Organisatie | OVER-gemeenten |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het algemeen bestuur van OVER-gemeenten houdende regels omtrent het financiën (Treasurystatuut 2019) |
Citeertitel | Treasurystatuut 2019 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut 2010.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-10-2019 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 21-01-2019 |
Artikel 1 Verklaring begrippen
In dit statuut wordt verstaan onder:
Het Agentschap van de Generale Thesaurie is een onderdeel van het Ministerie van Financiën, onder meer verantwoordelijk voor het beleid en de uitvoering van het schatkistbankieren. In dit statuut: het Agentschap. | |
Het stelsel van organisatorische maatregelen dat gericht is op het tot stand brengen en in stand houden van de goede werking van de informatieverzorging in en over de organisatie, waaronder het invoeren van functiescheiding en interne controle. | |
Alle activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren, zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer). Ongedekte verhandelbare schuldtitels met een vastgestelde looptijd (maximaal twee jaar) die zijn uitgegeven door een niet-kredietinstelling. | |
Het creditbedrag op een aan de rekening-courant bij ’s Rijksschatkist gekoppelde rekening, waarover een vooraf vastgestelde rente wordt vergoed en waarover gedurende een vooraf vastgestelde periode door de gemeenschappelijke regeling niet vrij kan worden beschikt. | |
Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan bepaalde onderliggende waarden. Deze onderliggende waarden kunnen financiële producten zijn, zoals leningen of obligaties. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico's te sturen en financieringskosten te minimaliseren. | |
Het bedrag dat de gemeenschappelijke regeling over een heel kwartaal bezien gemiddeld buiten de schatkist mag aanhouden. De wijze waarop deze wordt bepaald is vastgelegd in de ‘Regeling schatkistbankieren decentrale overheden’. | |
In de financieringsparagraaf bij begroting en jaarrekening wordt een nadere concretisering opgenomen van algemene doelstellingen voor de komende verslagperiode. Deze doelstellingen worden voor deze verslagperiode vertaald in heldere meetbare targets. | |
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor de dekking van de vermogensbehoefte. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen. | |
De risico's van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen. | |
Het geheel van controlemaatregelen gericht op het waarborgen van rechtmatigheid, juistheid, volledigheid en tijdigheid van gegevensverstrekking. | |
Een bedrag dat de omvang van de kortlopende schuldpositie begrenst. De wijze waarop deze wordt bepaald is vastgelegd in de ‘Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden’. | |
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen. | |
De risico's op een waardedaling van een vordering als gevolg van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij. | |
Het financieren en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar. | |
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid. | |
De mate waarin op korte termijn aan de opeisbare verplichtingen kan worden voldaan. Een instrument voor de gemeenschappelijke regeling om financiering met een looptijd van minimaal twee en maximaal dertig jaar aan te trekken. Een MTN is een verhandelbare schuldbekentenis aan toonder met gestandaardiseerde voorwaarden. | |
Een lening waarbij een geldnemer rechtstreeks geld leent van een geldgever, de voorwaarden van de lening (w.o. rente, looptijd, aflossing) worden in onderling overleg vastgesteld. | |
De vergoeding die in rekening wordt gebracht voor het tijdelijk beschikbaar stellen van liquiditeiten (het lenen). Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeenschappelijke regeling door rentewijzigingen. | |
De renterisiconorm is de som van de jaarlijks verplichte aflossingen en renteherzieningen. De wijze waarop deze wordt bepaald is vastgelegd in de ‘Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden’. | |
De financieringsactiviteiten, het bijbehorende risicobeheer en alle activiteiten die erop gericht zijn huidige en toekomstige financiële risico’s in kaart te brengen en te beheersen. Alle activiteiten voor het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's. | |
De financieel consulent die aangewezen is om de treasuryfunctie uit te voeren. | |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen lopen tot één jaar en langlopende uitzettingen lopen één jaar of langer. Uitzettingen worden onderverdeeld in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van de treasuryfunctie |
Artikel 8 Geldmarkt en kasgeldleningen
Als de gemeenschappelijke regeling een tekort aan liquide middelen verwacht, kan zij geld lenen op de geldmarkt. Op de geldmarkt kunnen leningen met een looptijd van één dag (callgeld) tot één jaar (kasgeld) worden aangetrokken. Daarnaast kan een kredietfaciliteit bij de bankrelaties worden gebruikt.
Als niet wordt voldaan aan de kasgeldlimiet en de kasgeldlimiet wordt voor het derde achtereenvolgende kwartaal overschreden, dan informeert de gemeenschappelijke regeling de toezichthouder. De kwartaalrapportage en een plan van aanpak om onder de kasgeldlimiet te komen wordt aan de toezichthouder toegezonden. Aanvullende aanwijzingen van de toezichthouder worden opgevolgd.
VI. Portefeuillebeheer en kapitaalmarkt
Artikel 9 Opgenomen gelden (O/G) portefeuille
Bij het aantrekken van financiering voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:
Er worden bij voorkeur offertes opgevraagd bij minimaal twee instellingen voordat een financiering wordt aangetrokken. De treasurer beoordeelt de offertes op de betrouwbaarheid van de partij, het rentepercentage en de leningsvoorwaarden. De treasurer informeert het afdelingshoofd bedrijfsvoering en de portefeuillehouder financiën schriftelijk, voordat een langlopende geldlening wordt aangetrokken.
Het dagelijks bestuur accordeert aangetrokken langlopende geldleningen achteraf en de burgemeester ondertekent de lening overeenkomst. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur per brief, wanneer de totale hoogte van de lening(en) in dat jaar uitkomt boven de in de paragraaf Financiering genoemde verwachte hoogte voor aan te trekken leningen
Artikel 11 Uitgezette gelden (U/G) en verstrekte borgstellingen
In afwijking van het eerste lid is het onder de in lid 3 tot en met 8 genoemde voorwaarden toegestaan om gelden uit te zetten aan derden en/of garanties te verstrekken aan banken voor derden. Op grond van artikel 160 lid 1 sub e Gemeentewet is het dagelijks bestuur bevoegd om tot privaatrechtelijke rechtshandelingen, o.a. het verstrekken van geldleningen en garanties, te besluiten. Het dagelijks bestuur geeft het algemeen bestuur vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden indien het algemeen bestuur daarom verzoekt, of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeenschappelijke regeling. Het dagelijks bestuur neemt in het laatste geval geen besluit dan nadat het algemeen bestuur in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het dagelijks bestuur te brengen (artikel 169 lid 4 GW).
Artikel 14 Verdeling bevoegdheden
Binnen de gemeenschappelijke regeling OVER-gemeenten gelden de volgende bevoegdheden binnen de treasuryorganisatie:
Artikel 15 Uitwisseling van informatie
Voor de treasuryactiviteiten moeten de in de onderstaande tabel genoemde functionarissen de volgende informatie verstrekken: