Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels om de gevolgen van de harmonisatie voor pedagogisch medewerkers van voormalige peuterspeelzalen te compenseren (Tijdelijke subsidieregeling harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk 2020-2022 ) |
Citeertitel | Tijdelijke subsidieregeling harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk 2020-2022 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt van rechtswege op 31 augustus 2023.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2019 | nieuwe regeling | 24-09-2019 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
frictiekosten: eenmalige kosten die rechtstreeks toegeschreven kunnen worden aan de omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie , die gelet op de beschikbare tijd niet te vermijden of om te buigen zijn en waarvan gelet op de omstandigheden redelijkerwijs niet verwacht kan worden dat de organisatie deze volledig zelf draagt;
Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2013
De ASA 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze subsidieregeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is om houders die hun peuterspeelzaal als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk hebben omgezet naar een kindcentrum, tegemoet te komen in hun personeelskosten, die zij betalen op grond van de Handreiking Harmonisatie arbeidsvoorwaarden Peuterspeelzalen-Kinderopvang tijdelijk aanvullend op de Cao Kinderopvang.
Artikel 4 Subsidiabele activiteit
Het college kan een periodieke subsidie verlenen aan de houder van een kindercentrum als tegemoetkoming in de extra salariskosten die hij jaarlijks op grond van de Handreiking aan hun personeel betalen in verband met de omzetting van peuterspeelzaalwerk met voorschoolse educatie naar kinderopvang met voorschoolse educatie.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd indien de houder van een kindercentrum voldoet aan de voorwaarden voor periodieke subsidie op grond van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Amsterdam 2018 en aan deze houder voor het jaar 2017 en daarop volgende jaren subsidie is verleend voor het aanbieden van voorschoolse educatie in een peuterspeelzaal.
Hoofdstuk 5 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling een overzicht waaruit blijkt welk bedrag aan salaris subsidieontvanger per medewerker waarvoor hij subsidie heeft ontvangen, heeft uitbetaald en op welk salaris deze medewerker volgens de Cao Kinderopvang recht zou hebben.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 september 2019.
De voorzitter
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Toelichting bij de Subsidieregeling Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk 2020-2022
Per 1 januari 2018 zijn peuterspeelzalen, als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, omgezet in kinderdagverblijven. Door deze wijziging veranderden de inkomsten van voormalig peuterspeelzalen. Deze inkomsten zijn vanaf 1 januari 2018 vooral gebaseerd op het uurtarief van de kinderopvang. Dit uurtarief is onder meer afgeleid van de Cao Kinderopvang, die aanmerkelijk lager is dan de Cao Welzijn. Er is dus vanaf 2018 bij de voormailge welzijnsorganisaties sprake van een situatie waarbij de personeelskosten gelijk blijven, maar de inkomsten gedaald zijn. Met deze tijdelijke subsidieregeling biedt de gemeente ruimte voor deze organisaties om hier een structurele oplossing voor te zoeken en wordt de continuïteit van het vve-aanbod gewaarborgd.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1Begripsomschrijvingen
Voor de begripsomschrijvingen in deze nadere regels is zoveel mogelijk aangesloten bij de begrippen uit de Wet kinderopvang en het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
Handreiking: bevat een regeling van de Cao-partners betreffende de omzetting van de functie van peuterspeelzaalleidsters (Cao Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening) naar pedagogisch medewerkers (Cao Kinderopvang), waarbij het uitgangspunt is dat de werknemer aanspraak behoudt op zijn bruto salaris plus vakantietoeslag en eindejaarsuitkering, zoals vastgesteld op het moment van omzetting tot het moment dat hij op grond van de inschaling volgens de Cao Kinderopvang meer gaat verdienen.
Artikel 2Toepasselijkheid Algemene subsidieverordening Amsterdam 2013
Deze subsidieregeling heeft de vorm van nadere regels als bedoeld in artikel 3 onder 2 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (verder de ASA). Dit betekent dat op de subsidies die op grond van deze regeling worden verstrekt tevens de ASA en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing zijn.
Deze regeling vormt een aanvulling op hetgeen in de ASA is geregeld. Waar dat noodzakelijk is wordt verwezen naar het betreffende artikel uit de ASA. In deze toelichting wordt voor zover noodzakelijk per artikel nadere uitleg gegeven.
Artikel 3Doel subsidieregeling
Hiervoor wordt verwezen naar hetgeen hierboven in het algemene deel van de toelichting is opgenomen.
Artikel 4Subsidiabele activiteiten
Het is uitsluitend mogelijk om cao-compensatie aan te vragen voor personeel dat op 1 april 2017 al in vaste dienst was en toen werkzaam was in een peuterspeelzaal met voorschoolse educatie of hieraan direct ondersteunend was.
Hoofdstuk 2 Subsidieplafond, verdeelsleutel en hoogte subsidiebedrag
Artikel 5Subsidieplafond en verdeelsleutel
Het subsidieplafond bepaalt het bedrag dat per jaar beschikbaar is voor cao-compensatie op grond van deze regeling. De toelichting bij de ASA 2013 bevat verdere uitleg over het subsidieplafond.
Indien de aanvraag voldoet aan de criteria in deze regeling wordt deze gehonoreerd totdat het subsidieplafond bereikt is. Indien het subsidieplafond niet toereikend is, wordt het beschikbare bedrag evenredig verdeeld over alle aanvragen.
De hoogte van het bedrag voor het verschil in beloning volgens de cao welzijn 2-16-2017 en de lopende cao kinderopvang bedraagt maximaal het verschil in personeelskosten tussen deze cao’s. Alleen de personeelskosten voor de medewerkers die in het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, direct uitvoering geven aan de voorschoolse educatie of hieraan direct ondersteunend zijn en die op 1 april 2017 werkzaam waren in één van deze functies op basis van een dienstverband voor onbepaalde tijd volgens de cao welzijn, kunnen in de berekening worden meegenomen. Indien het dienstverband van een medewerker wordt beëindigd tijdens het jaar waarvoor subsidie is verleend, wordt het subsidiebedrag naar rato voor het aantal gewerkte maanden vastgesteld.
Dit artikel voorziet er in dat subsidie alleen aangevraagd kan worden door de houder van een geregistreerd kindercentrum dat voldoet aan de voorwaarden voor subsidie voor het uitvoeren van voorschoolse educatie op grond van de Subsidieregeling voorschoolse educatie Amsterdam 2018 en aan wie voor het jaar 2017 subsidie is verleend voor het aanbieden van voorschoolse educatie in een peuterspeelzaal.
Artikel 7Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Bij de subsidieaanvraag dient een overzicht opgenomen te worden met daarin minimaal de volgende gegevens over het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd:
Met betrekking tot het verschil in beloning volgens de cao welzijn en de cao kinderopvang
Artikel 8 Aanvraagtermijn subsidie
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
Dit artikel bevat de gronden waarop subsidie kan worden geweigerd. Indien een van deze gronden van toepassing is, kan de subside worden geweigerd.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11 Inwerkingtreding en geldingsduur
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.