Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel ‘De stem van Utrechters’ door cliëntraden, adviescommissies en belangenorganisaties. |
Citeertitel | Beleidsregel 'De stem van Utrechters’, door cliëntraden, adviescommissies en belangenorganisaties |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-10-2019 | Beleidsregel om Utrechters mogelijkheid te bieden om hun stem te laten horen. | 01-10-2019 |
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht; gelet op:
• Geldende Algemene Subsidieverordening (o.a. artikel 3 lid 2) en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
• Het VN Verdrag handicap en VN Kinderrechtenverdrag;
• Beleidsregels Informatievoorziening, Advies en Onafhankelijke Cliëntondersteuning gemeente Utrecht 2019-2024;
• Richtinggevende uitgangspunten voor Cliëntraden, Adviescommissies en organisaties voor belangenbehartiging, Utrecht 2015;
• Visie versterken sociale basis WMO: Utrecht 2018;
besluit vast te stellen de beleidsregel “De stem van Utrechters; door cliëntraden, adviescommissies en belangenorganisaties” gemeente Utrecht. Deze beleidsregel heeft voornamelijk betrekking op advisering en belangenbehartiging. (zie voetnoot)
Artikel 1. Begripsbepalingen (reikwijdte en definities.
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
ingezetene: ieder die met een adres in de gemeente Utrecht is ingeschreven in de gemeentelijke basisregistratie personen; uitzondering hierop zijn daklozen; zij kunnen wel verblijven of verbonden zijn aan de regio Utrecht ook al zijn ze niet ingeschreven in de BRP en vallen daarmee toch onder deze beleidsregel.
Artikel 2. Beleidsdoelstelling.
Met deze beleidsregel versterkt de gemeente advisering, belangbehartiging en samenwerking in de stad, door het mogelijk te maken dat Utrechters goed in de gelegenheid zijn om hun stem te laten horen. De Utrechtse bevolking is zeer gemêleerd. Sommige bewoners willen graag in een ‘lichte’ vorm participeren, anderen waarderen persoonlijk contact op de plekken waar ze toch al komen. Cliëntraden, adviescommissies en belangenorganisaties spelen bij het kennen van de mening van bewoners van alle leeftijden een belangrijke rol. In het kader van deze beleidsregel en indachtig de paragraaf “de kracht van iedereen” en “Utrecht Kinderrechten Stad” uit het coalitie akkoord, stellen we alle bewoners in de gelegenheid mee te doen en mee te denken. Daarnaast geven we bewoners de gelegenheid om hun stem te ontwikkelen en te laten horen richting andere instellingen in de stad dan de gemeente. Daarom ondersteunen we cliëntraden, adviescommissies en organisaties die specifieke belangen behartigen in hun werk. Zo worden bewoners betrokken en gestimuleerd mee te doen aan beleidsontwikkeling en –uitvoering en mee te denken. Specifiek wil de gemeente het volgende bereiken:
Artikel 3. Vaststelling subsidieplafond.
Het subsidieplafond voor de beleidsregel “cliëntraden, adviescommissies en belangenorganisaties,” wordt jaarlijks door het college vastgesteld en gepubliceerd middels de subsidiestaat. Voor de eerste periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2021 staan de bedragen vermeld op www.utrecht.nl/subsidie.
Artikel 4. Eisen aan de aanvrager.
De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid. Namens een samenwerkingsverband kan één partij een aanvraag en de verantwoording doen en het subsidie bedrag ontvangen en beheren.
Een aanvrager dient in ieder geval waar mogelijk zijn activiteiten af te stemmen op die van soortgelijke organisaties en met dergelijke organisaties samen te werken. Het college kan hiervoor verplichtingen stellen in een beschikking tot subsidieverlening.
Organisaties die belangen van bewoners behartigen werken mét die bewoners en brengen hun representativiteit in beeld.
Artikel 5. Subsidiabele activiteiten.
Activiteiten die gericht zijn op ondersteuning van bewoners en/of hun belangen te behartigen, zodat hun stem gehoord wordt. Deze ondersteuning draagt bij aan het behouden of vergroten van de zelfredzaamheid of participatiemogelijkheden van de bewoners. De activiteiten moeten zich duidelijk onderscheiden of aanvullend zijn op andere activiteiten die gesubsidieerd worden. Hierbij geven we prioriteit aan ondersteuning die gericht is op één of meerdere van de volgende gebieden:
Artikel 6. Eisen aan de subsidieaanvraag.
De subsidieaanvraag bestaat in elk geval uit:
Uit de subsidieaanvraag moet blijken:
Artikel 7. Indieningstermijn subsidieaanvraag.
Subsidieaanvragen voor een bepaald kalenderjaar (jaarsubsidie) dienen uiterlijk 1 oktober van het voorafgaande jaar te zijn ingediend. Aanvragen kan uitsluitend digitaal middels een aanvraagformulier, dat u vindt op www.utrecht.nl/subsidie. Het is mogelijk voor meerdere jaren aan te vragen. Meerjarige subsidies worden wel jaarlijks vastgesteld.
Artikel 8. Beoordeling subsidieaanvraag.
De aanvragen worden beoordeeld op basis van de volgende criteria:
Aanvragen waaruit onvoldoende blijkt in hoeverre aan deze criteria wordt voldaan, worden afgewezen.
Artikel 10. Monitoring en evaluatie.
De gemeente wil met deze beleidsregel dat de stem en de belangen van bewoners goed vertegenwoordigd zijn en bewoners worden ondersteund en gestimuleerd om mee te doen of mee te praten. Door tijdens de uitvoering hiervan steeds te blijven reflecteren op de praktijk wordt duidelijk in hoeverre de beleidsregel hieraan bijdraagt. Met het delen van deze doelen wordt het eenvoudiger om de manier van sturing en verantwoording beter aan te laten sluiten bij ‘de bedoeling’. Monitoren gaat dan niet alleen om het afvinken van behaalde resultaten, maar juist om het realiseren van gezamenlijke opgaven binnen daarvoor afgesproken kaders. Dit vraagt om lerende organisaties met veel onderlinge interactie. Zo kunnen we sturen op wat we willen bereiken en minder op wat we willen meten. Hierover worden per subsidieontvanger nadere afspraken gemaakt.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Utrecht in vergadering van 1 oktober 2019,
De secretaris, De burgemeester,
G.G.H.M. Haanen Mr. J.H.C. van Zanen
Omwille van de leesbaarheid worden -in deze regeling- organisaties waar de regeling op van toepassing is geduid als “cliëntraden, adviescommissies en belangenbehartiging.” Er zijn echter vele nuanceringen aan te brengen met betrekking tot het type organisatie. Zo zijn verschillende organisaties een netwerk, een platform, of hebben meerdere functies. Dikwijls brengen belangenorganisaties ook advies uit. Daarnaast vervullen sommige organisaties ook andere functies; zo zijn enkele eveneens een informatiepunt, een cliëntenplatform of individueel belangenbehartiger. Tenslotte hebben de organisaties al dan niet een rechtsvorm.