Organisatie | Zederik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening brandveiligheid en hulpverlening |
Citeertitel | Verordening brandveiligheid en hulpverlening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-02-2002 | 01-10-2010 | nieuwe regeling | 28-01-2002 Het Kontakt, 07-03-2002 | -1.784 ZED 5022 |
Geconsolideerde tekst van de regelingOnderwerp:Verordening Brandveiligheid en Hulpverlening2002De Raad der gemeente Zederik;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 januari 2002;gelet op het advies van de commissie Bestuur en Cultuur (I) d.d. 7 januari 2002;gelet op artikel 1, tweede lid en artikel 12 van de Brandweerwet 1985, artikel 8, tweede lid van deWoningwet, artikel 8.11, derde lid en 8.40 van de Wet Milieubeheer en artikel 149 van deGemeentewet;b e s l u i t :vervallen te verklaren de Verordening betreffende de organisatie, het beheer en de taak van degemeentelijke brandweer d.d. 24 november 1986 en|vast te stellen de Verordening Brandveiligheid en Hulpverlening 2002
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Veiligheidsketen: De taken en werkzaamheden van de brandweer die zijn gericht op debrandweerzorg en rampenbestrijding, waarbij de volgende fasen worden onderscheiden: proactie,preventie, preparatie, repressie en nazorga. Pro-actie: is het structureel voorkomen van onveiligheid, onder andere door vanuit veiligheidsoptiek invloed uit te oefenen op het maken van ruimtelijke plannen;b. Preventie: is het voorkomen van directe oorzaken van onveiligheid en het beperken van de gevolgen ervan door het doorvoeren van preventieve maatregelen in een bepaald gebied, onder andere door aan vergunningen voorwaarden te verbinden met het oog op veiligheid;c. Preparatie: is het daadwerkelijk voorbereiden op de bestrijding van mogelijke en rampenplannen;d. Repressie: is het bestrijden van onveiligheid en het verlenen van hulp in acute noodsituaties door de daadwerkelijke inzet van hulpverleningsdiensten;e. Nazorg: is alles wat nodig is om zo snel mogelijk terug te keren naar de normale verhoudingen, onder andere door de opvang van slachtoffers en hulp bij de afwikkeling van schadeclaims;
Artikel 3 Taken gemeentelijke brandweer
De taken van de gemeentelijke brandweer bestaan, behoudens de in artikel 5 aan deRegionale Brandweer Zuid-Holland Zuid opgedragen taken, uit de feitelijke uitvoering van detaken van de veiligheidsketen in de eigen gemeente, een en ander overeenkomstig deuitwerking in het ingevolge artikel 4 van deze verordening vast te stellen gemeentelijkbeleidsplan en in overeenstemming met het regionaal organisatieplan.
Artikel 4 Beleidsplan brandveiligheid en hulpverlening
Burgemeester en wethouders leggen de gemeenteraad eenmaal per 4 jaar een gemeentelijkbeleidsplan ter vaststelling voor waarin is beschreven op welke wijze aan de inhoud van inartikel 3 omschreven taken van de veiligheidsketen uitvoering zal worden gegeven. Hetgemeentelijk beleidsplan omvat in elk geval een omschrijving van de taken en debedrijfsvoering van de gemeentelijke brandweer, de beschikbare financiële en personelemiddelen, de voertuigen, het materieel, de huisvesting en een meerjaren opleidings- enoefenplan.
Naast de in artikel 3, tweede lid, van de Brandweerwet 1985 en de in artikel 6 van degemeenschappelijke regeling regio Zuid-Holland Zuid opgedragen taken zijn aan de RegionaleBrandweer Zuid-Holland Zuid opgedragen de taken van de veiligheidsketen die niet ingevolgeartikel 3 van deze verordening zijn opgedragen aan de gemeentelijke brandweer, een en anderovereenkomstig de uitwerking in het regionaal organisatieplan
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor een adequate personeelsvoorziening tenbehoeve van de gemeentelijke brandweer. Deze zorg komt tot uitdrukking in een personeelsplan,waarin de minimale vereisten met betrekking tot het brandweerpersoneel staan vermeld; een enander overeenkomstig de uitgangspunten in het regionaal organisatieplan.
Artikel 7 Opleiding en oefening
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de opleiding en oefening van hetbrandweerpersoneel die voor de taakuitoefening noodzakelijk zijn, een en ander overeenkomstigde uitgangspunten in het regionaal organisatieplan
Artikel 8 Ambtsinstructie commandant
De commandant heeft de algemene leiding en het bevel over de brandweer, overeenkomstig devoor hem door burgemeester en wethouders vastgestelde ambtsinstructie.
Artikel 10 Bluswatervoorziening
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en debereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.
Artikel 11 Advisering regionale brandweer
In de repressieve functie "Officier van dienst" is voorzien in de Piketdienstregeling Officiervan Dienst regio Zuid-Holland Zuid, nader uitgewerkt en vastgelegd in eenintergemeentelijke overeenkomst. Burgemeester en wethouders gaan niet over tot wijzigingvan de Piketdienstregeling Officier van Dienst regio Zuid-Holland Zuid dan nadat decommandant van de regionale brandweer terzake heeft geadviseerd.