Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2019
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2019Nieuwe regeling

24-10-2019

gmb-2019-272552

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2019

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

 

Gezien het voorstel van het presidium van 26 september 2019;

 

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet:

 

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2019

 

 

 

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

b. bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

c. fractieondersteuner: persoon die werkzaamheden verricht voor één van de fracties uit de raad en door de betreffende fractie bij de griffier formeel is aangemeld als fractieondersteuner.

 

Paragraaf 2 Verzoeken om informatie of bijstand

 

Artikel 2 Verzoek om informatie

1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een fractieondersteuner.

2. De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

 

Artikel 3 Verzoek om bijstand

1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een fractieondersteuner.

2. De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

3. De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

a. naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;

b. dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden;

c. het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

4. Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 4 Geschil over verleende ambtelijke bijstand

1. Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

2. Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 5 Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3 Fractieondersteuning

 

Artikel 5a Fractieondersteuner

1. Iedere fractie kan een fractieondersteuner aanwijzen. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de fractieondersteuner.

2. De fractieondersteuner ontvangt na ondertekening van de integriteitsverklaring dezelfde hulpmiddelen als aan de burgercommissieleden worden verstrekt. Vanaf dat moment heeft de fractieondersteuner toegang tot dezelfde informatie en bijeenkomsten als de burgercommissieleden.

3. De fractieondersteuner is met betrekking tot informatie die hij /zij in die hoedanigheid van de gemeente ontvangt op gelijke wijze tot geheimhouding verplicht als de leden van de gemeenteraad en neemt overigens dezelfde zorgvuldigheid in acht als van ieder raadslid wordt geacht.

 

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

1. De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

2. De financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van € 1.000 per jaar per fractie en een variabel deel van € 200 per raadszetel van de fractie.

 

Artikel 7 Besteding financiële bijdrage

1. De financiële bijdrage wordt uitsluitend besteed aan ondersteuning die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken.

2. De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

a. betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

b. giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

c. uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege; d. uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten.

 

Artikel 8 Beheer financiële bijdrage

1. De bijdrage voor de fracties, als bedoeld in artikel 6, wordt centraal beheerd door de griffier, waarbij rekening wordt gehouden met de vergoeding en uitgaven per fractie.

2. De totale bijdrage wordt bij de aanvang van het kalenderjaar vrijgegeven, uitgezonderd een jaar waarin verkiezingen voor de gemeenteraad plaatsvinden.

3. In een jaar waarin verkiezingen als bedoeld in lid 2 plaatsvinden wordt een evenredig deel van het budget vrijgegeven voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het budget vrijgegeven voor de overige maanden van dat jaar.

 

Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

1. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

2. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

 

Artikel 10 Verantwoording financiële bijdrage en reserve

1. De verantwoording over de besteding van het budget fractieondersteuning maakt deel uit van de jaarrekening.

2. De raad reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie voor het kunnen verlenen van een aanvullende financiële bijdrage ten behoeve van die fractie in volgende jaren. Een reserve is niet groter dan 25% van de financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie op grond van artikel 6.

 

Paragraaf 4 Slotbepalingen

 

Artikel 11 Intrekking oude verordening en overgangsrecht

1. De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Schouwen-Duiveland 2004 (inclusief wijzigingen 2007 en 2012) wordt ingetrokken.

2. De Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Schouwen-Duiveland 2004 (inclusief wijzigingen 2007 en 2012) blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording en afrekening van die financiële bijdragen.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2019.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Schouwen-Duiveland 2019.

 

 

 

Vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 24 oktober 2019.