Organisatie | Vlaardingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent aandachtsgebieden onder verantwoordelijkheid van de gemeente (Verordening Adviesraad Sociaal Domein) |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal Domein |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Wmo Adviesraad Vlaardingen 2008 en de Verordening Cliëntenraad Sociale Zekerheid Vlaardingen 2014.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2019 | nieuwe regeling | 04-07-2019 |
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Deze Verordening is van toepassing op de Adviesraad Sociaal Domein die het college adviseert.
De Adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.
Artikel 6 Samenstelling Adviesraad
mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, zijn niet in loondienst werkzaam bij de gemeente, bij een door de gemeente gecontracteerde zorgaanbieder of een door de gemeente gesubsidieerde maatschappelijke organisatie, en zijn niet werkzaam als adviseur van de gemeente op de betreffende beleidsterreinen
Artikel 10 Taken van de contactambtenaar
De gemeente stelt een contactambtenaar aan die fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad en verbindende schakel tussen de Adviesraad en de gemeentelijke organisatie. Daartoe woont deze de reguliere vergaderingen van de Adviesraad bij, verstrekt noodzakelijke informatie, beantwoordt vragen en/of legt contact met relevante onderdelen van de gemeentelijke organisatie.
Artikel 14 Faciliteiten en vergoeding
Kosten ten behoeve van professionalisering / deskundigheidsbevordering (excursie, bezoeken workshops) van de leden, deelname aan regionaal of landelijk overleg en inhuur van externe deskundigen kunnen worden vergoed. Voor de som van alle hier genoemde vergoedingen en kosten in een jaar, vormt het voor dat jaar beschikbaar gestelde werkbudget de grens.
Artikel 16 Huishoudelijk reglement
Ten dienste van zijn functioneren stelt de Adviesraad een huishoudelijk reglement op.
Artikel 17 Geschillen betreffende deze verordening
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord de Adviesraad.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Vlaardingen in de openbare vergadering van
De griffier,
De voorzitter,
Toelichting op de Verordening Adviesraad Sociaal Domein
De gemeente is sinds 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), de Jeugdwet en de Particpatiewet. Deze wetten (decentralisaties) bieden de gemeente de mogelijkheid om een samenhangend beleid en integraal beleid te voeren bij de zorg en ondersteuning van kwetsbare groepen. Immers, de drie decentralisaties in het sociaal domein staan niet los van elkaar. De doelgroepen komen deels overeen en mensen hebben veelal problemen op meerdere terreinen. Dat er een nauwe samenhang bestaat tussen de aandachtsgebieden van de drie wetten blijkt ook uit het door de gemeenteraad vastgestelde integrale beleidsplan Sociaal Domein “Volle kracht vooruit”.
Volgens de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet zijn gemeenten verplicht om ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, te betrekken bij de uitvoering van deze wetten. Gemeenten kunnen zelf bepalen hoe ze hun advies en zeggenschap regelen.
De Adviesraad Sociaal Domein adviseert het college over beleidsonderwerpen op grond van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet. De leden van de Adviesraad vormen qua achtergrond en/of deskundigheid een afspiegeling van de aandachtsgebieden van de drie wetten en onderhouden contacten met de organisaties die op de betreffende aandachtsgebieden actief zijn. Vanwege deze achtergrond zijn zij goed in staat om de ingezetenen van Vlaardingen te vertegenwoordigen in hun belangen.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel is de taak van de Adviesraad benoemd. De taak is tweeledig. Ten eerste, het adviseren van het college over het beleid betreffende uitvoering van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet. Ten tweede, het signaleren van ontwikkelingen over alle zaken die van belang zijn voor cliënten en kwetsbare burgers.
Dit artikel geeft een uitzondering op de bevoegdheden van adviesraad als genoemd in artikel 4 en 5.
In dit artikel is geregeld dat het college de Adviesraad informeert over:
artikel 6 Samenstelling van de Adviesraad
In dit artikel is de omvang en de samenstelling van de Adviesraad geregeld. Belangrijk is dat de Adviesraad bestaat uit leden die de ingezetenen van Vlaardingen op alle aandachtsgebieden van het sociaal domein kunnen vertegenwoordigen. Daarnaast moeten ze onafhankelijk en naar buiten toe politiek neutraal zijn.
Artikel 7 Benoeming en zittingsduur leden Adviesraad
In dit artikel is de wijze waarop de benoeming van de leden plaatsvindt, geregeld en de zittingsduur van de leden. Het benoemen en ontslaan van de leden is een bevoegdheid van het college. De leden kunnen voor een periode van vier jaar worden benoemd (eerste lid) en zijn éénmaal voor een periode van vier jaar herbenoembaar (tweede lid).
Artikel 8 Taken van de voorzitter
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 9 Taken van de secretaris
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 Taken van de contactambtenaar
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 11 Overleg met de wethouder en informatieverstrekking aan college/raad
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 12 Structureel overleg
De vergaderingen en de adviezen van de Adviesraad zijn openbaar. Slechts indien de meerderheid van de aanwezige leden dit verlangt of indien de voorzitter het nodig acht, zal de vergadering gedeeltelijk besloten zijn.
In dit artikel is geregeld hoe de besluitvorming in de Adviesraad tot stand komt.
Artikel 14 Faciliteiten en vergoedingen
De Adviesraad beschikt over een werkbudget waarvan de volgende kosten kunnen worden betaald:
De hoogte van het werkbudget wordt jaarlijks door de gemeente bepaald mede op basis van een beoordeling van de gemaakte kosten in het voorbije jaar.
De Adviesraad kan gebruik maken van de door het college beschikbaar gestelde vergaderruimte, die toegankelijk moet zijn voor mensen met een functiebeperking.
De Adviesraad stelt jaarlijks een jaarverslag op waarin zij rapporteert over haar werkzaamheden. Dit jaarverslag is openbaar. Ook evalueert de Adviesraad jaarlijks haar functioneren. De Adviesraad kan op basis van de uitkomsten van de evaluatie een voorstel doen voor aanpassing van de verordening aan het college, nadat het voorstel met de wethouder en de contactambtenaar is besproken. Het college kan het wijzigingsvoorstel aan de raad ter besluitvorming voorleggen.
Artikel 16 Huishoudelijk reglement
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 17 Geschillen betreffende deze verordening
Dit artikel regelt dat het college beslist over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening. Het college doet dit nadat zij de Adviesraad om haar zienswijze heeft gevraagd.
Artikel 18 Beslissing college in gevallen waar de verordening niet in voorziet
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 20 Inwerkingtreding van de verordening
Deze verordening vervangt de Verordening Wmo adviesraad Vlaardingen 2008 en de Verordening Cliëntenraad Sociale Zekerheid Vlaardingen 2014.