Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enkhuizen

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnkhuizen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2019
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-11-2019Nieuwe regeling

29-10-2019

gmb-2019-273256

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2019

De raad van de gemeente Enkhuizen;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 30 september 2019;

 

gelet op de artikelen 147 jo. 149 van de Gemeentewet;

besluit:

 

vast te stellen de navolgende “Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2019”

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    Commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functioneringsgesprek voeren;

  • c.

    Adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;

  • d.

    Commissaris: Commissaris van de Koning in de provincie Noord-Holland.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2.

    De commissie voert eens per jaar gesprekken.

  • 3.

    Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

  • 1.

    De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

  • 2.

    De gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de Commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.

  • 3.

    De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de Commissaris.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie wordt samengesteld uit alle fractievoorzitters van de raad.

  • 2.

    Een fractievoorzitter kan zich laten vervangen door een ander raadslid van de fractie.

  • 3.

    De commissie wordt bijgestaan door de griffier.

  • 4.

    De commissie kan zich laten informeren door wethouders(s) en gemeentesecretaris.

Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie

  • 1.

    De commissie wijst uit zijn midden een van de leden aan als voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3.

    De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2.

    De voorzitter ziet er op toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en gemeentesecretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4.

    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 9, lid 4 en 5.

  • 5.

    De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6.

    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de adviseurs.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in ieder geval plaats, tijdstip, de agenda van het gesprek en de bespreekpunten.

  • 2.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

  • 3.

    Leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 4.

    Leden van de commissie en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren; deze worden minimaal 1 week voor het gesprek uitgewisseld.

Artikel 8 Het functioneringsgesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie alsook de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten nader toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

    • a.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het Presidium of overleg met de fracties en de fractievoorzitters;

    • b.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college;

    • c.

      het beheer van de portefeuille van de burgemeester, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • d.

      de burgemeester en zijn rol in het proces van het dualisme;

    • e.

      de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;

    • f.

      de burgemeester en zijn representatie van de gemeente, zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      de burgemeester als vertegenwoordiger van de gemeente in andere bestuurlijke organen en ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, Rijk en Europa;

    • h.

      de burgemeester en zijn contacten met de ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;

    • i.

      de burgemeester en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      de burgemeester en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties;

    • k.

      alle overige door de leden en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten;

    • l.

      de afspraken in het kader van het functioneren van de burgemeester die voor de toekomst worden vastgelegd.

  • 5.

    In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente en de rol van de burgemeester daarin.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1.

    Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de Commissaris gestuurd.

  • 5.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 van deze verordening wordt het vastgestelde verslag op verzoek van de burgemeester en/of gemeenteraad vertrouwelijk ter kennisname aan de gemeenteraad gebracht.

Artikel 10 Archivering

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2.

    Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12 Inwerkingtreding en titel

  • 1.

    De verordening treedt direct in werking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2019”.

  • 3.

    De “Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – gemeente Enkhuizen 2014” wordt per direct ingetrokken.

     

Aldus besloten door de raad van de gemeente Enkhuizen in zijn openbare vergadering van 29 oktober 2019.

De raad voornoemd,

de griffier, wnd.

J.J. denHollander

de voorzitter,

E.A. vanZuijlen