Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening fractieondersteuning gemeente Landgraaf 2019 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-08-2019 | 01-01-2019 | nieuwe regeling | 20-12-2018 |
Het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de uitgekeerde financiële bijdrage wordt door de raad niet gereserveerd voor de fracties in de volgende jaren.
In een jaar waarin de verkiezingen plaatsvinden, wordt het voorschot naar rato uitgekeerd in twee termijnen. De eerste termijn heeft betrekking op de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. De tweede termijn heeft betrekking op de overige maanden en wordt uitgekeerd in de maand na de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad.
Artikel 9. Terugvordering en verrekening
Indien een fractie in strijd handelt met artikel 3, of niet voldoet aan de andere bepalingen van deze verordening, vordert de raad de in het geding zijnde bedragen terug danwel wordt het bedrag verrekent met het voorschot.
Artikel 11. Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze verordening niet of niet genoegzaam voorziet, beslist de voorzitter van de raad.
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële bijdrage die een fractie ontvangt.
Een aanvraag tot vaststelling van een financiële bijdrage die is ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening wordt afgehandeld met inachtneming van de in artikel 13 vervallen artikelen.
Aldus besloten in de openbare besluitvormende raad, gehouden op 20 december 2018.
De griffier, De voorzitter,
BIJLAGE 1: (NIET) TOEGESTANE BESTEDINGEN (artikel 3, tweede lid)
FORMULIER VERANTWOORDING (artikel 6, tweede lid)
Samenvattend zijn ten opzichte van de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning de volgende wijzigingen opgenomen:
De mogelijkheid van het aanhouden van een reserve is geschrapt. De oorspronkelijke regeling is ingewikkeld en moeilijk uitvoerbaar en gaat gepaard met hoge administratieve lasten. Daarnaast blijkt uit een vergelijking met de omliggende gemeenten dat de omvang van de jaarlijkse financiële bijdrage voldoende is, zodat het in principe niet nodig is reserves aan te houden. Verder moet er rekening mee worden gehouden dat de financiële bijdrage een tegemoetkoming is. Hieruit volgt dat het niet de bedoeling is om (hoge) reserves aan te leggen ter bekostiging van uitgaven voor fractieondersteuning. Overigens zijn de duurdere investeringen in bijvoorbeeld computerapparatuur ook in termijnen te betalen. Tenslotte kan daaraan worden toegevoegd dat het gaat om gemeenschapsgeld.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning zijn geen begripsbeschrijvingen opgenomen. Door die nu wel op te nemen, ontstaat er meer duidelijkheid.
Artikel 2. Hoogte en verdeling jaarlijkse financiële bijdrage
In artikel 33 van de Gemeentewet is vastgelegd dat de fracties in de raad recht hebben op ondersteuning. De Gemeentewet is de grondslag voor deze verordening. De ondersteuning is primair bedoeld om fracties te helpen bij het raadswerk. De ondersteuning vindt zijn vorm in ambtelijke bijstand en een financiële bijdrage. Deze financiële bijdrage is een subsidie als tegemoetkoming in de kosten van de fractieondersteuning. Daarom zijn ook de bepalingen uit Titel 4.2 over subsidies van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. De financiële bijdrage wordt jaarlijks als voorschot uitgekeerd en achteraf als beschikking vastgesteld. De uitbetaling van de voorschotten geschiedt door overmaking aan de fractie. De financiële bijdrage bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans heeft zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties met name meer lasten hebben op facilitair gebied, ontvangen zij per saldo een hogere vergoeding.
Artikel 3. (Niet) toegestane bestedingen
Voor alle bestedingen geldt dat het moet gaan om kosten voor werkzaamheden die de fractie maakt in verband met de kaderstellende controlerende en volksvertegenwoordigende taak. Daaronder worden verstaan de kosten die verband houden met het voorbereiden, uitvoeren en uitdragen van het raadswerk. De financiële bijdrage is in ieder geval bestemd voor uitgaven die samenhangen met administratieve en beleidsondersteunende en daarmee samenhangende bureaukosten. De financiële bijdrage is niet bestemd voor uitgaven die bekostigd moeten worden uit de vergoedingen ingevolge de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Landgraaf 2015. Voor het overige wordt de fracties grote vrijheid gegeven voor wat betreft de besteding van de financiële bijdrage. Voorwaarde is wel dat de financiële bijdrage wordt besteed aan de in Bijlage 1 genoemde bestedingen.
De financiële bijdrage is een tegemoetkoming in verband met de kosten voor fractieondersteuning. Anders dan in de voorheen geldende verordening is het dus niet de bedoeling om reserves aan te leggen door de fracties. Omwille van de duidelijkheid is dit expliciet opgenomen.
De financiële bijdrage wordt jaarlijks als voorschot vóór 1 februari uitgekeerd en achteraf als beschikking vastgesteld. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een regulier zittingsjaar en een jaar waarin de verkiezingen voor de raad plaatsvinden. In dat laatste geval wordt het verschot naar rato uitgekeerd in twee termijnen, omdat de samenstelling van de fractie na de verkiezingen en dus de jaarlijkse bijdrage kan zijn gewijzigd. Verder moet gebruik worden gemaakt van een bankrekening die uitsluitend voor de fractie en niet voor andere doeleinden wordt gebruikt. Op deze manier wordt vermenging met privé-uitgaven voorkomen en blijven de inkosten en uitgaven van de fractie transparant en controleerbaar.
Artikel 6. Aanvraag financiële bijdrage, verantwoording en controle
Er moet sprake zijn van een deugdelijke verantwoording en administratie. De fractie moet de financiële bijdrage rechtmatig besteden en voldoen aan de verplichtingen in deze verordening. Tot deze verplichtingen behoort de tijdige indiening van een aanvraag tot vaststelling van een financiële bijdrage in combinatie met de verantwoording. Het niet of niet volledig hieraan voldoen leidt tot een financiële bijdrage van € 1,-- (zie ook artikel 4:5 en 4:46, tweede lid, onder b, van de Algemene wet bestuursrecht).
Voor het indienen van de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier in Bijlage 2. De stukken die door de fractie worden ingediend zijn openbaar op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. De controle van de verantwoording, waarbij gebruik wordt gemaakt van het formulier in Bijlage 3, vindt plaats door de functionaris belast met de interne controle. Alvorens het advies aan de raad wordt uitgebracht, wordt het advies besproken in het Seniorenconvent.
Artikel 7. Regeling bij nieuwe fractie na splitsing of samenvoeging
Het kan gebeuren dat de financiële bijdrage aangepast moet worden aan een veranderde samenstelling in de raad. Een nieuwe fractie die ontstaat als gevolg van de verkiezingen heeft op grond van artikel van artikel 5, tweede lid, van deze verordening en dus van gemeentewege recht op de financiële bijdrage. In dat geval is het vooraf indienen van een aanvraag door de fractie niet nodig. In de gevallen dat sprake is van een splitsing of samenvoeging van fracties wordt de financiële bijdrage aangepast met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar na de wijziging. Dit heeft als voordeel dat complexe berekeningen en ingewikkelde terugvorderingen tussen fracties onderling overbodig zijn. Een en ander leidt niet tot onevenredig nadeel, omdat de fracties zelf de keuze voor splitsing en daaraan verbonden gevolgen gemaakt hebben.
Artikel 8. Regeling einde zittingsperiode
Ook voor het verdwijnen van een fractie uit de raad, al dan niet door verkiezingen, is een aparte regeling opgenomen. Als een fractie uit de raad verdwijnt, is er geen aanspraak meer op de financiële bijdrage en moet de verantwoording worden ingediend.
Fracties die na de verkiezingen wel in de raad vertegenwoordigd blijven, dienen over de periode vóór en na de verkiezingen één verantwoording in.
Artikel 9. Terugvordering en verrekening
Artikel 11. Onvoorziene gevallen
Indien fractieondersteuning de vorm heeft van financiële middelen is sprake van een subsidie als bedoeld in titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 13. Gedeeltelijk vervallen en benaming oude regeling
Gezien het aantal wijzigingen wordt een volledig nieuwe verordening vastgesteld. De Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning blijft onder een andere benaming nog in stand voor zover het betreft verzoeken om ambtelijke bijstand.