Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent subsidie verander- en/of innovatiebudget Beschermd Wonen RNV (subsidieregeling Verander- en/of Innovatiebudget Beschermd Wonen RNV 2020-2022) |
Citeertitel | Subsidieregeling Verander- en/of Innovatiebudget Beschermd Wonen RNV 2020-2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling eindigt op 31 december 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-10-2019 | 01-01-2019 | 31-12-2022 | nieuwe regeling | 08-10-2019 | 19.00418 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk,
Gelet op het bepaalde in artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018,
Gelet op de tussen de gemeente Harderwijk en de gemeente Zwolle ter uitvoering van het collegebesluit de dato 18 juli 2017 gesloten overeenkomst ‘Overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio Noord Veluwe’, waarbij gemeenten in de regio Noord Veluwe samenwerken in de regio Noord Veluwe en waarbij de gemeente Harderwijk de rol van gedelegeerde centrumgemeente vervult;
dat middels deze overeenkomst nadere afspraken zijn gemaakt over overdracht van verantwoordelijkheden, taken en middelen van de centrumgemeente Zwolle naar de gemeente Harderwijk om de taken ten aanzien van beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor de regio Noord Veluwe te kunnen vervullen;
overwegende dat het wenselijk is om een subsidie beschikbaar te stellen voor verander- en/of innovatieve pilots die bijdragen aan het verbeteren van de maatregelen op het gebied van beschermd wonen in de regio Noord Veluwe;
‘Nadere regels subsidie verander- en/of innovatiebudget beschermd wonen 2020-2022 RNV’
Artikel 2 Relatie met ASV 2018
Op deze nadere regels is de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018 van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken.
Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van de ontwikkeling van verander- en of innovatieve pilots binnen beschermd wonen, die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende doelen:
Deze pilots moeten aansluiten bij de lokale infrastructuur en gericht zijn op samenwerking met relevante partijen.
De innovatieve en/of veranderpilots zijn gericht op inwoners uit de regio Noord Veluwe, die op een wachtlijst voor beschermd wonen staan en daardoor geregistreerd zijn óf reeds een indicatie Beschermd Wonen bezitten.
Gezien de overeenkomst die gesloten is met de gemeente Zwolle, die in de aanhef van deze regeling ook is aangehaald, is de doelgroep breder dan alleen gemeente Harderwijk.
Artikel 5 Tijdvak indienen aanvragen subsidie en beoordeling
Als het aantal aanvragen hoger is dan het subsidieplafond, krijgen aanvragen met de hoogste puntenscore voorrang bij de subsidietoekenning. Als er meerdere aanvragen zijn met eenzelfde hoogste puntenscore die het subsidieplafond overschrijden, zal middels loting worden bepaald welke aanvragen alsnog worden toegekend. Dit laat onverlet dat alle aanvragen worden getoetst aan de weigeringsgronden van artikel 8 van deze regeling.
Artikel 6 Indieningsvereisten subsidie aanvraag
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 Awb en artikel 6 lid 2 van de ASV, dient de aanvrager bij een subsidie aanvraag de volgende gegevens te overleggen:
een gedegen en onderbouwde beschrijving van het innovatie- en/of veranderplan beschermd wonen (‘de pilot’), waarin de doelen waarop de verandering en/of innovatie zich richt staan beschreven, met een gespecificeerde begroting en een beschrijving van de organisaties waarmee eventueel wordt samengewerkt;
Het college kan aan de subsidietoekenning voorwaarden verbinden. Het college kan in ieder geval als voorwaarde aan de subsidietoekenning verbinden dat indieners van gehonoreerde initiatieven hun plannen tijdens een door het college te organiseren bijeenkomst presenteren aan relevante andere partijen.
De pilots starten zo snel mogelijk na gunning van de aanvraag en zijn uiterlijk op 31 december 2022 afgerond.
Totaal aantal punten voor de 23 onderdelen = ………..% van de uitvoeringskosten = € ………
TOELICHTING SUBSIDIEREGELING VERANDER- EN/OF INNOVATIEBUDGET BESCHERMD WONEN RNV 2020-2022
Alle inwoners van de regio Noord-Veluwe 1 moeten passend wonen met passende ondersteuning als dat nodig is en een passende daginvulling krijgen. Dit betekent dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig (blijven) wonen. Daar waar bescherming en toezicht nodig is, wordt dit zo veel mogelijk thuis in de eigen omgeving geboden. Als inwoners een andere beschermde woonomgeving nodig hebben, wordt toegewerkt naar een zo snel mogelijke terugkeer naar zelfstandig wonen. De ondersteuning is gericht op het vergroten van de zelfredzaamheid op alle levensterreinen (o.a. financiën, dagbesteding/ werk, sociale relaties, lichamelijke en geestelijke gezondheid) en (meer) meedoen in de samenleving. Daardoor ontstaat een betere kwaliteit van leven en nemen de maatschappelijke kosten af.
De regionale opgave is het bieden van goede maatschappelijke opvang en beschermd wonen waarbij gewerkt wordt aan maatschappelijk herstel. Voor de gewenste transformatie staan drie thema’s centraal:
Specifiek voor de regio Noord Veluwe geldt een oplegger met de volgende hoofdlijnen:
Dit artikel bevat de begripsbepalingen van een aantal veel voorkomende begrippen in deze regeling.
Artikel 2 Relatie met ASV 2018
De ASV 2018 (hierna: ASV) is van toepassing op verstrekking van subsidies door het college op onder meer het beleidsterrein van welzijn en zorg. Dit is bepaald in artikel 2 van de ASV. Artikel 3 van de ASV geeft de bevoegdheid aan het college om bij nadere regeling (hierna te noemen: subsidieregeling) vast te stellen welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. Ook kan in de nadere subsidieregeling worden bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald. In deze regeling is daar nadere uitwerking aan gegeven. De ASV geeft in verschillende artikelen aan dat in de nadere subsidieregeling die door het college wordt vastgesteld, afgeweken kan worden van de ASV. Op sommige punten is dat in deze regeling ook gebeurd.
Het doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van de ontwikkeling van verander- en of innovatieve pilots binnen beschermd wonen, die een bijdrage leveren aan één of meer van de volgende doelen:
Deze pilots moeten aansluiten bij de lokale infrastructuur en zoveel mogelijk gericht zijn op samenwerking met relevante partijen.
De innovatieve en/of veranderpilots zijn gericht op inwoners uit de regio Noord Veluwe, die op een wachtlijst voor beschermd wonen staan en daardoor geregistreerd zijn óf reeds een indicatie Beschermd Wonen bezitten.
Artikel 5 Tijdvak indienen aanvragen subsidie en beoordeling
Het subsidieplafond is niet ‘oneindig’. Er is een limiet gesteld en er kan schaarste optreden als er meer aanvragen zijn dan het subsidieplafond toelaat. Vanwege deze limiet is in dit artikel geregeld hoe wordt omgegaan met de verdeling van de beschikbare middelen.
Uiterlijk tot 15 december 2019 kunnen subsidie aanvragen worden ingediend. Hierbij dient dan onder meer ook het goed uitgewerkte en onderbouwde innovatie- en/of veranderplan te worden bijgevoegd. Na 15 december 2019 wordt elke aanvraag getoetst aan de in artikel 3 omschreven doelstelling en het puntensysteem dat als bijlage 1 bij deze regeling is gevoegd. Op deze wijze wordt duidelijk of de aanvraag voor het toekennen van subsidie in aanmerking komt en zo ja, voor hoeveel subsidie.
Als blijkt dat het bedrag van het aantal toe te kennen subsidies het subsidieplafond overschrijdt, zullen de aanvragen met de hoogste puntenscore voorrang krijgen. Zijn er meerdere aanvragen met een gelijke puntenscore en overschrijden deze het subsidieplafond, dan zal middels loting worden bepaald welke aanvragen in aanmerking komen voor subsidietoekenning. De loting zal worden verricht onder toezicht van een notaris tijdens een openbare bijeenkomst. De aanvragers van de subsidie krijgen schriftelijk bericht of hun aanvraag al dan niet is uitgeloot.
Zijn er meerdere aanvragen met een gelijke puntenscore die het subsidieplafond niet overschrijden, dan worden deze aanvragen toegekend als er overigens ook geen weigeringsgronden van toepassing zijn.
Om elke aanvrager een kans te geven mee te dingen, zal nadat deze regeling in werking is getreden, via een publicatie op de website en op de gemeentepagina in het lokale huis-aan-huis blad gepubliceerd worden dat aanvragen ingediend kunnen worden. Daarbij wordt aangegeven dat de aanvragen uiterlijk tot 15 december 2019 ingediend kunnen worden en dat aanvragen die later zijn ingediend niet meer in behandeling worden genomen.
De innovatie- en/of veranderplannen die bij de subsidie aanvragen zijn gevoegd, worden aan de hand van een puntensysteem beoordeeld. Via dit puntensysteem wordt de hoogte van de subsidie bepaald. De hoogte is afhankelijk van de mate waarin het innovatie- of veranderplan een bijdrage levert aan het doel waarvoor de subsidie wordt verstrekt.
Het puntensysteem is gebaseerd op 5 onderdelen, die nader onderverdeeld zijn in 23 criteria:
Voor elk van deze 23 criteria kan 0, 1, 2, 3 of 4 punten worden toegekend. Elke punt staat voor 1% subsidie. In totaal is er dus 4 x 23 = 92% subsidie te behalen. Hieraan is wel een maximum gesteld van €150.000,-- en er wordt nooit meer subsidie toegekend dan de uitvoeringskosten bedragen.
Kosten uitvoering innovatie- en/of veranderplan: €50.000,--
Totaal subsidie is 40% van €50.000,-- = €20.000,-- subsidie.
Kosten uitvoering innovatie- en/of veranderplan: €300.000,--
60% van €300.000,-- = €180.000,--.
Totaal subsidie is max. €150.000,-- dus €150.000,-- subsidie
Artikel 6 Indieningsvereisten subsidie aanvraag
In dit artikel staat beschreven hoe de aanvraag moet worden ingediend en welke gegevens en bescheiden erbij horen. Als een aanvraag niet compleet is, kan deze buiten behandeling worden gesteld nadat eerst een verzoek is gedaan om de ontbrekende gegevens aan te vullen en deze niet worden ontvangen. Met deze zogenaamde ‘ontvankelijkheidstoets’ hoeft niet te worden gewacht tot het 15 december 2019 is. Zodra een aanvraag is ingediend, wordt deze zo snel mogelijk beoordeeld op volledigheid en indien nodig om aanvulling gevraagd.
Als de aanvraag compleet is, krijgt de indiener van de aanvraag hiervan ook bericht.
Een aanvraag voor subsidie dient schriftelijk te worden gedaan middels het daartoe door het college vastgestelde aanvraagformulier. Met ‘schriftelijk’ is meer bedoeld dan ‘op papier geschreven’. Zo kan een aanvraag ook digitaal worden gedaan volgens het daartoe op de website geplaatste webformulier. Deze digitale wijze van indiening is conform de Verordening Elektronisch Bestuurlijk Verkeer die in Harderwijk is vastgesteld, een aanvraag via de e-mail is volgens deze verordening namelijk niet rechtsgeldig.
Artikel 7 Subsidietoekenning en beslistermijn
In dit artikel is de beslistermijn geregeld. Bedacht moet worden dat als een aanvraag is ingediend, bij de beslistermijn wordt opgeteld de tijd die nodig is om de aanvraag eventueel nog aan te laten vullen als deze niet compleet is. Bij de beslistermijn wordt dan opgeteld de tijd die ligt tussen het verzoek van de gemeente om de ontbrekende gegevens aan te vullen en de datum van ontvangst daarvan. Dit is geregeld in artikel 4:5 en 4:15 van de Awb en wordt daarom in deze regeling niet opnieuw uitgeschreven.
De subsidietoekenning vindt plaats volgens het puntensysteem dat is opgenomen in de bijlage bij de regeling. Bepaald is dat het maximum € 150.000,-- bedraagt en dat er sowieso nooit meer subsidie wordt toegekend dan het bedrag van de uitvoeringskosten.
De subsidie zal worden bevoorschot. Dit wordt dan in het besluit tot subsidietoekenning meteen bepaald, waarin ook de hoogte en de termijnen van de voorschotten zijn aangegeven.
In dit artikel zijn de weigeringsgronden opgenomen. Als de subsidieaanvraag niet voldoet aan één of meerdere van de weigeringsgronden dan zal de aanvraag niet worden toegekend maar worden geweigerd. Tegen dit besluit tot weigering staat bezwaar en (hoger) beroep open.
Het college kan aan de subsidietoekenning voorwaarden verbinden. Indien gewenst, kan aan de subsidie de voorwaarde worden verbonden dat de aanvragers aan wie subsidie is toegekend, hun verander- en/of innovatieplannen tijdens een door het college te organiseren bijeenkomst presenteren aan relevante andere partijen. Dit biedt de mogelijkheid om op basis van de geleverde feedback hun plannen aan te scherpen, hetgeen de uitkomst van de verander- en/of innovatieplannen ten goede kan komen. Deze nadere aanscherping heeft verder geen gevolgen voor de hoogte van de toegekende subsidie.
In dit artikel zijn de gronden geregeld op basis waarvan een toegekende subsidie kan worden gewijzigd of ingetrokken. Ook dit besluit tot intrekking of wijziging is vatbaar voor bezwaar en (hoger) beroep.
Artikel 11 Verantwoording en subsidievaststelling
Na uitvoering van de werkzaamheden waarvoor de subsidie is verleend, dient de houder van de subsidie het werk gereed te melden bij de gemeente. Deze kan dan beoordelen of de voorlopig toegekende subsidie ook kan worden vastgesteld en uitbetaald. Hierbij wordt gekeken of de werkzaamheden ook daadwerkelijk conform de toegekende subsidie zijn uitgevoerd en betaald.
Als uit de beoordeling daartoe aanleiding geeft, kan de subsidie op een lager bedrag worden vastgesteld dan deze is toegekend. Of zelfs op nihil worden vastgesteld, als daartoe aanleiding bestaat. Het spreekt voor zich dat een besluit tot lagere vaststelling van de subsidie goed moet worden gemotiveerd. Dit besluit is vatbaar voor bezwaar en (hoger) beroep. Als er sprake is van teveel bevoorschotting, dan zal het teveel betaalde worden teruggevorderd.
Het subsidieplafond bedraagt maximaal € 1.000.000,-- en geldt voor het tijdvak 1 januari 2020 t/m 31 december 2022.
De pilots starten zo snel mogelijk na gunning (subsidietoekenning), doch uiterlijk 1 juli 2020 en duren uiterlijk tot 31 december 2022.
Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd
Het gaat hier om een tijdelijke subsidieregeling, bedoeld om innovatieve pilots en veranderplannen te stimuleren.
De citeertitel is de naam waarmee de regeling wordt aangehaald.