Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland
CiteertitelMandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaat, volmacht en machtiging

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2018NIeuwe regeling

06-02-2018

gmb-2019-218331

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem en de burgemeester (ieder voor zover het zijn/haar bevoegdheid betreft, hierna te noemen: de gemeente);

gelezen het voorstel d.d. 6 februari 2018

 

Gelet op artikel 160, eerste lid, aanhef en sub e en artikel 171 van de Gemeentewet en de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)

 

Besluit tot vaststelling van het

Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland

 

Artikel 1: Samenwerkingsmodule Inkoop

  • 1.

    Het bestuursorgaan verleent mandaat aan het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot het uitoefenen van alle bevoegdheden die nodig zijn om de geldende dienstverleningsovereenkomst voor de module Inkoop uitvoering te kunnen geven. Tot deze bevoegdheden behoren in ieder geval de in artikel 1 sub 2 genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Binnen de samenwerkingsmodule Inkoop worden de onderstaande inkoophandelingen verricht:

    • a.

      Inkoop: het adviseren, begeleiden, vakinhoudelijk bijdragen aan het proces van inkoop en aanbesteding en het daadwerkelijk inkopen, met als doelstelling het contracteren van leveranciers op basis van doel- en rechtmatige afspraken.

    • b.

      Contractmanagement: het aangaan en onderhouden van een professionele relatie met contractpartners en het toezien op de voortgang van de contractafspraken.

    • c.

      Contractbeheer: het beheren van alle contracten binnen de regio en het eenduidig (laten) vastleggen daarvan, het registreren en archiveren van (data uit) contracten en het bewaken en signaleren van expiratiedata van contracten. Daarnaast het bewaken van contractvoorwaarden, kwaliteitseisen en het verstrekken van managementinformatie aan de gemeenten.

    • d.

      Onderdeel van de diensten zoals genoemd onder a, b en c zijn Projecten: naast de reeds genoemde projecten met betrekking tot percelen/submodules worden op basis van vraag/behoefte vanuit de gemeente(n) themagerichte projecten opgestart. Ieder project wordt als apart project opgestart met een project- en dekkingsvoorstel. Resultaten uit de projecten worden o.a. gebruikt voor de diensten zoals genoemd onder a, b of c.

       

Artikel 2: Samenwerkingsmodule Onderwijszaken (indien van toepassing)

Besluit tot vaststelling van het Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein Centraal Gelderland Samenwerkingsmodule Onderwijszaken

  • 1. Het bestuursorgaan verleent mandaat aan het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot:

  • a. het uitoefenen van alle bevoegdheden die volgens de Leerplichtwet 1969 aan het college toekomen,

  • en

  • b. het uitoefenen van alle bevoegdheden die volgens de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), Wet op de Expertisecentra (WEC) en Wet op het Voortgezet Onderwijs (WVO) inzake de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC-functie) aan het college toekomen, en

  • c. het opleggen, opschorten van de looptijd, opheffen of vermindering van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht jo artikel 125 van de Gemeentewet, voor zover dit strekt tot handhaving van de Leerplichtwet 1969 betreffende zogenaamd "absoluut verzuim",

  • en

  • d. het invorderen van de dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 eerste en tweede lid, van de Awb, alsmede het besluiten tot restitutie van teveel betaalde dwangsombedragen of vermindering van het inningsbedrag vanwege verjaring van de invorderingsbevoegdheid op grond van de Awb.

  • 2. Het bestuursorgaan machtigt het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot het verrichten van alle handelingen die voortvloeien uit de Leerplichtwet 1969 en de WEB, WEC en WVO inzake de RMC-functie voor zover deze aan het college toekomen.

     

Artikel 3: Samenwerkingsmodule Werkgeversservicepunt (indien van toepassing)

  • 1. Het bestuursorgaan verleent mandaat aan het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot:

  • a. Het uitoefenen van alle bevoegdheden die op grond van de Participatiewet en de Wet Banenafspraak betrekking hebben op het plaatsen bij werkgevers van werkzoekenden die behoren tot de volgende doelgroepen:

  • - Kwetsbare werkzoekenden (Participatiewet, Wet Banenafspraak);

  • - WW-intensieve dienstverlening (50+’ers, jongeren (actieplan werkloosheid) en de WW’ers die vallen onder de wet Passend Werkaanbod (PAWA));

  • b. Het opbouwen en onderhouden van kennis over de onder a. genoemde werkzoekenden en de eisen die door werkgevers aan deze werkzoekenden worden gesteld;

  • c. Onderzoeken van de vraag van werkgevers en (waar mogelijk) ombuigen van die vraag ten behoeve van de doelgroepen.

  • 2. Het bestuursorgaan machtigt het dagelijks bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland tot het uitoefenen van alle bevoegdheden die nodig zijn om de geldende dienstverleningsovereenkomst voor de module Werkgeversservicepunt uitvoering te kunnen geven.

     

Artikel 4: Algemeen

  • 1.

    Het dagelijks bestuur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen.

  • 2.

    Het DB is in de uitvoering van dit besluit onverkort verantwoording schuldig aan het AB conform art. 19 A van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 3.

    Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.

  • De gemeente draagt zorg voor de bekendmaking van dit besluit.

 

Aanvulling op Artikel 1 (Module Inkoop).

 

Via de module Inkoop worden door de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland contracten met aanbieders gesloten. Hiertoe zal er een machtiging van de burgemeester van de gemeente aan de voorzitter van het dagelijks bestuur van de MGR moeten komen:

 

De burgemeester van de gemeente Arnhem, de heer A. Marcouch, machtigt hierbij:

 

Mevrouw H. Witjes, voorzitter van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland (MGR),

 

Op grond van artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet en gelet op het collegebesluit Mandaatbesluit Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Centraal Gelderland met kenmerk 212525 tot het verlenen van mandaat aan het dagelijks bestuur van de MGR hierboven genoemd, om voor en namens hem de in voormeld collegebesluit bedoelde contracten te ondertekenen namens de gemeente Arnhem, met de bevoegdheid om deze ondertekening op te dragen aan een door hem aan te wijzen medewerker van het openbaar lichaam de MGR.

 

Getekend te Arnhem op 6 februari 2018,

 

A. Marcouch

burgemeester

 

Aanvulling op Artikel 2 (Module Onderwijszaken).

 

Binnen de module Onderwijszaken zijn leerplichtambtenaren werkzaam die beëdigd moeten worden door de burgemeester. De andere gemeenten dienen de bevoegdheid om leerplichtambtenaren te beëdigen te mandateren aan de burgemeester van Arnhem.

Besloten te Arnhem d.d. 6 februari 2018

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM,

De secretaris, de burgemeester,

R. van Wuijtswinkel A. Marcouch