Organisatie | Zwartewaterland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rekenkamercommissie Zwartewaterland 2019 |
Citeertitel | Verordening Rekenkamercommissie Zwartewaterland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Rekenkamercommissie |
Geen
artikel 81oa van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-10-2019 | 31-10-2019 | Herziene regeling | 24-01-2019 |
De raad van de gemeente Zwartewaterland;
Gelezen het voorstel d.d. 24 januari 2019;
Gelet op het bepaalde in 81oa van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening met toelichting:
Verordening rekenkamercommissie Zwartewaterland 2019
In deze verordening wordt verstaan onder:
De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 Ontslag en non-activiteit
Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de commissie
Artikel 8 Ambtelijk secretaris
De commissie stelt een reglement van orde vast voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisname naar de raad.
Artikel 10 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren van de gemeente alle mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.
De commissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door de commissie te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn diegenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt voorts wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Artikel 13 Intrekken oude regeling
De Verordening rekenkamercommissie, vastgesteld op 28 juni 2007, wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na de datum van bekendmaking.
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening rekenkamercommissie Zwartewaterland 2019’.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
van de gemeente Zwartewaterland van 24 januari 2019.
H.W. Schotanus - Schutte E.J. Bilder
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun volledige omschrijving moeten worden uitgeschreven.
In deze verordening zijn de begrippen doelmatigheid, doeltreffend en rechtmatigheid (die in artikel 182 van de Gemeentewet zijn genoemd) niet in artikel 1 opgenomen. Wel wordt in deze toelichting uiteengezet wat onder deze termen wordt verstaan. Doelmatigheid is de mate waarin de nagestreefde beleidsdoelen tegen zo gering mogelijke kosten worden bereikt. Bij doeltreffendheid gaat het er om of het resultaat van het beleid beantwoordt aan wat er met het beleid werd beoogd en de gestelde beleidsdoelen worden verwezenlijkt. Bij rechtmatigheid gaat het om het voldoen aan de wettelijke kaders en regelgeving. Het gaat dan vooral om wet- en regelgeving die direct van belang is voor de rechtmatigheid van de totstandkoming van de gemeentelijke baten en lasten.
Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81oa van de wet regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie. De wet spreekt van een rekenkamerfunctie.
Anders dan bij de rekenkamer kunnen naast externen ook raadsleden deel uitmaken van de rekenkamercommissie. In deze verordening is besloten dat de rekenkamercommissie gevormd wordt door externe leden en interne leden(raadsleden).
In het tweede lid is de zittingsperiode van de externe leden vastgesteld op een termijn van 6 jaren.
Hiermee wordt de continuïteit gewaarborgd, omdat slecht één keer per 12 jaar de zittingsduur van de externe leden op hetzelfde tijdstip eindigt als die van de interne leden.
In dit artikel worden de benoeming, de rol en taken van de voorzitter benoemd. Zo wordt de voorzitter door de raad benoemd uit de externe leden.
De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamercommissie rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze bepaling wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.
Artikel 6 ontslag en non-activiteit
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.
Artikel 7 vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de commissie
In dit artikel is de vergoeding die externe leden voor hun werkzaamheden ontvangen, vastgelegd.
Artikel 8 ambtelijk secretaris
De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een secretaris. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren. In het derde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.
In het reglement van orde moeten en kunnen zaken als het vergaderquorum, verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.
Artikel 10 onderwerpselectie en opdrachtverlening
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kiest.
De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd. Dit artikel wordt in artikel 81oa van de wet ook voor de rekenkamercommissie van toepassing verklaard. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaalde gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek over voldoende en relevante gegevens kan beschikken, is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen bij alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren. De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar, maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) concept-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag er eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijk wethouder, de burgemeester of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.
Artikel 13 intrekken oude regeling, artikel 14 inwerkingtreding en artikel 15 citeertitel