Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van burgemeester en wethouders van Oudewater houdende regels voor de naamgeving van de openbare ruimte (Beleidsregels naamgeving van de openbare ruimte gemeente Oudewater 2019) |
Citeertitel | Beleidsregels naamgeving van de openbare ruimte gemeente Oudewater 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-10-2019 | nieuwe regeling | 27-08-2019 |
Paragraaf 1 - Begrippen, naamgeving en personen
Deze beleidsregels verstaan onder:
Openbare ruimte: alle voor het openbaar rijverkeer of ander verkeer openstaande wegen, straten of paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, bruggen, parken, tunnels, viaducten, knooppunten of daarmee vergelijkbare plaatsen of constructies en alle wateren die, al dan niet met enige beperking, voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen alle bouw- en kunstwerken die daar (onder)deel van uitmaken.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 27 augustus 2019
De secretaris, De burgemeester,
ir. W.J. Tempel mr. drs. P. Verhoeve
Toelichting bij de beleidsregels
Straatnamen en nummers (adressen) vervullen een essentiële functie in het maatschappelijk verkeer. Niet alleen voor dienstverlenende instanties als politie, brandweer, posterijen en ambulancebedrijven, maar ook voor bijvoorbeeld de makelaardij, de advocatuur, het notariaat en het bedrijfsleven. Zij kunnen veelal hun werkzaamheden niet uitvoeren zonder goed sluitende informatie over adressen. Inwoners hebben belang bij goede adressering van hun woonverblijf of bedrijf. Zij wensen immers ‘vindbaar’ te zijn.
Adressen vervullen binnen het openbaar bestuur eveneens een wezenlijke functie. Enerzijds is een groot deel van de overheidsregistraties immers geordend (toegankelijk) op alfanumerieke volgorde van adressen. Anderzijds zijn adressen van wezenlijke betekenis voor het koppelen van geautomatiseerde bestanden en voor het maken van selecties uit deze bestanden. Het benoemen van delen van de openbare ruimte (onder andere straatnamen) en het toekennen van nummers aan vastgoedobjecten is een taak van de gemeente en moet daarom met de nodige zorg worden omgeven.
Een naam is niet langer dan 24 tekens. Korte namen passen makkelijker op een naambord, hoeven niet ingekort te worden in de bijvoorbeeld in de Basisregistratie Personen en zijn sneller te lezen in het voorbijrijden.
Commissie naamgeving openbare ruimte
In de Verordening naamgeving en nummering (adressen) 2010, is in artikel 2 vastgelegd dat het een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders is om namen vast te stellen voor delen van de openbare ruimte van de gemeente. Voordat het college een naam vaststelt, vraagt het college hiervoor advies aan de commissie naamgeving openbare ruimte. De commissie brengt schriftelijk en gemotiveerd (gevraagd en ongevraagd) advies uit. Hierbij houdt de commissie rekening met de uitgangspunten die zijn vastgelegd in deze Beleidsregels naamgeving van de openbare ruimte gemeente Oudewater 2019.
De commissie naamgeving openbare ruimte kan ook bouwondernemingen en projectontwikkelaars adviseren bij het benoemen van bouwprojecten. ‘Verkeerd’ gekozen namen kunnen een eigen leven gaan leiden en hardnekkig zijn. De gemeentelijke organisatie zal in een vroeg stadium de bedrijven wijzen op de adviesfunctie van de commissie. Bij nieuwe bouwprojecten maakt de gemeente de projectnaam niet vanzelfsprekend tot naam van dat gedeelte van de openbare ruimte, maar vraagt daarvoor de commissie naamgeving openbare ruimte om advies.