Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Apeldoorn

REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieApeldoorn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingREGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE 2019
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 52 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-11-2019nieuwe regeling

05-11-2019

gmb-2019-273088

2019-45

Tekst van de regeling

Intitulé

REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn;

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen het navolgende Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college 2019.

 

 

 

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1.

    Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2.

    Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3.

    Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4.

    Een lid van het college dat verhinderd is zijn werkzaamheden uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1.

    Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2.

    Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering – onder vermelding van de te bespreken onderwerpen – die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3.

    De vergaderingen worden als regel in het raadhuis gehouden.

 

Artikel 3 Verhindering

  • 1.

    Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2.

    Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

 

Artikel 4 Agenda

  • 1.

    Voor elke vergadering wordt, tenminste 48 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden van het college een digitale agenda met bespreekstukken en hamerstukken voor de eerst volgende vergadering toegezonden.

  • 2.

    Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan bespreking ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel duldt, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie voorafgaand aan de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

 

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

 

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan besluiten ambtelijk medewerkers of derden voor een vergadering uit te nodigen.

 

Artikel 7 Vergaderquorum

  • 1.

    In de vergadering van het college kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

  • 2.

    Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de burgemeester, onder verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering.

  • 3.

    Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het college kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de eerdere vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

 

Artikel 8 Stemmingen

  • 1.

    Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2.

    Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het vierde lid wordt toegepast.

  • 3.

    a. Indien bij een stemming, anders dan over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen, de stemmen staken, wordt opnieuw gestemd.

  • b. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    a. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

  • b. Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

  • c. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

 

Artikel 9 Besluiten tijdens collegevergadering en notulen

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 komen besluiten tot stand in een collegevergadering waarvoor mede worden geagendeerd de concept-besluiten, zijnde ambtelijke adviezen, die door één of meer collegeleden buiten de vergadering digitaal voor bespreking zijn aangemerkt of waarvoor de secretaris bespreking adviseert.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van notulen van de collegevergadering.

  • 3.

    De notulen bevatten ten minste:

    • a.

      de namen van de aanwezige en afwezige leden;

    • b.

      de namen van andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het college genomen besluiten;

  • 4.

    Een collegelid kan aantekening vragen bij een besluit, inhoudende dat hij/zij geacht wil worden te hebben tegengestemd.

  • 5.

    De notulen worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 6.

    De notulen worden door de secretaris en de burgemeester ondertekend.

 

Artikel 10 Besluiten op hamerstukken

  • 1.

    Een hamerstuk-besluit komt tot stand door middel van een concept-besluit waarop binnen een circulatietermijn van vijf werkdagen niet door de burgemeester of één van de overige collegeleden digitaal is aangegeven dat bespreking in een vergadering van het college is gewenst.

  • 2.

    De secretaris draagt zorg voor het opnemen van het hamerstuk op de agenda voor de eerst volgende collegevergadering. Tijdens de collegevergadering wordt middels een hamerslag een besluit genomen. De secretaris dateert en ondertekent het besluit.

  • 3.

    Het besluit wordt geacht te zijn genomen op de datum van de dagtekening door de secretaris.

 

Artikel 11 Spoed en vakantieperiode

  • 1.

    Indien wegens spoedeisendheid een besluit geen uitstel duldt, wordt een besluit genomen als tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden binnen een circulatietermijn van twee werkdagen digitaal akkoord is met het voorgenomen besluit. De secretaris doet een kopie van het besluit toekomen aan de overige leden het van het college.

  • 2.

    In de door het college vastgestelde vakantieperiode wordt een besluit buiten de vergadering genomen als tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden binnen een circulatietermijn van vijf werkdagen digitaal akkoord is met het voorgenomen besluit. De secretaris doet een kopie van het besluit toekomen aan de overige leden het van het college.

  • 3.

    Indien tijdens de door het college vastgestelde vakantieperiode een besluit wegens spoedeisendheid geen uitstel duldt, zijn één of meer collegeleden bevoegd om ter zake een besluit te nemen binnen een circulatietermijn van twee werkdagen. In de eerstvolgende vergadering van het college wordt van de uitoefening van deze machtiging mededeling gedaan.

 

Artikel 12 Besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor het periodiek opstellen van een besluitenlijst, zijnde een gedagtekend overzicht, met vermelding van de door het college in de betreffende periode genomen besluiten.

  • 2.

    De besluitenlijst wordt in de eerst volgende vergadering vastgesteld.

  • 3.

    Voor zover de aard en de inhoud van de besluiten zich daartegen niet verzetten, draagt de secretaris zorg voor een spoedige toezending van de besluitenlijst aan de raad en voor openbaarmaking van de besluitenlijst op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

 

Artikel 13 Openbare vergadering

  • 1.

    Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2.

    De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking drie dagen na publicatie onder gelijktijdige intrekking van het op 7 maart 2008 vastgestelde ‘Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college 2008’.

 

 

Aldus vastgesteld op 5 november 2019.

Het college van burgemeester en wethouders

de secretaris, de burgemeester

TOELICHTING REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN EN ANDERE WERKZAAMHEDEN VAN HET COLLEGE

 

ALGEMEEN

Ingevolge artikel 52 Gemeentewet stelt het college een Reglement van Orde (RvO) voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Onder werkzaamheden wordt onder meer verstaan de bekendmaking van besluiten. Ook de onderlinge vervanging van de wethouders behoort daartoe. De Wet dualisering gemeentebestuur (2002) geeft weinig wijzigingen die van invloed zijn op het RvO van het college. Waar nodig wordt hier in de toelichting aandacht aan besteed.

 

ARTIKELGEWIJS

 

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

In het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerste vergadering van het college direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt erop gewezen dat het college als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de in artikel 168 Gemeentewet geboden mogelijkheid tot mandaatverlening aan individuele leden van het college.

Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. Door de Wet dualisering gemeentebestuur is het niet meer mogelijk een raadslid aan te wijzen als vervanger van een wethouder. De vervanging zal onderling geregeld moeten worden of, indien mogelijk gezien het aantal wethouders (artikel 36 Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra wethouder. Met het derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 Gemeentewet. Ter wille van de nodige flexibiliteit is gekozen voor een algemene formulering. Het vierde lid is een voorwaarde om de vervangingsprocedure in werking te kunnen zetten.

 

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

Met het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53, eerste lid, Gemeentewet. Ook hier is weer gekozen voor een flexibele formulering, waardoor de mogelijkheid bestaat in bijzondere gevallen af te wijken. Uit het tweede deel van het eerste lid en het tweede lid volgt dat zowel de burgemeester, als voorzitter van het college (zie artikel 34 Gemeentewet), als ook een lid van het college ervoor kan zorgen dat een extra vergadering wordt gehouden. De formulering van het bepaalde in het tweede lid houdt overigens niet in dat de burgemeester de bevoegdheid zou toekomen een extra vergadering tegen te houden. De imperatieve formulering van het eerste lid staat daaraan in de weg. Het tweede lid geeft verder de procedure voor een extra vergadering weer. Door niet voor te schrijven in welke vorm de toezending van de oproep moet gebeuren, kunnen in voorkomend geval de stukken voor de extra vergadering zo nodig per e-mail verzonden worden.

 

Artikel 3 Verhindering

Dit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor beraadslaging en besluitvorming niet gehaald wordt. De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.

 

Artikel 4 Agenda

De rol van de gemeentesecretaris bij de collegevergaderingen wordt in de artikelen 103 tot en met 105 Gemeentewet aangegeven. Nadere uitwerking van de taken van de secretaris vindt enerzijds plaats in dit reglement, anderzijds in de organisatieregeling.

In dit artikel wordt aangegeven dat de secretaris verantwoordelijk is voor het doen toekomen van de agenda aan de collegeleden. De secretaris zal al naar gelang de omstandigheden dienen af te wegen of ten aanzien van de spoedeisende onderwerpen van tevoren gecommuniceerd wordt met de collegeleden of dat dit in de vergadering gebeurt.

 

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

Deze tekst is afgeleid van de artikelen 103, lid 1, en 104 Gemeentewet, waarbij is bepaald dat de secretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies terzijde staat bij de uitoefening van hun taak en in de vergadering van het college aanwezig is. Daarnaast zijn bij de vergaderingen van het college een notulist en een communicatie adviseur aanwezig.

 

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

De artikelen 55, lid 1, en 57 Gemeentewet geven indirect aan, dat het mogelijk is dat naast de collegeleden en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Deze artikelen in de Gemeentewet geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt.

 

Artikel 7 Vergaderquorum

Artikel 56 van de Gemeentewet regelt het besluitquorum ten aanzien van de vergaderingen van het college. Hoewel het ingevolge de Memorie van Toelichting bij dit Gemeentewetsartikel aan het college vrijstaat in het RvO een zwaarder quorumvereiste te stellen, is hiervoor niet gekozen; het in de wet ter zake opgenomen stelsel is daarmee onverkort van toepassing.

 

Artikel 8 Stemmingen

Ten aanzien van het stemmen wordt opgemerkt, dat in de praktijk slechts zelden wordt gestemd. Het is mogelijk om hier aansluiting te zoeken bij de bepalingen over stemmingen die in het RvO voor de raad zijn opgenomen. Het is praktisch om regelingen zo veel mogelijk op elkaar af te stemmen. Wel is de regeling voor de raad erg uitgebreid. Hier is gekozen om alleen het meest noodzakelijke te regelen. Opvallend is dat in artikel 59 Gemeentewet artikel 31 niet van overeenkomstige toepassing is verklaard. Dat artikel bepaalt dat de stemming over het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen bij gesloten en ongetekende stembriefjes geschiedt. Verder is bepaald dat indien de stemmen over personen tot wie de keuze door een voordracht of herstemming is beperkt staken, er in dezelfde vergadering een herstemming wordt gehouden. Staken de stemmen opnieuw, dan beslist het lot. Van de hierdoor geboden ruimte is in het RvO gebruikgemaakt. De opgenomen regeling komt erop neer dat in principe slechts wordt gestemd indien één van de leden dat wenst. In dat geval wordt mondeling gestemd (ook over personen), tenzij ten aanzien van personen om een schriftelijke stemming wordt verzocht. Over zaken wordt dus of niet of mondeling gestemd. Volledigheidshalve is daarom de tekst hierover uit artikel 59 Gemeentewet integraal opgenomen als lid 3.

 

Artikel 9 Besluiten tijdens collegevergadering en notulen

Onderhavig artikel regelt de besluitvorming tijdens de collegevergadering en de taak van de secretaris voor het bijhouden van de notulen van de vergadering.

 

Artikel 10 Besluiten op hamerstukken

In dit artikel is de systematiek van hamerstukken opgenomen. Een hamerstuk-besluit komt tot stand door middel van een concept-besluit waarop de collegeleden binnen een gestelde termijn niet hebben aangegeven dat zij bespreking van het concept-besluit in een collegevergadering wensen.

Tijdens de eerst volgende collegevergadering wordt middels een hamerslag een besluit genomen. In artikel 7 van dit Reglement is het besluitquorum geborgd. Dit besluitquorum geldt dus ook voor het nemen van hamerstuk-besluiten.

Nu er geen misverstand mag bestaan over het moment van besluitvorming, is opgenomen dat het besluit is genomen op het moment van dagtekening door de secretaris.

 

Artikel 11 Spoed en vakantieregime

In dit artikel is het besluitvormingsproces bepaald voor het vakantieregime, in gevallen van spoed en voor spoedeisende gevallen tijdens het vakantieregime.

 

Indien wegens spoedeisendheid een besluit geen uitstel duldt, wordt een besluit genomen als tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden akkoord is met het voorgenomen besluit.

 

In de door het college vastgestelde vakantieperiode wordt een besluit buiten de vergadering genomen als tenminste de helft plus één van het aantal collegeleden akkoord is met het voorgenomen besluit.

 

In geval van spoed tijdens het vakantieregime kan één of meer dienstdoende leden van het college buiten de vergadering een besluit nemen namens het college. Deze machtiging geldt alleen tijdens de door het college vastgestelde vakantieperiode en indien een beslissing, naar het oordeel van het/de dienstdoende collegelid of collegeleden, geen uitstel duldt. De bevoegdheid om één of meer collegeleden te machtigen tot uitoefening van bevoegdheden van het college volgt uit artikel 168 van de Gemeentewet.

 

Artikel 12 Besluitenlijst

Dit artikel regelt de taak van de secretaris voor het opstellen van de besluitenlijst. Als op grond van artikel 55 van de Gemeentewet door het college een geheimhoudingsplicht is opgelegd, zal ten aanzien van eventuele besluiten over dit onderwerp een afzonderlijke besluitenlijst moeten worden gemaakt. Deze zal door de secretaris afzonderlijk moeten worden bewaard totdat de geheimhouding is opgeheven.

 

Door het college worden alleen de vastgestelde besluitenlijsten aan de raad gezonden en openbaar gemaakt. Hiermee wordt voorkomen dat een week later, bij een gewijzigde vaststelling van een besluit, een herstelactie moet worden ondernomen. Het toezenden van de besluitenlijst aan de raad is een onderdeel van de actieve informatieplicht van het college en is gebaseerd op artikel 169 lid 2 van de Gemeentewet. De invulling van de actieve informatieplicht is in de Nota actieve informatieplicht (vastgesteld 16 februari 2006) nader uitgewerkt.

 

Artikel 13 Openbare vergadering

Ingevolge artikel 54 Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het college kan daar zelf van afwijken. In artikel 10 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het college overgelaten. Indien een vergadering van het college openbaar is, bepaalt lid 2 van artikel 53 Gemeentewet dat de burgemeester dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.

 

Artikel 14 Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.