Organisatie | Uitgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeenschappelijke rekenkamercommissie BUCH 2015 |
Citeertitel | Verordening rekenkamercommissie BUCH 2015 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | commissie |
Regeling vervangt Verordening rekenkamercommissie van 2006.
Gemeentewet, art. 81
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 20-10-2018 | nieuwe regeling | 29-10-2015 officielebekendmakingen.nl 30-12-2015 | R2015.0087 | |
01-01-2007 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 21-12-2006 De Uitgeester, 03-01-2007 | nummer 06/116 |
Verordening gemeenschappelijke rekenkamercommissie BUCH 2015
De raad van de gemeente Uitgeest;
de gemeente Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo hebben besloten per 1 januari 2017 over te gaan tot een ambtelijke fusie.
In dat kader van de ambtelijke samenwerking en het ontstaan van de Werkorganisatie Buch onderzocht is of de gemeenteraden een gemeenschappelijke rekenkamerfunctie kunnen instellen.
gelezen het voorstel van het Presidium van 10 september 2015;
gezien het advies van de commissie Algemene Zaken en Financiën van 8 oktober 2015;
Gelet op het bepaalde in artikel 81oa Gemeentewet;
Verordening gemeenschappelijke rekenkamercommissie BUCH 2015
HOOFDSTUK 2 – TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 3 Benoeming en samenstelling gemeenschappelijke rekenkamercommissie
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de secretariële ondersteuning.
Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de voorzitter en de externe leden van rekenkamercommissie
Artikel 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden
Jaarlijks voor 1 november biedt de rekenkamercommissie een jaarplan met begroting voor het volgende jaar ter kennis gebracht aan de gemeenteraden. In het jaarplan is in ieder geval opgenomen welke onderzoeken de rekenkamercommissie overweegt op te pakken en voorziet in een evenwichtige verdeling van te plegen onderzoeken in de deelnemende gemeenten.
Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamercommissie de door de rekenkamercommissie aangewezen onderzoekers en deskundigen.
HOOFDSTUK 3 - WERKWIJZE VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 11 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen, de zienswijze van betrokkenen en de reactie van de rekenkamercommissie op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college(s) van burgemeester en wethouders en de overige betrokkenen, aan de betrokken gemeenteraden aangeboden.