Organisatie | De Wolden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Standplaatsenregeling De Wolden |
Citeertitel | Standplaatsenregeling De Wolden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1 overzicht vaste standplaatsen Bijlage 2 kaarten (Locatie de Wijk 2019 09 24) Bijlage 2 kaarten (Locatie Koekange 2019 09 24) Bijlage 2 kaarten (Locatie Ruinen 2019 09 24) Bijlage 2 kaarten (Locatie Ruinerwold 2019 09 24) Bijlage 2 kaarten (Locatie Kerkplein 2019 09 24) Bijlage 2 kaarten (Locatie Zuidwolde Plusmarkt) Bijlage 2 Kaarten (Locatie Burgerzinstraat) Bijlage 3 Voorschriften standplaatsvergunning |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-11-2019 | Nieuwe regeling | 24-09-2019 |
Artikel 8. Vergunningvrije standplaatsen
Voor het innemen van een niet vergunningsvrije standplaats gelden de in bijlage 3 genoemde voorschriften.
Vergunningen die op het moment van de inwerkingtreding van deze regeling een langere duur hebben dan de in artikel 7 genoemde termijn blijven in stand en verlopen door opzegging en bij het einde van de vergunde termijn of, in het geval de vergunning voor onbepaalde tijd is verleend, door opzegging en bij overlijden van de standplaatshouder en deze niet wordt overgeschreven op de echtgenoot of op de partner met wie de vergunninghouder een gemeenschappelijke huishouding voerde met het oogmerk duurzaam samen te leven.
In de Algemene plaatselijke verordening 2016 is opgenomen dat het verboden is standplaats in te nemen anders dan de door burgemeester en wethouders vastgesteld nadere regels. Deze nadere regels hebben wij uitgewerkt in de Standplaatsenregeling De Wolden.
De regeling heeft als doel het geven van een duidelijk afwegingskader en het tegengaan van wildgroei. Daarnaast heeft de regeling het doel om de levendigheid en de gezelligheid op straat te bevorderen door een waardevolle aanvulling op het winkelaanbod te creëren.
Deze doelen willen we bereiken door:
Als uitgangspunt is gekozen voor vergunningplichtige standplaatsen in de kernen en vergunningvrije standplaatsen in het buitengebied en bij winkels. De locaties van de vaste- en seizoenstandplaats zijn vastgelegd op een kaart. Als wij besluiten om een wijziging door te voeren dan wordt de aanpassing via internet beschikbaar gesteld.
Vergunningen gelden voor bepaalde tijd. Om de standplaatshouder een redelijke termijn te geven om zijn investering terug te kunnen verdienen wordt een vergunningtermijn van (maximaal) 10 jaar gehanteerd. Voor bestaande vergunningen geldt een afloopregeling. Dit betekent dat de vergunde termijn wordt gerespecteerd.
Als bij vrijkomende standplaats(en) meer inschrijvingen worden ontvangen dan standplaatsen beschikbaar zijn, wordt de standplaats toegewezen aan de inschrijver die het beste voldoet aan de voorwaarden. Het college wint hiervoor advies in bij een selectiecommissie die bestaat uit een lid van dorpsbelangenvereniging, een lid van de ondernemersvereniging en een standplaatshouder.
Voor het innemen van een standplaats met vergunning zijn voorschriften van toepassing op de standplaatshouder. Als de standplaatshouder deze voorschriften niet nakomt dan kan het college de standplaatsvergunning intrekken. Dit kan bijvoorbeeld als er gegronde klachten zijn ingediend en de standplaatshouder geen of onvoldoende uitvoering geeft aan de aanwijzingen van de gemeente.
De voorbereiding van de standplaatsenregeling is integraal opgepakt vanuit economie, vergunningen en ruimtelijke ontwikkeling. Verder zijn de huidige standplaatshouders en het ondernemersplatform bij de voorbereiding betrokken.
Er worden geen aansluitingen op nutsvoorzieningen zoals riool, water en elektriciteit aangelegd. Een standplaatshouder moet zelf de nodige voorzieningen treffen. Indien wel een nutsvoorziening beschikbaar is dan mag de standplaatshouder hier gebruik van maken, mits de standplaatshouder hiervoor toestemming vraagt bij de gemeente. Voor het gebruik hiervan wordt door de gemeente een vergoeding in rekening gebracht.
Het onderscheid tussen het innemen van een standplaats en venten is dat bij een standplaats de activiteiten vanuit een vaste locatie worden verricht, terwijl bij venten de activiteiten vanuit een beweging (voortdurend vanuit andere plaats) worden verricht. Venten is vergunningvrij mogelijk.
In de Standplaatsenregeling wordt onderscheid gemaakt tussen het buitengebied en de kern. In de begripsbepaling is ter bepaling van het gebied aansluiting gezocht bij de planologische regeling. Een planologische regeling en het bijbehorende plangebied kan worden aangepast. Voor de regeling is het van belang dat bijvoorbeeld door een dorpsuitbreiding een kern groter kan worden en het buitengebied in dat geval kleiner.
De locaties, dagen en het aantal standplaatsen per dagdeel zijn in een bij de regeling behorende tabel weergegeven. Daarnaast zijn de locaties op een kaart vastgelegd. Het college kan besluiten om hier wijzigingen in aan te brengen. Als het college tot een wijziging over gaat dan wordt de tabel of kaart aangepast en via internet beschikbaar gesteld.
In lid 1 is een bepaling opgenomen over branchering. Ten behoeve van het bieden van variatie en diversiteit is het niet toegestaan om op dezelfde dag of gedurende meer dan twee dagen per week standplaats in te nemen en producten/artikelen aan te bieden die zich niet onderscheiden van het bestaande aanbod.
In lid 2 zijn voorwaarden opgenomen waaraan een inschrijver moet voldoen. Als op een locatie per dag meerdere standplaatsen mogen worden ingenomen dan heeft het bestaande aanbod betrekking op de bestaande standplaatshouders. Als op de locatie één standplaats is toegestaan heeft het bestaande aanbod betrekking op de winkels.
Onder het hebben van een goede uitstraling en passen bij de omgeving van de kraam of verkoopwagen wordt mede begrepen de uitstalling van de producten/ artikelen. Daarnaast moet de grootte van het verkoopmiddel in redelijke verhouding staan tot de grootte van de bestaande verkoopmiddelen en de beschikbare ruimte.
In lid 3 is opgenomen dat een locatie beschikbaar blijft als geen inschrijving is ontvangen voor de betreffende locatie. Als op een later moment een verzoek wordt ingediend om op de betreffende locatie standplaats in te mogen nemen kan het College weigeren hier medewerking aan te verlenen.
Omdat een inschrijver voor meerdere dagen of locaties een inschrijving kan indienen, is in lid 4 opgenomen dat deze inschrijvingen als afzonderlijke inschrijvingen worden beoordeeld.
In lid 5 is opgenomen dat de adviescommissie het college adviseert bij het verstrekken van vergunningen. Het college neemt vervolgens een besluit. Als het aantal inschrijvingen hoger is dan het aantal beschikbare plaatsen dan komt de inschrijver die het beste scoort op de criteria genoemd in artikel 4 lid 2 als eerste in aanmerking voor een standplaatsvergunning.
In de regeling zijn geen specifieke voorwaarden opgenomen voor het verlenen van een incidentele standplaatsvergunning. Het college kan op basis van artikel 1:8 van de Algemene plaatselijke verordening weigeren vergunning te verlenen.
Winkeleigenaren kunnen bij bijzondere gelegenheden vergunningvrij standplaats innemen. Voorbeelden van bijzondere gelegenheden zijn de verkoop van seizoengebonden producten zoals snert en oliebollen en de (her)opening van een (nieuwe) winkel. De standplaats wordt zoveel mogelijk in de directe omgeving van de winkel gesitueerd.
De producten/ artikelen die worden aangeboden dienen een onmiskenbare relatie met de winkel te hebben. Ook mag de standplaats niet door derden worden ingenomen. Zo is het niet toegestaan dat een andere ondernemer, vereniging of instantie standplaats inneemt in plaats van de winkelier of zijn werknemers.
Het innemen van een standplaats moet worden onderscheiden van het uitstallen van producten/ artikelen. Bij een standplaats wordt een directe verkoophandeling verricht terwijl dat bij het uitstallen van producten/ artikelen niet het geval is.
De in lid 1 genoemde locatie parkeerplaats Bergerzinstraat in Zuidwolde komt te vervallen op het moment dat de nu geldende standplaatsvergunning komt te vervallen.
In lid 2 is opgenomen dat een vergunning in stand blijft als de locatie met de inwerkingtreding van deze regeling wordt aangepast. Deze bepaling is van toepassing op de locatie Parkeerplaats supermarkt Plus.