Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019
CiteertitelSubsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerponderwijs
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-2019Nieuwe regeling

24-09-2019

gmb-2019-235619

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019

HOOFDSTUK 1 INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

  • a.

    doelgroeppeuter: een peuter met een indicatie voor voorschoolse educatie (VE) van Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland;


  • b.

    fiscaal maximumuurtarief: de maximale uurprijs voor dagopvang in een kindercentrum zoals vastgelegd in het Besluit kinderopvangtoeslag;

  • c.

    houder: degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum exploiteert;

  • d.

    inkomensverklaring: een verklaring van de Belastingdienst met daarin inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar;


  • e.

    kern: statistische wijk zoals bepaald door het Centraal Bureau voor de Statistiek;

  • f.

    kindercentrum: voorziening waar (VE) peuteropvang aangeboden wordt niet zijnde gastouderopvang of buitenschoolse opvang;


  • g.

    kinderopvangtoeslag: een tegemoetkoming van het Rijk als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder h, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen in de kosten van kinderopvang;


  • h.

    Landelijk Register Kinderopvang (LRK): register ex. artikel 1.47b Wet Kinderopvang;

  • i.

    ouder: ouder in de zin van de Wet kinderopvang;


  • j.

    ouderbijdrage: financiële vergoeding die ouders moeten betalen voor de afname van peuteropvang. De hoogte van de ouderbijdrage wordt bepaald aan de hand van de tabel kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst;


  • k.

    ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag: een document waarop de ouder verklaart geen recht te hebben op kinderopvangtoeslag zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet Kinderopvang. Als bewijsstuk moet hierbij een inkomensverklaring gevoegd worden;

  • l.

    peuter: een kind in de leeftijd van 2 tot 4 jaar;


  • m.

    peuteropvang: de opvang van een peuter voor maximaal 640 uur waarbij een gestructureerd programma gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool wordt aangeboden;


  • n.

    subsidie (VE) peuteropvang: subsidie waarbij de deelnemende peuter eenheid is van subsidie;


  • o.

    subsidieregeling: een nadere regel zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2013;

  • p.

    voorschoolse educatie (VE): educatie voor doelgroeppeuters zoals bedoeld in de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie.

  • q.

    VE peuteropvang: de opvang van een doelgroeppeuter. De doelgroeppeuters worden een door het Nederlands Jeugdinstituut erkend gestructureerd programma van voorschoolse educatie aangeboden gericht op ontwikkelingsstimulering en ter voorbereiding op de basisschool conform het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

 

Artikel 1.2 Maatschappelijk resultaat

Deze subsidieregeling draagt bij aan het maatschappelijke resultaat: ‘Jeugdigen groeien gezond en veilig op en kunnen hun talenten ontwikkelen zodat zij (financieel) zelfredzaam worden.’ Dit maatschappelijk resultaat is onderdeel van de Notitie Sturen op Maatschappelijk Resultaat.

 

Artikel 1.3 Doel

Deze subsidieregeling draagt bij aan het doel: ‘Meer (doelgroep)peuters gaan naar een voorschoolse voorziening.’ Dit doel is onderdeel van het Onderwijsachterstandenbeleid 2019 - 2022.

 

Artikel 1.4 Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Artikel 1.5 Subsidiabele activiteiten

  • a.

    Het aanbieden van peuteropvang aan peuters door een kindercentrum.

  • b.

    Het aanbieden van VE peuteropvang aan doelgroeppeuters door een kindercentrum.

 

 

HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE AAN EEN KINDERCENTRUM MET VOORSCHOOLSE EDUCATIE

Artikel 2.1 Toetsingscriteria aanvrager

Een kindercentrum komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:

  • a.

    het kindercentrum opvang verzorgt aan (doelgroep)peuters woonachtig in de gemeente Schouwen-Duiveland;


  • b.

    het kindercentrum de (doelgroep)peuters waarvoor de subsidie bestemd is opvangt in een groep met kinderen beperkt tot de leeftijd van twee tot vier jaar;

  • c.

    het aanbod van (VE) peuteropvang maximaal zes uur aaneengesloten per dag is;

  • d.

    het kindercentrum op 1 december voor het betreffende subsidiejaar ingeschreven staat als kinderdagverblijf in het LRK;


  • e.

    het kindercentrum voldoet aan het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie met uitzondering van de omvang van het aantal uren aanbod voorschoolse educatie;

  • f.

    het kindercentrum gebruik maakt van een programma voor voorschoolse educatie dat is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut. 

 

Artikel 2.2 Subsidie (VE) peuteropvang

1. De subsidiebedragen ten behoeve van de peuters van 2 tot 4 jaar van de volgende groepen ouders luiden als volgt:

  • b.

    Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 640 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval € 1,33 per uur over maximaal 640 uur.

  • b.

    Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 320 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en daarbovenop € 1,33 per uur over maximaal 640 uur.

2. De subsidiebedragen ten behoeve van de doelgroeppeuters in de leeftijd van 2 tot 2,5 jaar van de volgende groepen ouders luiden als volgt:

  • a.

    Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 160 uur. De gemeente subsidieert in dit geval € 1,33 per uur over de eerste 160 uur. 80 uur aanvullend op de eerste 160 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 80 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.

  • b.

    Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief voor de eerste 160 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en daarbovenop € 1,33 per uur over de eerste 160 uur. 80 uur aanvullend op de eerste 160 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 80 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.

3. De subsidiebedragen ten behoeve van de doelgroeppeuters in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar van de volgende groepen ouders luiden als volgt:

  • a.

    Voor ouders met recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 480 uur. De gemeente subsidieert in dit geval € 1,33 per uur over de eerste 480 uur. 480 uur aanvullend op de eerste 480 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 480 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.

  • b.

    Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief voor de eerste 480 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief en daarbovenop € 1,33 per uur over de eerste 480 uur. 480 uur aanvullend op de eerste 480 uur is voor deze ouders gratis. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert voor de aanvullende 480 uur het fiscaal maximumuurtarief met daarbovenop € 1,33.

4. Het subsidiebedrag € 1,33 genoemd in lid 1, 2 en 3 wordt per kalenderjaar bijgesteld met een indexatie. De indexatie betreft het stijgingspercentage voor subsidies zoals deze in de besluitvorming voor de gemeentelijke Programmabegroting voor dat betreffende kalenderjaar is bepaald. Het stijgingspercentage kan ook op nihil zijn gesteld.

 

 

HOOFDSTUK 3 SUBSIDIE AAN EEN KINDERCENTRUM ZONDER VOORSCHOOLSE EDUCATIE

Artikel 3.1 Toetsingscriteria aanvrager

Een kindercentrum komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:

  • a.

    het kindercentrum opvang verzorgt aan peuters woonachtig in de gemeente Schouwen-Duiveland;


  • b.

    het kindercentrum op 1 december voor het betreffende subsidiejaar ingeschreven staat als kinderdagverblijf in het LRK;

  • c.

    het aanbod van peuteropvang maximaal zes uur aaneengesloten per dag is.

 

Artikel 3.2 Subsidie peuteropvang

Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag met een peuter van 2 tot 4 jaar geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het door de rijksoverheid vastgesteld fiscaal maximumuurtarief over de eerste 640 uur. De gemeente Schouwen-Duiveland subsidieert in dit geval de aanvulling tot het fiscaal maximumuurtarief over maximaal 640 uur.

 

 

HOOFDSTUK 4 BEHOUD VAN (VE) PEUTEROPVANG IN KERNEN

Artikel 4.1 Extra subsidie voor behoud van (VE) peuteropvang in kernen

  • 1.

    Een kindercentrum kan in aanmerking komen voor extra subsidie voor (VE) peuteropvang wanneer:

  • a.

    het kindercentrum niet rendabel kan zijn met de subsidiebedragen genoemd in artikel 2.2 of artikel 3.2;

  • b.

    er geen kindercentrum van een andere houder het aanbod voor (VE) peuteropvang in de kern kan overnemen;

  • c.

    het kindercentrum aantoonbaar maakt waarom en wat extra nodig is om (VE) peuteropvang rendabel te maken.

  • 2.

    Het college besluit of en in hoeverre zij op basis van artikel 4.1 lid 1 extra subsidie verstrekt.

 

 

HOOFDSTUK 5 VASTSTELLING EN VERPLICHTINGEN

Artikel 5.1 Verantwoording

  • 1.

    In aanvulling op het bepaalde in artikel 3.4 van de Algemene subsidieverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2013 dient bij de verantwoording te overleggen jaarrekening over de volgende onderdelen een accountantsverklaring te worden gevoegd:

-Controle op minimaal 10% van de ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag of het inkomen goed is ingeschat en overeenkomt met de juiste ouderbijdrage per uur;

-Controle bij de bovenstaande 10% of er bewijslast in de vorm van een inkomensverklaring aanwezig is;

-Controle op minimaal 25% van de doelgroeppeuters of het aantal contracturen overeenkomst met de daadwerkelijk afgenomen uren.

  • 2.

    De verantwoording bevat de werkelijke inkomensafhankelijke ouderbijdrage over het gehele subsidiejaar. Bij de subsidieaanvraag betreft de inkomensafhankelijke ouderbijdrage een schatting.

 

Artikel 5.2 Verplichtingen

  • 1.

    In het beleidsplan van het kindercentrum zijn tenminste de volgende elementen beschreven:

  • a.

    De wijze waarop het kindercentrum zorgt voor een overdracht van gegevens over de ontwikkeling van het kind bij de doorstroom naar het primair onderwijs. Het kindercentrum maakt daarbij gebruik van het Overdrachtsformulier VVE Schouwen-Duiveland. Doelgroeppeuters en zorgkinderen worden (met instemming van ouders) warm overgedragen van het kindercentrum naar het primair onderwijs.

  • b.

    De wijze waarop het kindercentrum samenwerkt met het primair onderwijs en de doorgaande lijn vormgeeft en borgt. De wijze waarop het kindercentrum ouderbetrokkenheid vormgeeft. De wijze waarop het kindercentrum samenwerkt met de jeugdgezondheidszorg en schoolmaatschappelijk werk. Er is in ieder geval periodiek contact over doelgroeppeuters en zorgkinderen.

  • c.

    De wijze waarop het kindercentrum het extra aanbod aan doelgroeppeuters vormgeeft. Het extra aanbod omvat in ieder geval:

-aanvullend materiaal waarmee thuis geoefend kan worden;

-individuele begeleiding van het kind;

-het maken van handelingsplannen / plannen van aanpak gericht op het verbeteren van de taalontwikkeling;

-het voeren van oudergesprekken gericht op het verbeteren van de taalontwikkeling.

  • 2.

    Het kindercentrum is bereid informatie aan te leveren voor de monitoring van bereik, financiën en kwaliteit. Daarvoor worden in ieder geval deelnamegegevens, en observatie en toets gegevens aangeleverd.

  • 3.

    Het kindercentrum rapporteert per kwartaal aan de gemeente het aantal peuters met en zonder recht op kinderopvangtoeslag en het aantal doelgroeppeuters in relatie tot de afgenomen uren.

  • 4.

    Het kindercentrum stelt vast in hoeverre ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag in aanmerking komen voor subsidie en gebruikt daarvoor een Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag.

  • 5.

    Het kindercentrum stelt de inkomensafhankelijke ouderbijdrage vast op basis van de kinderopvangtoeslagtabel van de Belastingdienst.


  • 6.

    Het kindercentrum toetst aan de hand van de Ouderverklaring geen recht op kinderopvangtoeslag, in combinatie met een inkomensverklaring van de ouder(s), of een (doelgroep)peuter in aanmerking komt voor subsidie. Als dit om aantoonbare reden niet mogelijk is, kan er ander bewijs van inkomen worden opgevraagd. Dit kan zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring of een verklaring van schuldsanering. Het kindercentrum houdt een administratie bij van de documenten aan de hand waarvan de toetsing recht op een gesubsidieerde (VE) peuteropvang is gedaan en van bevindingen van deze toetsing. Het kindercentrum bewaart deze gegevens nog drie jaar (na afloop van het subsidiejaar) en stelt deze gegevens beschikbaar aan de gemeente als de gemeente hierop een controle wil uitvoeren. Het kindercentrum is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de door ouders geleverde gegevens.

 

 

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 6.1 Hardheidsclausule

Het college kan altijd in bijzondere omstandigheden afwijken van de bepalingen in deze regeling of de strikte toepassing hiervan versoepelen.

 

Artikel 6.2 Inwerkingtreding en citeertitel

De beleidsregel 9.11 Peuterwerk (van de Beleidsregels subsidies 2013 gemeente Schouwen-Duiveland) wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2020.

Deze subsidieregeling treedt, nadat deze op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt, in werking op de dag na bekendmaking en is voor het eerst van toepassing op subsidies vanaf 2020.

De subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2019.

 

Aldus besloten in de vergadering van 24 september 2019

burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,

de secretaris, de burgemeester,