Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voerendaal

Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoerendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 107 van de Gemeentewet
  2. artikel 107e van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-10-201906-03-2020nieuwe regeling

26-09-2019

gmb-2019-239877

Zaaknr. 56115

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal

De raad van de gemeente Voerendaal

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    de 3 raadsleden waaraan de bevoegdheden van de werkgeverscommissie door de fractievoorzitters bijeen in het presidium op 22 mei 2018 zijn gemandateerd formeel bij raadsbesluit te benoemen als de leden van de werkgeverscommissie;

  • 2.

    aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet , met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet, behoudens het vaststellen van de wijzigingen in de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • 3.

    de raadsleden Faessen, Giesen en Van Oppen te benoemen tot voorzitter en lid van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 4.

    vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal.

 

Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. Werkgeverscommissie - de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

b. Griffier - de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

c. Griffie - de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren.

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie heeft als taken:

    • a.

      het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de raadsgriffier waaronder de functiebeschrijving en -waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie voor de raadsgriffier;

    • c.

      het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier en met de medewerkers van de griffie;

    • d.

      overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier;

    • e.

      het benoemen, schorsen en ontslaan van de medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel107e, lid 2 van de Gemeentewet;

    • f.

      de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

    • g.

      het samen met de griffie opstellen, monitoren en evalueren van het jaarlijkse griffie-jaarplan conform het bepaalde in de instructie voor de griffier;

    • h.

      het vaststellen van nieuwe arbeidsvoorwaardenregelingen of wijzigingen en aanvullingen op bestaande arbeidsvoorwaardenregelingen die van toepassing zijn op de griffie.

    • i.

      het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de griffie niet zijnde de griffier naast de mogelijkheid van de externe vertrouwenspersoon van de gemeente voor die medewerkers.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3.

    Verder heeft de werkgeverscommissie als taak het voeren van periodieke functioneringsgesprekken met de burgemeester.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden van verschillende in de raad vertegenwoordigde fracties,

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een van de leden als voorzitter,

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer draagvlak heeft binnen de raad om de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

  • 6.

    De vaststelling van regelingen blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd met uitzondering van benoeming, schorsing en ontslag van de griffier, vaststelling van de instructie voor de griffier en vervanging van de griffier.

Artikel 3. Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door één van de zittende leden van de commissie;

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie desgewenst terzijde.

  • 2.

    De griffier kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    De werkgeverscommissie streeft in haar besluitvorming naar consensus.

  • 2.

    Mocht consensus niet haalbaar zijn, dan besluit de werkgeverscommissie bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

Artikel 6. Verslaglegging

De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een actielijst van elke vergadering.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en het verslag wordt aan de leden en de voorzitter en de overige aanwezigen geheimhouding opgelegd.

  • 3.

    Indien een lid van de raad de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij dat verzoek indienen bij de voorzitter van de commissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als de inzage in strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste een maal per kwartaal en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording en toezicht

De werkgeverscommissie brengt, periodiek doch minimaal jaarlijks verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden/uitleg regeling

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 11. Inwerkingtreding en Intrekking oude verordening

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het Besluit instelling werkgeverscommissie van 3 november 2011 met nummer 2001/8/6 inclusief de Verordening Werkgeverscommissie.

 

 

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2019”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Voerendaal

in zijn openbare vergadering van 26 september 2019.

de griffier, de voorzitter,