogelijkheid om in dergelijke situaties vergunninghouders te verplichten om voorzorgsmaatregelen te nemen, de markt anders op te stellen, de markt niet te laten aanvangen of direct te beëindigen. Voor de weersinvloeden wordt in het tweede lid van het artikel aangegeven wanneer er in ieder geval sprake is van een situatie die nadere maatregelen nodig maakt.
De artikelen 14 en 15 van de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 vormen de basis voor het opleggen van sancties. In dit artikel is aangegeven welke sanctie wanneer wordt toegepast. Door eerst schriftelijk te waarschuwen en bij de tweede overtreding direct handhavend op te treden wordt aansluiting gezocht bij de geldende handhavingspraktijk.
Op grond van dit artikel kan het college één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan, gelet op het belang van een ordelijk verloop van de warenmarkt, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard. Dit kan echter alleen in die gevallen die niet zijn voorzien ten tijde van het vaststellen van de regeling. Wordt een geval onder de hardheidsclausule gebracht, dan heeft dit tot gevolg dat de regeling op dit punt moet worden aangepast. Het geval is immers voorzienbaar geworden.
De regeling is opgesteld als uitwerking van wat in de Marktverordening gemeente Zutphen 2019 is vastgelegd. Het is dan ook gewenst dat de verordening en de regeling op hetzelfde moment in werking treden.