Organisatie | Nieuwegein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019 |
Citeertitel | Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2022 | bijlage 1 | 18-01-2022 | |||
30-07-2021 | 04-02-2022 | bijlage 1 | 20-07-2021 | ||
17-02-2021 | 01-01-2021 | 30-07-2021 | bijlage 1 | 26-01-2021 | |
03-12-2020 | 17-02-2021 | bijlage 1 | 24-11-2020 | ||
23-04-2020 | 03-12-2020 | bijlage 1 | 14-04-2020 | ||
17-04-2020 | 23-04-2020 | bijlage 1 | 07-04-2020 | ||
06-02-2020 | 17-04-2020 | bijlage 1 | 17-12-2019 | ||
03-01-2020 | 06-02-2020 | bijlage 1 | 17-12-2019 | ||
31-12-2019 | 03-01-2020 | bijlage 1 | 17-12-2019 | ||
31-10-2019 | 31-12-2019 | nieuwe regeling | 01-10-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein en de burgemeester van Nieuwegein, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
dat het voor het doelmatig functioneren van de gemeente Nieuwegein wenselijk is een Mandaatregeling vast te stellen;
gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 6 Ondertekeningswijze bij mandaat
Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burge-meester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Deze Mandaat-regeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 oktober 2019
burgemeester en wethouders van Nieuwegein,
De secretaris,
P.J.M. Liebregts
de burgemeester,
F.T.J.M. Backhuijs
Toelichting op de Mandaat-regeling gemeente Nieuwegein
Bij mandaatverlening worden bevoegdheden die een bestuursorgaan bezit, opgedragen aan functionarissen die werkzaam zijn in de ambtelijke organisatie. Mandaatverlening is de rechtsfiguur om besluiten met een uitvoerend karakter op te dragen aan de uitvoerende organisatie. In het algemeen kan gesteld worden dat de navolgende besluiten voor mandatering in aanmerking komen:
Voorop staat dat mandatering voor een groot deel een kwestie van vertrouwen is. De bestuurder moet erop kunnen vertrouwen dat de ambtenaar een correct besluit namens hem doet uitgaan. De ambtenaar neemt een zelfde besluit als het bestuur zou nemen en dient terug te koppelen naar het bestuur als er met een zaak iets “aan de hand” is dat voor het bestuur van betekenis is of kan worden. Een dergelijke houding past bij mandatering, omdat het bestuur eindverantwoordelijk is en blijft voor de genomen beslissing.
De wettelijke regels over het gebruik van mandaat zijn te vinden in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In de Mandaatregeling gemeente Nieuwegein zijn aanvullende spelregels en randvoorwaarden opgenomen waaronder mandaatverlening in de gemeente Nieuwegein plaatsheeft. Deze spelregels en randvoorwaarden bieden duidelijkheid en uniformiteit bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden. Een juiste naleving ervan vormt de waarborg dat de gemeente Nieuwegein ook bij mandaatverlening bevoegd besluiten neemt.
Allereerst is een overkoepelend mandaatbesluit van het college respectievelijk de burgemeester, een ieder voorzover het de eigen bevoegdheden betreft, opgenomen. Artikelsgewijs zijn in dit overkoepelend besluit de randvoorwaarden genoemd waaraan gemandateerden zich dienen te houden bij de uitvoering van de aan hen opgedragen taken. In het mandaatregister bij dit overkoepelend besluit is per afdeling een integraal overzicht gegeven van alle taken die door middel van mandaten, volmachten of machtigingen kunnen worden afgedaan. Ook zijn algemene mandaten opgenomen die voor de gehele organisatie gelden.
Artikel 1 Begripsbepalingen - onderscheid mandaat, volmacht, machtiging
De gemeente kan verschillende handelingen verrichten: bestuursrechtelijke rechtshandelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. Afhankelijk van de soort (rechts)handeling kan deze worden opgedragen aan de uitvoerende organisatie. Juridisch spreken we dan over mandaat, volmacht en machtiging. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht (artikel 10:12 Awb). Wat geldt voor de mandaten, geldt ook voor de volmachten en de machtigingen. Ook in de Mandaat-regeling van de gemeente Nieuwegein zijn volmachten en machtigingen onder de werking ervan gebracht (zie de schakelbepaling in artikel 7). Zij zijn dan ook samen met de mandaten, opgenomen in het bij de Mandaat-regeling behorende mandaatregister.
De gemeentelijke bestuursorganen voeren bestuursrechtelijke rechtshandelingen uit. Voorbeelden: de burge-meester verleent een vergunning of het college verstrekt een subsidie. Al deze bevoegdheden steunen op een bestuursrechtelijke wet, waarin die bevoegdheid zijn grondslag kent.
Als een bestuursorgaan een bestuursbevoegdheid opdraagt aan een ambtenaar noemen we dat mandaat. De ambtenaar oefent die bevoegdheid uit namens het bestuursorgaan. Verschil met delegatie1 is dat het bestuursorgaan bij mandaat de bevoegdheid niet verliest. De verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid blijft bij het bestuursorgaan. Hierbij mag het bestuursorgaan op elk moment de bevoegdheid zelf uitoefenen en tussentijds algemene en bijzondere instructies geven aan de ambtenaar over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.
Voorwaarde voor de juridische binding is dat het besluit is genomen binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid. Dit spreekt voor zichzelf, omdat buiten de grenzen van wat is gemandateerd geen bevoegdheid bestaat. Wordt een besluit genomen over een onderwerp dat buiten de bevoegdheid ligt, dan is sprake van een onbevoegd genomen besluit. Het gevolg van een onbevoegd genomen besluit kan zijn dat dit in rechte wordt vernietigd. De bestuursrechter mag een dergelijk bevoegdheidsgebrek ambtshalve constateren.
De gemeenteraad stelt budgetten beschikbaar door de begroting vast te stellen (budgetrecht artikel 191 Gemeentewet). Het college voert de begroting uit (taak van college op grond van artikel 160 Gemeentewet). In de Budgethoudersregeling van de gemeente Nieuwegein is geregeld welke functionaris op welke wijze over bepaalde budgetten kan beschikken. Om budgetten te kunnen aanwenden is het nodig dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. Er moet bijvoorbeeld een overeenkomst met een leverancier worden gesloten. Het is belangrijk om te beseffen dat de budgethouder niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende handelingen mag verrichten, maar hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig heeft van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden in de lijst met algemene mandaten.
De gemeente kan ook als ´gewoon´ rechtspersoon (net als een B.V. bijvoorbeeld) deelnemen aan het rechtsverkeer en voert in die hoedanigheid privaatrechtelijke rechtshandelingen uit. Voorbeelden: het aan- of verkopen van grond, het sluiten van een contract, het verlenen van een opdracht tot onderzoek of het aanschaffen van een product.
De privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat is de volmacht. Voorbeeld: de burgemeester kan zijn bevoegdheid om een overeenkomst te ondertekenen opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon, bijvoorbeeld een ambtenaar of een notaris. Dit gebeurt dan met een volmacht.
Naast bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen verricht de gemeente ook feitelijke handelingen. Dit zijn de gewone dagelijkse handelingen die geen rechtsgevolgen hebben. Voorbeelden daarvan zijn: het planten van een boom, het voeren van verweer bij de rechtbank, het uitoefenen van toezicht in de stad, het verstrekken van informatie aan burgers of het aanleggen van een uitrit. Een machtiging wordt verleend in het geval dat er geen sprake is van een besluit, maar ook niet van een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Artikel 2 Mandaat, plaatsvervanging en ondermandaat
Mandaat is in de regel een opdracht aan een hiërarchisch ondergeschikte. Het college mandateert bijvoorbeeld het afdelingshoofd van de een afdeling om namens het college bouwvergunningen te verlenen..
Het is praktijk van veel gemeenten om mandaten aan hoofden van afdelingen en/of teamleiders te verlenen, ervan uitgaande dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de uitvoerende organisatie worden neergelegd, maar wel op een niveau waarop managementverantwoordelijkheid kan worden gedragen voor de uitoefening van de verleende mandaten. In lijn met de organisatieregeling zijn de mandaten bij zowel de afdelingshoofden als de teamleiders neergelegd.
Wanneer een gemandateerde afwezig is, is zijn plaatsvervanger bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Mochten zowel gemandateerde als zijn plaatsvervanger afwezig zijn, dan is de plaatsvervanging geregeld doordat de eerstvolgende hogergeplaatste leidinggevende van de gemandateerde het mandaat krijgt toebedeeld. In de gemeente Nieuwegein is dat de directeur bedrijfsvoering, en bij diens afwezigheid, diens plaatsvervanger(s).
Het verlenen van ondermandaat is op grond van de Awb een mogelijkheid, maar bestuursorganen moeten hiertoe wel uitdrukkelijk besluiten. In de Mandaatregeling is deze bepaling opgenomen in artikel 2, eerste lid. In het mandaatregister staat in de kolom ‘bijzondere voorwaarden’ in voorkomende gevallen vermeld wanneer wordt afgeweken van deze algemene bepaling. Een model-ondermandaat bij deze regeling gevoegd.
Artikel 3 Algemene regels en uitzonderingen
Mandaat is beslissen én ondertekenen.
Vertrekpunt is dat degene die een besluit neemt dit besluit ook ondertekent. Een bevoegdheid in mandaat uitoefenen houdt zowel beslissingsbevoegdheid als ondertekeningsbevoegdheid in.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat ook de daarbij behorende voorbereiding en uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van besluit-vorming enz.
In de Mandaatregeling worden grenzen gesteld aan de omvang van de mandaatverlening, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan wordt genomen. Als regel wordt bijvoorbeeld gesteld dat besluiten geen afwijking van het bestaande beleid tot gevolg mogen hebben. Besluiten die afwijken van het beleid, moeten aan het bestuur worden voorgelegd. Alvorens een van het beleid afwijkend besluit wordt genomen, heeft het bestuur op deze wijze de gelegenheid het onderliggende beleid nog eens te heroverwegen. Ook moet een besluit aan het bevoegd bestuursorgaan worden voorgelegd als er geen eensluidend ambtelijk advies is. Verder kunnen besluiten waarvoor geen financiële dekking aanwezig is, niet in mandaat worden afgedaan.
De verantwoordelijkheid en de beslissing om in de artikel 3 beschreven situaties niet van het gegeven mandaat gebruik te maken ligt bij de gemandateerde functionaris.
Hoofdregel is dat het bevoegd bestuursorgaan (college of burgemeester) een beslissing op bezwaar neemt. De bestuurspraktijk is er mee gebaat dat in een aantal gevallen het nemen van beslissingen op bezwaar kan worden gemandateerd.
Immers indien de bevoegdheid om te beslissen op bezwaarschriften wordt gemandateerd, worden beslistermijnen voor burgers aanzienlijk verkort en scheelt dat de organisatie en bestuursorganen bovendien extra werk.
In de volgende gevallen is het mandateren van beslissingen op bezwaar mogelijk:
wanneer de commissie bezwaarschriften een advies heeft uitgebracht over een bezwaarschrift en het advies luidt
Het mandateren van een beslissing op bezwaar is van toepassing voor zo ver niet contrair wordt gegaan. Indien de commissie bezwaarschriften bijvoorbeeld geadviseerd heeft om het bezwaar niet-ontvankelijk, ongegrond of gegrond verklaren en de gemandateerde mening is dat contrair gegaan dient te worden, dan dient de beslissing op bezwaar door het bevoegd bestuursorgaan te worden genomen. In het derde lid is expliciet bepaald dat het bestuursorgaan bij toepassing van bestuurlijke lus als bedoeld in artikel 8:51 a van de Algemene wet de bevoegdheid tot het nemen van een beslissing op bezwaar kan mandateren. Deze bevoegdheid is opgenomen om verder onnodig oponthoud in de besluit-vorming te voorkomen. De bestuurlijke lus houdt in dat de rechtbank het bestuursorgaan in gelegenheid stelt een gebrek in het bestreden besluit te herstellen door een nieuwe beslissing op bezwaar te nemen (art 8:51a Awb).
In het vijfde lid zijn 3 specifieke gevallen opgenomen wanneer de bevoegdheid tot het mandateren van een beslissing op bezwaar niet van toepassing is. Namelijk wanneer het besluiten betreft
ad a :Die primair niet in mandaat zijn genomen: artikel 10:3 derde lid van de Awb bepaalt dat de mandataris niet ook op het bezwaar mag beslissen.
Ad c: ’Dat primair in mandaat is genomen door hoofd CJZ’; op besluiten in het kader van de Wob en Who beslist afdelingshoofd CJZ. In deze gevallen mag er gezien het bepaalde in art 10:3 derde lid niet ook door dit hoofd de beslissingen op bezwaar worden besloten.
Ten aanzien van de personele mandaten hanteert de gemeente als uitgangspunt dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie, dat wil zeggen: door de direct leidinggevende, worden uitgevoerd:
In deze gevallen geldt de hoofdregel van het eerste lid. Deze gevallen zijn expliciet opgenomen om zodoende zorgvuldige besluitvorming te waarborgen.
De algemene uitzonderingsgronden om te besluiten in mandaat zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, blijven ook van toepassing op het tweede lid van dit artikel.
Artikel 6 Ondertekeningswijze van mandaten
De inwoner die met een besluit wordt geconfronteerd dat in mandaat is genomen dient hierover te worden geïnformeerd, zo bepaalt artikel 10:10 van de Awb. Deze informatieplicht vloeit voort uit het meer omvattende beginsel van de rechtszekerheid. Het krachtens mandaat genomen besluit moet dan ook vermelden namens welk bestuursorgaan het is genomen.
In artikel 6 van de Mandaatregeling staat precies beschreven hoe besluiten die in (onder)mandaat zijn genomen moeten worden ondertekend.
Verzenden van algemene ontvangst-bevestigingen, verdagingsbesluiten, herstel verzuim, buiten behandeling stellen en kennisgeving nieuwe termijn | ||||||
Ondertekenen van brieven die geen besluit vergen (informatie-verstrekking) | Ondermachtiging mogelijk. De informatie-verstrekking omvat: het voeren van algemene correspondentie die het taakveld van de afdeling betreft, inclusief het verstrekken van informatie of inlichtingen over vastgesteld beleid, uit vastgestelde regelingen en voorschriften of van algemene aard. | |||||
Tekenen voor ontvangst bij aanbieding van aangetekende stukken, tekenen van een deurwaarders-exploiten en gerechtelijke stukken zoals bedoeld in artikel 104 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering | Ondermachting aan de medewerkers Supportdesk en medewerkers receptie van de Stadswinkel, juridisch adviseurs CJP en TVL | |||||
het toepassen van mediation-vaardigheden dan wel informele aanpak | In de primaire fase en bij behandeling van bezwaar-schriften en klachten. | |||||
Machtigen van andere functionarissen om college en burge-meester te vertegenwoordigen in publiekrechtelijke aangelegenheden in: - bezwaar bij de commissie bezwaar-schriften of andere overheidsinstantie; - beroep bij de rechtbank; - hoger beroep bij de Raad van State, Centrale Raad van Beroep, College van Beroep voor het Bedrijfsleven. | De vertegenwoordiging omvat het indienen van een verweerschrift en stukken, het voeren van alle correspondentie over de bezwaar-, beroep- of hoger beroepszaken en het verschijnen en het woord voeren op (hoor)zittingen van genoemde instanties; terugkoppeling naar portefeuillehouder bij gegronde bezwaar-schriften. | |||||
voorbereiding van en vertegenwoordiging in civiele procedures bij het Gerechtshof, de Hoge Raad inzake drang- en dwangmaatregelen Jeugdwet | Directeur Save is bevoegd om ondermachtiging aan een medewerker Save te verlenen. | |||||
Nemen van procesbesluit als verwerende partij in civiele procedure | ||||||
Het beslissen op aanvragen subsidie (waaronder verlening, intrekking en vaststelling) | Awb, Algemene subsidie-verordening en bijbehorende Subsidie-regelingen | Alleen op aanvragen die passen binnen de subsidieregeling en bijbehorend plafond. Het subsidieteam controleert alle subsidieaanvragen. Met uitzondering op het nemen van besluiten op aanvragen subsidie van een organisatie vanaf € 500.000,00 per jaar. | ||||
Indienen van aanvragen van onder meer vergunningen, ontheffingen, subsidies ingevolge wet- en regelgeving waarvan het primaat bij de afdeling berust | Senior beheerstechnisch medewerker voor zover het betreft aanvragen voor omgevings-vergunningen voor het vellen van gemeentelijke houtopstanden. | |||||
Aanvragen van e-herkenning ten behoeve van het digitaal aanvragen van vergunningen of andere beschikkingen bij andere overheidsinstanties. | Beheers-technisch medewerker, de applicatie-beheerder Mid-office | |||||
(Intern) besluiten tot het aangaan van overeenkomsten of andere privaatrechtelijke rechtshandelingen | Met inachtneming van de Regeling budgethouderschap Voor zover het overheidsopdrachten betreft met inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Nieuwegein | |||||
Het (extern) feitelijk aangaan en ondertekenen van de overeenkomst of andere privaatrechtelijke rechtshandelingen | Voor zover het overheidsopdrachten betreft met inachtneming van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Nieuwegein. E.e.a. conform de Regeling budgethouderschap. | |||||
een te nemen besluit met geavanceerde elektronische handtekening te kunnen ondertekenen. | Art. 2 lid 1 Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Nieuwegein 2020 | Aan de gemeentesecretaris, de directeur bedrijfsvoering, afdelingshoofden, teamleiders en overige functionarissen, ieder voor zo ver bevoegd | ||||
een aan te gegane overeenkomst of andere privaat-rechtelijke rechtshandeling met een geavanceerde elektronische handtekening te kunnen ondertekenen | Art. 2 lid 1 Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Nieuwegein 2020 | de gemeentesecretaris, de directeur bedrijfsvoering, afdelingshoofden, teamleiders en overige functionarissen, ieder voor zo ver bevoegd,. | ||||
berichten (mededelingen, uitnodigingen en overige informatie) via sociale media te verzenden. | Art. 2 lid 4 Regeling elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Nieuwegein 2020 | de gemeente-secretaris, de directeur bedrijfsvoering, afdelingshoofden, teamleiders en overige functionarissen, ieder voor zo ver bevoegd | ||||
Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob/ WOO) | CJZ coördineert alle wob verzoeken Ondermandaat juridisch adviseurs CJZ. met uitzondering van Wob verzoeken TVL | |||||
Besluiten op verzoeken Wet hergebruik overheidsinformatie (Who en WOO) | Met inachtneming van de beleidsregels open data | |||||
Besluiten op verzoeken op grond van de AVG (recht op inzage rectificatie , recht op verwijdering gegevens, recht op beperking van de verwerking, recht op overdraagbaarheid van gegevens). | Na een advies van de privacy office Voor zover het verzoek betrekking heeft op inzage van camerabeelden genomen met bodycams is de Beleidsnota inzet bodycams van toepassing. | |||||
Het aangaan en ondertekenen van verwerkers-overeenkomsten op grond van de AVG | ||||||
Het melden van een datalek bij de Autoriteit persoonsgegevens | CISO (Chief Information Security Officer) en TSO (technical security officer) privacy officer, strategisch adviseur informatiemanagement, privacy medewerker en FG | |||||
eenmaal per jaar wordt aan het college een overzicht verstrekt van in de mandaat genomen beslissingen op bezwaar. Met uitzondering van beslissingen op bezwaar van personele besluiten. | ||||||
Het nemen van een beslissing op bezwaar inzake personele besluiten | ||||||
ondertekening van de door de commissie bezwaar-schriften geaccordeerde adviezen en verslagen | ||||||
2:1, 6:6, 6:17, 7:3 7:4 en 7:6 Awb en 7 t/m 10 en 15 Verordening commissie bezwaar-schriften | secretaris-sen commissie bezwaar-schriften en plv. secretaris-sen commissie bezwaar-schriften | Beslissen op inwinnen van inlichtingen, uitnodigen van deskundigen, afzien van horen, beslissing op verzoek wijziging tijdstip hoorzitting en op verzoek nieuwe hoorzitting na nader onderzoek, in overleg met voorzitter | ||||
Bevestigen ontvangst bezwaar-schriften en het nemen van verdagingsbesluiten | secretaris-sen commissie bezwaar-schriften en juridisch adviseurs CJP | |||||
Het nemen van besluiten inzake aansprakelijkstellingen namens en jegens de gemeente | Alleen ingeval van lager dan € 2.500 (eigen risico gemeente). Daarboven is de aansprakelijkheids-verzekeraar bevoegd. | |||||
Ondermachtiging NODR, conform samenwerkings-overeenkomst betreffende werkzaamheden tot schadeverhaal 2019 | ||||||
Het publiceren van regelingen en het doen van zakelijke mededelingen in het elektronisch gemeenteblad en het actueel houden van alle lokale regelingen op overheid.nl | Art. 3:42, lid 2, Awb en Verordening elektronische publicatie Nieuwegein | |||||
Sturen van een ontvangstbevestiging op klachtbrieven, het verdagen van de termijn en het registreren van de klachten | ||||||
Art. 9:11 Awb, art.7 Klachtenregeling gemeente Nieuwegein 2019 | ||||||
Het in ontvangst nemen van een melding, het doen van onderzoek en opstellen van een verslag en doelenplan. | Wmo 2015, Jeugdwet, Wmo jeugdhulp verordening Nieuwegein , Besluit Wmo Jeugdhulp Nieuwegein en Beleidsregels | Onder-machtiging/man-daat sociaal professionals Geynwijs Onder-machtiging/man-daat medewerkers GCT ten aanzien van het in ontvangst nemen van een melding | ||||
Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een maatwerkvoorziening. | Wmo 2015, Jeugdwet, Wmo jeugdhulp verordening Nieuwegein Besluit Wmo jeugdhulp Nieuwegein en Beleidsregels | |||||
Het toekennen van maatwerk-voorzieningen Wmo en jeugdhulp, zoals vermeld in een door afdeling Geynwijs opgesteld doelenplan. | Wmo 2015, Jeugdwet, Wmo jeugdhulp verordening Nieuwegein, Besluit Wmo Jeugdhulp Nieuwegein en Beleidsregels | |||||
Het afgeven van beschikkingen op aanvragen maatwerk-voorzieningen Wmo /Jeugdhulp. | Wmo 2015, Jeugdwet, Wmo jeugdhulp verordening Nieuwegein, Besluit Wmo Jeugdhulp Nieuwegein en Beleidsregels | |||||
Beslissen op aanvragen Euro-pese/Gemeente-lijke gehandicaptenparkeer-kaart en aanvragen gehandicapten-parkeerplaats | WvW, BABW, Regeling gehandicapten-parkeerkaart Europese richtlijn | |||||
Het overleggen met Save Midden-Nederland (SVMN) welke jeugdhulp is aangewezen bij de uitvoering van een door de kinderrechter opgelegde kinderbeschermings- of jeugd-reclasserings-maatregel. | Conform de samenwerkings-overeenkomst (inclusief bijlagen) met SVMN . | |||||
Het bepalen welke jeugdhulp is aangewezen bij de uitvoering van een door de kinderrechter opgelegde kinderbeschermings- of jeugdreclasseringsmaat-regel. | Bestuurder SVMN is bevoegd om ondermandaat aan een medewerker Save te verlenen. | |||||
Het oordelen en indienen van een verzoek tot onderzoek (VTO) of een kinderbeschermings-maatregel nodig is bij de Raad voor de kinderbescherming. | Conform de samenwerkings-overeenkomst met SVMN en RvdK. Bestuurder Save is bevoegd om ondermandaat en ondermachtiging aan een medewerker Save te verlenen. | |||||
Dit mandaat geldt met uitzondering van art. 2.7 lid 4 Jeugdwet. | ||||||
Het indienen van een verzoek bij de kinderrechter om een machtiging, spoedmachtiging of voorwaardelijke machtiging te verlenen om een jeugdige in een gesloten accommodatie te doen opnemen en te doen verblijven in vrijwillig kader. | Bestuurder Save is bevoegd om ondermandaat aan een medewerker Save te verlenen. | |||||
Het bepalen of een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder nodig is in geval dat Save o.g.v. mandaat 104g om machtiging kinderrechter vraagt/heeft gevraagd. | ||||||
Het doen van mededeling aan de Raad voor de kinderbescherming van het vervallen van de machtiging plaatsing in een gesloten accommodatie o.g.v. art. 6.1.12 lid 4. | ||||||
Het bepalen of een voorziening op het gebied van jeugdhulp nodig is in geval dat om een voorwaardelijke machtiging kinderrechter wordt gevraagd. | ||||||
Het versturen van verzoeken tot Onderzoek (VTO’s)aan de Raad voor de Kinderbescherming en het ontvangen van Zorgmeldingen (ZOF’s) van de politie via Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV) inzake de uitvoering van jeugdbescherming en jeugdreclassering. | ||||||
Het ontvangen van notificaties via Collectieve Opdracht Routeervoorziening (CORV) inzake de uitvoering van jeugdbescherming en jeugdreclassering. | ||||||
Beslissen op aanvragen vervangende leerplicht en volgen onderwijs op andere wijze. | ||||||
In geval van absoluut en relatief schoolverzuim besluiten tot het nemen van beschikking tot last onder dwangsom. | Art. 125 Gemeentewet jo. 5:32 Awb, paragrafen 2 en 2a, art. 19 ,20, en 22 Leerplichtwet 1969 | Conform de ambtsinstructie leerplichtambtenaren Nieuwegein. Ondermandaat aan leerplichtambtenaren. | ||||
Beslissen op aanvragen om verstrekking vervoersvoorziening voor schoolbezoek. | ||||||
Betreft kwijtschelden van eigen bijdragen van nog lopende beschikkingen. | ||||||
Het indienen van een aanvraag voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een zorgmachtiging bij de officier van justitie, inclusief het uitvoeren van het verkennend onderzoek. | Na ontvangst melding GGD, verricht het Outreachteam verkennend onderzoek | |||||
Het jaarlijks in samenspraak met het steunpunt Mantelzorg bepalen wat de blijk van waardering voor een mantelzorger wordt. | Wmo Jeugdhulp-verordening en Besluit Wmo jeugdhulp Nieuwegein | |||||
Besluiten tot toekenning vergoeding voorzieningen huisvesting onderwijs | ||||||
Het voldoen aan de gedoogplicht voor aanleg, instandhouding en opruiming van kabels ofwel de coördinatie van het leggen van kabels en leidingen in openbare grond | art. 5.2 lid 1 Tele-communicatie-wet en Tele-communicatie-verordening Nieuwegein. | |||||
Het aanwijzen, wijzigen en laten vervallen van aanbiedplaatsen voor huishoudelijke afvalstoffen | Art. 10 lid 4 Afvalstoffen-verordening Nieuwegein 2010, ar. 6 Uitvoerings-besluit Afvalstoffen-verordening Nieuwegein 2010 | Voor zover het betreft het plaatsen van ondergrondse containers | ||||
1. het stilleggen van werkzaamheden aan kabels en leidingen en | Art. 2 Tele-communicatie-verordening gemeente Nieuwegein, Uitvoerings-besluit Tele-communicatie-verordening gemeente Nieuwegein, artikel 2:11 APV en artikel 3 Algemene voorschriften leidingen gemeente Nieuwegein en hoofdstuk 5 Awb | Ondermandaat aan de coördinator kabels en leidingen en toezichthouder | ||||
Het beslissen op een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op openbare plaatsen | ||||||
Het beslissen op en aanvraag voor een vergunning voor het aanleggen van een weg of verandering te brengen in de wijze van aanleg van een weg | ||||||
Beslissen op een aanvraag voor aansluitvergunningen en het beslissen op verzoek tot aanleg of wijziging van een perceel aansluitleiding | ||||||
Art.13 Riolering en drainage-verordening Nieuwegein 2013, artikel 2:11 APV | ||||||
In het kader van het toezicht: 1. het stilleggen van werkzaamheden aan aansluitleidingen en 2. het opleggen van een last onder dwangsom | Art. 2 en 8 Riolering en drainage-verordening Nieuwegein 2013, art. 1.4 Besluit lozen buiten inrichtingen en hoofdstuk 5 Awb | Ondermandaat aan toezichthouder voor zo ver het betreft het stilleggen van werkzaamheden | ||||
Het besluit van het aanbrengen van verkeerstekens en treffen van maatregelen op of aan de weg. | Besluiten worden genomen na overleg met de persoon, als bedoeld in artikel 24 BABW (regiopolitie). Van (het voornemen tot) plaatsing verkeerstekens of uitvoering van maatregelen wordt zo spoedig mogelijk kennis gegeven aan B&W. | |||||
Het besluit tot het tijdelijk plaatsen of toepassen van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen | Besluiten worden genomen na overleg met de persoon, als bedoeld in artikel 24 BABW (regiopolitie). Van (het voornemen tot) tijdelijke plaatsing verkeerstekens of tijdelijke uitvoering van maatregelen wordt zo spoedig mogelijk kennis gegeven aan B&W | |||||
Het verlenen van ontheffingen verkeersregels en verkeerstekens | Op ontheffingen in het voetgangersgebied binnenstad zijn de Beleidsregels ontheffingen voetgangersgebied Binnenstad Nieuwegein van toepassing. Jaarlijks aan burge-meester en wethouders een overzicht te verstrekken van de verleende ontheffingen. | |||||
Het geven van toestemming om andere personen dan die uit Nieuwegein te begraven, termijnen eigen graf, grafkelder, bijzetten asbus, overschrijving rechten, afstand doen van graf, sluiting van graf, vergunning voor grafbedekking, verwijdering grafbedekking, verwijderen van illegale gedenktekens op strooiveld Noorderveld, onderhoud grafbedekking rechthebbende en van gemeentewege en ruiming graf. Het in ontvangst nemen van asbussen van crematorium Monuta. | Art 3, 13 t/m 18, 20, 22, 25, 26 en 28 beheers-verordening begraaf-plaatsen | |||||
Het verlenen van ontheffing voor de eisen en voorwaarden aan inrichting en belading van voertuigen en het rijden met deze voertuigen, waarvan de afmetingen en massa’s, inclusief de lading, de wettelijke maxima overschrijden. | ||||||
Met uitzondering van de aanwijzing van evenementverkeers-regelaars. | ||||||
Afgeven van een verkeersbesluit rond aanvragen gehandicapten-parkeerplaatsen | ||||||
Het aanvragen van een omgevings-vergunning ten behoeve van het kappen van bomen | ||||||
Het (opnieuw) aanleveren van brondocumenten (eventueel van voor een op dat tijdstip actueel gegeven over een verkenning), het melden van twijfel over de registratie m.b.t. een verkenning, gebruiksrecht/constructie, ontbrekende gegevens en de schematische weergave van de ondergrond op een bepaalde plaats binnen een in de registratie ondergrond opgenomen authentiek model of over een authentiek gegeven over dat model. | Artikelen 9, 12 lid 2, 30 lid 1 t/m 3 (jo. artikel 4.1 lid 2 Besluit registratie ondergrond), artikel 33 en artikel 40 lid 1 Wet basisregistratie ondergrond | Afdelingshoofd Openbaar Domein en teamleider Realisatie en beheer | ||||
Het (intern) besluiten tot het aangaan van overeenkomsten met afval- en grondverwerkers- en onderhoudsbedrijven | ||||||
Het (extern) feitelijk aangaan en ondertekenen van de overeenkomst | ||||||
Opnemen van leningen met een looptijd: a. vanaf een jaar tot een maximumbedrag van € 60 miljoen per jaar ter voorziening in de behoefte aan langlopende middelen b. Tot een jaar tot een maximum van € 30 miljoen (dagpositie) ter voorziening in de tijdelijke behoefte aan liquide middelen | Art 212 Gemeentewet, Wet financiering decentrale overheden, Financiële beheers-verordening Nieuwegein 2015 | |||||
Wet financiering decentrale overheden, Regeling schatkist-bankieren decentrale overheden, Financiële beheers-verordening Nieuwegein 2015 | ||||||
Wet financiering decentrale overheden Regeling schatkist-bankieren decentrale overheden, Financiële beheers-verordening Nieuwegein 2015 | Zie beperkingen en voorwaarden in het geldende Financiëringsstatuut | |||||
Artikel 212 gemeentewet, Financiële beheers-verordening Nieuwegein 2015 | ondermandaat financieel beleidsmedewerker en financieel adviseur | |||||
Het verrichten van alle (rechts)handelingen ten behoeve van de inning van privaatrechtelijke geldvorderingen binnen het wettelijke kader en de afgesproken kaders in de desbetreffende contracten inclusief het voeren van eventuele gerechtelijke procedures. | Deurwaarder-kantoor en incassobureau Mandaat BV (hodn Cannock chase) | |||||
Het verrichten van alle (rechts)handelingen ten behoeve van de inning van publiekrechtelijke geldvorderingen. | Algemene wet inzake rijksbelastingen, Invorderingswet 1990, Kostenwet invordering rijksbelastingen, Art 231 lid 1 gemeentewet artikel 4:112 t/m 4:124 Awb | Heffings-ambtenaar /Deurwaarder-kantoor en incassobureau Mandaat BV (hodn Cannock chase) | ||||
Artikel 212 gemeentewet, Financiële beheers-verordening Nieuwegein 2015 | Met inachtneming regeling budgethouderschap en bijbehorende betaalprocedures | |||||
Vertegen-woordigen van de werkgever in het lokaal overleg. Het onderhandelen en maken van afspraken in het kader van collectief arbeidsrecht. | Hoofdstuk 12 van de Cao Gemeenten en Reglement lokaal overleg | |||||
Overeenkomst aangaan voor leerwerkplek of werk-ervarings-plaats | Met inachtneming van de Reglement leerwerkplekken BBL en de Reglement werkervaringsplaatsen | |||||
Aangaan van een arbeids-overeenkomst voor bepaalde- of onbepaalde tijd | Volmacht omvat ook de omzetting van een tijdelijke arbeidsovereenkomst naar een volgende tijdelijke arbeidsovereenkomst of een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd | |||||
Aangaan en ondertekenen van een arbeidsovereenkomst met een oproepkracht | Met inachtneming van de inkoopregels en de Reglement budgethouderschap van de gemeente Nieuwegein | |||||
Aangaan en ondertekenen van een overeenkomst inhuur tijdelijk personeel | Met inachtneming van de inkoopregels en de Reglement budgethouderschap van de gemeente Nieuwegein | |||||
Aangaan en ondertekenen van een vaststellings-overeenkomst met een werknemer | ||||||
Aanvraag toestemming voor ontslag bij Ontslagcommissie cao gemeenten en opzeggen arbeidsovereenkomst | Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen. (=voormalig ontslag wegens reorganisatie). | |||||
Starten van een verzoekschriftprocedure bij de Kantonrechter | ||||||
Geven van ontslag op staande voet vanwege een dringende reden | ||||||
Opzeggen van de arbeidsovereenkomst op basis van een redelijke grond, m.u.v. bedrijfseconomische grond | Het gaat om een ontslag wegens een redelijke grond, m.u.v. de bedrijfseconomische grond. | |||||
Het aanwijzen van functies of medewerkers die vallen onder de bijzondere regeling werktijden | ||||||
Beslissen in individuele gevallen over aanpassing arbeidsduur, werktijd, arbeidsplaats en verruiming arbeidsduur | ||||||
Vaststellen van het functieboek, het waarderingsresultaat, (concept)inpassingsbesluiten en het bekendmaken van ingediende bedenkingen aan de toetsingscommissie | Met inachtneming van het Procedure reglement functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing | |||||
Het overeenkomen van tijdelijk andere werkzaamheden te verrichten, dan wel buiten zijn werktijden werkzaam c.q. beschikbaar te zijn | ||||||
Beslissen over toekennen waarnemings-, garantie- en afbouwtoelage en toelage onregelmatige dienst | ||||||
Beslissen over inconvenienten-, functionerings- en arbeidsmarkttoelage | ||||||
Beslissen over overwerk of werken buiten dagvenster en bijbehorende toelage | ||||||
Toekennen van een bijzondere beloning ivm uitstekend functioneren of bijzondere prestaties | ||||||
Met uitzondering van Bestuur en WNT ambtenaren (Griffie en directie) salarisadministratie controleert steekproefsgewijs met in achtneming van de reglement vergoeding reis- en verblijfkosten. | ||||||
Met inachtneming van de Aanvullende Reglement IKB gemeente Nieuwegein | ||||||
Verhalen teveel betaalde bedragen door werkgever op werknemer | ||||||
Verlenen van vakantie, al dan niet na een verzoek daartoe en intrekken van reeds verleende vakantie | ||||||
Registratie opgenomen en resterend en verjaard wettelijk en bovenwettelijk verlof | ||||||
Beslissen op een verzoek om langdurend zorgverlof en onbetaald verlof | ||||||
Opdracht geven tot geneeskundig onderzoek en verzoek UWV om maatregelen of voorzieningen | ||||||
Opleggen van een sanctie wegens het niet-naleven van de ziekteverzuimvoorschriften | ||||||
Beslissen over salaris tijdens ziekte, m.u.v. (vaststellen van) arbeidsongeschiktheid in en door de dienst | ||||||
Beslissingen omtrent arbeidsongeschiktheid in en door de dienst | ||||||
Verzoek aan de ambtenaar om medewerking om de ZW- of WIA-uitkering tot uitkering te laten komen | ||||||
Schorsen als ordemaatregel en het toekennen van buitengewoon verlof | ||||||
Opleggen van een disciplinaire maatregel, schorsing en plaatsing in andere functie | ||||||
Met inachtneming van het Flankerend beleid van de gemeente Nieuwegein | ||||||
Toekennen uitkeringen bij werkloosheid en het recht op suppletie | ||||||
Al dan niet verlenen van toestemming tot nevenwerkzaamheden en persoonlijk gebruik van goederen en diensten | ||||||
Schade aan eigendommen werkgever dan wel schade aan derden die voor rekening van de werkgever komt. | ||||||
Verlenen van toestemming voor gebruik eigen motorrijtuig voor dienstreizen | ||||||
Overeenkomen een opleiding te volgen of verlenen van verlof voor het volgen van een opleiding | ||||||
Accorderen van de financiële gevolgen van een Persoonlijk ontwikkelingsplan | Met inachtneming van de Regeling Algemene Dienst en de Regeling Studiefaciliteiten | |||||
Met in achtneming van een door het college aangewezen woongebied | ||||||
Vergoedings-Reglement reis- en verblijfkosten, art. 2, 2A, 3 en 4 | ||||||
Met uitzondering van het Flankerend beleid van de gemeente Nieuwegein, het Generatiepact, de ProcedureReglement functiebeschrijven, functiewaarderen en inpassing 2009. | ||||||
Uitzonderingen zijn opgenomen in mandaat 135 Verder gelden voorwaarden bij: art 2.1, eerste lid, onder c, Wabo (planologisch afwijken): Bij uitgebreide procedures wordt enkel gebruik gemaakt van het mandaat an afstemming met het bevoegd gezag. art 2.1, eerste lid, onder d, Wabo (brandveilig gebruik): Volgens vaste werkafspraken wordt vooraf advies ingewonnen bij de Vru. art 2.2 eerste lid, onder e, Wabo & art 2:11 APV (uitweg), of, art 2.2 eerste lid, onder g, Wabo & en art 2 bomen-verordening (vellen houtopstand), of art 2.2 tweede lid Wabo & art 2:12 APV (aanleggen of veranderen weg): Mandaat wordt uitsluitend toegepast als het besluit is overeenkomstig het advies van afdeling Openbaar Domein. | ||||||
Beslissen op een enkelvoudige aanvraag om een omgevings-vergunning met betrekking tot het oprichten of veranderen van een inrichting of mijnbouwwerk, of de werking daarvan. | In gevallen waarin het RUD niet beslist ogv het Mandaatbesluit RUD Utrecht - gemeente Nieuwegein. In genoemd mandaatbesluit staan enkele uitzonderingen. Als de activiteit onderdeel is van een meervoudige aanvraag, heeft de RUD een adviesfunctie en geldt het algemene mandaat voor aanvragen om een omgevings-vergunning (nummer 134). | |||||
Het wijzigen of geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevings-vergunning. | ||||||
Advies uitbrengen of advies vragen & verlenen of weigeren van verklaring van geen bedenkingen. | ||||||
Eisen en beoordelen veiligheidsplan bij bouw- en sloopwerkzaamheden om hinder en onveilige situaties te voorkomen. | ||||||
Beslissen over ontheffing voor geluid of trilling bij bouw- en sloopwerkzaamheden. | ||||||
Het verlenen of weigeren van een ontheffing op het verbod op geluidhinder in de openlucht | ||||||
Het uitoefenen van de bevoegdheden inzake voorschriften verbonden aan milieuvergunningen (al dan niet goedkeuren van bodemrapporten, het voeren van overleg over verontreinigings-situaties en het geven van aanwijzingen op welke wijze een verontreiniging kan worden opgeheven). | ||||||
Ontheffing om af te wijken van de verplichte route gevaarlijke stoffen. | ||||||
9.1.19 Invoeringswet Wet ruimtelijke ordening juncto 49a Wet op de Ruimtelijke Ordening, 6.4a Wet ruimtelijke ordening | Het recht zoals dat gold vóór het tijdstip van de inwerkingtreding van de Wro blijft tot 1 september 2010 op die overeenkomsten van toepassing | |||||
Het langs elektronische weg vastleggen, vaststellen en beschikbaar stellen van ruimtelijke plannen. En het melden van de ruimtelijke plannen aan de landelijke voorziening van het Rijk. | Ondermandaat aan medewerkers die in de landelijke voorziening bevoegd zijn de genoemde handelingen te verrichten. | |||||
Het aanwijzen, wijzigen en laten vervallen van aanbiedplaatsen voor huishoudelijke afvalstoffen. | Art. 10 lid 4 Afvalstoffen-verordening Nieuwegein 2010, art. 6 Uitvoerings-besluit Afvalstoffen-verordening Nieuwegein 2010 | |||||
Het vaststellen van dagen en tijden voor het aanbieden van afval, via de jaarlijkse afvalkalender. | Art.11 lid 1 Afvalstoffen-verordening Nieuwegein 2010, art. 7 Uitvoerings-besluit Afvalstoffen-verordening Nieuwegein 2010 | |||||
Het goedkeuren declaraties van monumenten-eigenaren en doorzenden hiervan aan het Nationaal Restauratiefonds voor subsidies en het verlenen en afhandelen ervan. | ||||||
Registreren van beschermde gezichten op de gemeentelijke lijst van beschermde stads-en dorpsgezichten | ||||||
Het nemen van besluiten inzake afhandeling van het project gevelisolatie A2 | Hoofdstuk VIIIb van de Wet geluidhinder en hoofdstuk 6 Besluit geluidhinder | |||||
Par. 2.5 Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2019 Gemeente Nieuwegein | Ondermandaat aan (coördinator) woning maatschappelijk werk. Geldt alleen voor beslissingen conform de Huisvestings-verordening en of voor beslissingen waarbij het door de Urgentie-beoordelings-commissie uitgebrachte advies wordt overgenomen bij de vaststelling van de jaarlijkse rapportage aan het college, toe te voegen aan het jaarverslag van de Urgentie Beoordelings- Commissie. | |||||
Par. 2.2 Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2019 Gemeente Nieuwegein | ||||||
Par. 2.2 Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2019 Gemeente Nieuwegein | De directeur-bestuurder van Mitros en Jutphaas Wonen en voorzitter Raad van Bestuur van Portaal | |||||
Het nemen van besluiten op aanvragen voor een Splitsings-vergunning | ||||||
Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het passeren van notariële akten betreffende onroerende zaken | Ondermandaat juridisch adviseur grondzaken Met recht van substitutie aan 1 van de medewerkers van het betreffende notariskantoor | |||||
Besluiten tot het aangaan, wijzigen, verlengen of beëindigen van overeenkomsten ten aanzien van onroerende zaken (aan- en verkoop, (ver)huur, bruikleen, vestigen dan wel doorhalen van zakelijke rechten. | Conform de Nota grondbeleid, met dien verstande dat het mandaat en de volmacht worden verleend bij grondtransacties met een onderliggende grondwaarde tot het maximale bedrag van de budgethouders-regeling / €100.000. Alle besluiten en overeenkomsten, die krachtens dit mandaat en volmachten worden aangegaan, worden door het hoofd Ruimtelijk Domein per kwartaal aan de portefeuillehouder ter kennis gebracht. | |||||
Het verdelen van de gemeente in wijken en buurten, het benoemen van de openbare ruimten, het benoemen van gemeentelijke gebouwen of bouwwerken. | Artikel 2 Verordening naamgeving en nummering (adressen), artikel 2 Instellingsbesluit commissie Naamgeving Openbare ruimte. | |||||
Het verlenen, wijzigen, weigeren of intrekken van parkeervergunningen en bezoekersparkeerpassen en plaatsing op de wachtlijsten. | Artikelen 3 tot en met 6, 22 en 23 Parkeer-verordening 2018 en artikel 3 lid 3 van het protocol kenteken-registratie openbare parkeer-voorzieningen Nieuwegein. | Toepassing van de hardheidsclausule is uitgezonderd van dit mandaat. | ||||
Het beslissen op aanvragen voor een duurzaamheidslening, verzilverlening, blijverslening en een starterslening. | Verordening Duurzaamheidslening Nieuwegein 2019, Verordening verzilverlening Nieuwegein 2019 Verordening Blijverslening Nieuwegein 2016, Verordening VROM Starterslening Nieuwegein | |||||
Beslissen op aanvragen voor, of het intrekken van, een standplaatsvergunning. | ||||||
Beslissen op aanvragen voor, of het intrekken van, een snuffelmarkt. | ||||||
Beslissen op aanvragen voor, of het intrekken van, een vergunning voor inzameling van geld of goederen. | ||||||
Beslissen op aanvragen ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties. | ||||||
Beslissen op aanvragen voor, of het intrekken van, een aanwezigheids-vergunning voor speelautomaten. | 30 b en c Wet op de kansspelen en de Verordening Speelautomaten-hallen Nieuwegein 2019 | |||||
Beslissen op aanvragen voor, of het intrekken van, vergunningen voor het houden van een kansspel (loterij en dergelijke). | ||||||
Beslissen op aanvragen voor, of het intrekken van, een evenementenvergunning. | ||||||
Het verlenen van ontheffingen voor het betreden van het voetgangersgebied met een motorvoertuig, na afgifte van een evenement-vergunning. | Na advies van afdeling OD, geldt ten aanzien van de locaties Stadsplein, Raadstede, Markt en Passage. | |||||
Het verlenen of intrekken van een eenmalige gebruiksvergunning voor een inrichting of bouwwerk indien sprake is van een evenement. | 2:25 APV en Bouwbesluit/ Besluit brandveilig gebruik en basishulp-verlening overige plaatsen | |||||
Conform de vereisten van de Regeling verkeersregelaars 2009, met name paragraaf 4 van deze regeling. | ||||||
Artikelen 2.1 en 2.4 Besluit brandveilig gebruik en basishulp-verlening overige plaatsen. | Ondermandaat consulent Stadswinkel Indien de melding wordt afgehandeld zonder het opleggen van voorwaarden, dan betreft het een machtiging. Indien er wel nadere voorwaarden worden opgelegd (ingevolge artikel 2.4 van de Amvb), betreft het een mandaat. | |||||
Verlenen van een ontheffing voor recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen. | ||||||
Beslissen op een aanvraag voor, of het intrekken van, een horeca-exploitatievergunning of exploitatievergunning openbare inrichting. | ||||||
Het beslissen op een aanvraag voor, of het intrekken van, een drank- en horecavergunning. Dit omvat ook voorschriften en beperkingen in de vergunning, en het doorhalen en het vermelden van leidinggevenden. | artikel 3, 4, 8, 29 30 (a) van de Drank- en Horecawet, 2:34 APV | |||||
Beslissen op een aanvraag voor, of het intrekken van, een tijdelijke ontheffing tot het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken. | ||||||
Het opvragen van strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters bij de Centrale Justitiële Documentatie. | ||||||
Het in ontvangstnemen van een schriftelijke verklaring, het beoordelen ervan en het (al dan niet) bevestigen van de verkrijging van het Nederlander-schap. | ||||||
Het opvragen van strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters bij de Centrale Justitiële Documentatie in het kader van Rijkswet Nederlander-schap. | ||||||
Het opvragen van strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters bij de Centrale Justitiële Documentatie voor aanvragen Koninklijke Onderscheidingen. | ||||||
Verantwoording afleggen aan Ministerie van Binnenlandse zaken over de financiële afwikkeling van reisdocumenten. | ||||||
Afgifte van, weigeren, intrekken en ongeldig verklaren rijbewijzen | ||||||
Bevoegdheid tot aanwijzing van een locatie als tijdelijk ‘huis der gemeente’ voor voltrekking van een huwelijk of bevestiging van een partnerschap. | Verzoeken worden getoetst aan de openbare orde, de goede smaak, (brand) veiligheid, toegankelijkheid, het bestemmingsplan en Apv. De locaties worden voor onbepaalde tijd aangewezen. | |||||
Benoeming, schorsing en ontslag (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. | Na aflegging eed of belofte bij de rechtbank zoals bepaald in art 16 BW | |||||
Het benoemen van voorzitters, leden en plaatsvervangende leden van stembureau’s | ||||||
Ontheffingen in het kader van het RVV 1990, bij uitvoering werkzaamheden door of in opdracht gemeente. | Afdelingshoofd Support en teamleider interne dienstverlening | Ontheffing geldt alleen voor gemeentelijk personeel en voor derden die in opdracht van de gemeente voor de uitvoering van werkzaamheden aan wegen en andere aan of nabij wegen gelegen bouwwerken of gebouwen werken. Voor overige voorwaarden zie ontheffing zelf. | ||||
Treffen van uitvoerende maatregelen bij calamiteiten, ongevallen en/of brand in/om gemeentehuis. | Ondermachtiging hoofd bedrijfshulpverlener (BHV). Elk incident, calamiteit, ongeval en formeel handelen in dit kader moet worden gerapporteerd in het Arbo-jaarverslag. | |||||
Treffen van uitvoerende maatregelen i.h.k.v. de zorg voor veiligheid en welzijn van werknemers en gebruikers gemeentelijke gebouwen. | Ondermachtiging hoofd BHV. Maatregelen moeten worden vermeld in periodieke incidentenrapportage. | |||||
Het vaststellen van nummeraanduidingen voor ligplaatsen, standplaatsen en verblijfsobjecten; het afbakenen van panden en verblijfsobjecten; het benoemen en afbakenen van standplaatsen en ligplaatsen. | Artikel 3 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen); artikel 6 Wet BAG. | |||||
Beheren van gemeentelijk beperkingenregister en gemeentelijke beperkingen-registratie. | artikel 3 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken | |||||
Het verrichten van alle handelingen die verband houden met of voortvloeien uit de wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). | Artikel 6 Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT) | Ondermandaat aan beheerder geo-registraties en aan landmeetkundig medewerker. | ||||
Het besluiten op aanvragen locaties en uren bewegingsonderwijs roosters voor het basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. | Artikel 39 van de Verordening huisvesting onderwijs gemeente Nieuwegein | |||||
Conform de Dienstverlenings-overeenkomst archiefbeheer Nieuwegein – Utrechts Archief | ||||||
Beslissen op een aanvraag in het kader van kinderopvang, alsmede het bijhouden van het kinderopvangregister. | ||||||
Het zorgdragen voor de bestuursrechtelijke handhaving alsmede het opleggen van een last onder de dwangsom of het toepassen van een last onder bestuursdwang bij overtreding van het bepaalde bij of krachtens de wetten en verordeningen waar de afdeling TVL handhavende taken in heeft. | - Wet algemene bepalingen omgevingsrecht - Wet inzake de luchtverontreiniging - Algemene plaatselijke verordening - Algemene regels ligplaatsen Vaartse Rijn - Uitvoeringsbesluit plaatsen bouwmaterieel en bouwmateriaal op openbare plaatsen gemeente Nieuwegein - Afvalstoffenverordening Nieuwegein 2010 - Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening - Bomenverordening Nieuwegein 2012 - Erfgoedverordening Nieuwegein 2020 - Riolering en drainageverordening - Verordening bestrijding plaagdieren - Verordening naamgeving en nummering | De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk mondeling in kennis gesteld. Bij ingrijpend handhavend optreden wordt de portefeuillehouder vooraf in kennis gesteld, met uitzondering van spoedeisende bestuursdwang bij huisvuilzakken en winkelwagentjes. | ||||
Het besluiten tot het toepassen van beschikking tot het invorderen van een verbeurde dwangsom;Het besluiten tot het verhalen van de kosten van het uitvoeren van een last onder bestuursdwang; | ||||||
Het zorgdragen voor de bestuursrechtelijke handhaving, alsmede het opleggen van een last onder bestuursdwang, een last onder dwangsom. Het opleggen van een bestuurlijke boete bij het niet nakomen van een verplichting, een afspraak, een aanwijzing, een bevel of art. 5:20 Awb als bedoeld in art. 1.72 Wet kinderopvang. | De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk mondeling in kennis gesteld. Bij ingrijpend handhavend optreden wordt de portefeuillehouder vooraf in kennis gesteld. | |||||
Het preventief opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom bij verwachte overtreding van het bepaalde bij of krachtens De wetten en regelingen genoemd in de kolom wettelijke grondslag in mandaat 198. | De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk mondeling in kennis gesteld. Bij ingrijpend handhavend optreden wordt de portefeuillehouder vooraf in kennis gesteld. | |||||
Het beslissen op verzoeken om handhaving op het terrein van de afdeling TVL. | ||||||
Het toepassen van bestuursdwang tot het overbrengen en in bewaringstellen van een op een weg staand voertuig. | art. 170 Wegen-verkeerwet 1994 en Wegsleep-regeling Nieuwegein | Afdelingshoofd TVL, teamleider TVL, BOA’s TVL en Basisteamchef Lekpoort Eenheid midden Nederland | Met in achtneming van de Wegsleep-regeling Nieuwegein en de Uitvoerings-regeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen. Instemming van externe die op contractbasis als marktmeester is ingehuurd. | |||
Het aanwijzen van ambtenaren die bevoegd zijn tot het opsporen van strafbare feiten op grond van lokale verordeningen, Vuurwerkbesluit, Asbestverwijderings-besluit, Binnenvaartweg, Brandweer-wet,Visserij-wet, Drank- en Horecawet, Huisvestingswet, Luchtverkeersreglement, Monumentenwet, Wet economische delicten, Wet Aansprakelijkheids-verzekeringen Motorrijtuigen,Wet Administratieve Afhandeling Verkeersovertredingen (Wet Mulder),Wet bodem-bescherming, Wet hygiëne en inrichting badinrichtingen, Wet Milieubeheer, Wet Openbare manifestaties, Wet OM-afdoening, Wet Pleziervaartuigen, Wet Ruimtelijke Ordening, Wetboek van Strafrecht, Waterwet, Wegenverkeers-wet 1994, Winkeltijdenwet, Woningwet, Wrakkenwet, Zondagswet. | Besluit BOA Circulaire Buitengewoon Opsporings-ambtenaar, Wetboek van Stafvordering, Verwezen wordt naar wet- en regelgeving mandaat 198 | Aanwijzing alleen voor opsporingstaken voor zover vallend onder het taakgebied van de Afdeling TVL. | ||||
Bij besluit bekendmaken aan eigenaar of houder hond dat die hond gevaarlijk of hinderlijk is en een aanlijn en muilkorfgebod wordt opgelegd. | Bij een bijtincident hond/mens wordt portefeuillehouder in kennis gesteld. | |||||
Het geven van persoonlijke aanwijzingen en het opstellen en bijhouden van een wachtlijst. | Art. 5:26 APV en art 3 lid 2 van Algemene regels ligplaatsen Vaartse Rijn | |||||
Het voeren van het bewaarregister en alle bijbehorende handelingen ter zake van registratie van weggesleepte voertuigen en het opmaken van proces-verbaal van meevoeren en opslaan. | Art 170 171 en 172 Wegen-verkeers-wet 1994, art. 125 Gemeentewet | |||||
Verstrekken van opdracht aan een beëdigd taxateur om een waarderapport op te stellen. | ||||||
*het Invorderen van wegsleep-kosten, opschorten afgifte weggesleept voertuig totdat verschuldigde kosten zijn voldaan, alsmede ***de verkoop, overdracht en **vernietiging van weggesleepte voertuigen. | art 5:25, 5:29 en art 5:30 Awb Uitvoerings-regeling wegslepen | |||||
Het zorgdragen voor de bestuursrechtelijke handhaving, alsmede het opleggen van een last onder bestuursdwang, een last onder dwangsom bij overtreding | Brandbeveiligings-verordening Nieuwegein , de Wet Veiligheidsregio en het Gebruiksbesluit | |||||
Het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb en 5.10 lid 3 Wet algemene bepalingen omgevings-recht belast met het toezicht op de naleving van de volgende voorschriften:
| ||||||
Besluiten op verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB/WOO) | Alleen met betrekking tot wob verzoeken rond aangelegenheden van afdeling TVL | |||||
Het besluiten tot het aangaan van inkopen Jeugdhulp en WMO conform het inkoopbeleid van de gemeente Houten | Art 160 gemeentewet, Dienstverlenings-overeenkomst inkoop Wmo en Jeugdwet Lekstroom | Ondermandaat afdelingshoofd RBL a. Inkopen die een grote impact hebben of kunnen hebben voor de gemeente, een grote financiële impact daarbij met name genoemd, van dit mandaat zijn uitgezonderd. b. De RBL bij de jaarlijkse wijziging van overeenkomsten in ieder geval afstemming heeft met de financieel adviseur van de gemeente. | ||||
Alle beslissingen die samenhangen met het voorbereiden en uitvoeren van de gezamenlijke inkoop jeugdhulp met de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik en Vijfheerenlanden, inclusief de bevoegdheid om die beslissingen op te dragen aan de manager van RBL. | Awb, art. 2.3 Jeugdwet, Samenwerkingsovereenkomst Sociaal domein Lekstroom, Dienstverleningsovereenkomst inkoop wmo en jeugdwet Lekstroom | Het betreft alle handelingen die nodig zijn voor de voorbereiding van de inkoop, het op de markt zetten van de diensten, het beoordelen van de inschrijvingen, het beslissen tot voornemen tot gunningen, het berichten van afwijzingen en het nemen van gunningsbeslissingen.
| ||||
Het sluiten van de inkoopovereenkomst als bedoeld in dit collegebesluit van 18 januari 2022, nummer 1012479 | Awb, art. 2.3 Jeugdwet, Samenwerkingsovereenkomst Sociaal domein Lekstroom, Dienstverleningsovereenkomst inkoop wmo en jeugdwet Lekstroom |
| ||||
a. Het besluiten tot en het aangaan van een overeenkomst WMO of Jeugdhulp die voor het creëren van urgente maatwerk-oplossingen noodzakelijk is, met dien verstande dat het bedrag van die overeenkomst gemaximeerd is tot € 100.000,-. b. Het uitvoeren van handelingen die voortvloeien uit en gepaard gaan met de bestuurlijke besluit-vorming genoemd onder a c. Het besluiten tot en het verrichten van bedrijfsvoering-activiteiten die samenhangen met de taken die de RBL uitvoert. d. Het voeren van ontwikkel- en beoordelings-gesprekken van medewerkers die in dienst zijn van de gemeente, e. Het beheer het opleidings-budget (% van de loonsom) van medewerkers in dienst van de gemeente voor vakgerichte en competentie-gerichte opleidingen | Dienstverlenings-overeenkomst inkoop wmo en jeugdwet Lekstroom | Ondermandaat afdelingshoofd RBL Ondermandaat uitgesloten ten aanzien van het onder a, c en d benoemde Ondermandaat mogelijk ten aanzien van b en e Periodiek vindt rapportage plaats over de in mandaat uitgeoefende bevoegdheden. | ||||
Het afgeven van beëindigingsbeschikkingen voor Wmo maatwerkvoorzieningen in het geval de inwoner:- verhuist; - zelf afziet van de maatwerkvoorziening; - een Wlz indicatie heeft waardoor geen maatwerkvoorziening meer nodig is;-overlijdt. | Wmo, Wmo jeugdhulpverordening en beleidsregels,Addendum DVo backoffice | |||||
1. Ten aanzien van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden verleent het college van burge-meester en wethouders uitsluitend schriftelijke instructies, tenzij sprake is van een spoedeisend geval. 2. Het college van burge-meester en wethouders stemt zijn schriftelijke instructies als bedoeld in het eerste lid vooraf af met de Directeur Publieke Gezondheid van de GGDrU. | ||||||
artikel 6.1, eerste lid, Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 | 1. Ten aanzien van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden verleent het college van burge-meester en wethouders uitsluitend schriftelijke instructies, tenzij sprake is van een spoedeisend geval. 2. Het college van burge-meester en wethouders stemt zijn schriftelijke instructies als bedoeld in het eerste lid vooraf af met de Directeur Publieke Gezondheid van de GGDrU. | |||||
Het geven van een schriftelijke aanwijzing aan een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang, een gastouderbureau of een peuterspeelzaal. | Artikel 1.65 en artikel 2.23 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen | 1. Ten aanzien van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden verleent het college van burge-meester en wethouders uitsluitend schriftelijke instructies, tenzij sprake is van een spoedeisend geval. 2. Het college van burge-meester en wethouders stemt zijn schriftelijke instructies als bedoeld in het eerste lid vooraf af met de Directeur Publieke Gezondheid Van de GGDrU. | ||||
Het deelnemen aan het regio-overleg Midden Nederland (bestuurlijk) en Veiligheidsregio (ambtelijk). | Onder machtiging aan verantwoordelijk wethouder van de regionale Wvggz aanpak en de ambtelijke functionaris die belast is met de Wvggz. | |||||
Het horen van betrokkene bij een verzoek om een crisismaatregel. | ||||||
Het besluiten tot alle publiekrechtelijke en feitelijke handelingen ten behoeve van de subsidieverstrekking van perceel 1 en perceel 2. | Portefeuillehouder jeugd van de regio Lekstroom zoals is bepaald in het Bestuurlijk Platform Sociaal Domein Lekstroom | Onder voorwaarde dat er overleg plaatsvindt met de vertegenwoordigers van alle colleges van de regio Lekstroom voordat een verlenings-, bevoorschottings- of vaststellingsbesluit wordt genomen | ||||
Voor zover het Veilig Thuis betreft, om alle noodzakelijke rechts- en feitelijke handelingen te verrichten ter uitvoering van de in artikel 9, vierde lid, van de Samenwerkings-overeenkomst tussen de 26 Utrechtse gemeenten ten aanzien van Veilig Thuis, (preventieve) Jeugdbescherming en Jeugdreclassering (2019) genoemde taken en bevoegdheden. Dit betreft:
het vaststellen van de begroting van de kosten van de samenwerking tussen de deelnemende gemeenten. | Portefeuillehouder jeugd van de regio Lekstroom zoals is bepaald in het Bestuurlijk Platform Sociaal Domein Lekstroom | 1. De portefeuillehouder jeugd van de regio Lekstroom verleent ondermandaat aan de vertegenwoordiger van zijn regio in de ambtelijke stuurgroep voor de bevoegdheden, genoemd onder d tot en met g. 2. De uitoefening van bevoegdheden in mandaat, verleend bij of krachtens dit besluit, geschiedt met inachtneming van: a. de ter zake geldende instructies per geval of in algemene zin van de colleges, en b. de vastgestelde financiële kaders door de gemeenteraden. 2. De bevoegdheid om beslissingen in mandaat te nemen bevat niet beslissingen: a. waarbij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid de persoon, de functie of enig ander belang van de kwartiermaker zelf betreft; b. die de uitoefening van een hardheidsclausule inhouden, en c. op bezwaarschriften en beroepschriften. 4. Mandaat wordt ingetrokken op het moment dat de samenwerkingsovereenkomst eindigt. | ||||
Het besluiten tot alle publiekrechtelijke en feitelijke handelingen ten behoeve van de subsidietender. | Onder voorwaarde dat er overleg plaatsvindt met de vertegenwoordigers van alle colleges van de regio Lekstroom voordat een verlenings-, bevoorschottings- of vaststellingsbesluit wordt genomen en de overige voorwaarden worden nageleefd zoals opgenomen in de Bovenregionale samenwerkings-overeenkomst met de 26 Utrechtse gemeenten inzake Veilig Thuis en de gecertificeerde instelling. | |||||
Namens het college van Nieuwegein deel te nemen en standpunten in te nemen in de Bestuurlijke Overlegtafel Veilig Thuis (en Save), voor zover niet vallend onder 218 en 218a. | Portefeuillehouder jeugd van de regio Lekstroom zoals is bepaald in het Bestuurlijk Platform Sociaal Domein Lekstroom | Onder voorwaarde dat er overleg plaatsvindt met de vertegenwoordigers van colleges van de regio Lekstroom voordat een standpunt wordt ingenomen in de Bestuurlijke Overlegtafel. | ||||
Het besluiten op aanvragen maatschappelijke opvang en beschermd wonen |
Aanvullend op de personele mandaten van afdeling OPF
Ten aanzien van de personele mandaten hanteert de gemeente als uitgangspunt dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie, dat wil zeggen: bij de direct leidinggevende, worden neergelegd:
Ondermandaten zijn niet toegestaan bij personele mandaten.
Ten aanzien van sommige bevoegdheden van het college, zoals het verlenen van strafontslag, wordt géén mandaat verleend, omdat de aard van de bevoegdheid zich tegen mandatering verzet (artikel 10:3 lid 1 Awb).
Op de navolgende mandaten en volmachten is het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Gemeente Nieuwegein inzake Wsw van toepassing