Artikel 1 Begripsbepaling
Het reglement verstaat onder:
- a.
de wet: het Burgerlijk wetboek;
- b.
het besluit: Besluit burgerlijke stand;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders van Helmond;
- d.
de raad: de gemeenteraad van Helmond;
- e.
ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste lid eerste volzin van de wet;
- f.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon als bedoeld in artikel 1:16, eerste lid tweede volzin van de wet;
- g.
het bureau van de burgerlijke stand: daar waar de afdeling Burgerzaken gehuisvest is;
- h.
gemeentehuis: het grondgebied van de gemeente Helmond.
Artikel 2 Leiding burgerlijke stand
- 1.
De teammanager Burgerzaken heeft de leiding over het bureau van de burgerlijke stand
- 2.
Hij ontleent zijn bevoegdheden aan de Algemene Mandaatregeling Helmond en het daarbij behorende Mandaatregister.
Artikel 3 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
- 1.
Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is vier.
- 2.
De ambtenaar van de burgerlijke stand dan wel de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden voor een bepaalde periode benoemd. Deze periode bedraagt maximaal de periode dat de ambtenaar in dienst is van de gemeente.
- 3.
Er zijn vijf soorten buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand:
- 1.
bezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand;
- 2.
leden van het college die op verzoek worden benoemd als onbezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand;
- 3.
leden van de raad die op verzoek worden benoemd als onbezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand;
- 4.
onbezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand; en
- 5.
personen die, op verzoek van het bruidspaar of op verzoek van beide personen die een partnerschapsregistratie willen aangaan of hun partnerschapsregistratie willen omzetten in een huwelijk, voor één dag worden benoemd tot onbezoldigd buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand.
- 4.
Aan de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand, als bedoeld onder het derde lid onder a. tot en met d. wordt eervol ontslag verleend als het lidmaatschap van het college of de raad dan wel het dienstverband als ambtenaar eindigt, doch in ieder geval bij het bereiken van de 75 jarige leeftijd.
Artikel 4 Locatie
De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in beginsel in het bureau van de burgerlijke stand, behalve indien gewichtige redenen bestaan om dit elders te doen binnen de gemeente.
Artikel 5 Openstelling
- 1.
Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:
- a.
Voor het kosteloos voltrekken van huwelijken en (omzetting) partnerschapsregistraties (korte, sobere ceremonie): 2 momenten per week.
- b.
Voor het voltrekken van huwelijken en (omzetting) partnerschapsregistraties tegen betaling van een gereduceerd legesbedrag: minimaal 3 momenten per week.
- c.
In het kader van het bestrijden van armoede wordt aan paren, waarvan:
- •
beide partners ingeschreven staan in de Basisregistratie personen (BRP) van Helmond; én
- •
beide partners door middel van het overleggen van een inkomensverklaring kunnen aantonen dat zij tot de minima behoren;
beide partners door middel van het overleggen van een inkomensverklaring kunnen aantonen dat zij tot de minima behoren; de mogelijkheid geboden om van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00-18.00 uur kosteloos te trouwen, hun partnerschap te laten registreren of hun partnerschap te laten omzetten in een huwelijk (volwaardige ceremonie) in het Kasteel van Helmond of in het bureau van de burgerlijke stand. De leges van het voltrekken van het huwelijk, het partnerschap of van de omzetting én de leges voor een trouwboekje komen daarbij voor rekening van de gemeente.
- d.
Voor het voltrekken van huwelijken en (omzetting) partnerschapsregistraties tegen betaling van het volle legesbedrag: alle dagen van het jaar en gedurende vierentwintig uur per etmaal.
- e.
Voor overige werkzaamheden: gedurende de openingstijden van de afdeling Burgerzaken.
- 2.
Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen.
- 3.
Het college kan, al dan niet op verzoek van een belanghebbende, afwijkende openingstijden vaststellen.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.