Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landgraaf

Verordening fractieondersteuning gemeente Landgraaf 2019

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandgraaf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening fractieondersteuning gemeente Landgraaf 2019
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 33 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-08-201901-01-2019nieuwe regeling

20-12-2018

gmb-2019-205717

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening fractieondersteuning gemeente Landgraaf 2019

 

De raad van de gemeente Landgraaf;

 

Gelet op de artikelen 33 en 149 van de Gemeentewet;

 

Besluit:

Vast te stellen de volgende “Verordening fractieondersteuning gemeente Landgraaf 2019”:

 

Verordening fractieondersteuning gemeenteLandgraaf 2019

 

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    financiële bijdrage: de subsidie van de raad waar de fractie op grond van deze verordening aanspraak op kan maken;

  • b.

    fractie: een fractie zoals bedoeld in het Reglement van Orde van de Raad en andere werkzaamheden 2017.

  • c.

    fractieondersteuning: ondersteuning ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden van de fractie;

  • d.

    griffier: de in artikel 100 Gemeentewet genoemde griffier;

  • e.

    verantwoording: een verslag over het voorafgaande jaar aan de raad met een specificatie van de gemaakte kosten van de fractieondersteuning.

 

Artikel 2. Hoogte en verdeling jaarlijkse financiële bijdrage

  • 1.

    De raad keert jaarlijks een financiële bijdrage uit aan de fracties als tegemoetkoming in de kosten van de fractieondersteuning.

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 1.500,-- voor elke fractie en een variabel bedrag van € 715,-- per raadszetel.

 

Artikel 3. (Niet) toegestane bestedingen

  • 1.

    De financiële bijdrage wordt door de fracties besteed aan de kosten die verband houden met de fractieondersteuning.

  • 2.

    In Bijlage 1 is nader invulling gegeven aan welke uitgaven de financiële bijdrage door de fracties mag worden besteed.

 

Artikel 4. Geen reserve

Het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de uitgekeerde financiële bijdrage wordt door de raad niet gereserveerd voor de fracties in de volgende jaren.

 

Artikel 5. Voorschot

  • 1.

    De financiële bijdrage wordt jaarlijks als voorschot vóór 1 februari uitgekeerd.

  • 2.

    In een jaar waarin de verkiezingen plaatsvinden, wordt het voorschot naar rato uitgekeerd in twee termijnen. De eerste termijn heeft betrekking op de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. De tweede termijn heeft betrekking op de overige maanden en wordt uitgekeerd in de maand na de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad.

  • 3.

    De fractie maakt voor de ontvangst van de financiële bijdrage gebruik van een bankrekening die uitsluitend voor de politieke groepering en niet voor andere doeleinden wordt gebruikt.

 

Artikel 6. Aanvraag financiële bijdrage, verantwoording en controle

  • 1.

    De fractie dient vóór 1 maart een aanvraag tot vaststelling van een financiële bijdrage over het voorafgaande jaar in bij de raad door tussenkomst van de griffier. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het formulier in Bijlage 2.

  • 2.

    De aanvraag tot vaststelling van de financiële bijdrage gaat vergezeld van de verantwoording. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het formulier in Bijlage 3.

  • 3.

    Indien een fractie, ook nadat de gelegenheid is geboden het verzuim te herstellen, de in dit artikel genoemde termijnen of verplichtingen niet of niet volledig nakomt, stelt de raad de financiële bijdrage vast op € 1,--.

  • 4.

    De raad stelt na beoordeling de bedragen vast van:

    • a.

      de definitieve financiële bijdrage van het voorafgaande jaar;

    • b.

      de bestedingen voor fractieondersteuning;

    • c.

      de terug te vorderen voorschotten.

 

Artikel 7. Regeling bij nieuwe fractie na splitsing of samenvoeging

  • 1.

    Bij splitsing van een fractie heeft de nieuw gevormde fractie met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar na de splitsing aanspraak op de financiële bijdrage.

  • 2.

    Bij samenvoeging van fracties wordt de financiële bijdrage aangepast met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar jaar na de samenvoeging.

  •  

Artikel 8. Regeling einde zittingsperiode

  • 1.

    Een fractie die uit de raad verdwijnt, dient uiterlijk twee maanden na het vervallen van de aanspraak op de financiële bijdrage de verantwoording in.

  • 2.

    De fractie die na de verkiezingen in de raad vertegenwoordigd blijft, dient één verantwoording over het verkiezingsjaar in. De ontvangen financiële bijdrage is in dat geval de optelsom van de het tweede lid van artikel 5 van deze verordening genoemde voorschotten.

 

Artikel 9. Terugvordering en verrekening

Indien een fractie in strijd handelt met artikel 3, of niet voldoet aan de andere bepalingen van deze verordening, vordert de raad de in het geding zijnde bedragen terug danwel wordt het bedrag verrekent met het voorschot.

 

Artikel 10. Mandaat

De griffier heeft mandaat om alle uit deze verordening voortvloeiende besluiten te ondertekenen.

 

Artikel 11. Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze verordening niet of niet genoegzaam voorziet, beslist de voorzitter van de raad.

 

Artikel 12. Toepassing Awb

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële bijdrage die een fractie ontvangt.

 

Artikel 13. Gedeeltelijk vervallen en benaming oude regeling

  • 1.

    De artikelen 6 tot en met 11 in paragraaf 2 van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010 vervallen na inwerkingtreding van deze verordening.

  • 2.

    Na inwerkingtreding van deze verordening wordt de naam van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010 gewijzigd in Verordening ambtelijke bijstand gemeente Landgraaf 2010.

Artikel 14. Overgangsrecht

Een aanvraag tot vaststelling van een financiële bijdrage die is ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening wordt afgehandeld met inachtneming van de in artikel 13 vervallen artikelen.

 

Artikel 15. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening fractieondersteuning gemeente Landgraaf 2019.

 

Artikel 16. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2019.

 

 

Aldus besloten in de openbare besluitvormende raad, gehouden op 20 december 2018.

De griffier, De voorzitter,

BIJLAGE 1: (NIET) TOEGESTANE BESTEDINGEN (artikel 3, tweede lid)

 

 

Wat mag WEL

 

 

Toelichting

Kosten oprichten en instandhouden fractie

 

Vergoeding 100%. Het gaat hier om kosten i.v.m.:

akte vestiging stichting/vereniging door notaris;

inschrijving Kamer van Koophandel;

ontwikkelen, beheren en hosten website;

kosten bank.

Administratiekosten

Vergoeding 100%. Het gaat hier om kosten i.v.m.:

aanschaf pc, printer, tablet en andere computerapparatuur;

papier en inktcassettes;

kopieer- en drukwerk;

portokosten verzendingen.

Voor computerapparatuur wordt een afschrijvingstermijn van 3 jaar gehanteerd.

Communicatie- en informatiekosten

Vergoeding 100%, met dien verstande dat de inhoud van de flyers, advertenties, enz. een relatie heeft met het raadswerk.

(Fractie)bijeenkomsten

Vergoeding 100%, met dien verstande dat indien sprake is van een politiek café of andere vergelijkbare bijeenkomst de inhoud een relatie heeft met het raadswerk Het gaat hier om kosten i.v.m.:

huur locatie;

consumpties;

apparatuur en materialen.

Vrijwilligers en externe partijen

Vergoeding 100%, met dien verstande dat er tussen de geleverde bijdrage/dienst/product en het raadswerk een relatie bestaat.

De vergoeding voor vrijwilligers en fractieassistenten voor het bijwonen van een OV-raadsvergadering (zitting op de publieke tribune is dus ook voldoende) is in overeenstemming met de Circulaire (onkosten)vergoeding 2018 en wijziging bezoldiging 2017 politieke ambtsdragers gemeenten. Extra bijdragen voor overige vergoedingen zijn niet toegestaan.

Representatiekosten

Maximaal € 50,-- per keer.

Opleidingen/scholing

Vergoeding 100%, mits sprake is van niet-partijpolitieke opleiding/scholing.

Reis- en verblijfskosten

Vergoeding 100% indien sprake is van in redelijkheid gemaakte van reis- en/of verblijfskosten buiten de gemeentegrenzen.

 

Wat mag NIET

 

 

Toelichting

Kosten partijbijeenkomsten

Geen vergoeding.

Telefoon en internet

Geen vergoeding, omdat die reeds voor vergoeding in aanmerking kunnen komen volgens de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Landgraaf 2015.

Communicatie- en informatiekosten

Geen vergoeding voor individuele kranten, tijdschriften, vakliteratuur en andere abonnementen.

Representatiekosten

Geen vergoeding voor kosten boven de € 50,--, geen vergoeding en cadeaus voor leden van de eigen fractie, geen afscheidsrecepties/borrels voor leden van de eigen fractie.

Betalingen aan bedrijven of natuurlijke personen

Geen vergoeding, tenzij sprake is van een geleverde bijdrage/dienst/product voor het raadswerk.

 

Overige kosten die dienen te worden betaald uit het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

De vaste vergoeding volgens het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden is bedoeld voor de volgende kosten en kunnen dus niet gedeclareerd worden:

individuele consumpties en maaltijden buiten de werkplek;

fooien;

verjaardagsgebak, attenties en cadeaus voor leden uit de eigen fractie;

gelegenheidskleding, huur en reiniging van kleding, uitgaven voor persoonlijke verzorging;

activiteiten van, door of namens de politieke partij of daaraan;

individuele abonnementen op krachten, tijdschriften en vakliteratuur.

Opleidingen/scholing

Partijpolitieke opleiding/scholing en cursussen die voor vergoeding in aanmerking kunnen komen volgens de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Landgraaf 2015.

Reis- en verblijfskosten

Geen vergoeding indien sprake is van reis- en/of verblijfskosten binnen de gemeentegrenzen.

Verkiezingen

Geen vergoeding.

 

 

 

BIJLAGE 2: FORMULIER AANVRAAG VASTSTELLING FINANCIËLE BIJDRAGE

 

(artikel 6, eerste lid)

 

 

Aanvraag vaststelling financiële bijdrage fractieondersteuning

 

 

Jaar:

 

Fractie:

 

Aantal raadszetels:

 

Naam penningmeester:

 

Bankrekeningnummer:

 

Toelichting:

Formulier vóór 1 maart bij griffie indienen tegelijkertijd met formulier verantwoording financiële bijdrage fractieondersteuning afgelopen jaar (Bijlage 3).

De financiële bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 1.500,-- voor elke fractie en een variabel bedrag van € 715,-- per raadszetel.

Door indiening verklaart de penningmeester de aanvraag naar waarheid te hebben ingevuld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIJLAGE 3:  

 

FORMULIER VERANTWOORDING (artikel 6, tweede lid)

 

 

Verantwoording financiële bijdrage fractieondersteuning

 

 

Jaar:

 

Fractie:

 

Naam penningmeester:

 

Bankrekeningnummer:

 

Inkomsten

Uitgaven

Bewijsnr.

Financiële bijdrage

 

 

 

 

 

 

 

Kosten oprichten en instandhouden fractie:

 

 

 

Administratiekosten:

 

 

 

Communicatie- en informatiekosten

 

 

 

(Fractie)bijeenkomsten

 

 

 

Betalingen aan vrijwilligers en externe partijen

 

 

 

Representatiekosten

 

 

 

Kosten opleidingen/scholing

 

 

 

 

Reis- en verblijfskosten

 

 

 

Betalingen aan bedrijven of natuurlijke personen

 

 

 

 

Saldo fractieondersteuning per 31 december:

 

Toelichting:

Verantwoording met facturen, bonnen, betaalopdrachten, bankafschriften, getekende vrijwilligersovereenkomsten, enz. Deze worden als bijlagen aan het formulier gehecht en voorzien van een bewijsnummer dat correspondeert met het nummer van de gespecificeerde kostensoort.

Iedere uitgave wordt op het formulier bij de betreffende kostensoort gespecificeerd.

Standaard zijn twee regels op het formulier gereserveerd. Er kunnen per kostensoort regels worden verwijderd of toegevoegd als er minder respectievelijk meer kosten zijn gemaakt. Houd rekening met het laten doorlopen van de nummering.

Andere inkomensbronnen dan de financiële bijdrage worden door de fractie afzonderlijk geadministreerd.

Formulier vóór 1 maart bij griffie indienen tegelijkertijd met aanvraag financiële bijdrage fractieondersteuning (Bijlage 2).

Door indiening verklaart de penningmeester de verantwoording naar waarheid te hebben ingevuld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toelichting

 

Algemeen:

 

Samenvattend zijn ten opzichte van de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning de volgende wijzigingen opgenomen:

 

  • 1.

    In de eerste plaats zijn een aantal begripsbeschrijvingen opgenomen die zorgen voor meer duidelijkheid.

  • 2.

    In Bijlage 1 is een lijst opgenomen, zodat duidelijk en transparant kan worden getoetst aan welke uitgaven de financiële bijdrage wel en niet mag worden besteed.

  • 3.

    De mogelijkheid van het aanhouden van een reserve is geschrapt. De oorspronkelijke regeling is ingewikkeld en moeilijk uitvoerbaar en gaat gepaard met hoge administratieve lasten. Daarnaast blijkt uit een vergelijking met de omliggende gemeenten dat de omvang van de jaarlijkse financiële bijdrage voldoende is, zodat het in principe niet nodig is reserves aan te houden. Verder moet er rekening mee worden gehouden dat de financiële bijdrage een tegemoetkoming is. Hieruit volgt dat het niet de bedoeling is om (hoge) reserves aan te leggen ter bekostiging van uitgaven voor fractieondersteuning. Overigens zijn de duurdere investeringen in bijvoorbeeld computerapparatuur ook in termijnen te betalen. Tenslotte kan daaraan worden toegevoegd dat het gaat om gemeenschapsgeld.

  • 4.

    De regeling voor de aanvraag van de financiële bijdrage, verantwoording en controle is vereenvoudigd en verduidelijkt. De opbouw van het artikel en de plaats in de nieuwe verordening bevat de weergave van een aantal processtappen die ook in deze toelichting zijn opgenomen.

  • 5.

    De regeling voor bijzondere situaties, zoals de splitsing of samenvoeging van fracties, is vereenvoudigd en verduidelijkt.

  • 6.

    De nieuwe verordening bevat een grondslag voor het terugvorderen/verrekenen van bedragen als niet in overeenstemming met de verordening is gehandeld.

  • 7.

    Tenslotte zijn een aantal kleine tekstuele en juridische wijzigingen doorgevoerd, waardoor de regeling in de praktijk beter bruikbaar en toepasbaar is.

 

 

Toelichting per artikel:

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning zijn geen begripsbeschrijvingen opgenomen. Door die nu wel op te nemen, ontstaat er meer duidelijkheid.

 

 

 

Artikel 2. Hoogte en verdeling jaarlijkse financiële bijdrage

In artikel 33 van de Gemeentewet is vastgelegd dat de fracties in de raad recht hebben op ondersteuning. De Gemeentewet is de grondslag voor deze verordening. De ondersteuning is primair bedoeld om fracties te helpen bij het raadswerk. De ondersteuning vindt zijn vorm in ambtelijke bijstand en een financiële bijdrage. Deze financiële bijdrage is een subsidie als tegemoetkoming in de kosten van de fractieondersteuning. Daarom zijn ook de bepalingen uit Titel 4.2 over subsidies van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. De financiële bijdrage wordt jaarlijks als voorschot uitgekeerd en achteraf als beschikking vastgesteld. De uitbetaling van de voorschotten geschiedt door overmaking aan de fractie. De financiële bijdrage bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel garandeert dat elke fractie de kans heeft zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen. Omdat grote fracties met name meer lasten hebben op facilitair gebied, ontvangen zij per saldo een hogere vergoeding.

 

Artikel 3. (Niet) toegestane bestedingen

Voor alle bestedingen geldt dat het moet gaan om kosten voor werkzaamheden die de fractie maakt in verband met de kaderstellende controlerende en volksvertegenwoordigende taak. Daaronder worden verstaan de kosten die verband houden met het voorbereiden, uitvoeren en uitdragen van het raadswerk. De financiële bijdrage is in ieder geval bestemd voor uitgaven die samenhangen met administratieve en beleidsondersteunende en daarmee samenhangende bureaukosten. De financiële bijdrage is niet bestemd voor uitgaven die bekostigd moeten worden uit de vergoedingen ingevolge de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Landgraaf 2015. Voor het overige wordt de fracties grote vrijheid gegeven voor wat betreft de besteding van de financiële bijdrage. Voorwaarde is wel dat de financiële bijdrage wordt besteed aan de in Bijlage 1 genoemde bestedingen.

 

Artikel 4. Geen reserve

De financiële bijdrage is een tegemoetkoming in verband met de kosten voor fractieondersteuning. Anders dan in de voorheen geldende verordening is het dus niet de bedoeling om reserves aan te leggen door de fracties. Omwille van de duidelijkheid is dit expliciet opgenomen.

 

Artikel 5. Voorschot

De financiële bijdrage wordt jaarlijks als voorschot vóór 1 februari uitgekeerd en achteraf als beschikking vastgesteld. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen een regulier zittingsjaar en een jaar waarin de verkiezingen voor de raad plaatsvinden. In dat laatste geval wordt het verschot naar rato uitgekeerd in twee termijnen, omdat de samenstelling van de fractie na de verkiezingen en dus de jaarlijkse bijdrage kan zijn gewijzigd. Verder moet gebruik worden gemaakt van een bankrekening die uitsluitend voor de fractie en niet voor andere doeleinden wordt gebruikt. Op deze manier wordt vermenging met privé-uitgaven voorkomen en blijven de inkosten en uitgaven van de fractie transparant en controleerbaar.

Artikel 6. Aanvraag financiële bijdrage, verantwoording en controle

Er moet sprake zijn van een deugdelijke verantwoording en administratie. De fractie moet de financiële bijdrage rechtmatig besteden en voldoen aan de verplichtingen in deze verordening. Tot deze verplichtingen behoort de tijdige indiening van een aanvraag tot vaststelling van een financiële bijdrage in combinatie met de verantwoording. Het niet of niet volledig hieraan voldoen leidt tot een financiële bijdrage van € 1,-- (zie ook artikel 4:5 en 4:46, tweede lid, onder b, van de Algemene wet bestuursrecht).

Voor het indienen van de aanvraag wordt gebruik gemaakt van het formulier in Bijlage 2. De stukken die door de fractie worden ingediend zijn openbaar op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. De controle van de verantwoording, waarbij gebruik wordt gemaakt van het formulier in Bijlage 3, vindt plaats door de functionaris belast met de interne controle. Alvorens het advies aan de raad wordt uitgebracht, wordt het advies besproken in het Seniorenconvent.

 

Artikel 7. Regeling bij nieuwe fractie na splitsing of samenvoeging

Het kan gebeuren dat de financiële bijdrage aangepast moet worden aan een veranderde samenstelling in de raad. Een nieuwe fractie die ontstaat als gevolg van de verkiezingen heeft op grond van artikel van artikel 5, tweede lid, van deze verordening en dus van gemeentewege recht op de financiële bijdrage. In dat geval is het vooraf indienen van een aanvraag door de fractie niet nodig. In de gevallen dat sprake is van een splitsing of samenvoeging van fracties wordt de financiële bijdrage aangepast met ingang van het eerstvolgende kalenderjaar na de wijziging. Dit heeft als voordeel dat complexe berekeningen en ingewikkelde terugvorderingen tussen fracties onderling overbodig zijn. Een en ander leidt niet tot onevenredig nadeel, omdat de fracties zelf de keuze voor splitsing en daaraan verbonden gevolgen gemaakt hebben.

 

Artikel 8. Regeling einde zittingsperiode

Ook voor het verdwijnen van een fractie uit de raad, al dan niet door verkiezingen, is een aparte regeling opgenomen. Als een fractie uit de raad verdwijnt, is er geen aanspraak meer op de financiële bijdrage en moet de verantwoording worden ingediend.

Fracties die na de verkiezingen wel in de raad vertegenwoordigd blijven, dienen over de periode vóór en na de verkiezingen één verantwoording in.

 

Artikel 9. Terugvordering en verrekening

Geen toelichting

 

Artikel 10. Mandaat

Geen toelichting.

 

Artikel 11. Onvoorziene gevallen

Geen toelichting.

 

Artikel 12. Toepassing Awb

Indien fractieondersteuning de vorm heeft van financiële middelen is sprake van een subsidie als bedoeld in titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 13. Gedeeltelijk vervallen en benaming oude regeling

Gezien het aantal wijzigingen wordt een volledig nieuwe verordening vastgesteld. De Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning blijft onder een andere benaming nog in stand voor zover het betreft verzoeken om ambtelijke bijstand.

 

Artikel 14. Overgangsrecht

Geen toelichting.

 

Artikel 15. Citeertitel

Geen toelichting.

 

Artikel 16. Inwerkingtreding

Het tijdstip van inwerkingtreding is 1 januari 2019.

 

 

Illustratie proces:

 

Jaar

2018

Jaar

2019

Jaar 2020

 

jan

febr

mrt

apr

mei

juni

juli

aug

sept

okt

nov

dec

 

 

1 februari voorschot voor 2019

1 maart indienen aanvraag vaststelling financiële bijdrage en verantwoording over 2018

1 juli vaststelling financiële bijdrage, controle en afrekening over 2018