Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode integriteit raadsleden en bestuurders Tynaarlo 2016 |
Citeertitel | Gedragscode integriteit raadsleden en bestuurders Tynaarlo 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Integriteit |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2016 | Nieuwe regeling | 05-04-2016 |
De raad van de gemeente Tynaarlo;
gelezen het voorstel van het college van 15 maart 2016;
overwegende dat het wenselijk is de gedragscode uit 2002 te actualiseren;
gelet op de artikelen 15, derde lid, 41c, tweede lid en artikel 69, tweede lid van de Gemeentewet, waarin is bepaald dat de raad een gedragscode vaststelt voor de raadsleden, de burgemeester en de wethouders;
De gedragscode integriteit raadsleden en bestuurders Tynaarlo 2016 vast te stellen
Voorkomen van belangenverstrengeling; raadsleden
Het raadslid levert de griffier de informatie aan over de (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het raadslidmaatschap. Als tijdens het lidmaatschap nieuwe (neven)functies aanvaard worden of de omstandigheden met betrekking tot bestaande (neven)functies wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de griffier.
Voorkomen van belangenverstrengeling; burgemeester
De burgemeester vervult geen nevenfuncties waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op de goede vervulling van het burgemeestersambt of op de handhaving van de onpartijdigheid en onafhankelijkheid of van het vertrouwen daarin.
De burgemeester meldt het voornemen tot aanvaarding van een nevenfunctie, anders dan uit hoofde van het burgemeestersambt, aan de raad.
De burgemeester levert de gemeentesecretaris de informatie aan over de nevenfuncties die openbaar moeten worden gemaakt bij aanvang van het ambt. Als tijdens de vervulling van het ambt nieuwe nevenfuncties worden aanvaard of de omstandigheden met betrekking tot bestaande nevenfuncties wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de gemeentesecretaris.
Een wethouder vervult geen nevenfuncties waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede vervulling van het wethouderschap.
De wethouder levert de gemeentesecretaris informatie aan over de nevenfuncties die openbaar gemaakt moeten worden. Dit doet de wethouder bij aanvang van het ambt. Als tijdens de uitoefening van het ambt een nieuwe (neven)functie wordt aanvaart of de omstandigheden met betrekking tot bestaande nevenfuncties wijzigen, wordt de informatie die hierop betrekking heeft binnen één week aangeleverd bij de gemeentesecretaris.
Voorkomen van belangenverstrengeling; algemeen
Burgemeester en wethouders handelen in de uitoefening van hun ambt niet zodanig dat zij vooruitlopen op een functie na aftreden.
Omgang met geschenken en uitnodigingen
Een politieke ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten en diensten als zijn onafhankelijke positie kan worden beïnvloed.
Gebruik van voorzieningen van de gemeente
Het bestuursorgaan richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven en hanteert heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.
De politieke ambtsdrager verantwoordt zich over het gebruik van de voorzieningen volgens de in het kader van de in artikel 24 genoemde regels en procedures.
Een voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe wordt gemeld bij de raad respectievelijk bij burgemeester en wethouders. Informatie over het doel en de duur van de reis wordt verschaft, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap dat meereist, geraamde kosten en de wijze waarop verslag gedaan wordt over de reis wordt verschaft. Ook wordt vermeldt of er een verlenging van de reis plaatsvindt voor privédoeleinden. De extra kosten voor verlenging komen volledig voor eigen rekening.
Uitvoering van deze gedragscode vindt plaats binnen de kaders van het integriteitsbeleidsplan. In dit plan zijn de structuur, rollen en taken vastgelegd rondom integriteit.
Aanspreekpunten voor integriteit zijn de gemeentesecretaris, de griffier en de integriteitscoördinator.
Bij een vermoeden van een integriteitsschending door een politieke ambtsdrager wordt gebruik gemaakt van de ‘’Handreiking onderzoek integriteitsschendingen politieke ambtsdragers” van BIOS (Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector, ondersteund door Binnenlandse Zaken).