Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent subsidie loket leefbaarheid (Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingBesluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent subsidie loket leefbaarheid (Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019)
CiteertitelSubsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Groningen/CVDR602497/CVDR602497_1.html
  3. https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Groningen/CVDR610434/CVDR610434_1.html
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-09-201901-01-2021nieuwe regeling

27-08-2019

prb-2019-5966

K15236

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen houdende regels omtrent subsidie loket leefbaarheid (Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019)

Gedeputeerde Staten van Groningen maken bekend dat zij op 27 augustus 2019, nr. A. 14, afdeling ST/NPG, dossiernummer K15236 het volgende besluit hebben genomen:

 

 

Gedeputeerde Staten van de provincie Groningen:

 

 

Overwegende dat:

  • -

    In de bestuurlijke afspraak Vertrouwen op Herstel, Herstel van vertrouwen van 17 januari 2014 afspraken zijn gemaakt over het versterken van de leefbaarheid van het aardbevingsgebied, wat heeft geleid tot het oprichten van het loket leefbaarheid als onderdeel van het programma Kansrijk Groningen, in de jaren 2015-2018 uitgevoerd door de vereniging Groninger Dorpen, onder aansturing van de Nationaal Coördinator Groningen;

  • -

    Dat er brede waardering is voor het loket leefbaarheid en dat er geen sprake is van afgenomen behoefte aan een dergelijk instrument;

  • -

    Op 11 maart 2019 de bestuursovereenkomst Nationaal Programma Groningen is ondertekend, en dat afspraken over het Nationaal Programma Groningen zijn vastgelegd in het document "Een programma dat groeit";

  • -

    Dat in deze overeenkomst en aanvullende afspraken is bepaald dat het loket leefbaarheid wordt gecontinueerd;

  • -

    Dat in deze overeenkomst en aanvullende afspraken is bepaald dat het Nationaal Programma Groningen in 2023 wordt geëvalueerd.

 

Gelet op:

  • -

    Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    Artikel 3, derde lid, van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;

  • -

    De Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

  • -

    de De-minimisverordening;

 

 

Besluiten:

 

 

  • I.

    Vast te stellen de:

 

Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Aardbevingsgebied: gebied zoals ingetekend op de kaart in bijlage 1 van deze regeling.

  • c.

    De-minimisverordening:

    • -

      Verordening (EU) Nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU L352/1);

  • d.

    Kaderverordening: Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017;

  • e.

    Procedureregeling: Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018;

  • f.

    provincie: provincie Groningen;

  • g.

    maatschappelijk partner: organisatie met een maatschappelijk doel zonder commercieel oogmerk.

Artikel 2 Doel

Doel van de regeling is inwoners in staat te stellen de leefbaarheid te vergroten in het aardbevingsgebied.

Artikel 3 Doelgroep

  • 1.

    Subsidie kan worden aangevraagd door natuurlijke personen uit de provincie Groningen.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen zonder commercieel oogmerk die haar zetel hebben in de provincie Groningen.

  • 3.

    Subsidie kan worden aangevraagd door een samenwerkingsverband van maatschappelijke partners met een maatschappelijk doel.

  • 4.

    Indien het samenwerkingsverband, bedoeld in het derde lid, geen rechtspersoonlijkheid bezit:

    • a.

      wordt subsidie aangevraagd door een deelnemer van het samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid, en;

    • b.

      draagt het project de instemming van alle deelnemers van het samenwerkingsverband.

Artikel 4 Subsidievorm

Gedeputeerde Staten verstrekken op grond van deze regeling subsidies in de vorm van een geldbedrag.

Artikel 5 Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor:

    • a.

      project gericht op het verhogen van de leefbaarheid;

    • b.

      evenementen;

    • c.

      professionele ondersteuning bij planontwikkeling, fondsenwerving of planuitvoer.

  • 2.

    Alle in het vorige lid opgenomen activiteiten vinden plaats in het aardbevingsgebied.

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 Awb en de artikelen 2.5 en 2.6 van de Procedureregeling wordt de subsidie in ieder geval geweigerd indien:

    • a.

      het aanvraag betreft waarin subsidie wordt gevraagd voor een activiteit die al eerder is gefinancierd op grond van deze regeling;

    • b.

      de subsidie wordt aangevraagd voor het aflossen van schulden;

    • c.

      de Europese Commissie overeenkomstig artikel 108, derde lid, van het VWEU heeft vastgesteld dat de subsidie onverenigbaar is met de interne markt.

    • d.

      de subsidieverstrekking naar het oordeel van Gedeputeerde Staten niet verenigbaar is met de artikelen 107 en 108 van het VWEU;

    • e.

      het betreft een aanvrager tegen wie een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerdere beschikking van de Europese Commissie waarin de steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard;

    • f.

      de subsidieverstrekking in strijd zou zijn met een Europees steunkader omdat:

      • i.

        subsidie verstrekt zou worden aan een aanvrager die een onderneming drijft die in moeilijkheden verkeert als bedoeld in het desbetreffende steunkader, of

      • ii.

        de subsidie geen stimulerend effect heeft als bedoeld in het desbetreffende steunkader;

    • g.

      niet is voldaan aan de bepalingen, verplichtingen en vereisten zoals die zijn gesteld in deze regeling.

Artikel 7 Subsidievereisten

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    Het project is een leefbaarheidsinitiatief van een doelgroep zoals bepaald in artikel 3 waarbij de initiatiefnemers zelf de agenda en prioriteiten bepalen en ook het initiatief bij zich houden ten aan zien van de realisatie.

  • b.

    het project heeft aantoonbaar draagvlak onder inwoners of belanghebbenden, of dit is te verkrijgen;

  • c.

    het project levert op korte of langere termijn een positieve bijdrage aan de leefbaarheid;

  • d.

    het project draagt bij aan versterking van de samenwerking tussen verschillende organisaties in het dorp of met buurdorpen;

  • e.

    het project heeft een duurzaam karakter;

  • f.

    het project dient gereed te zijn voor uitvoering en dient binnen één jaar na indienen aanvraag gereed te zijn.

Artikel 8 Subsidiabele kosten

  • 1.

    Alle kosten voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen voor subsidie in aanmerking.

  • 2.

    In afwijking op het eerste lid komen personeelskosten slechts voor subsidie in aanmerking op basis van commercieel tarief maximaal á € 100 per uur op basis van een offerte van een deskundige, voor zover subsidie als bedoeld in artikel 5 lid 1 onder c.

Artikel 9 Niet subsidiabele kosten

Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de volgende kosten in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:

  • a.

    kosten van de exploitatie;

  • b.

    personeelskosten met uitzondering van subsidie als bedoeld in artikel 5 onder c.

Artikel 10 Aanvraag

  • 1.

    De aanvraag wordt ingediend bij het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) via een daarvoor ontwikkeld webportal dat bereikbaar is via www.snn.nl.

  • 2.

    Onverminderd artikel 2.1, lid 1 en 2 van de Procedureregeling bevat een aanvraag:

    • a.

      indien de aanvrager een onderneming is, een de-minimisverklaring, waaruit blijkt dat de aangevraagde subsidie geheel of gedeeltelijk kan worden verleend zonder dat sprake zal zijn van overtreding van de voorschriften van de Europese Unie ter zake van de verstrekking van overheidssteun;

    • b.

      een offerte voor deskundige professionele inzet, voor zover subsidie bedoeld als in artikel 5 lid 1 onder c.

    • c.

      een beschrijving welke inzet de aanvrager zelf doet;

    • d.

      een beschrijving of de vergunningen haalbaar zijn voor de uitvoering van het project.

Artikel 11 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 12 Subsidiehoogte

  • 1.

    De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 10.000.-.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie, bedoeld in artikel 5 lid 1 sub b, bedraagt 25% van de subsidiabele kosten, tot een maximum van € 10.000,-.

Artikel 13 Verdeelcriteria

  • 1.

    Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen.

  • 2.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats door middel van loting.

Artikel 14 Beoordelingscommissie

  • 1.

    Gedeputeerde Staten leggen aanvragen van meer dan € 1.000,- voor subsidie als bedoeld in artikel 5 ter beoordeling over artikel 7 en artikel 13 voor aan een beoordelingscommissie met ambtenaren en vertegenwoordigers uit het maatschappelijk middenveld.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten behandelen aanvragen tot en met € 1.000,- zonder beoordelingscommissie.

Artikel 15 Prestatieverantwoording

De subsidieontvanger toont binnen 4 weken na afronding van de activiteit aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan door middel van beeldmateriaal.

Artikel 16 Inwerkingtreding en duur

Deze regeling wordt bekendgemaakt in het Provinciaal Blad en treedt in werking met ingang van 2 september 2019 en eindigt van rechtswege op 1 september 2029.

Artikel 17 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019.

Schiermonnikoog, 27 augustus 2019.

Gedeputeerde Staten voornoemd:

F.J. Paas, voorzitter.

H. Schrikkema, locosecretaris.

Bijlage 1 - Kaart toepassingsbereik Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019

 

 

Toelichting behorende bij de Subsidieregeling loket leefbaarheid provincie Groningen 2019

 

Algemeen

Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies Groningen 2018 (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling. In de Procedureregeling staat onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de meldingsplicht.

Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1

Lid b. Het aardbevingsgebied zoals ingetekend op de kaart in bijlage 1 van deze regeling is gebaseerd op de begrenzing van de negen gemeenten die de bestuurlijke afspraak Vertrouwen op Herstel, Herstel van vertrouwen van 17 januari 2014 hebben ondertekend. Deze regeling heeft daarmee hetzelfde werkingsgebied als het voormalige Loket Leefbaarheid dat werd uitgevoerd door de Vereniging Groninger Dorpen.

 

Artikel 2

Doel van de regeling is om mensen in het aardbevingsgebied te faciliteren en stimuleren zelf iets aan hun eigen leefomgeving te doen. Het gaat om leefbaarheidsinitiatieven van inwoners waarbij de inwoners zelf de agenda en prioriteiten bepalen en ook het initiatief bij zich houden ten aanzien van de realisatie.

 

Artikel 7

Lid f. De doelstellingen van het project dienen duidelijk te zijn: wat wil je bereiken en hoe ga je na of dit bereikt is? Het project is financieel haalbaar, dit wordt onderbouwd met een duidelijke begroting.

Lid e. Projecten met een duurzaam karakter zijn toekomstbestendig. Deze projecten hebben een effect die de looptijd van het project overstijgt. Dit blijkt uit het feit dat een of meerdere van de volgende aspecten op projecten van toepassing zijn:

  • -

    Het is een project dat leidt tot een fysiek resultaat

  • -

    Het is een concept dat herhaald kan worden

  • -

    Het zorgt voor het versterken van de sociale cohesie