Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Gecertificeerde Instellingen Regio IJsselland 2020-2022 |
Citeertitel | Subsidieverordening Gecertificeerde Instellingen Regio IJsselland 2020-2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg en welzijn |
Externe bijlagen | Bijlage 1 Subsidiabele activiteiten Bijlage 2 Aanvraagformulier subsidie Bijlage 3 Vaststellingsformulier subsidie |
Wat zijn de voorwaarden voor het ontvangen van subsidie voor activiteiten op het terrein van jeugdbescherming en jeugdreclasering ?
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2019 | nieuwe regeling | 14-10-2019 | rb 2019-10.14 |
Gemeente Zwolle, bekendmaking Subsidieverordening Gecertificeerde Instellingen Regio IJsselland 2020-2022
De Raad van de gemeente Zwolle heeft in de vergadering van 14 oktober 2019 de Subsidieverordening Gecertificeerde Instellingen Regio IJsselland 2020-2022 vastgesteld. Deze verordening treedt 1 november 2019 in werking.
Artikel 2 Bevoegdheden van het college
Hoofdstuk 2 Maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering
Artikel 3 Doelgroep en subsidiabele activiteiten
Artikel 5 Maximaal aantal subsidieontvangers
Artikel 7 Meerjarige subsidieverlening
Artikel 10 Kennisgeving en prognose
Artikel 11 Indieningstermijn aanvraag subsidieverlening
Artikel 12 Indieningsvereisten
Artikel 14 Overige voorwaarden voor subsidie
Artikel 16 Rangschikking aanvragen
Artikel 17 Beoordelingscriteria
Artikel 18 Algemene meldplicht
Artikel 19 Communicatie en calamiteiten
Artikel 20 Voorgangsrapportages en – gesprekken
Artikel 21 Verwijzing voor jeughulp
Artikel 22 Overige verplichtingen
Artikel 23 Indieningstermijn en beslistermijn vaststelling subsidie
Artikel 24 Indieningsvereisten vaststelling subsidie
Hoofdstuk 3 Overige en slotbepalingen
Artikel 26 Evaluatie subsidieverordening
Artikel 28 Overgangsbepalingen
Bijlage 1 Subsidiabele activiteiten
Bijlage 2 Aanvraagformulier subsidie
In deze verordening wordt verstaan onder:
geregistreerde jeugdhulpaanbieder: jeugdhulpaanbieder die in een gesloten accommodatie opname en verblijf biedt aan jeugdigen voor wie een machtiging als bedoeld in artikel 6.1.2, 6.1.3 of 6.1.4 Jeugdwet is afgegeven, opgenomen in een openbaar register, welke registratie is bekend gemaakt in de Staatscourant;
Hoofdstuk 2 Maatregelen jeugdbescherming en jeugdreclassering
Artikel 3. Doelgroep en subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor de activiteiten die zijn opgenomen in bijlage 1 bij deze subsidieverordening ten behoeve van de jeugdigen die conform het woonplaatsbeginsel onder verantwoordelijkheid vallen van één van de deelnemende gemeenten van het RSJ IJsselland , voor zover deze op grond van de Jeugdwet verplicht door een gecertificeerde instelling moeten worden uitgevoerd.
Artikel 5. Maximaal aantal subsidieontvangers
Maximaal 3 gecertificeerde instellingen kunnen een subsidie ontvangen. Er worden ten aanzien van deze subsidie 3 categorieën gecertificeerde instellingen onderscheiden. Per categorie wordt aan 1 gecertificeerde instelling subsidie verstrekt.
Dit betreft het uitvoeren van activiteiten ten behoeve van de (wettelijke) taken ten aanzien van jeugdbescherming en jeugdreclassering in de deelnemende gemeenten van het RSJ IJsselland , voor zover niet (in hoofdzaak) uitgevoerd ten behoeve van jeugdigen zoals beschreven in categorie 2 en categorie 3, te weten:
De doelgroep van deze categorie omvat:
Dit betreft het uitvoeren van activiteiten ten behoeve van de (wettelijke) taken ten aanzien van jeugdbescherming en jeugdreclassering deelnemende gemeenten van het RSJ IJsselland, voor zover (in hoofdzaak) uitgevoerd ten behoeve van ouders en/of jeugdigen met een lichamelijke of geestelijke beperking of chronische ziekten, te weten:
De doelgroep van deze categorie omvat:
Dit betreft het uitvoeren van activiteiten ten behoeve van de (wettelijke) taken ten aanzien van jeugdbescherming en jeugdreclassering deelnemende gemeenten van het RSJ IJsselland, voor zover (in hoofdzaak) uitgevoerd ten behoeve van jeugdigen zonder vaste woon- of verblijfplaats, met een bepaalde culturele en/of godsdienstige achtergrond, complexe gezinssystemen en als vangnetorganisatie als de uitvoering bij van de maatregel op inhoudelijke of juridische gronden vastloopt bij de op dat moment uitvoerende gecertificeerde instelling te weten:
De doelgroep van deze categorie omvat:
Artikel 7. Meerjarige subsidieverlening
De subsidie voor meerdere kalenderjaren wordt, indien deze ten laste komt van een nog niet vastgestelde of goedgekeurde begroting, slechts verleend onder de voorwaarde als bedoeld in artikel 4:34 van de Algemene wet bestuursrecht.
De tarieven worden jaarlijks geïndexeerd. Voor het eerst voor het jaar 2020. De indexatie voor het desbetreffende jaar (jaar t) wordt berekend op basis van het door de Nederlandse Zorg Autoriteit gepubliceerde prijsindexcijfer voor personele kosten en voor materiele kosten voor jaar t-1. Als peildatum geldt 1 september jaar t-1. Als wegingsfactor voor de personele en materiele component wordt de verhouding van respectievelijk 83% en 17% gehanteerd.
Er wordt een voorschot verstrekt op de verleende subsidie. In het besluit tot subsidieverlening, worden de termijnen van de voorschotten bepaald.
Artikel 10. Kennisgeving en prognose
Het college zorgt voor een tijdige, adequate en duidelijke bekendmaking van onderhavige subsidieverordening, zodat alle gecertificeerde instellingen hiervan kennis kunnen nemen en een afweging kunnen maken om al dan niet een aanvraag te doen.
Het college beslist met in achtneming van het bepaalde in artikel 7 uiterlijk 30 november van het jaar voorafgaand aan het subsidietijdvak op de ingediende aanvragen.
Artikel 14. Overige voorwaarden voor subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verleend wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Artikel 17. Beoordelingscriteria
de mate waarin de aanvrager borgt dat bij de uitvoering van de activiteiten wordt aangesloten bij de in de deelnemende gemeenten van het RSJ IJsselland gebruikelijke werkwijzen en methoden met betrekking tot de toeleiding naar, advisering over, bepaling van en het inzetten van jeugdhulp (zowel vrij-toegankelijke als niet vrij-toegankelijke jeugdhulp);
Artikel 19. Communicatie en calamiteiten
De subsidieontvanger is verplicht om zich te houden aan het vastgestelde communicatieprotocol inclusief het escalatiemodel bij calamiteiten en crisis. De meest actuele versie is te vinden op de website van het RSJ IJsselland; https://www.rsj-ijsselland.nl/Escalatiemodel/
Artikel 20. Voortgangsrapportages en -gesprekken
De subsidieontvanger is verplicht:
Artikel 21. Verwijzing voor jeugdhulp
In overleg met de gemeentelijke toegang kan de subsidieontvanger jeugdhulp inzetten, waarbij verwijzing geschiedt met in achtneming van de in die gemeente gehanteerde toeleiding naar jeugdhulp en de hieronder genoemde principeafspraken. Hierbij neemt de subsidieontvanger het Administratieprotocol jeugdhulp Regio IJsselland voor het jaar 2019 en verder in acht, voor zover dat op hem van toepassing is.
Artikel 22. Overige verplichtingen
De subsidieontvanger is verplicht gedurende het subsidietijdvak:
de inzet van een medewerker van de gecertificeerde instelling af te stemmen met de lokale toegang en ervoor zorg te dragen dat de medewerker zelf voor de start, tijdens en tijdig bij afsluiting van de jeugdreclassering of uitvoering van de kinderbeschermingsmaatregel afstemt met de lokale toegang, zodat een warme overdracht mogelijk is;
binnen tien werkdagen (of zo snel mogelijk nadat bekend is) nadat de rechter de maatregel heeft opgelegd, aan de gemeente waar de jeugdige woonplaats (conform het woonplaatsbeginsel) heeft via VECOZO te melden dat een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering wordt uitgevoerd door de subsidieontvanger en binnen tien werkdagen via VECOZO te melden dat de maatregel dan wel reclassering is beëindigd. Deze berichten vinden plaats op basis van BSN, op individueel cliëntniveau;
zolang de mailfaciliteit van VECOZO nog niet beschikbaar is, dient subsidieontvanger te beschikken over programmatuur waarmee beveiligde communicatie per e-mail kan plaatsvinden. Deze programmatuur moet gebruikt worden bij het uitwisselen van informatie tussen de subsidieontvanger en gemeente, anders dan het uitwisselen berichten zoals bedoeld onder 12;
Artikel 24. Indieningsvereisten vaststelling subsidie
De aanvraag tot subsidievaststelling (waarbij gebruik gemaakt wordt van het vastgestelde aanvraagformulier subsidievaststelling zoals toegevoegd als bijlage 3), moet voor wat betreft de financiële productieverantwoording en de inhoudelijke verantwoording vóór 1 maart na afloop van het kalenderjaar en voor wat betreft de controleverklaring op de productieverantwoording vóór 1 april na afloop van het subsidiejaar bij het college binnen te zijn. Hierbij dient rekening te worden houden met het Algemeen Accountantsprotocol Financiële productieverantwoording Wmo en Jeugdwet.
Hoofdstuk 3 Overige en slotbepalingen
Het college kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze verordening ten gunste van belanghebbenden buiten toepassing laten of daarvan afwijken, indien strikte toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 26. Evaluatie subsidieverordening
Het RSJ IJsselland evalueert periodiek de werking van deze subsidieverordening en kan daarbij voorstellen tot aanpassingen doen.