Organisatie | Goeree-Overflakkee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel schuldhulpverlening Goeree-Overflakkee |
Citeertitel | Beleidsregel schuldhulpverlening Goeree-Overflakkee |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | schuldhulpverlening |
Wijzigt de Beleidsregel schuldhulpverlening Goeree-Overflakkee
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-07-2023 | Wijzigt artikel 1, 4, 6 en 7 | 11-07-2023 | Z -23-151090 | ||
23-10-2019 | 27-07-2023 | nieuwe regeling | 15-10-2019 |
Burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee;
overwegende dat de gemeente verantwoordelijk is voor de schuldhulpverlening aan haar bewoners op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
gelet op de artikelen 2, 3, 6 en 7 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten de volgende beleidsregel vast te stellen: Beleidsregel schuldhulpverlening Goeree-Overflakkee.
Artikel 2 Doelgroep schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Goeree-Overflakkee van 18 jaar en ouder kunnen zich tot burgemeester en wethouders wenden voor schuldhulpverlening.
Artikel 4 Dienstverlening schuldhulpverlening
Voor wat betreft de dienstverlening binnen de schuldhulpverlening conformeren burgemeester en wethouders zich aan de Gedragscode en Modules van de NVVK. Waar nodig biedt beleid nadere invulling. De dienstverlening bestaat uit de volgende onderdelen:
Preventie: Doel is het voorkomen dat er financiële problemen ontstaan door van tevoren in actie te komen. Preventie kan ook worden ingezet om grotere financiële problemen of herhaling te voorkomen. Schuldpreventie is een mix van maatregelen, activiteiten en voorzieningen, die erop gericht zijn dat mensen financieel vaardig worden en zich zo gedragen dat zij hun financiën op orde houden.
Intake: Doel is het toetsen van de zelfredzaamheid van de klant en het vaststellen van het probleem van de klant om een plan van aanpak te ontwikkelen. De intake bestaat uit een inventarisatie, analyse en advies. Het advies beschrijft de instrumenten die ingezet worden om een duurzame oplossing of stabilisatie van schulden te bereiken.
Crisisinterventie: Doel is het afwenden van een crisis, als er sprake is van een bedreigende situatie en daarmee de mogelijkheid creëren om de schuldenaar te helpen via de reguliere schuldhulpverlening. Indien er sprake is van een bedreigende situatie vindt er binnen drie werkdagen na de aanmelding het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.
Stabilisatie: Doel is het in evenwicht brengen en houden van inkomsten en uitgaven van de schuldenaar. Tevens heeft stabilisatie tot doel om rust te creëren voor de schuldenaar, zodat ingezet kan worden op gedragsverandering. Het stabilisatietraject leidt altijd tot het inzetten van een van de vormen van schuldregeling (zie hieronder bij h. en i., te weten saneringskrediet of schuldbemiddeling). Van belang is dat de inkomsten worden gemaximaliseerd, de uitgaven tot het minimum worden beperkt, er geen bedreigende situatie is en de beslagvrije voet wordt gegarandeerd. Het stabilisatietraject kent een maximale tijdsduur van vier maanden.
Duurzame Financiële dienstverlening (DFD): Doel is het in evenwicht brengen en houden van inkomsten en uitgaven van de schuldenaar, waarbij is vastgesteld dat het bestaande schuldprobleem door diverse omstandigheden nog niet duurzaam opgelost kan worden. Het product DFD onderscheidt zich met het product stabilisatie omdat stabilisatie wel expliciet leidt tot een van de producten schuldregeling en daardoor een ander doel heeft dan DFD.
Budgetbeheer: Doel is de inkomsten en uitgaven van een klant te beheren en in evenwicht te houden, het garanderen dat betalingen tijdig gedaan worden en dat er geen (nieuwe) schulden of betalingsachterstanden ontstaan, conform het overeengekomen budgetplan en plan van aanpak. Dit heeft minimaal betrekking op huur/hypotheek, nutsvoorzieningen en wettelijk verplichte verzekeringen.
Beschermingsbewind: Doel is het behouden van of komen tot een financieel stabiele situatie van een schuldenaar, waarbij de goederen onder bewind zijn gesteld. De bewindvoerder beschermt de financiële belangen van diegene, beheert de goederen en het inkomen en streeft ernaar het ontstaan van nieuwe schulden of achterstanden te voorkomen. Voor deze vorm van dienstverlening wordt doorverwezen naar een externe partij.
Flankerende hulp: Doel is dat de schuldenaar zodanig ondersteund wordt dat het mogelijk is om te komen tot een duurzame oplossing of beheersing van de financiële problemen. Indien de schuldhulpverlener constateert dat er sprake is van achterliggende problematiek, dan moet de schuldhulpverlener de schuldenaar verwijzen naar een professional die in staat moet worden geacht om de schuldenaar te ondersteunen bij de aanpak van de achterliggende problematiek.
Nazorg: Doel is het voorkomen van een herhaald verzoek tot schuldhulpverlening. Binnen drie maanden in het eerste jaar nadat een traject succesvol is afgerond, nemen burgemeester en wethouders het initiatief tot een of meer contactmomenten met de klant. Hierin wordt geïnformeerd of er sprake is van een situatie waarin inkomsten en uitgaven (nog steeds) in evenwicht zijn en zo nodig krijgt de klant een aanbod voor extra ondersteuning.
Artikel 5 Inlichtingen- en medewerkingsplicht
In de wet is bepaald dat verzoeker aan burgemeester en wethouders desgevraagd of uit eigen beweging, mededeling doet van alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op de schuldhulpverlening. Hieronder wordt in elk geval verstaan: wijzigingen in gezinssamenstelling, woonsituatie, inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden.
Artikel 7 Herhaald verzoek tot schuldhulpverlening – weigering
Burgemeester en wethouders kunnen besluiten tot het tijdelijk weigeren van schuldhulpverlening en kunnen aanvullende voorwaarden stellen bij een herhaald verzoek tot schuldhulpverlening.
Tijdelijke weigering van schuldhulpverlening kan gedurende:
Aldus vastgesteld op 15 oktober 2019 door
burgemeester en wethouders van Goeree-Overflakkee,
secretaris, burgemeester,
W.M. van Esch mr. A. Grootenboer-Dubbelman
Schuldhulpverlening staat open voor alle inwoners van Goeree-Overflakkee van 18 jaar en ouder. Minderjarige inwoners kunnen zich met hun wettelijke vertegenwoordiger laten voorzien van informatie en advies, maar kunnen geen schuldhulpverleningstraject krijgen.
Dit artikel geeft de kern weer van het Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening Goeree-Overflakkee 2023 – 2026. De belangrijkste voorwaarde die de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening stelt, is dat de schuldhulpverlening integraal moet worden opgepakt. Er is aandacht voor het oplossen van de financiële problemen, maar ook voor de achterliggende problematiek die mogelijk heeft geleid tot het ontstaan van schulden of omstandigheden die het oplossen van de schulden bemoeilijken. Er wordt aandacht besteed aan alle leefgebieden, zoals financiën, wonen, gezin, zorg en werk. De regierol bij de schuldhulpverlening ligt bij de gemeente. Een goede samenwerking in de keten is hierbij van belang. Welke vorm van hulpverlening we vervolgens inzetten en welke partners we daarbij betrekken, is afhankelijk van de situatie van de klant en de mogelijke achterliggende problematiek. Iedere situatie is weer anders en vraagt om maatwerk. We richten ons zoveel mogelijk op het vergroten van de zelfredzaamheid van de klant, zodat zij zoveel mogelijk weer zelf kunnen toewerken naar oplossingen. We vragen van alle klanten die wij ondersteunen, dat zij zich inspannen en gemotiveerd zijn om het traject schuldhulpverlening succesvol af te ronden.
Het aanbod van schuldhulpverlening is maatwerk, laagdrempelig en integraal. Bij preventie en vroegsignalering van schulden hanteren wij een outreachende benadering van inwoners die zichzelf niet melden voor hulp. Daarnaast bieden we online dienstverlening door aansluiting bij Startpunt Geldzaken (geldplannen) en de Nederlandse Schuldhulproute (Geldfit.nl en het landelijk telefoonnummer bij geldzorgen 0800-8115). Ook richten we ons nog meer op nazorg, zodat de kans op een herhaald verzoek tot schuldhulpverlening afneemt.
Artikel 5 Inlichtingen- en medewerkingsplicht
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de verzoeker om tijdig de benodigde informatie te geven, lid 1 en medewerking, lid 2, te verlenen. Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van de schuldhulpverlening.
Artikel 6 Weigeren of beëindigen – hersteltermijn
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden geweigerd of beëindigd. Indien er sprake is van het eerste lid, moeten burgemeester en wethouders aan verzoeker éénmaal een hersteltermijn bieden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet genoemd. De termijn dient redelijk te zijn. Wat redelijk is hangt samen met het type verplichting. Hier is sprake van maatwerk en dit dient de medewerker schuldhulpverlening goed te motiveren in de rapportage en beschikking. Dit artikel is geformuleerd als een zogenaamde “kan” bepaling. Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft burgemeester en wethouders ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 7Herhaald verzoek tot schuldhulpverlening – weigering
In dit artikel wordt beschreven hoe wordt omgegaan met een herhaald verzoek schuldhulpverlening en de bevoegdheid van burgemeester en wethouders tot tijdelijke weigering van het product schuldregeling en kunnen er aanvullende voorwaarden worden gesteld bij een herhaald verzoek tot schuldhulpverlening.
Afhankelijk van de reden van uitval en de fase waarin de uitval plaatsvond, kan de cliënt één tot drie jaar worden uitgesloten van schuldhulpverlening. Deze beleidsregel geldt als richtlijn en nadrukkelijk als stok achter de deur. In alle gevallen kan de schuldhulpverlener hiervan op individuele omstandigheden afwijken.
Schuldhulpverleners worden aangemoedigd om in geval van een herhaald verzoek tot schuldhulpverlening altijd de reden van (her)aanmelding te achterhalen en opnieuw in te schatten of schuldhulpverlening succesvol kan zijn.