Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Den Helder 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Den Helder 2019)
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Den Helder 2019
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting Verordening ambtelijke bijstand 2019

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de fractieondersteuning 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2019nieuwe regeling

16-09-2019

gmb-2019-237758

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Den Helder 2019)

Paragraaf 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college van burgemeester en wethouders werkzame ambtenaren;

  • bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

  • fractie: raadsleden die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zittingsperiode als één fractie beschouwd;

  • fractieassistent: persoon die werkzaamheden verricht voor één van de fracties uit de raad.

Paragraaf 2 Verzoeken om informatie of bijstand

 

Artikel 2 Verzoek om informatie

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een fractieassistent.

  • 2.

    De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

  • 3.

    Bij de aanbieding van raadsvoorstellen door het college van burgemeester en wethouders aan de raad vermeldt het college van burgemeester en wethouders naam, telefoonnummer en e-mailadres van de ambtenaar waartoe de raadsleden zich rechtstreeks kunnen wenden voor feitelijke informatie van geringe omvang over dat raadsonderwerp.

Artikel 3 Verzoek om bijstand

  • 1.

    Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand. Een verzoek kan namens een raadslid gedaan worden door een fractieassistent.

  • 2.

    De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

  • 3.

    De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

  • a.

    naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;

  • b.

    dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden;

  • c.

    het verlenen van de verzochte ambtelijke bijstand naar zijn oordeel in redelijkheid niet kan worden gevergd.

  • 4.

    Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit schriftelijk met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door of namens wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 4 Geschil over verleende ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.

  • 2.

    Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

Artikel 5 Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college van burgemeester en wethouders of één of meer leden van het college van burgemeester en wethouders informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Paragraaf 3 Financiën en verantwoording fractieondersteuning

 

Artikel 6 Recht op financiële bijdrage

  • 1.

    De raad verstrekt op verzoek een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een bedrag van € 1.000,- per raadszetel per jaar.

Artikel 7 Besteding financiële bijdrage

  • 1.

    De financiële bijdrage wordt uitsluitend besteed aan ondersteuning die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken.

  • 2.

    De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

  • a.

    betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd voor de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

  • b.

    giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

  • c.

    uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten;

  • d.

    uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling;

  • e.

    uitgaven waarvoor op grond van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden alsmede de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Den Helder 2019 aanspraak op vergoeding bestaat;

  • f.

    opleidingen voor individuele raads- en commissieleden;

  • g.

    uitgaven aan raadsleden voor werkzaamheden die zij als beleidsmedewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

  • h.

    (her)verkiezing van raadsleden en steunfractieleden;

  • i.

    buitenlandse reizen.

Artikel 8 Voorschot financiële bijdrage

  • 1.

    De in artikel 6 bedoelde financiële bijdrage wordt per maand van een kalenderjaar als voorschot overgemaakt op een door de fractie aan te geven rekeningnummer.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen voor de raad plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden.

  • 3.

    In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar overeenkomstig het dan bestaande zetelaantal.

  • 4.

    De financiële bijdrage wordt slechts uitgekeerd, indien voldaan wordt aan het gestelde in artikel 11 lid 1.

Artikel 9 Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

  • 1.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt, met ingang van de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de raad hiervan schriftelijk op de hoogte is gesteld.

  • 2.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de raad hiervan schriftelijk op de hoogte is gesteld.

Artikel 10 Reserve

  • 1.

    Niet gebruikte gedeelten van de financiële bijdrage, toekomend aan een fractie, mogen worden gereserveerd ter besteding door die fractie in de volgende jaren. De maximale omvang van de reserve is niet groter dan 30% van de financiële bijdrage, die de fractie ingevolge artikel 6 in het voorgaande kalenderjaar toekwam.

  • 2a.

    Een beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve komt tot uitdrukking in de afrekening als bedoeld in artikel 11 over dat jaar.

  • 2b.

    Bij splitsing van een fractie wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3.

    Als fracties na verkiezingen niet terugkeren in de raad wordt de eindafrekening opgemaakt en de niet uitgegeven gelden aan de gemeente gerestitueerd.

Artikel 11 Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

  • 1.

    Elke fractie legt binnen twee maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage voor fractieondersteuning, conform het formulier dat als bijlage bij deze verordening is vastgesteld. De verantwoordingen van de fracties liggen bij de griffier ter inzage.

  • 2.

    Controle van de verantwoording vindt plaats door de griffier onder verantwoording van het presidium.

  • 3.

    Het presidium stelt namens de raad de bedragen vast van:

  • a.

    de uitgaven van een fractie die in het vorig kalanderjaar uit de bijdrage zijn bekostigd;

  • b.

    de wijziging van de reserve van de fractie;

  • c.

    de resterende reserve;

  • d.

    de verrekening tussen de onder (a) genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

Paragraaf 4 Fractieondersteuning

 

Artikel 12 Toelating en ontslag fractieassistent

  • 1.

    Elke fractie heeft het recht twee personen, niet zijnde raadslid, voor te dragen als fractieassistent, ter ondersteuning van de fractie in het raadswerk.

  • 2.

    Een fractieassistent dient schriftelijk door de voorzitter van de fractie bij de voorzitter van de gemeenteraad te worden aangemeld; uit de aanmelding dient te blijken dat de aangemelde fractieassistent aan het bepaalde in lid 3 voldoet.

  • 3.

    De artikelen 10 tot en met 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een fractieassistent.

  • 4.

    Het fractieassistentschap eindigt:

  • a.

    wanneer de fractieassistent niet meer voldoet aan de vereisten zoals vermeld in lid 3;

  • b.

    bij opzegging door de fractieassistent;

  • c.

    bij opzegging door de voorzitter van de fractie die de fractieassistent heeft voorgedragen;

  • d.

    bij installatie van een nieuwe gemeenteraad na verkiezingen.

Artikel 13 Rechten van fractieassistenten

  • 1.

    Fractieassistenten hebben toegang tot besloten raads- en commissievergaderingen.

  • 2.

    Fractieassistenten hebben recht op alle informatie die aan de raadsleden ter beschikking wordt gesteld, inclusief de informatie waarop geheimhouding is opgelegd, tenzij de wet zich daar tegen verzet.

  • 3.

    Fractieassistenten hebben recht op aanvullende voorzieningen die van gemeentewege aan raadsleden worden verstrekt, zoals een toegangspas tot de gebouwen en het gebruik van de fractie- en raadsruimten.

Paragraaf 5 Slotbepalingen

 

Artikel 14 Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De Verordening op de fractieondersteuning 2007 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Verordening op de fractieondersteuning 2007 blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 november 2019.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Den Helder 2019.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 september 2019.

Voorzitter

K.F. Schuiling

Griffier

mr. drs. M. Huisman