Organisatie | Sluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening, regelende de instelling, taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Zeeuwse Programmaraad |
Citeertitel | Verordening Zeeuwse Programmaraad 1998 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Zeeuwse Programmaraad |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2004 | Nieuwe regeling | 23-12-2004 Zeeuws Vlaams Advertentieblad, 23 december 2004. | Zeeuwse Programmaraad |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. de gemeenteraad : de gemeenteraad van de gemeente OOSTBURG;
b. het college : het college van burgemeester en wethouders van
c. abonnee : een aangeslotene op de Draadomroepinrichting;
d. basispakket : de omroepprogramma`s die de exploitant op grond van artikel 22e van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen, juncto artikel 82i van de Mediawet verplicht is te distribueren aan alle abonnees;
e.draadomroepinrichting : een draadomroepinrichting als bedoeld in artikel 1, onder k van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen;
f. exploitant : degene die de draadomroepinrichting exploiteert;
g.exploitatiegebeid : het gebied, waarvoor aan een exploitant een machtiging is verleend op grond van het bepaalde in artikel 21 van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen;
h.omroepprogramma : een omroepprogramma als bedoeld in artikel 1,
i.de raad : de Zeeuwse programmaraad;
j.regioraad : het bestuur van de in Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren en de Oosterschelderegio functionerende samenwerkingsverbanden op het gebied van de centrale antenne-inrichting.
1. De raad bestaat uit negen leden, zoveel mogelijk evenredig verdeeld over de drie in artikel 1, onder j. genoemde regio`s.
2. De leden worden benoemd door de gemeenteraad op voordracht van de raad, de voordracht voor de eerste zittingsperiode geschiedt door het college.
a. woonachtig te zijn in het exploitatiegebied;
b. deel uit te maken van een huishouden waarvan tenminste één der leden abonnee is.
4. Een lid van de raad kan, naast het bepaalde in artikel 82k van de Mediawet, in ieder geval niet tevens zijn:
a. aandeelhouder van de exploitant;
b. lid van de Raad van Commissarissen van de exploitant;
c. werkzaam voor of gedetacheerd bij de exploitant;
d. aanbieder van programma`s en
5. De leden van de raad dienen deskundig te zijn op het terrein waarop de raad adviseert.
6. De raad dient in zijn geheel representatief te zijn voor de belangrijkste in de gemeente voorkomende maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen.
De volgende stromingen dienen te zijn vertegenwoordigd:
7. Op de leden van de raad is artikel 15 Gemeentewet omtrent verboden handelingen van overeenkomstige toepassing, ook in relatie met de exploitant.
8. De vergaderingen worden tevens bijgewoond door:
a. een in overleg met de raad door de exploitant aan te wijzen functionaris.
Deze staat de raad bij in al haar werkzaamheden;
b. een vertegenwoordiging van de exploitant.
9. De raad wijst uit zijn midden een voorzitter, vice-voorzitter en secretaris aan.
1. De benoeming van de leden van de raad geschiedt voor een periode van 4 jaar. Bij de instelling van de raad zal tenminste de helft van de leden worden benoemd voor een periode van twee jaar.
2. Het lidmaatschap van de raad eindigt:
a. op eigen (schriftelijk) verzoek;
b. in het geval niet meer voldaan kan wordt aan het bepaalde in artikel 4, lid 3 t/m 6 en artikel 82k van de Mediawet;
c. ontslag door de gemeenteraad;
d. vervallenverklaring van het lidmaatschap op grond van het bepaalde in artikel 4, zevende lid.
3. In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien overeenkomstig hetgeen in deze verordening is bepaald omtrent benoeming.
4. Behoudens het geval dat toepassing is gegeven aan het bepaalde in het tweede lid, onder b en d van dit artikel, blijven de leden hun functie vervullen totdat hun opvolgers zijn benoemd.
5. Herbenoeming van de leden voor een aaneengesloten zittingsperiode is slechts eenmaal mogelijk.
Van de beraadslagingen en de besluiten in de vergadering worden notuelen gehouden door de secretaris of door één van de andere aanwezigen. Na vaststelling door de raad worden de notulen getekend door de voorzitter en de secretaris.
1. De leden stemmen zonder last en ruggespraak
2. Alle besluiten worden genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen van de leden, die aan de stemming hebben deelgenomen.
3. Over personen wordt schriftelijk gestemd, over zaken mondeling.
4. a. Bij het staken van stemmen over zaken wordt het nemen van een besluit tot de volgende vergadering uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien bij herstemming de stemmen staken, wordt bij herstemming over zaken het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.
b. Bij het staken van stemmen over personen, vindt in dezelfde vergadering een herstemming plaats. Indien bij herstemming de stemmen staken, beslist het lot.
5. In alle geschillen omtrent stemmingen, indien deze verordening daarin niet voorziet, beslist de voorzitter.
1. a. Bij het openen van een openbare vergadering stelt de voorzitter het publiek in de gelegenheid gedurende maximaal 30 minuten het woord te voeren over zaken die op de agenda vermeld staan.
b. Elke spreker voert ten hoogste 5 minuten het woord en eindigt terstond met spreken, zodra de voorzitter hem op het verstreken zijn van zijn spreektijd attent heeft gemaakt. De voorzitter kan te zijner beoordeling in bijzondere gevallen een langere spreektijd toestaan.
c. Indien op het tijdstip van het openen van de vergadering geen publiek aanwezig is, wordt direct met de behandeling van de agenda een aanvang gemaakt.
2. Wanneer de voorzitter de noodzaak of wenselijkheid daartoe aanwezig acht, mag het publiek ook tijdens de behandeling van elk agendapunt het woord voeren, doch alleen met toestemming van de voorzitter en voor de tijd aangegeven door de voorzitter.
Artikel 12 Geheimhouding van stukken
De voorzitter kan omtrent de inhoud van stukken in het voorafgaande lid, voorlopige geheimhouding opleggen. De verplichting tot voorlopige geheimhouding vervalt, indien zij niet in de eerstvolgende vergadering, waarin meer dan de helft van de zittende leden tegenwoordig is, door de raad wordt bekrachtigd.
De raad is verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad. Hiertoe verzorgt de raad jaarlijks een verslag omtrent haar werkzaamheden ten behoeve van de gemeenteraad welk verslag tevens inzicht verschaft in de gemaakte kosten.
Artikel 16 Schorsing en ontslag
Alvorens een dergelijk besluit te nemen hoort een door de gemeenteraad uit zijn midden aan te wijzen delegatie het lid dat wordt ontslagen en de raad.
BIJLAGE BIJ VERORDENING ZEEUWSE PROGRAMMARAAD EN RAADSVOORSTEL
Bij de instelling van de Zeeuwse programmaraad dient nog een aantal zaken te worden geregeld.
Voor de regioraden zal een nieuwe opzet gemaakt moeten worden. Dit heeft betrekking op de wijze van samenwerking tussen de gemeenten. Op Walcheren is nu nog sprake van een convenant van 8 gemeenten. Tevens zal in alle regioraden gewerkt moeten worden aan een duidelijke taakstelling. Het betreft hierbij twee zaken, afspraken over de tarifering en de afstemming tussen gemeenten, Zekatel BV en Zeeuwse Programmaraad en Regioraden.
Voor de Zeeuwse Programmaraad zal een rooster van aftreden moeten worden opgesteld.
Dit kan alleen in goed overleg met de Zeeuwse Programmaraad.
3.Invulling informatie aan derden.
De Zeeuwse Programmaraad zal op heldere wijze kenbaar moeten maken met welke zaken zij bezig is. Daarvoor dienen de stukken ter inzage te zijn en zal ook bekendgemaakt moeten worden wanneer de vergaderingen plaatsvinden.
Over het ter inzage leggen van de stukken zijn reeds gesprekken gevoerd. Overwogen wordt om alle stukken bij de regiovestigingen van Delta Nuts neer te leggen.
Definitieve afspraken kunnen pas gemaakt worden als de Zeeuwse Programmaraad functioneert.
4.Start Zeeuwse Programmaraad.
Bij het aantreden van de Zeeuwse Programmaraad zullen er nog geen bestuursfuncties zijn verdeeld. Afgesproken is dat een gemeentebestuurder bij de openingsvergadering tot de benoeming als voorzitter zal optreden.
Bij geschillen tussen de Zeeuwse Programmaraad, Zekatel BV en een of meerdere gegevens is het noodzakelijk dat de betrokken organisaties snel tot een oplossing komen. Om de besluitvorming goed en snel te laten verlopen kunnen de Regioraden een belangrijke rol spelen. Juiste procedure afspraken moeten op korte termijn gemaakt worden. Hierbij moet aandacht zijn voor een communicatie tussen de drie Regioraden.
Inmiddels is afgesproken dat de kosten voortvloeiend uit de toepassing van de verordening worden doorberekend in de tarieven.