Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over ontheffing inrijden voetgangerszone en parkeerverbod (Beleidsregel ontheffing inrijden voetgangerszone en parkeerverbod gemeente Zutphen 2019) |
Citeertitel | Beleidsregel ontheffing inrijden voetgangerszone en parkeerverbod gemeente Zutphen 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregel vervangt de Beleidsregels ter uitvoering van artikel 5, vijfde lid, van de Regeling inzake het aanvragen en toewijzen van parkeervergunningen, parkeerabonnementen Zutphen 2003.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-09-2019 | 26-04-2019 | Nieuwe regeling | 17-09-2019 | 149643 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,
gelet op artikel(en) 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, 149 en 150 van de Wegenverkeerswet 1994, 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en 4, vijfde lid van de Regeling parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen gemeente Zutphen 2019;
overwegende dat het voor het waarborgen van het verblijfsklimaat in de voetgangerszone van Zutphen wenselijk is om aan eigenaren of houders van voertuigen in bepaalde gevallen een ontheffing te kunnen verlenen van het verbod om de voetgangerszone binnen te rijden dan wel daarin te parkeren;
overwegende dat het voor het waarborgen van het verblijfsklimaat in de binnenstad van Zutphen wenselijk is om aan eigenaren of houders van voertuigen in bepaalde gevallen een ontheffing te kunnen verlenen van het parkeerverbod;
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over ontheffing inrijden voetgangerszone en parkeerverbod (Beleidsregel ontheffing inrijden voetgangerszone en parkeerverbod gemeente Zutphen 2019)
De aanvraag voor een ontheffing moet door middel van een door het college vastgesteld (digitaal) aanvraagformulier worden ingediend.
Artikel 4 Ontheffing parkeerverbod buiten voetgangerszone
Het college kan een ontheffing verlenen aan een bedrijf voor het parkeren op een plaats waar een parkeerverbod geldt, als:
Artikel 5 Gegevens ontheffing, voorschriften en beperkingen
Artikel 6 lntrekkings- en wijzigingsgronden
Onder misbruik van de ontheffing wordt in elk geval verstaan:
het aan een ander dan rechthebbende ter beschikking stellen van de ontheffing of het bijbehorende pasje of sleutel waarmee toegang verkregen kan worden tot het afgesloten voetgangersgebied. Ook het openen van de toegang tot het voetgangersgebied voor een andere dan de ontheffinghouder, wordt als misbruik aangemerkt.
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 25 april 2019.
Een reeds verleende ontheffing voor de voetgangerszone en/ of het parkeerverbod geldt als ontheffing verleend op grond van deze beleidsregel.
Aldus besloten op 17 september 2019.
Het college van burgemeester en wethouders,
De burgemeester, de secretaris
Deze beleidsregel is vastgesteld om duidelijkheid te verstrekken in welke situaties een ontheffing wordt verleend voor het inrijden van de voetgangerszone en voor het parkeren bij een parkeerverbod.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze beleidsregel gehanteerde begrippen omschreven.
Deze begrippen behoeven geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 3 Ontheffing inrijden en/ of parkeren voetgangerszone
Het uitgangspunt is dat het inrijden van de voetgangerszone om goederen te laden en te lossen zoveel mogelijk binnen de venstertijden moet plaatsvinden. Het inrijden ten behoeve van het laden en lossen impliceert ook dat parkeren binnen de voetgangerszone niet is toegestaan. Om buiten de venstertijden de voetgangerszone in te kunnen rijden kan een ontheffing worden verleend. In het tweede lid is omschreven in welke situaties een ontheffing verleend kan worden. Daarbij is ook aangegeven in welke situaties de ontheffing voor het inrijden gecombineerd kan worden met een ontheffing voor het parkeren in de voetgangerszone. In die situaties waarin geen ontheffing wordt verstrekt, kan voor het laden en lossen gebruik worden gemaakt van de laad- en losplaatsen die direct buiten het voetgangersgebied zijn gelegen.
Voor hulpverleningsdiensten (brandweer, politie en ambulance) is geen ontheffing nodig. Zij hebben op grond van een ministeriële regeling reeds een vrijstelling.
Bij het uitvoeren van werkzaamheden die niet zonder voertuig uitgevoerd kunnen worden kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een rioolontstoppingsbedrijf of een hoogwerker (tweede lid, onder a). Het voertuig en het materiaal zijn vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Als voor het laden en lossen gebruik wordt gemaakt van een milieuvriendelijk vervoermiddel kan hiervoor een ontheffing verstrekt worden (tweede lid, onder b). Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een fietskoerier of distributie met een elektrisch vervoermiddel. Geen ontheffing wordt verstrekt als het voertuig rijdt op benzine of fossiele brandstof. Door duurzame bevoorrading toe te staan worden geluidshinder en vermindering van de luchtkwaliteit zoveel mogelijk tegengegaan. Door het bundelen van goederen zijn er bovendien minder vervoersbewegingen in het gebied. Hierdoor en ook doordat alleen smallere voertuigen zijn toegestaan, wordt hinder tijdens de winkelperiode zo veel mogelijk voorkomen. Er worden geen hoge aantallen voertuigbewegingen verwacht met dit type voertuigen.
In de situatie vermeld in het tweede lid, onder c kan gedacht worden aan situaties waarbij herstel direct noodzakelijk is. Bijvoorbeeld in geval van een netwerkstoring, herstel van bestrating om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Over het algemeen kunnen bewoners en bedrijven in het centrum de eigen parkeergelegenheid bereiken zonder dat zij daarvoor door het voetgangersgebied moeten rijden. Tijdens de markt of een evenement kan het zijn dat de eigen parkeergelegenheid niet via de gebruikelijke route bereikt kan worden, maar alleen via de voetgangerszone. In die situatie kan een ontheffing worden verleend om de voetgangerszone in te mogen rijden (tweede lid, onder e).
In de situatie vermeld in het tweede lid, onder f wordt gedoeld op personen die door een beperking niet in staat zijn om zich over een langere afstand lopend door de voetgangerszone te verplaatsen. Personen mogen met een scootmobiel of een gehandicaptenvoertuig zonder meer het voetgangersgebied inrijden. Dit geldt niet als gebruik wordt gemaakt van een fiets. Om voor een ontheffing in aanmerking te kunnen komen, moet de aanvrager aantonen dat hij beperkt is ten aanzien van lopen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een verklaring van een (huis)arts, of aan de hand van een gehandicaptenparkeerkaart. In deze laatste situatie heeft namelijk al een arts geoordeeld dat de aanvrager niet in staat is over een langere afstand zelfstandig te lopen met hulpmiddelen, zoals krukken of een rollator.
Artikel 4 Ontheffing parkeerverbod buiten voetgangerszone
Een ontheffing kan verleend worden als in het motorvoertuig materialen of gereedschap aanwezig zijn, die in de directe nabijheid van de uit te voeren werkzaamheden noodzakelijk zijn. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een klus- of onderhoudsbedrijf, rioolontstoppingsbedrijf, glaszetter of verhuisbedrijf. Ook kan het parkeren op een plaats waar een parkeerverbod geldt nodig zijn in verband met de uitoefening van de functie, zoals medische hulpverleners (arts, verloskundige, thuiszorgmedewerkers), los uiteraard van medische noodsituaties.
Artikel 5 Gegevens ontheffing, voorschriften en beperkingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 6lntrekkings- en wijzigingsgronden
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Deze beleidsregel vervangt de beleidsregel uit 2008. De beleidsregel uit 2008 was vastgesteld ter uitvoering van artikel 5, vijfde lid van de Regeling inzake het aanvragen en toewijzen van parkeervergunningen en parkeerabonnementen Zutphen 2003. De regeling uit 2003 is op 25 april 2019 ingetrokken, tegelijkertijd met inwerkingtreding van de Regeling parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen gemeente Zutphen 2019. In de regeling uit 2019 is geen overgangsbepaling opgenomen met betrekking tot de beleidsregel uit 2008, waardoor deze beleidsregel tegelijkertijd met intrekking van de regeling uit 2003 is komen te vervallen.
Door de huidige beleidsregel terug te laten werken tot het moment van inwerkingtreding van de Regeling parkeervergunningen, parkeerschijfontheffingen en parkeerabonnementen gemeente Zutphen 2019, is deze beleidsregel van toepassing op de sindsdien uitgegeven ontheffingen. Dit maakt dat er als het ware geen ‘gat’ zit tussen de beide beleidsregels, maar dat deze naadloos in elkaar over gaan.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.