Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemskerk

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent delegaten en mandaten (Regeling delegaten en mandaten gemeenteraad Heemskerk 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemskerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent delegaten en mandaten (Regeling delegaten en mandaten gemeenteraad Heemskerk 2019)
CiteertitelRegeling delegaten en mandaten gemeenteraad Heemskerk 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit voor het delegeren van de bevoegdheid voor naamgeving en nummering.

Deze regeling vervangt het Besluit voor het delegeren van medebewindsbevoegdheden.

Deze regeling vervangt het Besluit voor het delegeren van zaken in bezwaarschriftenprocedures.

Deze regeling vervangt het Besluit voor het delegeren van bevoegdheden via art 3.10 Wet Ruimtelijke Ordening.

Deze regeling vervangt het Besluit voor het delegeren van de bevoegdheid tot het aanwijzen van trouwlocaties.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156 van de Gemeentewet
  2. titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-10-2019nieuwe regeling

26-09-2019

gmb-2019-249063

BIVO/2019/30444

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent delegaten en mandaten (Regeling delegaten en mandaten gemeenteraad Heemskerk 2019)

Geregistreerd onder nummer BIVO/2019/30444

Wettelijke grondslag:

Hoofdstuk 10.1 Algemene wet bestuursrecht en artikel 156 Gemeentewet

 

Hoofdstuk 1 Delegatie

Artikel 1 Delegatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Aan het college van burgemeester en wethouders wordt gedelegeerd de bevoegdheid:

  • a.

    te besluiten op aan de raad gerichte verzoeken om informatie op grond van artikel 5 van de Wet openbaarheid van bestuur;

  • b.

    het nemen en verzenden van verdagingsbesluiten met betrekking tot ingediende verzoeken om informatie op grond van artikel 6 van de Wet openbaarheid van bestuur.

Artikel 2 Delegatie op grond van de Algemene wet bestuursrecht

Aan het college van burgemeester en wethouders wordt gedelegeerd de bevoegdheid:

  • a.

    te besluiten tot verdagen van beslistermijn in zaken die de raad aangaan conform artikel 4:14 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    te besluiten tot het vaststellen van verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen in zaken die de raad aangaan conform artikel 4:18. van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 3 Delegatie op grond van de Wegenverkeerswet

Aan het college en wethouders wordt gedelegeerd de bevoegdheid te besluiten tot het vaststellen van de bebouwde kommen als bedoeld in artikel 20a van de Wegenverkeerswet.

Artikel 4 Delegatie op grond van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Aan het college en wethouders wordt gedelegeerd de bevoegd te besluiten tot het aanwijzen van wegen of weggedeelten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen conform artikel 18 lid 1 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

Artikel 5 Delegatie op grond van de Gemeentewet

Aan het college en wethouders wordt gedelegeerd de bevoegd te besluiten tot het aanwijzen van locaties als tijdelijk huis der gemeente voor het voltrekken van huwelijken op grond van artikel 108 en 147 van de Gemeentewet.

Hoofdstuk 2 Mandaat

Artikel 6 Mandaat op grond van de Algemene wet bestuursrecht

Aan de juridisch medewerkers van team Algemene Zaken wordt gemandateerd de bevoegdheid:

  • a.

    tot het verzenden van ontvangstbevestigingen naar aanleiding van een bezwaarschrift of de mededeling dat bezwaar is gemaakt op grond van artikel 6:14 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • b.

    tot het in de gelegenheid stellen om een bezwaarschrift aan te vullen op grond van artikel 6:6 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • c.

    tot het nemen van een verdagingsbesluit op grond van artikel 7:10 lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • d.

    tot het bekendmaken van besluiten op bezwaar op grond van artikel 7:12 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • e.

    tot het vergoeden van proceskosten van bezwaar op grond van artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht,

  • f.

    te besluiten om een bezwaarschrift op grond van artikel 6:6 van de Algemene wet bestuursrecht niet-ontvankelijk te verklaren.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 7 Intrekking oude besluiten

De volgende besluiten worden ingetrokken:

  • -

    besluit voor het delegeren van de bevoegdheid voor naamgeving en nummering (25 september 2003),

  • -

    besluit voor het delegeren van medebewindsbevoegdheden (7 april 2006, actualisering van het eerste bestand),

  • -

    besluit voor het delegeren van zaken in bezwaarschriftenprocedures (13 december 2006),

  • -

    besluit voor het delegeren van bevoegdheden via art 3.10 Wet Ruimtelijke Ordening (23 september 2008),

  • -

    besluit voor het delegeren van de bevoegdheid tot het aanwijzen van trouwlocaties (4 december 2012).

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 15 oktober 2019.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Regeling delegaten en mandaten gemeenteraad Heemskerk 2019.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Heemskerk in zijn openbare vergadering van

datum vergadering

de raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,