Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Steenwijkerland

Nadere regels subsidie ‘Samen voor Ryan’ Steenwijkerland 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSteenwijkerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels subsidie ‘Samen voor Ryan’ Steenwijkerland 2019
CiteertitelNadere regels 'Samen voor Ryan' 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Steenwijkerland/CVDR603855/CVDR603855_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-10-201901-07-2019nieuwe regeling

17-09-2019

gmb-2019-236892

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels subsidie ‘Samen voor Ryan’ Steenwijkerland 2019

Nadere regels voor subsidieverlening in het kader van het akkoord ‘Samen voor Ryan’.

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland;

 

gelet op:

  • -

    de gemeentelijke verantwoordelijkheid op het gebied van het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden, het voorkomen van segregatie en het bevorderen van integratie, conform artikel 165 tot en met 168 van de Wet op het Primair Onderwijs;

  • -

    de uitkomsten van het interdepartementale beleidsonderzoek ‘Onderwijsachterstanden, een duwtje in de rug?’ (april 2017), waaruit onder meer blijkt dat:

    • het doel van het onderwijsachterstandenbeleid niet alleen te bereiken is door onderwijs, maar ook vraagt om een aanpak gericht op risico’s buiten het onderwijs;

    • investeren in het wegwerken van achterstanden vroeg moet beginnen en vooral op jonge leeftijd effectief is;

    • een effectief onderwijsachterstandenbeleid vraagt om goede afstemming tussen betrokken partijen;

    • het voortzetten van ondersteuning gedurende de hele schoolloopbaan effectief is;

    • de kwaliteit van instellingen en vooral van professionals bepalend is voor het verkleinen van onderwijsachterstanden;

  • -

    de intensieve dialoog die begin 2019 gevoerd is met de partners binnen het jeugddomein over de beste manieren om in Steenwijkerland achterstanden te voorkomen en ontwikkelingskansen te vergroten;

  • -

    de afspraken die hierover zijn gemaakt in het akkoord ‘Samen voor Ryan’;

  • -

    de constatering dat de afspraken in ‘Samen voor Ryan’ naadloos aansluiten bij de uitkomsten van het interdepartementaal beleidsonderzoek;

  • -

    de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening gemeente Steenwijkerland 2018;

besluit vast te stellen de volgende:

 

Nadere regels ‘Samen voor Ryan’ Steenwijkerland 2019 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Lea: het periodieke overleg tussen kinderopvang, onderwijs, sociaal werk, GGD en gemeente over het voorkomen van segregatie, bevorderen integratie, bestrijden van onderwijsachterstanden en de aansluiting tussen opvang, onderwijs en zorg en over de uitvoering van Samen voor Ryan;

  • b.

    Samen voor Ryan: lokaal akkoord opvang-onderwijs-zorg ‘Samen voor Ryan’ (juni 2019), dat op 18 juni 2019 is vastgesteld door de gemeenteraad Steenwijkerland als beleidskader op het gebied van onderwijsachterstanden, voortijdig schoolverlaten en als plan van aanpak laaggeletterdheid;

  • c.

    sector: een groep organisaties die met een eigen maatschappelijke opdracht opereert op bijvoorbeeld het gebied van kinderopvang, primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, jeugdgezondheidszorg, sociaal werk, gemeentelijke toegang of jeugdhulpaanbieder;

  • d.

    project: een aantal samenhangende activiteiten die meerdere jaren kunnen bestrijken en die tezamen bijdragen aan een doel;

  • e.

    initiële aanvraag: de aanvraag voor het eerste tijdvak van een nieuw te starten project.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde projecten.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Burgemeester en wethouders kunnen subsidie toekennen voor het uitvoeren van innovatieve projecten die bijdragen aan de ambitie uit ‘Samen voor Ryan’: “meer kinderen in Steenwijkerland [komen] met meer vaardigheden van school, zodat zij als volwassene beter in staat zijn om zelfstandig hun leven te leiden en deel te nemen aan de samenleving”.

Alleen projecten die worden uitgevoerd vóór 1 augustus 2023 komen in aanmerking voor subsidie.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt aan organisaties die het akkoord ‘Samen voor Ryan’ hebben ondertekend.

Artikel 5 Subsidieplafond initiële aanvragen voor nieuwe projecten

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het verstrekken van subsidie voor Samen voor Ryan wordt jaarlijks bekend gemaakt vóór 1 maart van het schooljaar voorafgaand aan het schooljaar waar het plafond betrekking op heeft.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, wordt het subsidieplafond voor het schooljaar 2019-2020 bekend gemaakt gelijktijdig met publicatie van onderhavige nadere regels.

  • 3.

    Bij de verdeling van het beschikbaar gestelde budget heeft verstrekking van subsidie voor de tweede en daarop volgende jaren voor meerjarige projecten voorrang op verstrekking van subsidie voor initiële aanvragen.

  • 4.

    Initiële aanvragen worden in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen behandeld.

Artikel 6 Beoordelingscriteria

Om in aanmerking te komen voor subsidie op grond van deze regeling moet worden voldaan aan de volgende criteria:

  • -

    de projecten dragen naar oordeel van het college voldoende aan bij de ambitie uit Samen voor Ryan;

  • -

    bij de uitvoering van de projecten zijn minstens twee verschillende sectoren betrokken;

  • -

    bij de uitvoering van de projecten worden ouders betrokken;

  • -

    de projecten hebben ten tijde van de eerste aanvraag een innovatief karakter, dat wil zeggen dat zij niet eerder zijn uitgevoerd binnen de gemeente Steenwijkerland;

  • -

    het projectplan is besproken in het Lea.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal de begrote kosten voor de te subsidiëren activiteiten, voor zover het college de hoogte hiervan reëel acht.

Artikel 8 Subsidieaanvraag

  • 1.

    Voor meerjarige projecten wordt ieder jaar opnieuw subsidie aangevraagd, per schooljaar.

  • 2.

    De initiële aanvraag voor een project kan, in afwijking van artikel 5.1 van de Algemene subsidieverordening Steenwijkerland 2018, gedurende het gehele schooljaar worden ingediend.

  • 3.

    De tweede en daaropvolgende aanvragen voor meerjarige projecten worden, in afwijking van artikel 5.1 van de Algemene subsidieverordening Steenwijkerland 2018, ingediend vóór 15 mei voorafgaand aan het schooljaar waar de subsidieaanvraag betrekking op heeft.

  • 4.

    Subsidieaanvragen worden pas ingediend nadat deze zijn besproken in het Lea.

  • 5.

    In afwijking van artikel 4 van de Algemene subsidieverordening Steenwijkerland 2018, gaat de subsidieaanvraag vergezeld van een projectplan, waarin in ieder geval is opgenomen een beschrijving van:

    • de doelen of resultaten die worden nagestreefd en hoe de activiteiten daaraan kunnen bijdragen;

    • een globale beschrijving van de activiteiten voor ieder jaar van de looptijd van het project;

    • een specifieke beschrijving van de activiteiten in het schooljaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft;

    • het intersectorale karakter van het project;

    • de wijze waarop ouders worden betrokken bij de uitvoering van het project;

    • een globale (meerjaren)begroting van de kosten van de activiteiten per schooljaar gedurende de looptijd van het project – inclusief dekkingsplan;

    • een specifieke begroting van de kosten in het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft – inclusief dekkingsplan;

    • de wijze waarop de evaluatie van het project plaatsvindt.

Artikel 9 Verplichtingen

  • 1.

    Minimaal eens per drie maanden brengt de aanvrager de deelnemers aan het Lea mondeling of schriftelijk op de hoogte van de voortgang van het project.

  • 2.

    Belangrijke wijzigingen in de uitvoering van het project ten opzichte van het projectplan worden besproken in het Lea.

  • 3.

    Aanvrager houdt zich aan de afspraken 25, 26, 27 en 28 in paragraaf 4.3 van Samen voor Ryan en levert tijdig de benodigde gegevens aan om de hier genoemde rapportages te kunnen maken.

Artikel 10 Aanvraag om vaststelling

  • 1.

    In afwijking van artikel 10 van de Algemene subsidieverordening Steenwijkerland 2018, wordt het verzoek om vaststelling van de subsidie ingediend uiterlijk 1 februari volgend op het schooljaar waarvoor de subsidie is toegekend.

  • 2.

    Een aanvraag om vaststelling van een subsidie van meer dan €50.000 maar minder dan €100.000 gaat vergezeld van een activiteitenverslag, een financieel verslag en een door een onafhankelijk accountant afgegeven beoordelingsverklaring. In afwijking van artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Steenwijkerland 2018 is de subsidie-aanvrager niet verplicht een jaarrekening te overhandigen, tenzij het college in de beschikking anders besluit.

  • 3.

    Een aanvraag om vaststelling van een subsidie van meer dan €100.000 gaat vergezeld van een activiteitenverslag, een financieel verslag en een door een onafhankelijk accountant afgegeven controleverklaring. In afwijking van artikel 11 van de Algemene subsidieverordening Steenwijkerland 2018 is de subsidie-aanvrager niet verplicht een jaarrekening te overhandigen, tenzij het college in de beschikking anders besluit.

  • 4.

    De aanvraag tot vaststelling gaat vergezeld van een activiteitenverslag waarin in ieder geval is beschreven:

    • -

      welke activiteiten zijn uitgevoerd;

    • -

      in hoeverre de doelstellingen zijn behaald;

    • -

      wat belangrijke leermomenten in het project zijn geweest.

Artikel 11 Inwerkingtreding en looptijd

Deze nadere regels treden met terugwerkende kracht in werking op 1 juli 2019.

Artikel 12 Citeertitel

Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als: Nadere regels ‘Samen voor Ryan’ 2019.