Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldebroek

Evenementenbeleid gemeente Oldebroek 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldebroek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingEvenementenbeleid gemeente Oldebroek 2019
CiteertitelEvenementenbeleid gemeente Oldebroek
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op 16-07-2019 ook vastgesteld door burgemeester

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2019wijziging

16-07-2019

gmb-2019-237439

1022113

Tekst van de regeling

Intitulé

Evenementenbeleid gemeente Oldebroek 2019

Inleiding

 

Evenementen zijn belangrijk voor de gemeente Oldebroek. Ze dragen bij aan de leefbaarheid, saamhorigheid en/of tradities in de gemeente. In de gemeente Oldebroek worden gelukkig geregeld evenementen georganiseerd. Deze evenementen variëren van kleine, zoals buurtbarbecues en optochten, tot grotere evenementen, zoals sport- en muziekevenementen en de Schapenmarkt.

 

Het begrip evenement kan op veel manieren worden uitgelegd. De begripsomschrijving van ‘evenement’ in de APV van Oldebroek is bewust ruim gehouden. De definitie is als volgt: ‘elke voor publiek toegankelijkeverrichting van vermaak met uitzondering van:

Bioscoopvoorstellingen;

Markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 4:18 van deze verordening;

Kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

Het in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

Betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties.

 

In deze nota wordt het beleid over evenementen uitgewerkt. De APV vormt hiervoor de basis.

 

Festiviteiten in inrichtingen

In de volksmond worden ook feesten in bijvoorbeeld een horecagelegenheid wel eens een evenement genoemd. Een festiviteit in een inrichting zoals een horecagelegenheid, valt echter niet onder het begrip evenement. In artikel 3:1 van de APV is het begrip incidentele festiviteit nader gedefinieerd: ‘een festiviteit of activiteit die gebonden is aan één of een klein aantal inrichtingen'. Een festiviteit is de mogelijkheid voor een houder van een inrichting om incidenteel een activiteit te organiseren die buiten de gebruiksvergunning valt. In dit document gaan we dan ook niet verder in op festiviteiten in inrichtingen.

 

Evenementen mogelijk maken en overlast beperken

 

Hoewel evenementen belangrijk zijn voor gemeente Oldebroek, veroorzaken sommige evenementen overlast voor de omgeving.

Vanwege het belang van evenementen voor de gemeente Oldebroek, willen we evenementen graag mogelijk maken. Sommige evenementen leiden door bijvoorbeeld aard of omvang mogelijk tot hinder voor de omgeving. We willen deze overlast zoveel mogelijk beperken maar evenementen wel ruimte geven. We besteden daarom veel aandacht aan bijvoorbeeld de gevraagde periode, verkeer, geluidsoverlast, begin- en eindtijden en communicatie. Hierna lichten we toe hoe we dat doen.

 

Communicatie

Informeren van de omgeving

De organisator van een evenement informeert vooraf zelf de omgeving. De organisator meldt in ieder geval wanneer en waar het evenement plaatsvindt, wanneer er wordt opgebouwd en afgebouwd en informeert de omwonenden over eventuele verkeersmaatregelen. Daarnaast is hij verplicht om een telefoonnummer door te geven aan de buurtbewoners waarop iemand vanuit de organisatie bereikbaar is tijdens het evenement en tijdens de opbouw en afbouw.

Formele bekendmaking

De gemeente is verplicht om de vergunning voor een evenement op de eerstvolgende mogelijkheid na de beslissing bekend te maken. De aanvrager krijgt schriftelijk bericht en in de Huis aan Huis en op www.oldebroek.nl. wordt gepubliceerd dat de vergunning is verleend. Bij de B- en C-evenementen evenementen maakt de gemeente via de gebruikelijke publicaties bekend dat de aanvraag is binnengekomen.

Bovenstaande werkwijze houdt in dat evenementen met een impact naar de omgeving uiterlijk 7 weken voor aanvang bekend gemaakt zijn (vaak is dit eerder).

 

Online evenementenkalender

Alle evenementen die door de gemeente zijn afgehandeld, worden opgenomen in de evenementenkalender op www.oldebroek.nlhttp://www.oldebroek.nl/ en op de Facebookpagina van de gemeente.

 

Geluid

De gemeente Oldebroek wil muziekevenementen faciliteren maar vindt de bescherming van de inwoners en de omgeving een belangrijk aandachtspunt. Het beleid op dit gebied gaat uit van duidelijke akoestische afwegingen met goed onderbouwde geluidsnormen en -voorschriften. Voor de geluidsnormen bij een evenement werken we op basis van de milieuwetgeving. Een concreet overzicht van de geluidsnormen is weergegeven in bijlage 1.

De gemeente kan op grond van de zorgplicht voor een goed woon- en leefklimaat eisen stellen voor de inhoud van de aanvraag, voorwaarden stellen en voorschriften opleggen. De aanvrager laat in zijn aanvraag zien hoe hij aan de vereisten gaat voldoen en zorgt in de praktijk dat dit ook gebeurt.

 

Begin- en eindtijden

De eindtijden voor evenementen zijn gelijk aan de sluitingstijden voor de horeca zoals die al in de APV staan opgenomen. Dat houdt concreet in:

Op zondagavond tot en met vrijdagavond mag een evenement tot 01.00 uur (de volgende ochtend) duren. Op zaterdagavond is de uiterste eindtijd van een evenement 00.00 uur (de volgende ochtend).

De burgemeester kan andere dan de bovengenoemde eindtijden toestaan of voorschrijven als dat gelet op de locatie, het type evenement*), de organisatie en het publiek wenselijk en verantwoord is.

 

Zondag

Het is in het kader van de Zondagswet verboden om evenementen op zondag te houden vóór 13.00 uur. De burgemeester kan ontheffing verlenen van dit verbod. Bij de afweging voor het verlenen van de ontheffing wordt gerekend dat we in gemeente Oldebroek de zondag zien als collectieve dag van rust.

 

Frequentie en proportionaliteit

Wanneer er veel evenementen gelijktijdig of binnen een korte tijdsperiode zijn gepland, kan de burgemeester een evenement weigeren. Voor een besluit tot afwijzen van een evenement baseert de burgemeester het besluit op advies van de politie en andere hulpverleningsdiensten. Door de regionale functie van de politie en de hulpverleningsdiensten is ook de regionale invloed onderdeel van het advies.

De gemeente Oldebroek is een kleinschalige plattelandsgemeente. Afhankelijk van de specifieke locatie moet bekeken worden wat er wenselijk en mogelijk is op het gebied van grote evenementen met veel bezoekers. In de hele gemeente geldt dat het gebied minder geschikt is voor grotere (muziek)evenementen met meer dan 7000 gelijktijdige bezoekers. De invloed van grote bezoekersaantallen op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid is onwenselijk en voor deze gemeente buiten proportie. Daarom worden dergelijke evenementen niet toegestaan.

 

Verkeersplan

Evenementen kunnen gevolgen hebben voor het verkeer, bijvoorbeeld door het gebruiken of afsluiten van parkeerplaatsen en/of door het afsluiten van wegen. Voor evenementen waarvoor verkeersmaatregelen nodig zijn, is het aanleveren van een verkeersplan verplicht. De bereikbaarheid voor de hulpdiensten is een vast onderdeel van het verkeersplan.

 

*) bijvoorbeeld een actie ‘slapen in kartonnen dozen’ voor fondswerving.

 

Evenementen en veiligheid

 

We willen dat evenementen veilig verlopen en besteden daarom veel aandacht aan een goede voorbereiding van de evenementen. Van de organisator verlangen we complete informatie over de maatregelen voor veiligheid en de opzet van het evenement. De aanvrager overlegt daarvoor de benodigde informatie in de vorm van bijvoorbeeld een draaiboek, veiligheidsplan, calamiteitenplan en/of verkeersplan. Waar dat wenselijk is hebben we vooroverleg met organisatoren, politie, brandweer en gemeente. In de vooroverleggen worden de te regelen acties besproken en wordt afgestemd welke documenten bij de aanvraag en de vergunning zijn vereist.

 

Risico’s

Evenementen brengen risico's met zich mee. Door een reële inschatting te hebben van evenementen, kan risicobeheersing op maat worden toegepast. We volgen daarvoor de risicoscan die de VNOG hanteert. Hierin wordt op basis van verschillende kenmerken een puntentotaal aan een evenement gegeven. Het puntenaantal komt overeen met een categorie A-, B- of C-evenement. Per categorie wordt een specifieke procedure gevolgd. Bij C-evenementen vindt standaard een voorbereidend overleg met betrokken partners plaats. Bij A- en B-evenementen is dit afhankelijk van de specifieke situatie.

 

Schenken van alcohol

Bij veel evenementen wordt alcohol geschonken. Hiervoor is een ontheffing van de burgemeester nodig (op basis van artikel 35 van de Drank- en Horecawet). Met een ontheffing mag zwakalcoholhoudende drank geschonken worden. De gebruiker van de ontheffing moet deze zelf aanvragen. Per evenement mag voor maximaal 1 verstrekker een ontheffing worden verleend.

 

Verkeersveiligheid

In het verkeersplan (zie p. 4) is nadrukkelijke aandacht voor de verkeersveiligheid. In het verkeersplan staan onder meer (omleidings-)routes en parkeervoorzieningen opgenomen. Ook de bereikbaarheid voor hulpdiensten is een vast onderdeel. Deze bereikbaarheid geldt niet alleen voor het evenemententerrein, maar ook voor de omgeving.

 

Toezicht en handhaving

 

Communicatie, informatie en een goede kwaliteit van de vergunning zijn effectieve preventieve maatregelen voor handhaving. Ook het zichtbaar aanwezig zijn van handhavers draagt bij aan het voorkomen van overtredingen. Aandacht voor respecteren van de geluidsnormen en de eindtijden zijn dan belangrijk. Het toezicht en de handhaving worden uitgevoerd door gemeente Oldebroek, politie en brandweer. Deze partijen werken intensief samen en verdelen de taken als volgt:

 

  • Gemeente (incl. Boa’s en ODNV):

  • Toezicht op naleving van geluidsnormen en vergunningsvoorschriften (waaronder de ontheffing drank en horecawet), bestuursrechtelijk optreden, beheer openbare ruimte.

 

  • Politie:

  • Handhaving van openbare orde, strafrechtelijk optreden en handhaving van eindtijden.

 

  • Brandweer:

  • Toezicht op brandveiligheid, de bereikbaarheid en de vrije doorgang voor hulpverleningsvoertuigen.

 

Toetsen en controleren

Om risico's goed in te schatten toetst de gemeente met de politie, brandweer en hulpdiensten, van ieder evenement vooraf de vergunningaanvraag aan de risicoscan die door de Veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland is ontwikkeld. De risicoscan werkt met een indeling in drie categorieën: A- B- en C-evenementen. Op basis van de indeling wordt globaal bekeken welke vorm van advisering door de hulpdiensten nodig is. Advisering kan bijvoorbeeld plaatsvinden in de vorm van een vooroverleg. Er kan echter altijd van worden afgeweken als de situatie daar aanleiding toe geeft. Er is sprake van maatwerk.

 

Als vervolg op deze afstemming bij de behandeling van de aanvraag voeren de gemeente met de politie en de brandweer steekproefsgewijs een controle ter plekke uit bij de voorbereiding van evenementen voor respectievelijk constructieve veiligheid en brandveiligheid.

 

Daarnaast wordt er door de drie organisaties ook tijdens de evenementen steekproefsgewijs gecontroleerd.

 

Toezicht

Per evenement beoordelen gemeente en politie of er tijdens opbouw, gedurende het evenement of tijdens afbouw toezicht noodzakelijk wordt geacht. Boa’s houden voor, tijdens en na afloop van het evenement toezicht op naleving van de vergunningvoorschriften.

 

Handhaving en sancties

Wanneer een bevoegde ambtenaar van gemeente of politie een overtreding constateert en zegt dat de overtreder moet stoppen met de activiteit, is hij verplicht om onmiddellijk mee te werken.

 

Worden na een eerste aanzegging nog steeds voorschriften overtreden dan kunnen er bestuursrechtelijk en/of strafrechtelijk sancties worden opgelegd. Een opgelegde sanctie kan invloed hebben op de beoordeling van een volgende evenementenvergunningaanvraag door deze organisatie.

 

Vergunningverlening

 

 

De evenementenvergunning richt zich op het bewaken van de openbare orde en de veiligheid. Het beperken en beheersen van risico’s staat in de vergunningverlening voorop. Dit betekent dat ieder evenement, ongeacht het doel of de inhoud, op dezelfde manier wordt beoordeeld.

 

Wanneer een evenement aan bepaalde kenmerken voldoet, moet er een vergunning worden aangevraagd. Afhankelijk van risico’s die een evenement met zich mee brengt, worden adviezen opgevraagd bij hulpdiensten en/of worden vooroverleggen gepland. Bij de ontvangst van aanvragen wordt eerst beoordeeld of de ingediende gegevens alle benodigde informatie geven voor het beoordelen van de aanvraag. De kwaliteit van de aanvraag bepaalt immers ook grotendeels de kwaliteit van de vergunning.

 

Voordat we een evenementenvergunning in behandeling kunnen nemen, moet voldaan worden aan de indieningsvereisten. We vinden het belangrijk dat de aanvrager juiste en complete informatie indient. Daar houden we de aanvrager dan ook strikt aan. Alleen op die manier kunnen we een kwalitatief optimale vergunning verlenen.

Het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning is via www.oldebroek.nl beschikbaar. De aanvraag wordt behandeld in het zaaksysteem. De aanvragen worden afgehandeld volgens de in de Algemene Wet Bestuursrecht voorgeschreven procedure.

 

In behandeling nemen van een vergunningaanvraag

Een aanvraag of melding moet ruim voor de datum van het evenement worden ingediend. Uitgangspunt is minimaal 3 maand van te voren. Als de aanvraag of melding later dan acht weken voor het evenement wordt ingediend kan de burgemeester besluiten om deze niet in behandeling te nemen. Als de aanvraag of melding later dan vier weken voor het evenement wordt ingediend neemt de burgemeester deze in principe niet in behandeling.

Dat is omdat voor de behandeling van de aanvragen de regels volgens de Algemene wet bestuursrecht gelden:

Eerst wordt nagegaan of de ingediende aanvraag de complete informatie biedt die voor de beoordeling nodig is. Als dat niet zo is stuurt de gemeente een verzoek om de gegevens aan te vullen binnen een bepaalde termijn. Als de aanvraag compleet is wordt deze in behandeling genomen. Voor de beoordeling worden adviezen gevraagd van de specialisten op de verschillende onderdelen (brandweer, politie, verkeersdeskundige e.d.). Als de gegevens niet compleet worden aangeleverd wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld, het evenement mag dan niet doorgaan.

De vereisten voor de in te dienen gegevens zijn afhankelijk van het evenement. Op de website van de gemeente staat aangegeven welke informatie nodig kan zijn voor een aanvraag of melding.

 

Weigeren van een evenementenvergunning

Alleen op grond van de in artikel 1:7 APV genoemde gronden is de burgemeester bevoegd om de vergunning te weigeren. Het besluit om een evenementenvergunning te verstrekken of te weigeren is door de burgemeester gemandateerd, zoals is weergegeven in het Mandaatregister. Bij weigering vindt altijd eerst overleg plaats met het college.

 

Zorgvuldigheidsbeginsel

Naast de primaire afweging op openbare orde en veiligheid, moet op grond van de Awb worden nagegaan in hoeverre er op gebied van andere wet- en regelgeving belemmeringen zijn voor de vergunningverlening.

 

Evaluatie

Na afloop van een evenement kan de gemeente initiatief nemen om samen met de vergunninghouder en de betrokken specialisten het evenement te evalueren. De gemeente kan dit als voorschrift opnemen bij de vergunning, maar kan het ook achteraf besluiten. De uitkomsten van evaluaties worden meegenomen bij het eventueel opnieuw organiseren van het evenement en in het periodiek actualiseren van het evenementenbeleid.

 

Klachtenprocedure

Wanneer een evenement tot klachten leidt, is de organisator verantwoordelijk voor het afhandelen daarvan. De organisator deelt altijd een telefoonnummer met omwonenden, waarvan zij bij overlast gebruik kunnen maken. Dit is als voorwaarde in iedere vergunning opgenomen.

 

Inwoners met klachten kunnen die melden bij de organisator. Is er sprake van een acute situatie, ernstige overlast of een incident, dan kunnen zij de politie bellen.

 

Leges

In de Verordening op de heffing en invordering van leges van de gemeente Oldebroek staan de actuele legesbedragen vermeld.

 

Tot slot

 

 

Overgangsbepalingen

De in dit evenementenbeleid vermelde wet- en regelgeving kan tussentijds wijzigen. De

beleidsregels zijn van toepassing op de actuele wet- en regelgeving, tenzij het strijdig is met deze wet- en regelgeving.

 

Geldigheid beleidsregels

Deze beleidsregels gelden voor aanvragen die na inwerkingtreding van deze beleidsregels zijn ingediend. Als eerder ingediende aanvragen afwijken van deze beleidsregels, overlegt de gemeente met de aanvrager.

 

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking daags na bekendmaking.

 

Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Evenementenbeleid gemeente Oldebroek 2018”.

 

Evaluatie

Wanneer er aanleiding voor is, worden deze beleidsregels geëvalueerd en geactualiseerd.

 

 

 

 

 

Bijlage Beleidsnotie evenementen 2019 onderdeel Geluid

 

Evenementen met luide muziek

De gemeente Oldebroek wil muziekevenementen faciliteren maar vindt de bescherming van de bewoners en de omgeving een belangrijk aandachtspunt. Het beleid op dit gebied gaat uit van duidelijke akoestische afwegingen met goed onderbouwde geluidsnormen en -voorschriften. De gemeente kan op grond van de zorgplicht voor een goed woon- en leefklimaat eisen stellen voor de inhoud van de aanvraag, voorwaarden stellen en voorschriften opleggen. De aanvrager zorgt dat zijn aanvraag aan de indieningseisen voldoet.

 

De hier volgende uitwerking is bedoeld om geluid bij evenementen toe te staan en de hinder te beperken.

 

Best beschikbare techniek (BBT)

Ook bij evenementen kan met de term BBT gestuurd worden dat organisatoren gebruik maken van alles wat actueel technisch mogelijk is. De te nemen maatregelen zijn geschreven als doelvoorschriften. Ideeën en innovaties mogen worden ingebracht en uitgeprobeerd. Van alle maatregelen moet wel vooraf het beoogde en te verwachten effect worden doorgerekend en aangetoond.

 

De techniek is constant in ontwikkeling. Hieronder staan enkele voorbeelden van effectieve geluidhinder beperkende maatregelen.

  • 1.

    Om het geluid daar te laten komen waar het is gewenst moeten luidsprekers worden gebruikt die aan de voorkant het geluid produceren en naar de achterkant bijna niets.

  • 2.

    Geluid onder 50 Hz is niet toegestaan. Deze lage frequenties veroorzaken een specifieke hinder. De dreunende bassen worden vooral op grote afstand als zeer hinderlijk ervaren. Door deze bastonen weg te filteren neemt de hinder af.

  • 3.

    Door het opstellen van geluidsschermen dicht bij de geluidsbron wordt de geluidsuitstraling redelijk afgeschermd. Van de organisator wordt verwacht dat hij de geluidsschermen zo dicht mogelijk bij de geluidsbron plaatst.

  • 4.

    Kies voor het inrichten van een evenemententerrein een voor de omgeving akoestisch gunstige inrichting. Met andere woorden: stel een podium en de luidsprekers zodanig op dat de omwonenden het minste geluid ontvangen.

 

Dat kan bijvoorbeeld door:

  • a.

    Podia en speakers worden in de meest optimale richting op te stellen (met de rugzijde naar geluidgevoelige objecten zoals woningen);

  • b.

    Speakers zo goed mogelijk te richten op het publiek;

  • c.

    Gevlogen speakers zo laag mogelijk op te hangen;

  • d.

    Geen gevlogen subwoofers toe te staan;

  • e.

    Geen subwoofers groter dan 21” te gebruiken;

  • f.

    Cardioïde opgestelde subs in een 1:2 verhouding toe te passen;

  • g.

    Geen zogenaamde ‘end fire’ technieken toe te passen;

  • h.

    Het geluid onder de 50 Hz filteren met een verval van 6 dB per tertsband of regelen door het juist instellen van de equalizer.

 

Normstelling

Geluidsnormen in dB(A) en in dB(C) bij zowel de regietoren (Front of House(FoH)) als bij de geluidsgevoelige bestemmingen (woningen).

Gebruikelijke geluidsnormen worden in decibellen/dB(A) uitgedrukt. Hierbij is 80 dB(A) te vergelijken met stadslawaai. Naast normering in dB(A) wordt bij hogere geluidsniveaus ook normering in dB(C) uitgedrukt. Dit doen we omdat bij hogere geluidsniveaus van lagere tonen meer hinder wordt ervaren, die met dB(C) beter in de normstelling wordt uitgedrukt.

 

Het equivalente geluidniveau ter plaatse van het publiek wordt zo laag als redelijkerwijs mogelijk gehouden en bedraagt nooit meer dan 100 dB(A) en 110 dB(C) bij meer dan 1500 mensen en 95 dB(A) en 105 dB(C) bij minder dan 1500 mensen, gemeten over 10 minuten op 25 meter FoH (als het FoH-gebied kleiner is dan 25 meter geldt deze waarde aan het einde van het FoH-gebied).

 

De maximale geluidbelasting is 70 dB(A) en 80 dB(C) gemeten ter hoogte van de gevel van het, binnen de afstand van 100 meter, meest nabij liggende geluidgevoelige object. Als de geluidgevoelige objecten verder weg liggen dan geldt 100 meter als meetafstand.

 

Afwijken van deze basisnorm is mogelijk, zowel naar beneden als naar boven, als blijkt dat dit op de betreffende locatie, kan of gewenst is. Hierbij dient wel rekening gehouden te worden met alle andere (zoals maatregelen en tijden) omschreven zaken in deze regels.

 

Onderstaande overzicht geeft per type evenement de normstelling weer:

 

I. Kleine evenementen (< 100 personen)

Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

  • gemiddelde belasting (Leq,T ) maximaal 65 dB(A) en 75 dB(C).

 

II. Middelgrote evenementen (100- 1.000 personen)

Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) maximaal 70 dB(A) én 80 dB(C).

 

III. Grote evenementen (> 1.000 personen)

Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) maximaal 73 dB(A) én 83 dB(C).

 

Kermis

Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) maximaal 75 dB(A) én 85 dB(C)

(vanwege duur van evenement in dagen en uren)

De kermis krijgt een hogere waarde dan alle andere evenementen omdat die op pleinen plaatsvindt pal naast woningen, 70 dB(A) is dan niet altijd haalbaar.

 

Tent- en schuurfeesten

Geluidsbelasting op gevels van woningen van derden of op 100 meter afstand van het podium:

• gemiddelde geluidsniveau (Leq,T) niet hoger zijn dan 70 dB(A) én 80 dB(C);

 

Geluidmeting verplicht voor de organisator

In de vergunning of ontheffing worden voorschriften opgenomen voor de geluidstechniek. De aanwezige geluidtechnicus beschikt over een type 1 geluidmeter en verricht op de in de vergunning aangegeven meetpunten metingen om te bepalen of voldaan wordt aan de grenswaarden. In de vergunning wordt een handzame normstelling opgenomen, waarmee eenvoudig op de aangevraagde en vergunde bedrijfssituatie gehandhaafd kan worden.

 

 

Duidelijk meetvoorschrift

Voor de uitvoering van akoestisch onderzoek is voor het meten en berekenen van geluid het e.e.a. vastgelegd in de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai (HMRI). Voor een groot deel kan voor het geluid van evenementen deze Handleiding worden gevolgd.

 

De HMRI is van toepassing met de volgende aanpassing:

  • 1.

    Er wordt geen muziekgeluidcorrectie, -bedrijfsduurcorrectie en/of meteocorrectie toegepast;

  • 2.

    De meet- en beoordelingstijd bestaat uit aaneengeschakelde perioden van 3 minuten, dit is een continu proces;

  • 3.

    Er wordt altijd gemeten en gerekend met meewind;

  • 4.

    De gestelde geluidsnormen worden op zeer korte afstand (ca. 2 meter) voor de gevel van de woning genormeerd. Hiervoor wordt geen correctie voor de gevelreflectie toegepast.

 

Handhaving

In een evenementenvergunning worden geluidsnormen opgenomen voor een bepaald evenement. Handhavingsmaatregelen gericht op het houden of herstellen van de situatie binnen de gewenste normen. De maatregelen zijn niet gericht op het straffen van de organisator. Voor de handhaving wordt het volgende traject toegepast.

 

Overschrijding van 1 of 2 dB(A) of dB(C)

Overschrijdingen van 1 of 2 dB(A) of dB(C) krijgen geen vervolg omdat de meetonzekerheid zodanig is dat bij deze waarden niet met zekerheid gesteld kan worden dat er daadwerkelijk sprake is van een overschrijding van de gestelde norm.

 

Overschrijding van 3 tot 6 dB(A) of dB(C)

Bij een overschrijding van 3 dB(A) of dB(C) worden de organisator en de geluidstechnicus aangesproken om het geluidsniveau direct terug te brengen naar de toegestane waarde. Hiermee wordt de organisator in de gelegenheid gesteld weer te voldoen aan de geluidsnormen uit de evenementen vergunning. Mocht er tijdens het (meerdaagse) evenement meer dan twee keer een dergelijke overschrijding plaats vinden dan zal de organisator een aanschrijving ontvangen van de geconstateerde overtreding. Hierin wordt aangegeven dat bij het volgende evenement en eenzelfde soort overtreding door Burgemeester en Wethouders bestuursrechtelijk kan worden opgetreden, door middel van het opleggen van een dwangsom.

 

Overschrijding van 6 dB(A) of dB(C) of meer

Bij een overschrijding van 6 dB(A) of dB(C) of meer worden de organisator en de geluidstechnicus aangesproken om het geluidsniveau direct terug te brengen naar de toegestane waarde. Als niet wordt voldaan aan deze waarschuwing zal de toezichthouder opleggen dat de organisator de muziek moet stoppen. Als dat nodig is zal de politie een proces-verbaal opmaken.

 

Klachtenbehandeling

De dienstdoende handhaver van de gemeente is op de hoogte van het evenement en stemt eventuele actie af met de handhaver op het gebied van geluid. De handhaver informeert de klager, als deze dat wenst, over het resultaat.