Organisatie | Lingewaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het directieteam van team personeel en organisatie van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent het privacyreglement cameratoezicht |
Citeertitel | Privacy Regeling Cameratoezicht gemeentehuis Lingewaard |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de regeling Cameratoezicht 2011.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2019 | nieuwe regeling | 14-09-2016 |
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
De werknemer zoals bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a CAR-UWO.
Artikel 2 Beheer van de persoonsregistratie
Verantwoordelijke voor deze persoonsregistratie is het College van B&W van de gemeente Lingewaard. De verantwoordelijke heeft de zeggenschap over de persoonsregistratie. Als beheerder van de persoonsregistratie is aangewezen de teamleider facilitaire zaken. De beheerder zorgt voor naleving van de in dit privacyreglement gestelde regels. Het beheer van de gegevens, opgenomen in de persoonsregistratie, is opgedragen aan Jack Latumahina en Vincent van de Zande. Zij hebben toegang tot de registratie zoals omschreven in artikel 7 en zijn bevoegd tot het verstrekken van gegevens nadat de beheerder daartoe heeft besloten, zoals bedoeld in artikel 8.
Artikel 3 Doel van de persoonsregistratie
Doel van de persoonsregistratie is het vastleggen van persoonsgegevens ter ondersteuning van:
Artikel 4 Categorieën van personen opgenomen in de persoonsregistratie
De persoonsregistratie bevat uitsluitend persoonsgegevens over:
Artikel 5 Soorten van vastgelegde gegevens en wijze van verkrijging
De persoonsregistratie bevat wat betreft de in artikel 4 vermelde personen de volgende gegevens:
De bovengenoemde gegevens worden verkregen uit het camera bewakingssysteem dat zich bevindt in en aan het gemeentehuis van de gemeente Lingewaard.
De camera’s zijn voor iedereen zichtbaar geplaatst. Tevens is bij de ingang van de betreffende voor het publiek toegankelijke ruimten melding gemaakt van het cameratoezicht.
De exacte locatie van de camera’s en de richting waarin deze camera’s zijn opgesteld zijn aangegeven op de bij dit reglement gevoegde plattegrond.
Artikel 6 Verwijdering en vernietiging van vastgestelde persoonsgegevens
Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de registratie, worden automatisch van het videosysteem verwijderd. De gebruikte techniek hierbij is volgens het ‘first-in, first-out’ principe. De duur waarop gegevens worden bewaard is afhankelijk van:
De bovenstaande gegevens kunnen per locatie verschillen omdat zij bij de projectie worden afgestemd op het doel: de kwaliteit van de beveiliging en de mogelijkheid tot reconstructie van incidenten. De nieuw op te nemen beelden overschrijven het oudste beeldmateriaal. Hiermee wordt dit overschreven materiaal onherstelbaar vernietigd en daarmee verder onbruikbaar. De configuratie wordt zodanig ontworpen dat beeldmateriaal tenminste 72 uren zal worden bewaard. Na 168 uren is in ieder geval sprake van onherstelbare vernietiging van de registratie.
Artikel 7 Toegang tot de registratie
Directe toegang tot de registratie hebben:
Voorts hebben toegang tot de registratie:
Het raadplegen van opgeslagen beelden na een gerede verdenking van diefstal of andere onregelmatigheden die vallen onder de in artikel 3 genoemde beveiligingsdoeleinden is voorbehouden aan de beheerder resp. zijn vervanger ingeval van afwezigheid, alsmede de burgemeester en de gemeentesecretaris.
Artikel 8 Verstrekking van persoonsgegevens aan derden
De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken aan personen of instanties die betrokken zijn bij en/of belast zijn met strafrechtelijke dan wel civielrechtelijke acties, voor zover dit voortvloeit uit het doel van de registratie.
De beheerder kan beslissen gegevens te verstrekken, indien dit wordt vereist ingevolge een wettelijke voorschrift dan wel geschiedt met toestemming van de betrokkene. De verstrekking van deze gegevens blijft achterwege voor zover uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift geheimhouding is geboden.
De beheerder legt een verstrekking als bedoeld in artikel 8 vast (protocolleren), behoudens verstrekkingen:
De beheerder legt vast welke personen in het kader van onderhoud direct toegang hebben gehad tot het beeldmateriaal, wanneer dat was en welk beeldmateriaal dat betrof. De protocolgegevens worden tenminste 12 maanden bewaard. Op verzoek van de betrokkene verstrekt de beheerder, binnen 4 weken na ontvangst van het verzoek, informatie aan de betrokkene betreffende enige verstrekking van gegevens die zijn persoon betreffen.
De beheerder draagt zorg voor:
de ruimten waar het beeldmateriaal wordt bewaard: deze dienen eveneens te worden afgesloten en evenals onder de bij het vorige punt bedoelde ruimten slechts toegankelijk te zijn voor de in artikel 7 vermelde functionarissen en personen.
De beheerder treft voorzieningen ter bescherming van de gegevens tegen opzettelijk verkeerd of onachtzaam gebruik door personen die met de werkzaamheden, verbonden aan de werking van de registratie, zijn belast, alsmede beschadiging door toedoen van derden.
Iedereen die betrokken is bij de werking van de registratie, is verplicht tot geheimhouding van de gegevens in de registratie, behoudens voor zover doelstelling van de registratie dan wel enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.