Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht

Beleidsregel Maatschappelijke Diensttijd Utrecht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Maatschappelijke Diensttijd Utrecht
CiteertitelBeleidsregel Maatschappelijke Diensttijd Utrecht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-10-2019Beleidsregel in verband met de verdeling subsidiebudget maatschappelijke diensttijd

01-10-2019

gmb-2019-244426

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Maatschappelijke Diensttijd Utrecht

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

- gelet op artikel 4:81 van de Awb en artikel 3 lid 2 van de ASV 2014;

 

Besluit vast te stellen de beleidsregel Maatschappelijke Diensttijd Utrecht

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    MDT: maatschappelijke diensttijd

  • b.

    Vereisten ministerie: zie beleidsregel in bijlage

  • c.

    Utrechtse aanvraag: de aanvraag van de gemeente Utrecht bij ZonMw, zie bijlage

  • d.

    Vormingsprogramma: staat beschreven in de Utrechtse aanvraag. Een programma voor een gemixte groep van 15-20 deelnemers met verschillende achtergronden voor de duur van een half jaar.

 

Artikel 2 Beleidsdoelstelling

De gemeente wil met MDT de Utrechtse samenleving versterken. Door jongeren kansen te bieden en mogelijkheden om zich te ontwikkelen, zich te oriënteren op banen en te bouwen aan hun toekomst. En door dat op zo’n manier te doen dat jongeren bij hun deelname tegelijk een ander helpen, vrijwilligerswerk leren kennen en elkaar leren kennen en begrijpen.

 

Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie

De subsidie kan worden aangevraagd door natuurlijke- en rechtspersonen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

 

Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond

Het college stelt jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.

 

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

Voor alle subsidiabele activiteiten geldt dat zij een uitwerking moeten zijn van de activiteiten genoemd in de Utrechtse aanvraag en daarmee ook moeten voldoen aan de beschrijving van de activiteiten in de aanvraag. Voor een volledige beschrijving van alle criteria wordt verwezen naar de Utrechtse aanvraag. In deze beleidsregel staan alleen de hoofdlijnen. In het kader van MDT Utrecht subsidieert de gemeente Utrecht de volgende activiteiten:

a) Organisatie van het eerste startfestival MDT. Volgende startfestivals worden georganiseerd door oud-deelnemers. Het festival voldoet aan de eisen beschreven in de Utrechtse aanvraag en de volgende punten:

• Het vindt plaats voordat groepen starten

• Wordt georganiseerd in samenwerking met andere deelnemende partijen en de aanbieders van het MDT vormingsprogramma

• Geeft een goed beeld van het aanbod van MDT in Utrecht in de eerste periode

• Er is mogelijkheid om een intakegesprek te voeren

• Deelnemers die willen kunnen al kiezen voor een bepaald profiel. Zij worden daarbij op een leuke manier geholpen

Het maximaal aan te vragen budget voor het startfestival is €10.000,00

 

b) Een MDT vormingsprogramma voor een periode van 6 maanden voor een gemixte groep, in combinatie met de invulling van een keuzeprofiel op thema. In de subsidieaanvraag zijn de volgende profielen benoemd:

• Maatschappelijk ondernemen, ondernemen, marketing, crowdfunding

• Cultuur, muziek, kunst, theater

• Welzijn, zorg

• Gezonde leefstijl, sport

• Groen, klimaat, energietransitie

c) Het MDT vormingsprogramma en profiel op thema voldoen aan de vereisten beschreven in de Utrechtse aanvraag en de volgende punten:

• Elke aanvrager organiseert minimaal twee MDT-vormingsprogramma’s in de looptijd van de subsidieperiode van 2 jaar.

• Het programma bestaat uit samengesteld aanbod van verschillende partijen.

• Het programma wordt door één verantwoordelijke gecoördineerd. Deze persoon neemt deel aan de gemeentelijke overlegstructuur. Per maand komen 2 uur voor deelname aan de gemeentelijke overleggen komen voor vergoeding in aanmerking.

• De aanvrager werkt samen met andere partijen en beschrijft hoe de samenwerking vorm krijgt

• Het programma is geschikt voor een gemixte groep van 15-20 jongeren, dus een aanbod waaraan jongeren met een verstandelijke beperking tot jongeren met een WO opleiding kunnen deelnemen. Aan elke groep moeten in ieder geval twee jongeren van de Wilg kunnen deelnemen.

• De aanvrager werft zelf jongeren voor deelname aan MDT en beschrijft in de aanvraag hoe dat vorm krijgt. Ontwikkeling van communicatiemateriaal maakt daar geen onderdeel van uit.

• Het vormingsprogramma werkt toe naar een gezamenlijk resultaat voor de groep. De groep werkt samen aan een doel.

• De aanvrager voert zelf intakes met 15-20 jongeren.

• Naast het vormingsprogramma beschrijft de aanvrager de invulling van specifieke worskhops trainingen die als keuzemodule per individu kunnen worden aangeboden

• Het is aan de aanvrager om een keuze te maken of het vormingsprogramma algemeen ook op thema wordt georganiseerd of alleen de keuzemodule.

• De aanvrager beschrijft hoe de onkostenvergoeding voor deelnemers wordt ingezet.

 

d) Het maximaal aan te vragen budget voor het MDT vormingsprogramma is:

- € 24.000,00 per vormingstraject plus de volgende onderdelen:

• Maximaal 15 uur coaching per deelnemer voor

• Maximaal 2 uur per jongere voor de koppeling aan een maatje

• Voeren van intakes van maximaal 1,5 uur per jongere

• Maximaal €2.600,00 totaal voor individuele trainingen

• Maximaal €250,00 onkostenvergoeding/ beloning per deelnemer

 

e) Separaat hiervan regelt de gemeente: procesregie, praktische coördinatie en communicatiemateriaal.

Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag

Een subsidieaanvraag bestaat uit:

a) Een plan van aanpak van maximaal 4 pagina’s, dat aansluit bij de Utrechtse aanvraag bij ZoNMw waarin wordt beschreven:

- Hoe samenwerking met andere partijen vorm krijgt

- Hoe het aanbod wordt afgestemd op de wensen van deelnemers met verschillende achtergronden; van verstandelijke beperking tot WO

- Hoe de werving van jongeren vorm krijgt

- Het netwerk van de aanvrager in het Utrechts Maatschappelijk veld en de kennis van jongeren

 

b) In uw begroting maakt u inzichtelijk hoe elk van de activiteiten/ onderdelen is opgebouwd.

In uw aanvraag dient u aan te geven welke inzet u gaat realiseren voor social return. De nadere detaillering hiervan kan samen met de gemeente later worden ingevuld na het besluit tot verlening. De richtlijn voor de inzet voor social return is 5% van het aangevraagde subsidiebedrag, maar u mag dit beperken tot 2% van uw totale inkomsten als dit lager is dan de genoemde 5% van de subsidie. Indien de gemeente u op jaarbasis minder dan € 100.000 subsidie heeft verleend of als uw totale inkomsten op jaarbasis lager zijn dan € 500.000,00, vervalt de verplichting om een deel van de subsidie in te zetten voor social return.

 

Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag

  • 1.

    De aanvragen dienen uiterlijk 31 oktober 2019 in te worden ingediend bij het college van b en w, bij voorkeur gebruikmakend van het daarvoor bestemde digitaal aanvraag formulier. Dit formulier is te vinden op www.utrecht.nl/subsidie.

  • 2.

    De subsidieperiode loopt van 22 november 2019 tot oktober 2021

  • 3.

    Op dinsdag 8 oktober 2019 is er een informatiebijeenkomst, waar ook aan aanvragen gewerkt kan worden. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Marije Top op m.top@utrecht.nl

 

Artikel 8 Beoordeling subsidieaanvraag

Bij de inhoudelijke beoordeling van de subsidieaanvraag wordt naar een aantal aspecten gekeken.

De volgende criteria worden gehanteerd bij de beoordeling van de aanvraag:

- De mate waarin de aanvraag aansluit bij de Utrechtse aanvraag. Hierbij geldt een weegfactor van 40%.

- De manier waarop de samenwerking met andere partijen vorm krijgt. Hierbij geldt een weegfactor van 15%

- De mate waarin rekening is gehouden met een gemixte groep. Hierbij geldt een weegfactor van 15%

- De manier waarop werving vorm krijgt. Hierbij geldt een weegfactor van 15% .

- De mate waarin het netwerk van de aanvrager en de kennis van jongeren vertrouwen wekt. Hierbij geldt een weegfactor van 15%

 

Artikel 9 Besluitvorming

Het college beslist voor 22 november 2019 over de aanvragen.

De aanvragen worden met elkaar vergeleken op basis van de beoordelingsgcriteria in artikel 9. In het geval er meer subsidie wordt aangevraagd dan beschikbaar is, wordt de subsidie toegekend aan de aanvragen met de beste waardering. Er kunnen maximaal 4 aanvragen voor MDT vormingsprogramma’s worden gehonoreerd. En maximaal 1 aanvraag voor een startfestival.

 

Artikel 10 Evaluatie

Het beleid in welk kader de subsidie (omschrijving) wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze beleidsregel.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze beleidsregel treedt in werking na publicatie op www.overheid.nl

Er kan naar deze beleidsregel worden verwezen als Beleidsregel Maatschappelijke Diensttijd Utrecht.

 

 

 

 

Aldus is vastgesteld door burgemeesters en wethouders van Utrecht in hun vergadering van 1 oktober 2019.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. G.G.H.M. Haanen Mr. J.H.C. van Zanen