Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent klachten bij aanbestedingen (Procedure klachten bij aanbestedingen gemeente Amersfoort 2019) |
Citeertitel | Procedure klachten bij aanbestedingen gemeente Amersfoort 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-10-2019 | 02-07-2019 | nieuwe regeling | 08-10-2019 |
Doel: deze procedure heeft als doel voor de gemeente Amersfoort, als aanbestedende dienst, regels vast te stellen over de afhandeling van klachten over aanbestedingen.
Juridische grondslag: artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet, de Aanbestedingswet 2012 en de Gids Proportionaliteit.
dat het voor de gemeente Amersfoort, als aanbestedende dienst, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht regels vast te stellen omtrent de afhandeling van klachten bij aanbestedingen;
dat bij de afhandeling van klachten ter zake van aanbestedingen wordt gekozen voor twee sporen, namelijk de klachten welke zien op de inhoud van de aanbesteding en overige klachten;
dat vragen die niet zien op de inhoud van de opdracht, maar onder meer op de gekozen procedure vallen binnen de categorie overige klachten;
Gelet op artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet en de bepalingen van de Aanbestedingswet 2012 en de Gids Proportionaliteit;
VAST TE STELLEN DE NAVOLGENDE:
Procedure klachten bij aanbestedingen gemeente Amersfoort 2019 (hierna: Procedure);
De Belanghebbende is verplicht zijn Klacht tijdig kenbaar te maken aan de Gemeente en de Procedure niet te misbruiken. De Belanghebbende dient zich hierbij te realiseren dat de gemeente Amersfoort als aanbestedende dienst niet alleen met de Klager te maken heeft, maar ook met alle andere Belanghebbenden die bij de Aanbesteding betrokken zijn of potentieel bij soortgelijke Aanbestedingen betrokken kunnen worden.
Onder tijdig wordt in ieder geval verstaan bij lopende aanbestedingsprocedures het indienen van een Klacht 72 uur voor het sluiten van de indieningstermijn van de betreffende Aanbesteding dan wel bij afgeronde aanbestedingsprocedures binnen een kalendermaand nadat de opdracht definitief gegund is dan wel bij Europese en nationale aanbestedingen de aankondiging van gegunde opdracht is gepubliceerd.
Vragen of verzoeken die zien op de (formele of materiële) eisen die gesteld worden in een specifieke Aanbesteding worden ingediend en behandeld conform hetgeen bepaald in artikel 4. Klachten welke niet specifiek zien op de inhoud van de opdracht worden ingediend en behandeld conform hetgeen bepaald in artikel 5.
Artikel 4 Inhoudelijke klachten ten aanzien van een specifieke Aanbesteding
Indien Belanghebbende het niet eens is met de reactie in de nota van inlichtingen dan dient hij binnen vijf kalenderdagen na ontvangst van de nota van inlichtingen Schriftelijk en gemotiveerd zijn Klacht kenbaar te maken bij de Contactpersoon. De Contactpersoon draagt zorg voor de correcte behandeling van deze Klacht, waarbij de artikelen 6 en 7, leden 2 t/m 4 van deze Procedure in acht worden genomen.
Indien Belanghebbende het niet eens is met de beantwoording van de Klacht dient hij uiterlijk 24 uur voor de sluitingstermijn van de Aanbesteding een kort geding procedure aanhangig te maken bij bevoegde voorzieningenrechter te Utrecht en de Gemeente hiervan onverwijld in kennis te stellen middels betekening van de dagvaarding op het adres van Gemeente, bij gebreke waarvan ieder recht om tegen de inhoud van de aanbestedingsdocumenten te ageren vervalt.
Het indienen van een Klacht bij de Gemeente of de Commissie van Aanbestedingsexperts heeft geen schorsende werking, tenzij de Klager door of namens de Gemeente schriftelijk wordt bericht van het tegendeel. In een dergelijke situatie worden alle bij de Aanbesteding betrokkenen op de wijze zoals opgenomen in de aanbestedingsdocumenten gelijktijdig op de hoogte gebracht van de opschorting van de aanbestedingsprocedure.
Indien na het indienen van de Klacht of gedurende de klachtenbehandeling de Klager een kort geding over de betreffende Aanbesteding aanhangig maakt, zal de behandeling van de Klacht worden opgeschort. De Klager en de Contactpersoon worden hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld.
De Klager kan zijn Klacht aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen wanneer de Gemeente op de Klacht heeft beslist of als de Gemeente verzuimt om binnen een redelijke termijn van vier weken op de Klacht te beslissen, behoudens situaties waarin de Tenderboard Klager heeft bericht wanneer op de Klacht beslist wordt.
Indien de maatregelen het aanpassen dan wel bijstellen van de betreffende Aanbesteding tot gevolg heeft, worden deze gelijktijdig gepubliceerd in de nota van inlichtingen van de betreffende aanbestedingsprocedure. De Gemeente kan de sluitingstermijn voor het indienen van de aanmeldingen/inschrijvingen, van de betreffende Aanbesteding, verlengen indien dit gewenst/noodzakelijk is.
De Tenderboard kan afzien van het opstellen van de samenvatting zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel, indien het in redelijkheid niet mogelijk is deze op te stellen zonder schending van artikelen 2.57 en 2.137 Aanbestedingswet 2012. In dergelijke situaties wordt de motivering van de Tenderboard hieromtrent opgenomen in een oplegger bij het advies in het aanbestedingsdossier.