Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Subsidieregeling onderwijsachterstanden 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling onderwijsachterstanden 2019
CiteertitelSubsidieregeling onderwijsachterstanden 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-2019Nieuwe regeling

24-09-2019

gmb-2019-235627

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling onderwijsachterstanden 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    basisschool: een school in de gemeente Schouwen-Duiveland waar basisonderwijs wordt gegeven, niet zijnde een speciale school voor basisonderwijs;

  • b.

    bevoegd gezag: het bevoegd gezag zoals bedoeld in de Wet op het primair onderwijs, artikel 1;

  • c.

    kindercentrum: voorziening waar (VE) peuteropvang aangeboden wordt niet zijnde gastouderopvang of buitenschoolse opvang;


  • d.

    LEA: het lokale educatieve agenda overleg tussen de gemeente Schouwen-Duiveland, de bevoegde gezagsorganen van scholen en de houders van kindercentra;

  • e.

    subsidieregeling: een nadere regel zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2013.

 

Artikel 2 Doel

Doel van deze regeling is om door middel van subsidieverstrekking een bijdrage te leveren aan het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden bij kinderen van 0 tot en met 12 jaar. Hierbij ligt de focus op de doelen:

  • a.

    meer kinderen zijn beter in de Nederlandse taal;

  • b.

    meer ouders zijn betrokken bij de taalontwikkeling van hun kind.

 

Artikel 3 Doelgroep

Kinderen in de leeftijd van 0 tot en met 12 jaar met een achterstand of een risico op een achterstand in de Nederlandse taal. Het gaat hierbij niet om kinderen met een achterstand vanwege een specifieke leerstoornis of taalontwikkelingsstoornis.

 

Artikel 4 Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor:

  • a.

    het Taal Expertise Centrum;

  • b.

    Boekstart-de Bibliotheek op school;

  • c.

    Boekstart en Taalvisite;

  • d.

    bewezen effectieve interventies gericht op het bevorderen van de taalontwikkeling van kinderen tot en met 12 jaar en/of het vergroten van de ouderbetrokkenheid bij de taalontwikkeling van hun kind.

 

Artikel 6 Toetsingscriteria aanvrager

  • 1.

    De aanvrager dient aan te tonen dat de subsidiabele activiteit aansluit bij het doel en de doelgroep van deze regeling.

  • 2.

    Schoolbesturen komen uitsluitend in aanmerking voor subsidie voor het Taal Expertise Centrum genoemd onder artikel 6, lid a wanneer:

  • a.

    er een geldend convenant voor het Taal Expertise Centrum aanwezig is ondertekend door minimaal 6 schoolbesturen voor het primair onderwijs en de gemeente Schouwen-Duiveland.

  • 3.

    Basisscholen, eventueel in samenwerking met een kindercentrum, komen uitsluitend in aanmerking voor subsidie genoemd onder artikel 6, lid d wanneer:

  • a.

    aangetoond wordt dat het gaat om een bewezen effectieve interventie opgenomen in de databank effectieve interventies van het Nederlands Jeugdinstituut of in de Notitie Effectieve interventies leerachterstanden in het primair onderwijs van het Centraal Planbureau;

  • b.

    aangetoond wordt dat de subsidiabele activiteit aanvullend is op het aanbod van het Taal Expertise Centrum en het reguliere aanbod op de basisschool.

  • 4.

    De Bibliotheek Oosterschelde komt uitsluitend in aanmerking voor subsidie genoemd onder artikel 5, lid b en c.

 

Artikel 7 Subsidieplafonds

  • 1.

    Er gelden de volgende subsidieplafonds per kalenderjaar met ingang van 2020:

  • a.

    Taal Expertise Centrum: € 37.250,- in 2020 en € 25.000,- in opvolgende kalenderjaren;

  • b.

    Boekstart-de Bibliotheek op school: € 65.000,-;

  • c.

    Boekstart en Taalvisite: € 20.000,-;

  • d.

    Bewezen effectieve interventies gericht op het bevorderen van de taalontwikkeling en/of het vergroten van ouderbetrokkenheid: € 60.000,-.

  • 2.

    Bij overschrijding van een subsidieplafond genoemd in artikel 8.1, lid d wordt het totaalbedrag evenredig over de voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen verdeeld. Dat betekent dat de individuele voor subsidie in aanmerking te nemen aanvragen elk met een gelijk percentage worden gekort.

  • 3.

    Niet-bestede budgetten kunnen worden aangewend voor andere activiteiten dan die in deze regeling worden genoemd, binnen het doel van deze regeling. Dit in de vorm van projectsubsidie.

 

Artikel 8 De aanvraag

  • 1.

    Bij de aanvraag wordt door de aanvrager ingediend:

  • a.

    een omschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt gevraagd, zoveel mogelijk gespecificeerd naar aard, doelgroep, frequentie en duur, organisaties waarmee samengewerkt gaat worden en verwacht aantal deelnemers;

  • b.

    een gespecificeerde begroting waaruit duidelijk blijkt hoeveel subsidie zij verwacht nodig te hebben voor het uitvoeren van de onder a. bedoelde activiteiten en wat eventueel de bijdrage van andere organisaties en ouders is.

  • 2.

    In afwijking van artikel 3.1, lid 1 en lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2013 wordt een aanvraag jaarlijks voor 1 augustus voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft ingediend. Dit is voor het eerst van toepassing op het kalenderjaar 2021.

  • 3.

    Op de eerstvolgende LEA na 1 augustus worden alle subsidieaanvragen voor het daaropvolgende kalenderjaar medegedeeld door de gemeente Schouwen-Duiveland.

 

Artikel 9 Het verzoek tot vaststelling

Bij het verzoek tot vaststelling van de budgetsubsidie verstrekt de aanvrager:

  • a.

    een overzicht van de activiteiten waarvoor de subsidie is aangevraagd, zoveel mogelijk gespecificeerd naar aard, doelgroep, frequentie, organisaties waarmee is samengewerkt en aantal deelnemers;

  • b.

    inzicht (kwalitatief) op de effecten van de activiteiten voor wat betreft het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden;

  • c.

    daadwerkelijke financiële kosten van de activiteiten in het betreffende kalenderjaar;

  • d.

    inzicht in de eigen bijdrage van de aanvrager, en eventueel van andere organisaties en ouders, voor de activiteiten waarvoor subsidie is aangevraagd.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De beleidsregel 4.1. Onderwijsachterstanden (van de Beleidsregels subsidies 2013  gemeente Schouwen-Duiveland) wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2020.

  • 2.

    Deze subsidieregeling treedt, nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt, in werking op de dag na bekendmaking en is voor het eerst van toepassing op subsidies vanaf 2020.

  • 3.

    De subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling onderwijsachterstanden 2019.

 

Aldus besloten in de vergadering van 24 september 2019

burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,

de secretaris, de burgemeester,