Organisatie | Schouwen-Duiveland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019 |
Citeertitel | Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-09-2019 | Nieuwe regeling | 24-09-2019 |
HOOFDSTUK 1 INLEIDENDE BEPALINGEN
VE peuteropvang: de opvang van een doelgroeppeuter. De doelgroeppeuters worden een door het Nederlands Jeugdinstituut erkend gestructureerd programma van voorschoolse educatie aangeboden gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool conform het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
Artikel 1.2 Maatschappelijk resultaat
Deze subsidieregeling draagt bij aan het maatschappelijke resultaat: ‘Jeugdigen groeien gezond en veilig op en kunnen hun talenten ontwikkelen zodat zij (financieel) zelfredzaam worden.’ Dit maatschappelijk resultaat is onderdeel van de Notitie Sturen op Maatschappelijk Resultaat.
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE AAN EEN KINDERCENTRUM MET VOORSCHOOLSE EDUCATIE
Artikel 2.1 Toetsingscriteria aanvrager
Een kindercentrum komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
Artikel 2.2 Subsidie (VE) peuteropvang
1. De subsidiebedragen ten behoeve van de peuters van 2 tot 4 jaar van de volgende groepen ouders luiden als volgt:
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 320 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en daarbovenop € 1,33 per uur over maximaal 640 uur.
2. De subsidiebedragen ten behoeve van de doelgroeppeuters in de leeftijd van 2 tot 2,5 jaar van de volgende groepen ouders luiden als volgt:
Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 160 uur. De gemeente subsidieert in dit geval € 1,33 per uur over de eerste 160 uur. 80 uur aanvullend op de eerste 160 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 80 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief voor de eerste 160 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en daarbovenop € 1,33 per uur over de eerste 160 uur. 80 uur aanvullend op de eerste 160 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 80 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.
3. De subsidiebedragen ten behoeve van de doelgroeppeuters in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar van de volgende groepen ouders luiden als volgt:
Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 480 uur. De gemeente subsidieert in dit geval € 1,33 per uur over de eerste 480 uur. 480 uur aanvullend op de eerste 480 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 480 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief voor de eerste 480 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en daarbovenop € 1,33 per uur over de eerste 480 uur. 480 uur aanvullend op de eerste 480 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 480 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.
4. Het subsidiebedrag € 1,33 genoemd in lid 1, 2 en 3 wordt per kalenderjaar bijgesteld met een indexatie. De indexatie betreft het stijgingspercentage voor subsidies zoals deze in de besluitvorming voor de gemeentelijke Programmabegroting voor dat betreffende kalenderjaar is bepaald. Het stijgingspercentage kan ook op nihil zijn gesteld.
HOOFDSTUK 3 SUBSIDIE AAN EEN KINDERCENTRUM ZONDER VOORSCHOOLSE EDUCATIE
Artikel 3.1 Toetsingscriteria aanvrager
Een kindercentrum komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
Artikel 3.2 Subsidie peuteropvang
Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag met een peuter van 2 tot 4 jaar geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 640 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief over maximaal 640 uur.
HOOFDSTUK 5 VASTSTELLING EN VERPLICHTINGEN
-Controle op minimaal 10% van de ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag of het inkomen goed is ingeschat en overeenkomt met de juiste ouderbijdrage per uur;
-Controle bij de bovenstaande 10% of er bewijslast in de vorm van een inkomensverklaring aanwezig is;
-Controle op minimaal 25% van de doelgroeppeuters of het aantal contracturen overeenkomst met de daadwerkelijk afgenomen uren.
De wijze waarop het kindercentrum zorgt voor een overdracht van gegevens over de ontwikkeling van het kind bij de doorstroom naar het primair onderwijs. Het kindercentrum maakt daarbij gebruik van het Overdrachtsformulier VVE Schouwen-Duiveland. Doelgroeppeuters en zorgkinderen worden (met instemming van ouders) warm overgedragen van het kindercentrum naar het primair onderwijs.
De wijze waarop het kindercentrum samenwerkt met het primair onderwijs en de doorgaande lijn vormgeeft en borgt. De wijze waarop het kindercentrum ouderbetrokkenheid vormgeeft. De wijze waarop het kindercentrum samenwerkt met de jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk. Er is in ieder geval periodiek contact over doelgroeppeuters en zorgkinderen.
-aanvullend materiaal waarmee thuis geoefend kan worden;
-individuele begeleiding van het kind;
-het maken van handelingsplannen / plannen van aanpak gericht op het verbeteren van de taalontwikkeling;
-het voeren van oudergesprekken gericht op het verbeteren van de taalontwikkeling.
Het kindercentrum toetst aan de hand van de Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een inkomensverklaring van de ouder(s), of een (doelgroep)peuter in aanmerking komt voor subsidie. Als dit om aantoonbare reden niet mogelijk is, kan er ander bewijs van inkomen worden opgevraagd. Dit kan zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring of een verklaring van schuldsanering. Het kindercentrum houdt een administratie bij van de documenten aan de hand waarvan de toetsing recht op een gesubsidieerde (VE) peuteropvang is gedaan en van bevindingen van deze toetsing. Het kindercentrum bewaart deze gegevens nog drie jaar (na afloop van het subsidiejaar) en stelt deze gegevens beschikbaar aan de gemeente als de gemeente hierop een controle wil uitvoeren. Het kindercentrum is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de door ouders geleverde gegevens.
Het college kan altijd in bijzondere omstandigheden afwijken van de bepalingen in deze regeling of de strikte toepassing hiervan versoepelen.
Artikel 6.2 Inwerkingtreding en citeertitel
De beleidsregel 9.11 Peuterwerk (van de Beleidsregels subsidies 2013 gemeente Schouwen-Duiveland) wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2020.
Deze subsidieregeling treedt, nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt, in werking op de dag na bekendmaking en is voor het eerst van toepassing op subsidies vanaf 2020.
De subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019.