Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Uitgeest

Verordening rekenkamercommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Uitgeest
Officiële naam regelingVerordening rekenkamercommissie
CiteertitelVerordening rekenkamercommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpcommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie van 2005.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200701-01-2016nieuwe regeling

21-12-2006

De Uitgeester, 03-01-2007

nummer 06/116

Tekst van de regeling

VERORDENING REKENKAMERCOMMISSIE

Gebaseerd op artikel 81 o van de Gemeentewet

Verordening vastgesteld bij Raadsbesluit van 21 december 2006, nummer 06/116, in werking getreden met ingang van 1 januari 2007. Met ingang van die datum is de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie, vastgesteld bij Raadsbesluit van 29 september 2005, nummer 05/45, in werking getreden met ingang van 1 oktober 2005 ingetrokken.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • c.

    lid: lid van de rekenkamercommissie;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1.

    Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden met de mogelijkheid tot uitbreiding van maximaal 2 externe leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt uit zijn midden de leden van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De raad kan plaatsvervangende leden benoemen. Het bepaalde in deze verordening is op plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    De leden van de rekenkamercommissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

  • 4.

    De rekenkamercommissie benoemt een van haar leden tot voorzitter en een tot waarnemend voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de verga¬de¬ringen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers.

Artikel 4 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de leden en plaatsvervangende leden of stelt hen op non-actief.

  • 2.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid ophoudt lid van de raad te zijn;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

Artikel 5 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    Het college benoemt en ontslaat de ambtelijk secretaris in overleg met de rekenkamercommissie.

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks en uitsluitend verantwoording af aan de rekenkamercommissie ter zake van die werkzaamheden welke hij verricht voor deze commissie.

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 6 Reglement van orde

Artikel 81i van de wet is van overeenkomstige toepassing op de rekenkamercommissie.

Artikel 7 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand na ontvangst van dit verzoek of en zo ja, in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onder¬zoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voor¬gelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De rekenkamercommissie stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het concept-onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

Artikel 9 Budget

  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen het haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uit¬gaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden in ieder geval de kosten gebracht van:

    • a.

      de ambtelijk secretaris;

    • b.

      interne onderzoeksmedewerkers;

    • c.

      externe deskundigen en bureaus die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad via de gemeentelijke budgetcyclus voor het jaarverslag en de -rekening.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening rekenkamercommissie.