Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen houdende regels omtrent algemene inkoopvoorwaarden voor Werken |
Citeertitel | Algemene Inkoopvoorwaarden voor Werken |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-08-2019 | 21-08-2019 | nieuwe regeling | 20-08-2019 | 549354 |
Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.
Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst
Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per e-mail, fax of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder e van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen. Op eerste verzoek van de Contractant legt de Gemeente een kopie van dit besluit over.
Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant
De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.
De Contractant garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.
De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant of de Gemeente krijgt opgelegd.
De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijn de voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen. Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.
Slechts voor zover de Contractant expliciet en schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.
Artikel 6 Kwaliteit, keuring en garantie
De Contractant garandeert dat de Contractant en het personeel van de Contractant gedurende de gehele duur van de Overeenkomst beschikken over voldoende expertise, professionaliteit en voldoende actuele kennis van vaktechnieken als nodig is om op hoogwaardige manier uitvoering te (kunnen) geven aan de Overeenkomst.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media – of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.
Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Artikel 8 Intellectueel eigendom
Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst, berusten bij de Gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De Contractant draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig – om niet over aan de Gemeente. De Contractant zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.
De Contractant garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten en vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
Artikel 10 Uitrusting en materialen
De Contractant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Desgewenst dient de contractant voorafgaande aan de uitvoering, de benodigde verzekeringsbescheiden aan de gemeente te overleggen.
Artikel 12 Toerekenbare tekortkoming
Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten, behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.
Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 14 Aansprakelijkheid en verzekering
Het bepaalde in de Overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de Gemeente van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op de Gemeente rustende verplichtingen. De Gemeente is nimmer aansprakelijk indien zij vanwege gewijzigde regelgeving de Overeenkomst niet, niet geheel of niet tijdig nakomt.
De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de Overeenkomst. Desgewenst dient de contractant voorafgaande aan de uitvoering, de benodigde verzekeringsbescheiden aan de gemeente te overleggen.
Artikel 16 Toepasselijk recht en geschillen
Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Gemeente gevestigd is.
Geschillen die naar aanleiding van de Overeenkomst of de Overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel mochten zijn, tussen opdrachtgever en Contractant mochten ontstaan, worden beslecht door arbitrage overeenkomstig de regels beschreven in de staten van de Raad van Arbitrage voor de Bouw, zoals die drie maanden voor de totstandkoming van de Overeenkomst luiden.
Artikel 18 Facturering en betaling
Indiening van de factuur geschiedt:
per e-mail (info@meerssen.nl) aangeleverd in PDF. Per e-mail één PDF en per Pdf-bestand één factuur inclusief bijlagen.
Artikel 20 Personeel van Contractant
Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende persoon door de Contractant te laten vervangen.
De Gemeente is te allen tijde bevoegd om haar goedkeuring met betrekking tot een onderaannemer, zoals bedoeld in de UAV, in te trekken, indien tijdens door hen uit te voeren werkzaamheden aan de Gemeente blijkt dat de onderaannemer niet in staat is het Werk of een deel van het Werk volgens de Overeenkomst uit te voeren, en indien de onderaannemer verkeert of komt te verkeren in een toestand zoals beschreven in artikel 2.86 en 2.87 Aanbestedingswet.
Voor de vervanging van Personeel van Contractant is voorafgaande schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe vervanging van Personeel van Contractant noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag).
De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken terzake. De Contractant zal - indien wettelijk vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist - met een G-rekening werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een–op-een verhaald op de Contractant.
Artikel 21 Leiding, toezicht en directie
De in het kader van (de uitvoering van ) de Overeenkomst c.q. Werken in te schakelen (natuurlijke en rechts-)personen staan onder leiding en toezicht van de Contractant. De Gemeente draagt ter zake geen enkele verantwoordelijkheid, noch aansprakelijkheid. Goedkeuring van een onderaannemer of hulppersoon, zoals bedoeld in artikel 20 doet aan het voorafgaande niet af.
De Gemeente is te allen tijde bevoegd één of meer door haar in te schakelen derden te benoemen als degenen die belast is of zijn met de directievoering van het Werk. Dit zal nimmer leiden tot een verzwaring van de verplichtingen en/of verantwoordelijkheden en/of verlies of vermindering van rechten door of zijdens de Gemeente.
Artikel 22 Opneming, kabels en leidingen
De Contractant dient zich voordat met de uitvoering van het Werk een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van alle relevante feiten en omstandigheden op het terrein en/of in de gebouwen waar het Werk zal worden uitgevoerd. Hieronder wordt ook verstaan de opneming van en het nemen van beschermende maatregelen ten behoeve van belendende percelen en de ligging van kabels en leidingen.
De Contractant zal voor zijn rekening en risico en in overleg met zowel de bevoegde bestuursorganen als de beheerders en vergunninghouders van de kabels en leidingen, alle maatregelen treffen, inclusief het verleggen van kabels en leidingen en het verkrijgen van de vereiste publiekrechtelijke en privaatrechtelijke medewerkingen en goedkeuringen, die nodig zijn om het Werk ongestoord te kunnen uitvoeren. De Contractant zal tijdig zorgdragen voor de noodzakelijke meldingen bij het Kabel- en Leidingen Informatie Centrum (KLIC) in de regio waar het Werk wordt uitgevoerd.
Artikel 23 Oplevering en goedkeurig
In aanvulling op de UAV geldt dat oplevering van het Werk slechts plaatsvindt door middel van schriftelijke goedkeuring van het Werk door de Gemeente na melding van de Contractant dat het Werk voltooid en voor oplevering gereed is. De gemeente kan nimmer geacht worden het Werk stilzwijgend te hebben goedgekeurd.
Artikel 24 Verwerking persoonsgegevens
Indien Contractant of een door Contractant ingeschakelde derde voor de uitvoering van de Prestatie persoonsgegevens verwerkt geschiedt dit conform de Europese en Nationale regels inzake privacy, waaronder de Algemene verordening gegevensverwerking (AVG). Hiertoe dienen vooraf nadere afspraken gemaakt en vastgelegd te worden.
De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Gemeente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.
Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in lid 1 is de Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door Contractant zijn verricht. Eventuele aan de Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.