Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent financiën (Budgethoudersregeling Amsterdam 2019) |
Citeertitel | Budgethoudersregeling Amsterdam 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Budgethoudersregeling.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2019 | 01-06-2019 | nieuwe regeling | 27-08-2019 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam,
dat het instellen van een uniforme regeling aangaande bevoegdheden tot het aangaan van een financiële verplichting of het verzekeren van een geraamde inkomst bijdraagt aan de centrale sturing van het concern en belangrijk is voor de eenduidige bestuurlijke informatievoorziening en de informatievoorziening aan het management over de begrotingsuitvoering;
Gelet op artikel 8, 1e lid en artikel 24, 2e lid onder c en artikel 25 onder c en e van de Financiële verordening gemeente Amsterdam 2017,
Besluit de volgende regeling vast te stellen:
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Financiële verplichting: het aangaan van een overeenkomst voor de inkoop van een dienst, levering of werk, het toekennen van een subsidie dan wel elke andere onherroepelijke handeling die leidt tot een definitieve juridische binding van de gemeente Amsterdam tot het doen van een uitgave. In het Amsterdams Financieel Systeem wordt een financiële verplichting vastgelegd als een inkooporder.
HOOFDSTUK 3 AANWIJZING EN VERANTWOORDELIJKHEID BUDGETHOUDERS EN BUDGETBEHEERDERS
Artikel 7. Aanvullende aanwijzing deelbudgethouders
De gemeentesecretaris of een stedelijk directeur voor zover het gaat om organisatie eenheden in zijn cluster kan bij besluit aanvullend deelbudgethouders aanwijzen als een hoofdbudgethouder daarom verzoekt onder de voorwaarde dat er sprake is van een aanwijzing op een vergelijkbaar hiërarchisch niveau van een afdelingshoofd of een teamleider.
HOOFDSTUK 4 AANGAAN FINANCIELE VERPLICHTINGEN
Artikel 10. Algemene bepalingen aangaan financiële verplichtingen
Budgethouders zijn bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen mits vaststaat dat aan de algemene vereisten en beperkingen van het Bevoegdhedenbesluit ambtelijke organisatie Amsterdam en de uitwerking in deze regeling is voldaan.
Artikel 11. Budgethouders bij bestuurscommissies
Budgethouders bij bestuurscommissies zijn bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen voor zover die budgethouders tevens een mandaat dan wel een volmacht van het dagelijks bestuur hebben gekregen voor het aangaan van financiële verplichtingen.
Artikel 12. Maximaal toegestane transactiebedrag
De verleende toestemming als bedoeld in lid 4 en lid 5 houdt in dat de stedelijk directeur respectievelijk de gemeentesecretaris optreedt als ondertekenaar voor het aangaan van de financiële verplichting alsmede de daaraan ten grondslag liggende overeenkomst, maar laat de verantwoordelijkheden van de hoofdbudgethouder onverlet.
Artikel 13. Afwijking van het maximaal toegestane transactiebedrag
Op verzoek van een hoofdbudgethouder kan de gemeentesecretaris of een stedelijk directeur, voor zover het gaat om organisatie eenheden in zijn cluster, een hoger maximum transactiebedrag voor een hoofdbudgethouder of onder diens verantwoordelijkheid werkzame deelbudgethouders vaststellen, onder voorwaarde dat deze niet hoger zijn dan het toegestane maximum transactiebedrag voor een stedelijk directeur als bedoeld in artikel 12, 4e lid.
HOOFDSTUK 6 AANVULLENDE BEPALINGEN VOOR HET BUDGETHOUDERSCHAP VAN BUDGETTEN VAN DE GEMEENTE WEESP