Organisatie | Neder-Betuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe houdende regels omtrent kinderopvang (Nadere regel subsidie kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie Neder-Betuwe 2019) |
Citeertitel | Nadere regel subsidie kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie Neder-Betuwe 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2019 | nieuwe regeling | 17-09-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder-Betuwe;
Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 van de Algemene
subsidieverordening gemeente Neder-Betuwe 2019;
Besluit vast te stellen de volgende Nadere regel:
“Nadere regel subsidie kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie Neder-Betuwe 2019”
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Voor zover niet anders is bepaald worden overige begrippen in deze nadere regel gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wko.
Artikel 7. Duur en omvang subsidie
In bijzondere situaties kan deze periode nog een keer met zes maanden worden verlengd, indien blijkt dat dit noodzakelijk is voor de ontwikkeling van het kind of om extra ondersteuning in het gezin te organiseren. De ouder dient uiterlijk acht weken voor de te verlengen periode een nieuwe subsidieaanvraag in.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 17 september 2019,
de secretaris
mr. G.S. Stam
de burgemeester
A.J. Kottelenberg
Toelichting op Nadere regel subsidie kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie Neder-Betuwe 2019.
De nadere regel subsidie kinderopvang SMI is een vangnetregeling die de gemeente de mogelijkheid geeft om gezinnen tijdelijk financieel te ondersteunen in de kosten van de kinderopvang. Tot de doelgroep behoren gezinnen waarvan de ouders (tijdelijk) geen recht hebben op kinderopvangtoeslag omdat zij niet kunnen werken vanwege een sociale of medische situatie.
De regeling kan gezien worden als een preventieve maatregel om de opvoedsituatie van een kind te verbeteren. Het gaat veelal om kinderen die opgroeien in een gezin waarbij de ouder, die de verzorging zou moeten doen, zelf intensieve zorg nodig heeft. Er kan bij een dergelijke ouder sprake zijn van een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking of andere ernstige sociale problematiek. Met toekenning van een subsidie kinderopvang SMI, worden de ouders tijdelijk ontlast en kan er tevens gewerkt worden aan een structurele oplossing voor de gezinssituatie.
Deze nadere regel voorziet ook in de situatie dat voor een goede en gezonde ontwikkeling kinderopvang voor het kind zelf nodig is.
In de regeling is geen inkomensgrens gesteld, omdat sociaal medische problematiek in alle inkomensgroepen voorkomt. Wel wordt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage gevraagd conform de berekeningssystematiek van de belastingdienst indien er sprake zou zijn van een situatie waarbij de ouders zouden werken.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De begripsomschrijvingen onder a en b zijn overgenomen uit de Wko en d is overgenomen uit de Jeugdwet.
Artikel 3. Doelgroep subsidie kinderopvang SMI
Een ouder en kind(eren) moeten in de gemeente wonen en ingeschreven zijn in de Basisregistratie Personen.
Deze opsomming is niet limitatief.
Artikel 4. De aanvraag subsidie kinderopvang SMI
Artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat het bestuursorgaan dat bevoegd is op de aanvraag te beslissen, voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens een formulier kan vaststellen, voor zover daarin niet is voorzien bij wettelijk voorschrift.
De reden dat het college voor een standaard aanvraagformulier kiest, is dat hiermee het voor de aanvrager duidelijk is welke informatie hij of zij dient te verstrekken. Bovendien komt dit de efficiënte afhandeling ten goede.
Artikel 5. Vaststelling noodzaak kinderopvang SMI
Lid 1 Als uit de bij de aanvraag verstrekte informatie blijkt dat er sprake is van een sociaal medische problematiek die kinderopvang noodzakelijk maakt, stelt het college vast dat er een noodzaak is voor kinderopvang en wat de omvang ervan is. Onder omvang van de kinderopvang wordt verstaan het aantal uren/dagen/dagdelen per week en de periode dat de opvang noodzakelijk is.
Lid 2 In afwijking van het vorige lid, kan het college een onafhankelijke instantie om advies vragen. Dit kan bijvoorbeeld in geval van twijfel over de noodzaak van kinderopvang op grond van sociaal medische redenen.
Lid 3 Zie toelichting artikel 3c
Artikel 6. Verlenen subsidie kinderopvang SMI
Lid 1 Zonder sociaal medische indicatie wordt er geen subsidie verleend.
Lid 2 Een subsidie kinderopvang SMI is tijdelijk en voorziet niet in een structurele oplossing. Het is daarom een belangrijke voorwaarde dat de ouder meewerkt aan de opzet van een gezinsplan waarbij het gezin weer in eigen kracht gezet kan worden.
Artikel 7. Duur en omvang subsidie
Omdat het een regeling betreft voor een tijdelijke oplossing voor opvang is ervoor gekozen de toekenning van de subsidie in duur en omvang te begrenzen. De maximale uren per dag en dagdeel zijn gebruikelijk in de kinderopvang branche.
De hardheidsclausule in de algemene subsidieverordening maakt het mogelijk om van deze begrenzing af te wijken als dat in het individuele geval echt noodzakelijk is.
Om rechtsongelijkheid te voorkomen is besloten voor de vaststelling van de hoogte van de tegemoetkoming en de eigen bijdrage aansluiting te zoeken bij de berekeningssystematiek van de Belastingdienst, zoals die bij werkende ouders van toepassing is. Artikel 6.5 van de beleidsregels bijzondere bijstand bepaalt dat het college bijzondere bijstand kan verlenen voor de eigen bijdrage voor kinderopvang die is vastgesteld op basis van een sociale of medische indicatie.
Lid 3 Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de maandelijkse facturering van de kinderopvangorganisatie. De ouder is zelf verantwoordelijk voor de aanvullende betaling aan de kinderopvangorganisatie.