Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Afzien van verlaging en waarschuwing i.p.v. verlaging

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAfzien van verlaging en waarschuwing i.p.v. verlaging
CiteertitelAfzien van verlaging en waarschuwing i.p.v. verlaging
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-08-2019nieuwe beleidsregel

20-08-2019

gmb-2019-213346

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Afzien van verlaging en waarschuwing i.p.v. verlaging

Het college van burgemeester en wethouders van Almere,

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende beleidsregel Afzien van verlaging en waarschuwing i.p.v. verlaging

onder intrekking van de richtlijn Afzien van verlaging en waarschuwing i.p.v. verlaging

 

 

Zowel bij geüniformeerde als niet-geüniformeerde verplichtingen kan worden afgezien van het opleggen van een maatregel indien:

  • elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt;

  • daarvoor dringende redenen aanwezig zijn, gelet op bijzondere omstandigheden

Alleen niet-geüniformeerd:

  • als de gedraging meer dan één jaar vóór constatering van die gedraging heeft plaatsgevonden (art. 6 lid onder b van de Maatregelverordening).

 

Toelichting

De bijzondere omstandigheden die tot dringende redenen leiden kunnen zijn gelegen in maatschappelijk belang zoals bijvoorbeeld:

  • marginalisering van mensen;

  • vergroting schulden problematiek;

  • huisuitzettingen.

Hierbij is ook van belang:

  • de omstandigheden van de belanghebbende;

  • de mogelijkheden van belanghebbende om middelen te verwerven;

Bij dit laatste streepje dient te worden gedacht aan een aantal arbeidsverplichtingen waarin de term “naar vermogen” wordt gehanteerd. Er dient te worden beoordeeld waartoe belanghebbend op grond van zijn vermogen – de krachten en bekwaamheden - in staat wordt gesteld en of hij dat vermogen benut heeft ter voldoening aan de desbetreffende verplichting.

Ook dient meegewogen te worden dat het college de zorgplicht heeft om ondersteuning in enige vorm te bieden aan ingezetenen en dan met name minderjarige kinderen in het gezin.

Wanneer het college afziet van het opleggen van een maatregel op grond van dringende redenen wordt de belanghebbende daarvan schriftelijk op de hoogte gesteld. Deze 0% maatregel telt wel mee bij recidive.

Indien handelen of nalaten zowel kan worden gekwalificeerd als geüniformeerde arbeidsverplichting maar ook als niet geüniformeerde arbeidsverplichting dan dient het te worden gekwalificeerd als geüniformeerde arbeidsverplichting.

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Aldus vastgesteld, Almere, 20 augustus 2019

Burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

de afdelingsmanager Werk en Inkomen

P. Benschop