Organisatie | Reusel-De Mierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie beleidsregels inzake toepassing ontheffingsbevoegdheid ex artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, 1e wijziging |
Citeertitel | Beleidsregels artikel 3.23 Wro (kruimelgevallen), 1e wijziging |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
1e wijziging heeft betrekking op het mogelijk maken van erfafscheidingen op hoekpercelen in de bebouwde kom.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2010 | 08-12-2012 | nieuwe regeling | 02-02-2010 D'n Uitkijk, 12-02-2010 | B&W 10-20 |
een begrensd bouwperceel, waarop een zelfstandige, bij elkaar behorende bebouwing is toegestaan;
Een beroep of het beroepsmatig verlenen van diensten op administratief, juridisch, medisch, therapeutisch, kunstzinnig, ontwerptechnisch of hiermee gelijk te stellen gebied, dat door zijn beperkte omvang in een woning en daarbij behorende bijgebouwen met behoud van de woonfunctie kan worden uitgeoefend;
Elk gebouw dat geen woongebouw is;
Het gebied waar de verschillende bestemmingsplannen voor de kernen gelden, zoals dit wordt begrensd door het vigerende bestemmingsplan voor het Buitengebied;
Een op de plankaart of in de voorschriften van een bestemmingsplan aangegeven percentage, dat de grootte aangeeft van het deel van het bestemmingsvlak dat ten hoogste mag worden bebouwd;
Een op zichzelf staand, al dan niet vrijstaand gebouw, dat door de vorm onderscheiden kan worden van het hoofdgebouw en dat in architectonisch opzicht ondergeschikt is aan het hoofdgebouw;
Een aaneengesloten stuk grond, waarop ingevolge de regels een zelfstandige, bij elkaar behorende bebouwing is toegelaten;
Elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond bedoeld om permanent ter plaatse te functioneren;
Een geometrisch bepaald vlak met eenzelfde bestemming;
Elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt;
Goot- en/of boeihoogte van gebouwen
De hoogte in meters gemeten vanaf het aansluitend terrein tot aan de druiplijn, de bovenkant van de goot, het boeiboord of daarmee gelijk te stellen constructiedeel, waarbij ondergeschikte bouwdelen buiten beschouwing blijven;
Onder “ondergeschikte bouwdelen” worden daarbij verstaan: bouwdelen van beperkte afmetingen, die buiten de hoofdmassa van het gebouw uitsteken, zoals schoorstenen, antennemasten, windvanen, vlaggenmasten, wolfseinden, dakkapellen en andere ondergeschikte dakopbouwen.
Een plat dak is een dak met een dakhelling tussen de 0 en 30°;
De hoogte van het hoogste punt van het gebouw (met uitzondering van schoorstenen en lifopbouwen) tot aan het aansluitend terrein;
De gevel, die is gekeerd naar de weg, waarop de betrokken woning overwegend georiënteerd is, bij hoekwoningen kunnen dus twee voorgevels aanwezig zijn;
De lijn die in bestemmingsplannen is vastgelegd en die bij het bouwen aan de wegzijde of aan de van de weg afgekeerde zijde niet mag worden overschreden.
Een complex van ruimten, geschikt en bestemd voor de huisvesting van één of meer personen;
Een gebouw met daarin opgenomen twee of meerdere woningen;
Het bedrijfsmatige verlenen van diensten;
Winkelondersteunende dienstverlening
Het verlenen van diensten, waarbij de aard en de omvang van de dienstverlening past binnen een overwegend winkelgebied en geheel of overwegend gebonden c.q. ondersteunend is voor de winkelfunctie, zoals reisbureau’s, kappersbedrijven, kleding- en textielreiningsbedrijven, verzorgende bedrijven, apotheken, videoverhuurbedrijven, musea, galeries, hakkenbars en sleutelbars;
Maatschappelijke dienstverlening en dienstverlening, niet zijnde zakelijke dienstverlening en winkelondersteunende dienstverlening;
Een bedrijf waarin personen zich tegen vergoeding beschikbaar stellen voor het verrichten van seksuele handelingen met een ander;
De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig is, seksuele handelingen worden verricht of vertoningen van erotische-pornografische aard plaats vinden.
Onder een seksinrichting worden in elk geval verstaan: een seksbioscoop, seksautomatenhal, sekstheater, een parenclub of een prostitutiebedrijf waaronder tevens begrepen een erotische massagesalon, al dan niet in combinatie met elkaar;
Een natuurlijke persoon, groep van personen of rechtspersoon die bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was prostitutie aanbiedt die op een andere plaats dan in de bedrijfsruimte wordt uitgeoefend zoals escortservices en bemiddelingsbureaus;
De voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin hoofdzakelijk goederen van erotisch-pornografische aard aan particulieren worden verkocht of verhuurd;
De Nota van Toelichting bij artikel 4.1.1 Bro geeft aan dat het om een regeling gaat waarbij éénmalig ontheffing kan worden verleend om cumulerende werking te voorkomen.
Artikel 4.1.1 Bro dient als volgt te worden toegepast:
Uitsluiting recreatiewoningen, stacaravans en recreatieterreinen
Voor recreatiewoningen, stacaravans en recreatieterreinen kan alleen ontheffing worden verleend met toepassing van artikel 4.4.1, lid 1, sub j Bro. Van deze mogelijkheid zal geen gebruik worden gemaakt. Op 8 november 2005 heeft het college de “Nota permanente bewoning van recreatiewoningen” vastgesteld, deze nota regelt moet worden omgegaan met bewoning van recreatiewoningen.
Het college van burgemeester en wethouders blijft bevoegd om af te wijken van deze regeling, met name wanneer deze voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.
Procedurele vereisten voor ontheffing
De procedure zoals omschreven in afdeling 3.4 Awb is van toepassing. De aanvraag om ontheffing ligt gedurende 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn kan eenieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent de aanvraag kenbaar maken. Burgemeester en wethouders beslissen binnen 4 weken na afloop van de termijn van terinzagelegging omtrent het al dan niet verlenen van de ontheffing op grond van artikel 3.23 Wro.
Ontheffing als bijlage bij het bestemmingsplan
Een verleende ontheffing op grond van artikel 3.23 Wro wordt als bijlage bij het betreffende bestemmingsplan gevoegd
Artikel 4.1.1, lid 1 sub a Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van een uitbreiding van of een bijgebouw bij een woning mits:
Uitgangspunten bij toepassing binnen de bebouwde kom:
Uitbreiding van de hoofdmassa van een woning:
Totale oppervlakte perceel: Maximaal gezamenlijke oppervlakte:
per bouwperceel mogen niet meer dan 3 bijgebouwen worden gebouwd;
Voor de kavels 7 t/m 12 en 17 t/m 23 aan de oostzijde van het perceel en bij de kavels 1, 2 en 5 aan de noordzijde van het perceel in plan “Ruimte voor Ruimte Hogeweg Lage Mierde” kan onder de volgende voorwaarden ontheffing worden verleend:
Uitgangspunten bij toepassing buiten de bebouwde kom:
Uitbreiding van de woning tot op de zijdelingse perceelsgrens:
Uitbreiding aan de voorzijde van de woning:
Artikel 4.1.1, lid 1 sub b Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van een uitbreiding van of een bijgebouw bij een ander gebouw mits het bouwen niet tot gevolg heeft dat:
Uitgangspunten bij toepassing:
Een uitbreiding van of een bijgebouw bij een ander gebouw binnen de bebouwde kom
De term “ander gebouw” omvat vele verschillende soorten gebouwen (b.v. bedrijven, scholen, winkels, café’s). Hierbij kan ook om verschillende redenen ontheffing van het bestemmingsplan nodig zijn (b.v. grotere hoogte, meer oppervlakte, uitbreiding aan de voorzijde van het gebouw). Vanwege deze diversiteit aan bestemmingen is het niet mogelijk eenduidige beleidsregels op te stellen die aan de ene kant voldoende bebouwingsmogelijkheden bieden maar aan de andere kant waarborgen dat er geen onwenselijke situaties gaan ontstaan. Daarom dienen verzoeken om ontheffing in deze categorie per geval te worden beoordeeld.
Een uitbreiding van of een bijgebouw bij een ander gebouw buiten de bebouwde kom met een agrarische bestemming
Vooralsnog is besloten van deze mogelijkheid van artikel 4.1.1 Bro geen gebruik te maken, aangezien de voorschriften in het vigerende bestemmingsplan voor het Buitengebied voldoende mogelijkheden bieden.
Burgemeester en wethouder kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van een gebouw ten behoeve van een openbare nutsvoorziening, de telecommunicatie, het openbaar vervoer of het trein-, water-, of wegverkeer:
Uitgangspunten bij toepassing:
Per geval bezien of deze ontheffingsmogelijkheid kan of moet worden toegepast
Artikel 4.4.1, lid 1 sub d Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing van het bestemmingsplan ten behoeve een bouwwerk, geen gebouw zijnde:
Uitgangspunten bij toepassing:
Oprichten van een erfafscheiding bij hoekwoningen, mits
Per geval bezien of deze ontheffingsmogelijkheid kan of moet worden toegepast.
Artikel 4.4.1, lid 1 sub e Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van een dakkapel, dakopbouw of gelijksoortige uitbreiding van een gebouw.
Uitgangspunten bij toepassing:
Omdat de verwachting is dat deze ontheffing slechts zeer sporadisch nodig zal zijn, per geval bezien of deze ontheffingsmogelijkheid kan of moet worden toegepast.
Artikel 4.4.1, lid 1 sub f Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van een kas of een bedrijfsgebouw van lichte constructie met een bruto-vloeroppervlak van ten hoogste 100 meter ten dienste van een agrarisch bedrijf:
Uitgangspunten bij toepassing:
Geen gebruik maken van deze mogelijkheid aangezien in de vigerende bestemmingsplannen de bouwmogelijkheden binnen de bestaande bouwblokken afdoende zijn geregeld en het bouwen van kassen of bedrijfsgebouwen buiten de bouwblokken niet gewenst is.
Artikel 4.4.1, lid 1 sub g Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve vaneen antenne-installatie als bedoeld in het Besluit bouwvergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken, mits de hoogte van de antenne, of indien de antenne is geplaatst op een antennedrager als bedoeld in dat besluit, de hoogte van de antennedrager en de antenne tezamen, gemeten vanaf de voet van de antenne, respectievelijk de antennedrager, minder is dan 40 meter;
Uitgangspunten bij toepassing:
Per geval bezien of deze ontheffingsmogelijkheid kan of moet worden toegepast.
Artikel 4.4.1, lid 1 sub h Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van het gebruik van gronden of bouwwerken ten behoeve van evenementen met een maximum van drie per jaar en de duur van ten hoogste vijftien dagen per evenement, het opbouwen en afbreken van voorzieningen ten behoeve van het evenement hieronder begrepen.
Uitgangspunten bij toepassing:
Per geval bezien of deze ontheffingsmogelijkheid kan of moet worden toegepast.
Artikel 4.4.1, lid 1 sub i Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van het wijzigen van het gebruik van bouwwerken, al dan niet in samenhang met inpandige bouwactiviteiten, mits:
Uitgangspunten bij toepassing:
Voor de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsmatige activiteit in een bijgebouw bij een woning kan ontheffing worden verleend onder de voorwaarde dat:
meldingplichtig is op grond van het activiteitenbesluit;
Wijziging van het gebruik van een pand ten behoeve van een winkel is slechts mogelijk indien dit niet in strijd is met het winkelconcentratiebeleid zoals dit is neergelegd in het bestemmingsplan Centrum Reusel, vastgesteld door de raad d.d. 23 november 1998.
Een wijziging van het gebruik van een pand ten behoeve van een prostitutiebedrijf, seksinrichting, escortbedrijf en/of sekswinkel is niet toegestaan.
Per geval wordt bezien of ten behoeve van een horecagelegenheid ontheffing kan of moet worden verleend. Indien in een bepaald gebied of binnen een bepaald bestemmingsplan een vast aantal horecagelegenheden is toegestaan, kan in elk geval geen ontheffing worden verleend indien dit aantal wordt overschreden.
In principe dienen bedrijven gevestigd te worden op de bedrijfslocaties en –terreinen. Voor categorie I en II bedrijven, als zodanig vermeld in de VNG brochure “Bedrijven en milieuzonering” is het denkbaar dat deze zich ook op andere locaties vestigen. Of ontheffing kan worden verleend, dient per geval beoordeeld te worden, waarbij onder meer wordt gekeken naar de parkeermogelijkheden ter plaatse en de mogelijke verkeersaantrekkende werking.
Ten aanzien van zakelijke, winkelondersteunende en overige dienstverlening dient per geval te worden bezien of het mogelijk is ontheffing te verlenen.
Artikel 4.4.1, lid 1 sub j Bro
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het bestemmingsplan ten behoeve van een wijziging van het gebruik van een recreatiewoning voor bewoning mits:
Uitgangspunten bij toepassing:
Van deze mogelijkheid wordt geen gebruik gemaakt. Het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden heeft op 8 november 2005 de “Nota permanente bewoning van recreatiewoningen” vastgesteld. Deze nota regelt hoe in Reusel-De Mierden met bewoning van recreatiewoningen wordt omgegaan.
De ontheffing bedoeld in het eerste lid, onderdeel j, wordt uitsluitend verleend aan de aanvrager en diens met name genoemde meerderjarige huisgenoten die voldoen aan het eerste lid, aanhef en onderdeel j, onder 3. Zij is niet overdraagbaar en vervalt in elk geval zodra genoemde personen de bewoning hebben beëindigd.
Uitgangspunten bij toepassing:
Van deze mogelijkheid wordt geen gebruik gemaakt. Het college van burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden heeft op 8 november 2005 de “Nota permanente bewoning van recreatiewoningen” vastgesteld. Deze nota regelt hoe in Reusel-De Mierden met bewoning van recreatiewoningen wordt omgegaan.