Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Tynaarlo |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Tynaarlo |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Klachtenregeling |
Geen
hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2019 | 01-01-2019 | Nieuwe regeling | 10-09-2019 |
De raad van de gemeente Tynaarlo;
overwegende de wenselijkheid de klachtenregeling te actualiseren;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 maart 2019;
gelet op de artikelen 81 q t/m z en 49 Gemeentewet, hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
vast te stellen de Klachtenregeling Tynaarlo
Deze verordening waarborgt de zorgvuldige behandeling van klachten als bedoeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht: de interne klachtenprocedure en de Ombudsvoorziening Tynaarlo als onafhankelijke tweedelijns klachtvoorziening.
Deze verordening kent drie hoofdstukken: begripsbepalingen, een interne klachtenregeling en de Ombudsvoorziening Tynaarlo.
Klacht: bejegeningsklacht zoals omschreven in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Een melding over de openbare ruimte of opvattingen over het beleid van de gemeente zijn geen klacht in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Bestuursorgaan: college van burgemeester en wethouders, gemeenteraad, burgemeester. Tot het bestuursorgaan worden gerekend de leden en de voorzitter van het bestuursorgaan, alsmede de medewerkers werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.
Klachtbehandelaar: de leidinggevende of het bestuursorgaan belast met de behandeling van een klacht.
Klachtencoördinator: medewerker belast met centrale coördinatie en registratie van Awb klachten, ondersteuning van medewerkers en klachtbehandelaars.
Hoofdstuk 2 Interne klachtenregeling
Artikel 3 Schriftelijke klachten
Indienen van een schriftelijke klacht kan per brief of per mail aan info@tynaarlo.nl onder vermelding van KLACHT.
Hoofdstuk 3 Tweedelijns klachtbehandeling; de Ombudsvoorziening Tynaarlo
Artikel 6 Instelling ombudsman
Er is een onafhankelijke lokale ombudsman en een plaatsvervanger. Beiden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar. De wet spreekt over het ambt ombudsman, ongeacht het geslacht van degene die het ambt bekleedt. In het algemeen wordt de term Ombudsvoorziening Tynaarlo gebruikt.