Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tholen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen houdende regels omtrent de gemeentesecretaris (Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Tholen 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTholen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen houdende regels omtrent de gemeentesecretaris (Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Tholen 2019)
CiteertitelInstructie voor de gemeentesecretaris gemeente Tholen 2019
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Instructie voor de gemeentesecretaris, vastgesteld op 12 februari 2004.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 103 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-09-2019nieuwe regeling

03-09-2019

gmb-2019-220892

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen houdende regels omtrent de gemeentesecretaris (Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Tholen 2019)

Burgemeester en wethouders van Tholen;

 

gelezen de ledenbrief van de VNG (TRE/U201900301), d.d. 17 april 2019 waarin zij aangeeft de huidige regeling kritisch heeft bezien en een gehele nieuwe model heeft opgezet;

 

gelet op artikel 103, tweede lid van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t e n:

 

vast te stellen de volgende 'Instructie voor de gemeentesecretaris van de gemeente Tholen 2019'.

Artikel 1 - Algemene ondersteuning

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies.

  • 2.

    Hij is het aanspreekpunt voor de griffier in contacten tussen de raad of zijn leden met de ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

Artikel 2. Ondersteuning burgemeester en wethouders

  • 1.

    De secretaris draagt zorg voor:

    • a)

      Een goede voorbereiding van de vergaderingen van burgemeester en wethouders;

    • b)

      de voor de uitoefening van hun functie benodigde informatievoorziening aan de leden van burgemeester en wethouders;

    • c)

      een gedegen en tijdige advisering aan burgemeester en wethouders;

    • d)

      een snel en adequaat verloop van voor het proces van besluitvorming noodzakelijke procedures en het bevorderen van een voortvarende uitvoering van de besluiten van burgemeester en wethouders;

      het vastleggen van door burgemeester en wethouders genomen besluiten in een besluitenlijst en het bijhouden van een presentielijst.

  • 2.

    Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de ondersteuning van de burgemeester en de door hem of door burgemeester en wethouders ingestelde commissies.

Artikel 3. Ondersteuning burgemeester

  • 1.

    De secretaris staat de burgemeester terzijde.

  • 2.

    Hij bevordert hiertoe samen met de burgemeester een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

  • 3.

    Voorts is hij de burgemeester behulpzaam bij de bewaking van het functioneren van burgemeester en wethouders als collegiaal bestuur.

Artikel 4. Ambtelijke organisatie

  • 1.

    Ter bewaking van de eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken, voert de secretaris regelmatig gezamenlijk overleg met de directie van de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    De secretaris is voorzitter van het dit overleg.

  • 3.

    De secretaris ziet toe op een vlot verloop van de informatiestromen. Hij doet, in overleg met de directie, voorstellen aan burgemeester en wethouders ter zake.

  • 4.

    De secretaris kan in overleg met de directie procedures vaststellen voor de behandeling van zaken die door het gemeentebestuur aan de ambtelijke organisatie ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.

Artikel 5. Samenwerking en samenhang

  • 1.

    De secretaris bevordert een goede samenwerking en samenhang binnen de ambtelijke organisatie.

  • 2.

    Hij doet, indien noodzakelijk, voorstellen aan burgemeester en wethouders tot het geven van aanwijzingen aan directeuren om die samenwerking en samenhang te verzekeren.

Artikel 6. Verhindering en vervanging

  • 1.

    Indien de secretaris twee dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2.

    Voor een afwezigheid van langer dan vijf dagen behoeft de secretaris toestemming van burgemeester en wethouders.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, voorziet de secretaris, voor zover nodig in overleg met burgemeester en wethouders of de burgemeester.

  • 2.

    Deze instructie treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Met ingang van inwerkingtreding van deze instructie wordt de Instructie voor de gemeentesecretaris, vastgesteld op 12 februari 2004 ingetrokken.

  • 4.

    Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de gemeentesecretaris gemeente Tholen 2019.

     

Tholen, 3 september 2019.

Burgemeester en wethouders van Tholen,

de secretaris

w.g. S. Nieuwkoop

de burgemeester,

w.g. G.J. van de Velde-de Wilde