Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogheemraadschap van Delfland

Besluit van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit Delfland)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogheemraadschap van Delfland
OrganisatietypeWaterschap
Officiële naam regelingBesluit van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit Delfland)
CiteertitelMandaatbesluit Delfland
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Mandaatbesluit Delfland, de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden en de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

Het historisch overzicht van de regeling is niet compleet.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-201924-08-2019nieuwe regeling

05-02-2019

wsb-2019-8777

967698

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Delfland houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit Delfland)

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijkebekendmaking is op 8 februari 2019 beschikbaar via Waterschapsblad 2019, 1402.]

Paragraaf I Algemene bepalingen, mandaat, machtiging en volmacht

 

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wetbestuursrecht;

  • b.

    verenigde vergadering: algemeen bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland in de zin van artikel 10 van de Waterschapswet;

  • c.

    college: college van dijkgraaf en hoogheemraden als dagelijks bestuur van het Hoogheemraadschap van Delfland in de zin van artikel 10 van de Waterschapswet;

  • d.

    dijkgraaf: voorzitter van het Hoogheemraadschap van Delfland in de zin van artikel 10 van de Waterschapswet;

  • e.

    functionaris: natuurlijke persoon werkzaam bij het Hoogheemraadschap van Delfland;

  • f.

    mandaat: bevoegdheid om in naam van het college besluiten te nemen;

  • g.

    volmacht: bevoegdheid om in naam van het Hoogheemraadschap van Delfland privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • h.

    machtiging: bevoegdheid om handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • i.

    Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden: bijlage bij het Mandaatbesluit Delfland waarin een overzicht is opgenomen van alle gedelegeerde en gemandateerde bevoegdheden en volmachtverleningen, alsmede de verleende ondermandaten en substitutievolmachten.

  • j.

    Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden: bijlage bij het Mandaatbesluit Delfland, waarin de budgettaire bevoegdheden van functionarissen zijn opgenomen.

Artikel 2 Reikwijdte mandaat en volmacht

Elk mandaat of volmacht voor het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat ook alle daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) rechtshandelingen.

Artikel 3 Generieke of specifieke aanwijzingen

  • 1.

    De uitoefening door de functionaris van diens mandaat, volmacht of machtiging, geschiedt met inachtneming van:

    • a.

      algemene en bijzondere aanwijzingen van degene die het mandaat, de volmacht of de machtiging heeft gegeven;

    • b.

      van toepassing zijnde wet- en regelgeving en beleidsregels;

    • c.

      de beperkingen die voortvloeien uit de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

  • 2.

    Een besluit waarbij wordt afgeweken van de toepasselijke (beleids)regels kan niet in mandaat worden genomen.

Artikel 4 Bevoegdheden door machtiging

Elke functionaris is gemachtigd om handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn voor zover deze handelingen binnen de normale uitoefening van zijn functie vallen.

Artikel 5 Bevoegdheden door volmacht, substitutievolmacht

  • 1.

    De dijkgraaf verleent volmacht aan in de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden genoemde functionarissen om de aldaar vermelde privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 2.

    De functionaris die volmacht heeft gekregen, is bevoegd om schriftelijk substitutievolmacht te verlenen.

Artikel 6 Rapportage

De gemandateerde brengt eenmaal per jaar verslag uit aan het college over het gebruik van de verleende mandaten.

Paragraaf II Mandaat aan leden van het college

 

Artikel 7 Mandaatverlening

Het college verleent mandaat aan de in de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden genoemde leden van het college om de besluiten te nemen die aldaar staan vermeld.

Artikel 8 Ondertekeningsmandaat

Het college mandateert de ondertekening van de besluiten die door de afzonderlijke leden van het college in mandaat zijn genomen aan de secretaris-directeur.

Artikel 9 Vervanging

In geval van afwezigheid van een collegelid aan wie mandaat of volmacht is verleend, kan het mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door diens plaatsvervanger.

Paragraaf III Mandaat aan functionarissen

 

Artikel 10 Mandaatverlening

Het college verleent mandaat aan de in de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden genoemde functionarissen om de besluiten te nemen die aldaar staan vermeld.

Artikel 11 Ondermandaat

  • 1.

    De gemandateerde is bevoegd om schriftelijk ondermandaat te verlenen.

  • 2.

    Op ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit met uitzondering van paragraaf II van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Verdere ondermandatering is niet toegestaan.

 

Artikel 12 Vervanging

  • 1.

    In geval van afwezigheid van de secretaris-directeur kan een aan hem verleend mandaat of volmacht worden uitgeoefend door de plaatsvervangend secretaris-directeur.

  • 2.

    In geval van afwezigheid van de degene aan wie (onder)mandaat of volmacht is verleend, kan het aan hem verleende (onder)mandaat of de volmacht worden uitgeoefend door zijn/haar hiërarchisch leidinggevende.

Paragraaf IV Slotbepalingen

 

Artikel 13 Citeertitel, intrekking oude en inwerkingtreding nieuwe besluit

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als "Mandaatbesluit Delfland".

  • 2.

    Het Mandaatbesluit Delfland, de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden en de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden, vastgesteld door het college op 29 maart 2011, worden ingetrokken.

  • 3.

    Het Mandaatbesluit Delfland en de daarbij behorende Uitvoeringsregelingen treden in werking op 15 november 2011.

Aldus besloten door het college van dijkgraaf en hoogheemraden op 25 oktober 2011.

Secretaris,

mr. drs. P.I.M. van den Wijngaart.

Dijkgraaf,

mr. M.A.P van Haersma Buma.

Toelichting

Het Mandaatbesluit Delfland is vastgesteld op 29 maart 2011. Het Mandaatbesluit Delfland zelf is niet ingrijpend gewijzigd ten opzichte van het daarvoor geldende Mandaat- en volmachtbesluit Delfland en de daarbij behorende Mandaatbijlage. Naast ondergeschikte redactionele wijzigingen is artikel 3 lid 1 sub c toegevoegd. Dit als gevolg van het feit dat de voorheen bestaande Mandaatbijlage wordt voortgezet in twee nieuwe regelingen: de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden en de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden. Het Mandaatbesluit Delfland en de Uitvoeringsregelingen zijn op 25 oktober 2011 herzien.

 

In de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden zijn alle mandaten en volmachten zoals bedoeld in artikel 5 en artikel 11 vermeld. Door vaststelling van de Uitvoeringsregeling zijn deze mandaten en volmachten (opnieuw) verleend. Ondermandaten en substituut-volmachten worden bij afzonderlijke besluiten verleend.

 

In de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden zijn daarnaast de ondermandaten en substituut-volmachten opgenomen. Deze worden verleend door aparte besluiten van de functionaris aan wie mandaat en/of volmacht is verleend.

 

De voorheen bij het Mandaatbesluit gevoegde uitgebreide juridische toelichting is geschrapt. Voor vragen over het Mandaatbesluit kan contact worden opgenomen met het team JOVG van de sector Middelen van het Hoogheemraadschap.

Bijlage 1: Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden (vastgesteld 5 februari 2019)

Nr.

Bevoegdheid

Bev-oegd orgaan

Dele-gatie

Mandaat

Volmacht

Onder

mandaat/ substi-tutievolmacht

Aanwijzingen en toelichting

1

Algemeen

 

1.1

De aanwijzing van bestuursleden voor rechtspersonen en samenwerkings-verbanden waarin het hoogheem-raadschap deelneemt

VV

D&H

 

 

 

Het gaat hier om rechtspersonen waarin Delfland deelneemt.

Zie artikel 2 sub a Delegatiebesluit.

Deze delegatie is niet van toepassing op aanstellen bestuursleden GR van GR die door D&H is ingesteld, want daar ligt de bevoegdheid krachtens de Wgr bij D&H.

1.2a

Het indienen van inspraakreacties, zienswijzen en adviezen in procedures ter voorbereiding van besluiten van andere overheden

 

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleiders RPV, WK, WH en WSK

(Art. 2, onder d 3 Delegatiebesluit) Het gaat hier om het indienen van zienswijzen over ruimtelijke plannen en besluiten zoals structuurvisies, bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen inclusief de watertoets (zie 3.1 voor advisering in het voortraject).

 

Het ondermandaat (15-08-2016 met kenmerk 1271745) is in principe bedoeld voor de teamleider RPV.

Het ondermandaat is echter verleend aan de teamleiders RPV, WK, WH en WSK zodat ook de andere teamleiders kunnen tekenen bij afwezigheid van de teamleider RPV.

1.2b

Het instellen van bezwaar en beroep en het voeren van verweer in bezwaarprocedures en procedures bij de bestuursrechter, exclusief bezwaarzaken die personele aangelegenheden betreffen zoals bedoeld onder 4.10

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Juridisch adviseurs van het team JVI, voor het vertegen-woordigen van Delfland bij zittingen

 

Teamleider JVI; instellen procedures en het afzien van verweer

(Art. 2, onder d 1 Delegatiebesluit) Deze bevoegdheid heeft geen betrekking op het instellen van bezwaar en beroep in spoedeisende gevallen. Dit is geregeld in 1.3.

1.2c

Het indienen van stukken niet zijnde verweerschriften of beroepschriften en het doen van uitstelverzoeken

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleider JVI

 

1.2d

Het verdagen van de beslistermijn op bezwaarschriften met zes weken

VV

D&H

Secretaris-directeur

 

Teamleider JVI

 

1.2e

Het instellen van procedures, het voeren van verweer en afzien van verweer in procedures bij de burgerlijke rechter

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Juridisch adviseurs van het team JVI; het voeren van verweer.

Teamleider JVI; instellen procedures en het afzien van verweer

(Art. 2, onder d 2 Delegatiebesluit)

1.2f

Besluiten op bezwaar in overeenstemming met het advies van de commissie bezwaarschriften

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Het betreft besluiten waarvoor D&H het bevoegd orgaan is en die (onder)gemandateerd zijn.

Indien het advies van de commissie niet wordt gevolgd, dient D&H op het bezwaar te besluiten. Indien het primaire besluit in mandaat is genomen, dan is de gemandateerde van het primaire besluit niet bevoegd om op het bezwaar te beslissen (verbod van artikel 10:3, derde lid, Awb). Dit betekent dat bezwaren tegen primaire beslissingen van de secretaris-directeur zelf door D&H worden afgedaan. Ten aanzien van personeelszaken geldt dat de portefeuillehouder personele aangelegenheden bevoegd is in bezwaar te beslissen. Zie specifiek het mandaat onder nr. 4.12.

NB: Al het bovenstaande geldt alleen voor besluiten waarvoor D&H het hoogste bevoegde gezag is, maar door D&H gemandateerd zijn, vgl. art. 10:3 lid 3 Awb.

1.3

Maken van bezwaar en instellen van beroep in spoedeisende gevallen

D&H

 

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Bevoegd op grond van artikel 86, derde lid, Waterschapswet. Voorwaarden voor het gebruik maken van dit mandaat en volmacht zijn: het vooraf of zo spoedig mogelijk informeren van D&H; het niet procederen heeft nadelige gevolgen voor Delfland en is in overeenstemming met intern of zo nodig extern juridisch advies.

NB.: let op bekrachtiging, artikel 86, vierde lid, Waterschapswet is op grond van artikel 17 Reglement van Bestuur niet van toepassing.

1.4

Procederen in kort geding en het voegen in strafzaken tenzij het algemeen bestuur daaromtrent in voorkomende gevallen een beslissing heeft genomen

D&H

 

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Bevoegdheid op grond van artikel 86, tweede lid, Waterschapswet.

1.5

Het overnemen in beheer of onderhoud van waterstaatkundige werken

VV

D&H

 

 

 

Artikel 2 sub f Delegatiebesluit. Het gaat hier om het treffen van overnameregelingen in de situatie dat door een leggerwijziging de onderhoudsverplichting die eerst bij een andere partij lag, bij Delfland komt te berusten.

1.6

Het vaststellen van projectplannen Waterwet binnen het vastgestelde investeringsplan, uitgezonderd de volgende gevallen:

1. indien het de aanleg, verlegging of versterking van een primaire waterkering betreft en/of de projectprocedure van artikel 5.5 en verder Waterwet van toepassing is;

2. indien de verenigde vergadering bij het vaststellen van het investeringsplan voor het project waarvoor een projectplan moet worden vastgesteld, heeft bepaald dat het projectplan door haarzelf dient te worden vastgesteld

VV

D&H

Secretaris-directeur

 

 

Zie art. 2r van het Delegatiebesluit (nieuw).

1.7

Bijhouden van het stemregister

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

 

1.8

Verstrekken van inlichtingen uit het stemregister

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

 

1.9

Nemen van beslissingen en uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Het gaat hier bijvoorbeeld over het benoemen van een functionaris voor de gegevensbescherming of het nemen van een besluit op het verzoek om verstrekking van persoonsgegevens.

1.10

Afdoening van ingekomen klachten

D&H

 

Dijkgraaf

 

Secretaris-directeur

Gemandateerd bij besluit D&H van 18 mei 2004, nr. 117486. Het gaat om klachten als bedoeld in Hoofdstuk 9 Awb en de Klachtenregeling Hoogheemraadschap van Delfland.

1.11

Geheel of gedeeltelijk erkennen of afwijzen van aansprakelijk-stellingen door derden

D&H

 

 

Secretaris-directeur, directeur, concern controller en hoofd Strategie en innovatie, ieder voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

Secretaris-directeur, directeur, concern controller en hoofd Strategie en innovatie, ieder voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

 

Bevoegdheid op grond van artikel 84, eerste lid, Waterschapswet. Het betreft hier dagelijkse aangelegenheden van Delfland. Volmacht/mandaat is verleend aan de secretaris-directeur en de directeur, ieder voor zover het zijn portefeuille betreft.

Gelet op de financiële gevolgen van het erkennen van aansprakelijkheid, dient deze bevoegdheid te worden uitgeoefend binnen de grenzen van de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

1.12

Aansprakelijk stellen van derden

D&H

 

 

Secretaris-directeur, directeur, concern controller en hoofd Strategie en innovatie, ieder voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

Secretaris-directeur, directeur, concern controller en hoofd Strategie en innovatie, ieder voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

 

Bevoegdheid op grond van artikel 84, eerste lid, Waterschapswet. Het betreft hier dagelijkse aangelegenheden van Delfland.

Deze bevoegdheid berust in het algemeen bij de secretaris-directeur, en de directeur, ieder voor zover het zijn portefeuille betreft.

1.13

Vaststelling van de wijze van aanbesteden en het houden van aanbestedings-procedures voor uit te voeren werken, leveringen en diensten

VV

D&H

 

 

 

Zie artikel 2 sub h Delegatiebesluit.

1.13a

Het uitvoeren van ambtshalve wijzigingen in het Inkoop- en Aanbestedings-beleid aan de hand van veranderende wet- en regelgeving of jurisprudentie

VV

D&H

Teamleider JVI voor zover het zijn taken betreft en onder de voorwaarde dat D&H zo spoedig mogelijk worden geïnformeerd over de doorgevoerde wijziging(en)

 

 

Het betreft hier de bevoegdheid tot het doorvoeren van ambtshalve wijzigingen die rechtstreeks noodzakelijk zijn door gewijzigde weten regelgeving of jurisprudentie. Het betreft hier derhalve wijzigingen zonder beleidsmatig karakter. Te denken valt bijvoorbeeld aan de aanpassing van drempelbedragen voor inkoop- en aanbestedingen.

1.13b

Het afwijken van de in het Inkoop- en Aanbestedings-beleid gestelde inkoopprocedure binnen de kaders van vigerende wet- en regelgeving

VV

D&H

Secretaris-directeur

 

 

De grondslag voor het afwijken van het inkoop- en aanbestedingsbeleid is opgenomen is art. 3.3 van het Inkoop-en aanbestedingsbeleid (vastgesteld door de VV op 6 april 2017).

Afwijken van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid is alleen toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd voorafgaand besluit van dijkgraaf en hoogheemraden. In de afweging worden praktische overwegingen en doelmatigheid meegenomen. Dijkgraaf en hoogheemraden worden geadviseerd door het subteam inkoop van JVI, de directeur wiens portefeuille het betreft, en concern control.

1.14

Doen van aanbestedingen en gunningen van werken, leveringen en diensten; vaststellen van contractstukken en gunnen van werkzaamheden voortvloeiende uit meerwerk, mits de vastgestelde kredieten niet worden overschreden

VV

D&H

Secretaris-directeur, directeur, concern controller, hoofd Strategie en innovatie, teamleider en

Integraal Projectmanager PMB ieder voor zover het zijn portefeuille-/taken betreft

Secretaris-directeur, directeur, concern controller, hoofd Strategie en innovatie, teamleider en

Integraal Project-manager PMB ieder voor zover het zijn portefeuille/ taken betreft

Senior beleidsadviseur team Proces-, Contract- en Afvalwater- ketenbeheer; coördinator team Beheer Technische Installaties; coördinator Waterkeringen en coördinator Watergangen van team Onderhoud Waterkeringen en Watergangen, ieder voor zover het zijn taken betreft

Deze volmacht is gegeven bij besluit van D&H van 19 april 2005. De secretaris-directeur heeft een onbeperkte volmacht. Andere functionarissen hebben volmacht tot voor zover deze handelingen binnen de uitoefening van hun taak vallen en voor zover de gelden binnen de besteedbare ruimte beschikbaar zijn gesteld door de opdrachtgever van de uit te voeren opdracht. De op 15 juni 2013 aan de coördinatoren van het team Onderhoud Waterkeringen en Watergangen verleende ondermandaten / substitutievolmachten hebben als kenmerk de nrs. 1075813 en 1075815.

1.15

 

Offertes vragen, afwijzen en opdracht verlenen en bestellen van goederen en diensten

D&H

 

Secretaris-directeur, directeur, concern controller, hoofd Strategie en innovatie, teamleider en Integraal Project-manager PMB, ieder voor zover het zijn portefeuille-/taken betreft

Secretaris-directeur, directeur, concern controller, hoofd Strategie en innovatie, teamleider en Integraal Project-manager PMB, ieder voor zover het zijn portefeuille /taken betreft

Senior beleidsadviseur team Proces-, Contract- en Afvalwater- ketenbeheer; coördinator team Beheer Technische Installaties; coördinator Waterkeringen en coördinator Watergangen van team Onderhoud Waterkeringen en Watergangen

Deze bevoegdheid is een algemene “restbevoegdheid” in aanvulling op nr. 1.13, dat wil zeggen dat er slechts gebruik van kan worden gemaakt indien nr. 1.13 niet aan de orde is. Bij deze restbevoegdheid geldt als voorwaarde dat de handelingen binnen de taakuitoefening van de functionaris vallen en binnen zijn bevoegdheid om rechtshandelingen tot een bepaald bedrag te verrichten.

De op 15 juni 2013 aan de coördinatoren van het team Onderhoud Waterkeringen en Watergangen verleende ondermandaten-/substitutie-volmachten hebben als kenmerk de nrs. 1075813 en 1075815.

1.16

Het binnen de kaders van het inkoop- en aanbestedings-beleid van Delfland aangaan van raamovereenkom-sten met betrekking tot het inkopen van diensten, leveringen en werken

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Zie het besluit van het college van D&H d.d. 16 oktober 2007, nr. 654548.

1.17

Het aangaan van vast-stellings-overeenkomsten en schikkingen alsmede het opdragen van geschillen-beslechting aan scheidslieden

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Bevoegdheid van artikel 77 Waterschapswet. Het betreft hier vaststellings-overeenkomsten als bedoeld in artikel 7:900 BW en schikkingen ter beëindiging of voorkoming van een juridische procedure alsmede bijvoorbeeld arbitrage of mediation.

Zie artikel 2 sub e Delegatiebesluit.

1.17a

Het aangaan van vast-stellings-overeenkomsten en schikkingen ter voorkoming van procedures

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

De directeur, wiens portefeuille betreft

 

1.18

Afhandelen van verzoeken om nadeelcompensatie op grond van artikel 7.14 en verder Waterwet

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Ook bij inschakeling van de adviescommissie nadeelcompensatie is de secretaris-directeur bevoegd om in mandaat te beslissen.

1.18a

Het vertegenwoordigen van Delfland bij hoorzittingen in zaken aangaande verzoeken om nadeelcompensatie

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Juridisch adviseurs van het team JVI, voor zover het hun taken betreft

 

 

1.18b

Het indienen van stukken en het doen van uitstelverzoeken aangaande de afhandeling van verzoeken om na-deelcompensatie en het bevestigen van de ontvangst van verzoeken om nadeel - compensatie

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleider JVI

 

1.20

Het inschakelen van externe adviseurs zoals bedoeld in artikel 9, derde lid van de Verordening behandeling aanvragen Nadeelcompensatie

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider JVI

 

1.21

Instemmen met het maken van kosten voor het inwinnen van inlichtingen en adviezen op verzoek van de Adviescommissie voor nadeelcompensatie

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Op grond van artikel 11, derde lid, Verordening Nadeelcompensatie kan de adviescommissie inlichtingen en adviezen bij derden inwinnen na instemming van D&H en hiermee dus na instemming van de secretaris-directeur.

1.22

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

D&H

 

Dijkgraaf

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider JVI voor de volgende handelingen:

Het afwijzen van een te algemeen geformuleerd verzoek

Verdagen beslistermijn

Opschorten beslistermijn i.v.m. opvragen zienswijze

Het nemen van besluiten conform het verzoek

Het betreft hier mede verzoeken tot het openbaar maken van gegevens die (politiek) gevoelig kunnen liggen.

1.23

Beslissingen op grond van artikel 6 en 10, tweede lid, Bezwaarschriften-verordening Hoogheem-raadschap Delfland

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Het betreft hier het aanwijzen van een plaatsvervangend secretaris voor de adviescommissie (artikel 6) en het geven van een machtiging om betaald advies van een deskundige in te winnen (artikel 8).

1.24

Voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van VV- en collegebesluiten

D&H

 

Secretaris-directeur, directeur concern controller.

Hoofd Strategie en innovatie, voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

Secretaris-directeur, directeur concern controller en hoofd Strategie en innovatie, voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

 

Deze mandaat- en volmachtverlening is opgenomen om te voorzien in die situatie dat er voorbereidende of uitvoerende rechtshandelingen moeten worden genomen door een functionaris die geen mandaat of volmacht heeft voor het nemen van VV- en collegebesluiten.

1.25

Nemen van besluiten en beslissingen voortvloeiend uit of verband houdend met invorderings-procedures

D&H

 

Secretaris-directeur en directeur, voor zover het zijn portefeuille betreft

Secretaris-directeur en directeur, voor zover het zijn portefeuille betreft

 

Hierbij kan gedacht worden aan het inschakelen van deurwaarders en het opstellen dan wel het uitbrengen van dwangbevelen. Let ook op nr. 2.8 aangaande invorderings-beschikkingen voor handhavingsbesluiten.

1.26

Treffen van conservatoire maatregelen ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit

D&H

 

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Bevoegdheid op grond van artikel 86, eerste lid, Waterschapswet.

1.27

Indienen van een verzoek op grond van de Belemmeringenwet privaatrecht

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

 

1.28

Indienen van planologische verzoeken op grond van de Wet ruimtelijke ordening en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

D&H

 

Secretaris-directeur, directeur voor zover het zijn portefeuille betreft

Secretaris-directeur, directeur voor zover het zijn portefeuille betreft

Integraal Projectmanager PMB, voor zover het zijn taken betreft

Het betreft onder meer verzoeken tot ontheffing van een bestemmingsplan, dan wel tot het nemen van een projectbesluit, tot wijziging van een bestemmingsplan en omgevingsvergunningen.

1.29

Het nemen van besluiten op basis van een vastgestelde regeling

D&H

 

Secretaris-directeur en directeur, voor zover het zijn portefeuille betreft

 

Teamleider RPV voor het verlenen en vaststellen van subsidies o.g.v. de Stimulerings- regeling Klimaat-adaptatie Delfland

Dit is inclusief het verlenen en terugvorderen van voorschotten.

 

Het ondermandaat is verleend op 1 juni 2017, kenmerk 1306374.

1.30

Indienen van subsidieaanvragen en het innen van subsidies

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

De directeur wiens portefeuille het betreft

In voorkomend geval kan voor het innen van een subsidie eveneens een rechtshandeling vereist zijn. Alléén als dat het geval is, kan die rechtshandeling krachtens dit mandaat worden verricht.

1.31

Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

De bevoegdheid van artikel 4:20 Awb (dwangsommen) en die van artikel 4:57 Awb (subsidiebedragen).

1.32

Het ondertekenen van overeenkomsten op basis van een door het college genomen algemeen of afzonderlijk besluit

Dijk-graaf

 

Secretaris-directeur,

Hoogheemraad wiens portefeuille het betreft

Secretaris-directeur,

Hoog- heemraad wiens portefeuille het betreft

 

Het gaat hierbij om overeenkomsten die in een later stadium nader uitgewerkt moeten worden, zoals bijvoorbeeld een overeenkomst waarbij twee of meer publieke en/of private partijen zich verplichten tot het aangaan van een inspanningsverplichting, waarbij wordt gestreefd naar een zeker eindresultaat (zie D&H-besluit, d.d. 5 oktober 2004, kenmerk 484216).

De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid uit te oefenen. De vertegenwoordigings-bevoegdheid omvat het ondertekenen van de overeenkomst. Dit behoeft instemming van D&H en deze is door opname in deze bijlage van het Mandaatbesluit gegeven.

1.33

Doen van meldingen, aanvragen van vergunningen, concessies en overige publiekrechtelijke vormen van toestemming

D&H

 

Secretaris-directeur, directeur voor zover het zijn portefeuille betreft

Secretaris-directeur, directeur voor zover het zijn portefeuille betreft

Integraal Projectmanager PMB, voor zover het zijn taken betreft

 

1.34

Het sluiten van uitvoerings-overeenkomsten als vervolg op of uitwerking van een samenwerkings-overeenkomst waartoe door D&H is besloten die aan te gaan

D&H

 

 

Secretaris-directeur

De directeur wiens portefeuille het betreft, Integraal Projectmanager

D&H besluit tot het aangaan van de samenwerkings-overeenkomst (SOK) met een wederpartij. De uitvoerings-overeenkomst moet daarbij vallen binnen de kaders van zowel de SOK als het investeringsplan of de begroting.

1.35

Verrichten van niet elders in de Mandaatbijlage genoemde rechtshandelingen

D&H

 

Dijkgraaf, secretaris-directeur, directeur, concern controller en hoofd Strategie en innovatie, ieder voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

Dijkgraaf, secretaris-directeur, directeur, concern-controller en hoofd Strategie en innovatie, ieder voor zover het zijn portefeuille / taken betreft

Teamleiders

Het gaat hier om een algemene “restbevoegdheid”, dat wil zeggen indien elders in de Mandaatbijlage geen specifieke bevoegdheid is genoemd om bepaalde rechtshandelingen te verrichten. Bij het hanteren van deze bevoegdheid dient rekening te worden gehouden met mogelijke bestuurlijke gevoeligheden.

2.

Waterbeheer

 

2.1

Op aanvraag of ambtshalve nemen van besluiten inzake het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van vergunningen, het accepteren van meldingen, het stellen van nadere eisen en het opleggen van maatwerk-voorschriften op grond van de Waterwet, de Wet Milieubeheer, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en/of op deze wetten gebaseerde regelgeving

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Regulering & Planadvisering

Alle vergunningen en meldingen op grond van de Waterwet, de Wet Milieubeheer en op deze wetten gebaseerde regelingen.

 

2.2

Het uitbrengen van advies als bedoeld in artikel 6.16 en 6.17 Waterwet en artikel 2.26 Wabo

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Regulering & Planadvisering

Bevoegdheid tot het uitbrengen van advies met betrekking tot vergunningen grondwateronttrekking en –infiltratie en voor directe lozingen die tot de bevoegdheid van de Provincie behoren (art. 6.16 Waterwet). Artikel 6.17 betreft de adviesbevoegdheid bij samenloop, waarop in beginsel het hoogste bevoegd gezag beslist. De adviesbevoegdheid bij indirecte lozingen is gegrond op artikel 2.26 van de Wabo.

2.3

Het doen van verzoeken tot handhaving als bedoeld artikel 5.20 lid 3 Wabo

D&H

 

Dijkgraaf

 

Teamleider Toezicht en Handhaving

Bevoegdheid tot het verzoeken aan het bevoegd gezag om handhavend op te treden tegen indirecte lozingen die de in de wet omschreven gevolgen hebben.

2.4

Het geven van bevelen als bedoeld in artikel 5.16 Waterwet en artikel 30 Wet bodem-bescherming en het afdoen van meldingen op grond van artikel 6.9 Waterwet, al dan niet met het geven van aanwijzingen

D&H

 

Dijkgraaf

 

Teamleider Toezicht &Handhaving

Artikel 5.15 bevat de beheerplicht voor waterbodems in relatie tot het bereiken van de zogenoemde gewenste gebiedskwaliteit. De artikelen 30 Wet bodembescherming en 5.16 Waterwet geven de waterbeheerder de bevoegdheid om rechthebbenden en/of veroorzakers van verontreiniging te bevelen om onderzoeken te doen naar verontreiniging, om beveiligingsmaatregelen te treffen en om saneringswerkzaamheden toe te staan. Eenieder die de waterbodem verontreinigende handelingen verricht heeft op grond van artikel 6.8 een meldingsplicht ter zake verontreinigde waterbodems. Op grond van artikel 6.9 Waterwet kunnen aan de veroorzaker aanwijzingen worden gegeven.

2.5

Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de geldende Keur Delfland en daarop gebaseerde regelingen, zoals het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van vergunningen en verlenen van vrijstellingen en het stellen van nadere eisen op grond van algemene regelingen zoals bedoeld in artikel 4.10 Keur

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Beperking:

Het doen van eerste aanzegging zoals bedoeld in 2.5a

 

Teamleider Regulering & Planadvisering

Het betreft hier het verlenen en weigeren van vergunningen en alle bevoegdheden op grond van de geldende Keur Delfland en daarop gebaseerde regelgeving, met name algemene regelingen als bedoeld in artikel 4.10 Keur.

 

2.5a

Het doen van een aanzegging zoals o.a. bedoeld in de artikelen 6, 9 en 12 van de Algemene Regels behorende bij de Keur Delfland en vergelijkbare bepalingen in verleende vergunningen

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Het gaat hier om het doen van een eerste aanzegging voor het verwijderen van een steiger, vlonder, brug of kabels en leidingen indien dit nodig is voor beheer- en onderhoudshandelingen voor of door Delfland.

2.6

Het aanwijzen van het bestuursorgaan dat zal beslissen in geval van samenloop van bevoegdheden, als bedoeld in artikel 6.17 lid 2 Waterwet

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Regulering & Planadvisering

Bij samenloop van bevoegdheden beslist in beginsel het bestuursorgaan van het hoogste gezag. In afwijking hiervan kunnen de betrokken bestuursorganen gezamenlijk een ander bestuursorgaan aanwijzen dat op de aanvraag zal beslissen.

2.7

Het verlenen en weigeren van aansluit-vergunningen

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Regulering & Planadvisering

Bevoegdheid op grond van de Aansluitverordening.

2.8

Het nemen van handhavings-besluiten, het toepassen van bestuursdwang, het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang, het verhalen van de kosten van bestuursdwang, het invorderen van een last onder dwangsom alsmede beslissingen om af te zien van handhaving

D&H

 

Dijkgraaf

 

Teamleider Toezicht & Handhaving

Bevoegdheid van artikel 61 Waterschapswet. Dit mandaat en ondermandaat omvat in ieder geval:

- het opleggen-/intrekken/-wijzigen van een last onder bestuursdwang en dwangsom (5:21 en 5:32 Awb);

- het verhalen van de kosten van bestuursdwang en het invorderen van een last onder dwangsom (artikel 5:25 en 5:37 juncto 4:86 Awb), alsmede het intrekken/wijzigen van zo’n besluit;

- het besluit tot toepassing van bestuursdwang bij spoed (5:31 Awb);

- het besluit af te zien van handhaving;

- het besluit op verzoek een dwangsom op te heffen, op te schorten of te verminderen (5:34 Awb).

 

Voor alle duidelijkheid: deze bevoegdheid omvat niet de bevoegdheid van de dijkgraaf om op grond van artikel 61, derde lid, en artikel 96 Waterschapswet alle nodige maatregelen te nemen in geval van dringend of dreigend gevaar.

2.8a

Het nemen van besluiten in het kader van het toezicht op naleving van de Waterwet, de Wet Milieubeheer en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en/of op deze wetten gebaseerde regelgeving alsmede van de Keur en daarop gebaseerde regelgeving en vergunningen

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Toezicht & Handhaving

Het betreft hier besluiten in het toezichtproces over bijvoorbeeld monitoring, meting, bemonstering en registratie en het goedkeuren van meetplannen, die verplicht zijn op grond van voorschriften in een vergunning. Het gaat hier nadrukkelijk niet om het verlenen of weigeren van vergunningen.

2.9

Het aanstellen van onbezoldigde ambtenaren door middel van een aanstellingsbrief

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Met de aanstelling wordt uitvoering gegeven aan artikel 2.1.1 van de SAW.

De dijkgraaf van Delfland had al het mandaat om schouwmeesters aan te stellen. Het mandaat om andere onbezoldigde ambtenaren aan te stellen is gegeven bij besluit van D&H van 13 oktober 2015 (kenmerk 1149572).

2.9a

Het aanwijzen van onbezoldigde ambtenaren niet zijnde schouwmeesters als toezichthouder als bedoeld in art. 5:11 Algemene wet bestuursrecht

 

 

 

 

 

 

 

 

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Met het aanwijzen van onbezoldigde ambtenaren niet zijnde schouwmeesters als toezichthouder wordt uitvoering gegeven aan de artikelen:

-8.3 lid 4 Waterwet;

-5.10 lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

-9.1 Regeling gewasbeschermings-middelen en biociden;

-34 lid 1 Scheepvaartverkeerswet en

-4.1 Keur Delfland.

Het mandaat is gegeven bij besluit van D&H van 13 oktober 2015 (kenmerk: 1149572).

2.9b

Het aanwijzen van medewerkers, tevens toezichthouder, in dienst bij andere waterschappen of Rijkswaterstaat als toezichthouder

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Met het aanwijzen van onbezoldigde ambtenaren niet zijnde schouwmeesters als toezichthouder wordt uitvoering gegeven aan de artikelen:

-8.3 lid 4 Waterwet;

-5.10 lid 3 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

-9.1 Regeling gewas-beschermingsmiddelen en biociden;

-34 lid 1 Scheepvaartsverkeerswet, en

-4.1 Keur Delfland.

Het mandaat is gegeven bij besluit van D&H van 13 oktober 2015 (kenmerk: 1149572).

2.9c

Het afgeven van een legitimatiebewijs van Delfland voor toezichthouders die bezoldigd ambtenaar in dienst van Delfland zijn

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Toezicht en Handhaving

Met het afgeven (ondertekenen) van het legitimatiebewijs van Delfland wordt uitvoering gegeven aan artikel 5:12, lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 1 van de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb. Het mandaat is gegeven bij besluit van D&H van 13 oktober 2015 (kenmerk: 1149572). Het ondermandaat is verleend op 4 januari 2016 (kenmerk: 1206983).

2.9d

Het afgeven van een legitimatiebewijs van Delfland voor toezichthouders die onbezoldigd ambtenaar of medewerker, tevens toezichthouder, bij een ander waterschap of Rijkswaterstaat zijn.

D&H

 

Dijkgraaf

 

Teamleider Toezicht en Handhaving

Met het afgeven (ondertekenen) van het legitimatiebewijs van Delfland wordt uitvoering gegeven aan artikel 5:12, lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 1 van de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb. Het mandaat is gegeven bij besluit van D&H van 13 oktober 2015 (kenmerk: 1149572). Het ondermandaat is verleend op 28 december 2015 (kenmerk 1206982).

2.10

Het opleggen van gedoogplichten als bedoeld in artikel 5.21, 5.22 en 5.24 Waterwet

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Toezicht en Handhaving

Zie artikel 2 bb en 2cc van het Delegatiebesluit. De gedoogplicht tot het toestaan van onderzoek en werkzaamheden op of in gronden dient twee weken vooraf bij beschikking aan rechthebbenden te worden bekendgemaakt. Hetzelfde geldt voor de verplichting van de eigenaar van een onroerende zaak om de aanleg of wijziging van een waterstaatswerk te gedogen. NB: van onderhoud- en herstelwerkzaamheden aan waterstaatswerken dient 48 uur tevoren schriftelijk kennis gegeven te worden aan rechthebbenden ten aanzien van onroerende zaken (5:23 Wtw).

2.11

Het nemen van benodigde maatregelen in geval van gevaar voor waterstaatswerken, zoals bedoeld in artikel 5.30 jo. 5.28 Waterwet

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Op grond van artikel 5.30 Waterwet is de beheerder bevoegd om in geval van gevaar voor het in ongerede raken van de goede staat van waterwerken, alle maatregelen te nemen die hij noodzakelijk acht, zo nodig in strijd met wettelijke voorschriften, maar niet strijdig met de Grondwet of internationale verplichtingen. Indien van deze bevoegdheid gebruik is gemaakt, dient dit onverwijld te worden meegedeeld aan GS. Ondermandaat kan worden verleend aan de bevoegde functionarissen (‘rollen’) ingevolge het calamiteitenplan.

2.12

Aanwijzen van personen bevoegd tot binnentreden van woningen zonder toestemming van de bewoner voor zover dat noodzakelijk is voor de vervulling van hun taak

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Bevoegdheid van 5:27 lid 2 Awb jo. artikel 2 van de Algemene wet op het binnentreden. Het gaat hier om het aanwijzen van personen in een concreet geval. Ondermandaat is niet mogelijk.

2.13

Benoemen van ambtenaren zoals bedoeld in artikel 85, eerste lid, Waterschapswet

D&H

 

Dijkgraaf

 

 

Het betreft hier het aanwijzen van ambtenaren bevoegd tot het opsporen van de in de Keur Delfland gestelde strafbare feiten.

2.14

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Wrakkenwet

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Toezicht & Handhaving

Het betreft hier (overblijfselen van) vaartuigen en overige voorwerpen voor zover gelegen in wateren waarvan Delfland beheerder is.

2.15

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van de Scheepvaart-verkeerswet en daarop gebaseerde regelgeving

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Regulering & Planadvisering en

teamleider Toezicht & Handhaving

Bevoegdheid op grond van het aanwijzingsbesluit GS van 20 februari 1992. Dit omvat onder meer de bevoegdheid om verkeersmaatregelen te nemen en verkeerstekens te plaatsen en de bevoegdheid tot het aanwijzen van personen aan die bevoegd zijn tot het geven van verkeersinformatie dan wel verkeersaanwijzingen (artikel 3 Besluit verkeersinformatie en verkeersaanwijzingen scheepvaartverkeer).

2.16

Het doen van mededelingen als bedoeld in artikel 4:14 Awb

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Regulering & Planadvisering

Wanneer niet tijdig een besluit wordt genomen, wordt dit aan de aanvrager meegedeeld, met mededeling van de termijn waarbinnen het besluit tegemoet gezien kan worden.

2.17

Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Het betreft de toepassing van artikel 4:18 Awb; de hoogte van de vast te stellen dwangsom volgt rechtstreeks uit de wet.

2.18

Het van toepassing verklaren van de Uniforme Openbare Voorbereidings-procedure (3.4 Algemene wet bestuursrecht) in individuele gevallen met betrekking tot het verlenen, weigeren, wijzigen en intrekken van vergunningen op grond van de geldende Keur en daarop gebaseerde regelingen

D&H

 

Secretaris-directeur

 

De directeur wiens portefeuille het betreft

Het betreft individuele gevallen waarin vanwege de complexiteit dan wel zorgvuldige voorbereiding en die gevallen waarin tevens een leggerwijziging benodigd is de UOV wordt gevolgd.

2.19

Het uitvaardigen van een bestuurlijke strafbeschikking

D&H

 

Teamleider Toezicht & Handhaving

 

 

De bevoegdheid om strafbeschikkingen uit te vaardigen is gemandateerd bij het besluit van D&H van 21 februari 2012 (kenmerk 985703), waarbij is besloten om gebruik te gaan maken van de bestuurlijke strafbeschikking.

2.20

Het ondertekenen van de begeleidingsbrief voor het afgeven van baggerspecie zoals bedoeld in de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke stoffen

D&H

 

Teamleider onderhoud waterkeringen en watergangen

Teamleider onderhoud water-keringen en water-gangen

(Senior) Technisch specialisten en medewerker operationele ondersteuning van het team onderhoud waterkeringen en watergangen

Het betreft de bevoegdheid tot het ondertekenen van de transportbonnen en begeleidingsbrieven voor het vervoer van verontreinigd baggerspecie op grond van de daarvoor gestelde regels in de Wet milieubeheer en de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen. Delfland ontdoet zich van verontreinigde baggerspecie in het kader van het onderhoudsbaggeren.

2.21

Vaststelling van een gewijzigde ligging van de duinvoet in de Legger Zeeweringen

VV

D&H

 

 

 

Conform art. 3 uit de leggertekst behorend bij de Legger Zeeweringen welke op 24 april 2014 door de VV is vastgesteld en welke op 1 juni 2014 in werking is getreden.

3.

Bestuur, Beleid en Communicatie (voorheen: Beleid en Onderzoek (B&O))

 

3.1

Formeel advies uitbrengen namens Delfland aan externe partijen in het kader van ruimtelijke besluiten en ontwikkelingen, waaronder het watertoetsproces

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleiders RPV, WK, WH en WSK

Het betreft het adviseren in het kader van ruimtelijke ontwikkelingen zoals structuurvisies, bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen waarbij met een ruimtelijke onderbouwing wordt afgeweken van een bestemmingsplan en stedenbouwkundige plannen.

Het ondermandaat (15-08-2016 met kenmerk 1271745) is in principe bedoeld voor de teamleider RPV.

Het ondermandaat is echter ook verleend aan de teamleiders WK, WH en WSK zodat zij kunnen tekenen bij afwezigheid van de teamleider RPV.

3.2

Nemen van besluiten op grond van de bijdrageregeling Afkoppelen verhard oppervlak Delfland.

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider water-systeemkwaliteit

Het betreft hier een subsidieregeling voor het afkoppelen van verhard oppervlak. Zie 1.29 voor het algemene mandaat.

3.3

Nemen van besluiten op grond van de bijdrageregeling Water-kwaliteitsspoor Delfland (artikel 27 Wet verontreiniging oppervlaktewateren en artikel 78 Waterschapswet)

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider water-systeemkwaliteit

Het betreft hier een subsidieregeling die zich richt op openbare riolering. Alleen gemeenten komen als beheerder van de openbare riolering voor subsidie in aanmerking. Zie 1.29 voor het algemene mandaat.

3.4

Nemen van besluiten op grond van de verordening Bijdrage riolering buitengebied

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider water-systeemkwaliteit

Zie 1.29 voor het algemene mandaat.

3.5

Het adviseren bij planvorming en uitvoering van gemeentelijke rioleringsplannen op grond van artikel 4.23 van de Wet milieubeheer

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider water-systeemkwaliteit

Gemeenten maken een gemeentelijk rioleringsplan. Op grond van artikel 4.23, eerste lid, aanhef en onder c, van de Wet milieubeheer betrekken burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van het plan onder meer de beheerders van de oppervlaktewateren waarop het ingezamelde water wordt geloosd. Onder advies bij de uitvoering wordt ook verstaan het (rioleringstechnisch) advies bij het opstellen van uitvoeringsplannen, zoals een basisrioleringsplan, afkoppelplan, nieuwbouwplan, of inbreidingsplan.

4

Bedrijfsvoering (voorheen: Middelen)

 

4.1

Uitoefenen bevoegdheden aanstelling (H2) en ontslag (H8) SAW

 

 

D&H

 

Portefeuille-houder personele aan-gelegenheden voor ontslag op grond van onverenigbare karakters

 

Voor overige bevoegdheden:

secretaris-directeur

 

De directeur wiens portefeuille het betreft

 

Ondermandaat is verleend voor het verlenen van tijdelijke aanstelling als trainee als bedoeld in artikel 2.16 SAW.

Deze bevoegdheid betreft het nemen van aanstellingsbesluiten en ontslagverlening alsmede de vaststelling van functies waarvoor bij aanstelling een geneeskundig onderzoek vereist is.

 

Ontslag wordt verleend door de functionaris die bevoegd is tot aanstelling in de functie, laatstelijk door de ambtenaar vervuld.

4.2

Uitoefenen bevoegdheden m.b.t. beloning (H3 SAW)

 

 

 

 

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Beperking: Het vaststellen van regels- /bepalingen als bedoeld in de art. 3.3,9 lid 5, 3.3.12, 3.4.10, 3.4.11 lid 2, 3.4.13 lid 2, 3.4.14 lid 3 en 3.4.21 SAW), het stellen van voorschriften als bedoeld in art. 3.4.20, lid 2 SAW en de vaststelling van de bij een functie geldende functieschaal als bedoeld in 3.1.4 SAW blijven voorbehouden aan D&H.

 

 

 

Deze bevoegdheid betreft het vaststellen van regels m.b.t.

Non-activiteit i.v.m. functievervulling publieke functies

Overgangstoelage onregelmatige dienst

Lokale toelagen

Vergoeding reiskosten woon-werkverkeer bij organisatiewijzigingen

Verhuiskosten

Verstrekking, reiniging en herstelling bedrijfskleding

Schadeloosstelling en vergoeding kosten

Lokale vergoedingen en verstrekkingen.

Vergoeding geneeskundige kosten.

Het vaststellen van deze regels vallen onder de beperking en blijven daarmee voorbehouden aan D&H evenals de hieronder vallende bevoegdheid tot het vaststellen van voor functies geldende salarisschalen. (zie beperking mandaat)

 

Het mandaat voor de SD betreft de bevoegdheid tot het toekennen van en arbeidsmarkttoelage en een vergoeding overwerk bijzondere gevallen en de vaststelling blijvende sterke vermindering van de wachtdienst.

4.3

Uitoefenen bevoegdheden m.b.t. werktijden en verlof (H4 SAW)

 

 

 

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Beperking: het stellen van regels als bedoeld in art. 4.2.7 en 4.3.3 SAW blijft voorbehouden aan D&H

 

 

 

De beperking betreft het stellen van bijzondere regels m.b.t. de vervaltermijn van het basisverlof en nadere regels m.b.t. het verlenen van verlof voor vakbondsactiviteiten. Dit blijft voorbehouden aan D&H. (zie beperking mandaat)

 

Het mandaat voor de SD betreft de bevoegdheid tot het nemen van besluiten met betrekking tot (bijzonder) verlof.

4.4

Uitoefenen bevoegdheden m.b.t. activerend personeelsbeleid (H5 SAW)

 

 

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Beperking:

Het vaststellen van belastend werk als bedoeld in art. 5.4.9 SAW

 

Directeur

Teamleider

Afdelingshoofd

Concern - controller

 

Beperking:

Het vaststellen van beoordelingen als bedoeld in art. 5.2.4 SAW indien directe leidinggevende en ambtenaar het niet eens zijn, activeren i.h.k.v. reorganisatie en het vaststellen van een actieplan als bedoeld in art. 5.5.1 SAW, het aanbieden activerings-instrumenten als bedoeld in art. 5.5.2 en het maken van afspraken in een sociaal plan over toelagen en vergoedingen tijdens de activeringsperiode als bedoeld in art. 5.5.4 SAW vallen buiten het ondermandaat

 

 

Deze bevoegdheid betreft het opstellen van een opleidingsplan, het vaststellen van beoordelingen en actieplannen ‘van werk naar werk’, het vaststellen van belastend werk en het nemen van besluiten m.b.t. het activeren i.h.k.v. reorganisaties.

Niet alle bevoegdheden worden (door) gemandateerd. (zie beperkingen)

 

 

Beoordelingen worden vastgesteld door de hiërarchisch leidinggevende van de beoordelaar. Dus een beoordeling uitgevoerd door de teamleider wordt vastgesteld door het directeur.

4.5

Uitoefenen bevoegdheden m.b.t. deskundige begeleiding bij ziekte en arbeids- ongeschiktheid (H6 SAW)

 

 

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Beperking:

het stellen van regels als bedoeld in art. 6.1.1. SAW blijft voorbehouden aan D&H

 

Directeur

Teamleider

Afdelingshoofd

Concern - controller

 

Beperking:

Het op non-actief stellen zoals bedoeld in art. 6.1.4. SAW blijft buiten dit ondermandaat

Deze bevoegdheid betreft het stellen van regels t.a.v. de organisatie van de deskundige begeleiding bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Dit blijft voorbehouden aan D&H (zie beperking). Daarnaast bevat deze bevoegdheid het volgende:

- Het verplichten van de ambtenaar om deel te nemen aan een onderzoek deel te nemen. De teamleider oefent deze bevoegdheid (in ondermandaat) uit voor de medewerkers van het eigen team etc.

- Het op non-actief stellen i.v.m. de lichamelijke of geestelijke toestand van een ambtenaar. Deze bevoegdheid wordt (in mandaat) uitgeoefend door de secretaris-directeur.

4.6

Uitoefenen bevoegdheden m.b.t. disciplinaire maatregelen (H7 SAW)

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

 

Deze bevoegdheid betreft het opleggen van disciplinaire maatregelen inclusief schorsen en ontslag.

4.6a

Het aanbrengen van wijzigingen van beperkte aard in taak-en functie-inhoud binnen teams

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Het mandaat geldt voor wijzigingen van beperkte aard in taak-of functie-inhoud van medewerkers, herverdeling van taken tussen medewerkers in het eigen team.

4.7

Uitoefenen van de bevoegdheden binnen het stagebeleid van Delfland

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider P&O

 

4.8

Het uitoefenen van bevoegdheden voor bijzondere situaties, waarin de SAW niet of niet in redelijkheid voorziet, met uitzondering van het stellen van regels

D&H

 

Porte- feuillehouder personele aan - gelegenheden

 

 

Het stellen van regels is voorbehouden aan D&H, tenzij de SAW de VV bevoegd acht. Tevens is uitgezonderd het uitoefenen van bevoegdheden die expliciet zijn voorbehouden aan een ander orgaan dan D&H.

4.9

Vaststellen en wijzigen van nadere rechts-positieregelingen

D&H

 

 

 

 

 

4.10

Besluiten op bezwaar in overeenstemming met het advies van de commissie bezwaarschriften, in bezwaarzaken die personele aangelegenheden betreffen

 

D&H

 

Portefeuille - houder personele aan - gelegenheden

 

Beperking: het mandaat geldt niet voor besluiten op bezwaar die niet in overeen-stemming met het advies van de commissie bezwaar - schriften zijn

 

 

Indien het primaire besluit in mandaat is genomen, dan is de gemandateerde van het primaire besluit niet bevoegd om op het bezwaar te beslissen (verbod artikel 10:3, derde lid, Awb). Vandaar dat voor bezwaren tegen primaire besluiten van de secretaris-directeur over personele aangelegenheden mandaat aan de portefeuillehouder personele aangelegenheden is verleend.

 

5

Strategie en Innovatie

 

5.1

Vaststellen van innovatieprojecten

D&H

 

De directeur wiens portefeuille het betreft (tot maximaal € 50.000,00)

 

 

Deze bevoegdheid komt voort uit de Uitwerking Beleidskader innovatie 2014, welke op 4 februari 2014 door D&H is vastgesteld. Het directeur mag innovatieprojecten vaststellen waarvan de financiële consequenties niet meer bedragen dan € 50.000,00. Alle innovatievoorstellen dienen te worden voorgelegd aan de portefeuillehouder aan wiens kennisvragen-en doelen het initiatief een bijdrage levert. Bij voorstellen die leiden tot uitgaven van meer dan € 50.000,00 is D&H bevoegd tot besluitvorming.

6

Bedrijfsvoering (voorheen: Economische en Financiële Zaken (EFZ))

 

6.1

Het toekennen van onder-zoekskredieten

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

 

Bij besluit van 15 september 2005, kenmerk 522276, heeft de VV een algemeen voorbereidingskrediet van € 2,5 miljoen ter beschikking gesteld aan de secretaris-directeur en hem gemachtigd na voorafgaande instemming van D&H vanuit het algemeen voorbereidingskrediet specifieke voorbereidingskredieten toe te wijzen aan budgethouders. Bij besluit (DMS 950270) d.d. 20-12-2012 is het krediet opgehoogd tot € 3 miljoen en is de naam veranderd in onderzoekskrediet.

6.2

Het aangaan van geld- en kapitaal- markt- transacties op basis van een door het college genomen besluit binnen de ruimte van de vastgestelde jaarbegroting en de meerjarenraming

VV

D&H

 

Directeur

Bedrijfs- voering

 

Wet financiering decentrale overheden. Bevoegdheid tot het nemen van het besluit is gedelegeerd. D&H zijn bevoegd binnen de ruimte van de begroting. Er is geen mandaat verleend. De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid (tot ondertekening) uit te oefenen. Dit behoeft de instemming van D&H, die hiermee is gegeven.

Zie artikel 2 sub o Delegatiebesluit.

6.3

Het aangaan en wijzigen van rekening-courant- overeenkomsten op grond van een door het college genomen besluit

VV

D&H

 

De directeur wiens portefeuille het betreft

 

Zie artikel 2 sub p Delegatiebesluit.

6.4

Het verlenen van vermindering of kwijtschelding van verplichtingen aan hen, die verplichtingen jegens het hoogheem- raadschap zijn aangegaan

VV

D&H

Secretaris-directeur

 

Secretaris-directeur

 

 

Deze procedure dubieuze debiteuren loopt via Bedrijfsvoering.

Zie artikel 2 sub q Delegatiebesluit.

 

6.5

Verrichten van rechtshandelingen die nodig zijn voor het betaalbaar stellen van de facturen van de organisatie bij de Nederlandse Waterschapsbank en het doen van interne overboekingen tussen eigen Delfland - rekeningen

D&H

 

De directeur wiens portefeuille het betreft

De directeur wiens portefeuille het betreft.

 

Besluit D&H 24 januari 2006, kenmerk 568055. Hierbij geldt als voorwaarde dat deze handelingen binnen de uitoefening van de taak van de desbetreffende directeur vallen.

6.6

Doen van een aanbod tot schadevergoeding voor zover het overeengekomen eigen risico van Delflands verzekering niet wordt overschreden

D&H

 

 

Secretaris-directeur, directeur

Bedrijfsvoering, directeur PMB, ieder voor zover het zijn portefeuille betreft

Secretaris-directeur, de directeur wiens portefeuille het betreft.

 

 

Bevoegdheid op grond van artikel 84, eerste lid, Waterschapswet. Het betreft hier dagelijkse aangelegenheden van Delfland. Indien de schadevergoeding boven het eigen risico uitstijgt, is alleen de secretaris-directeur bevoegd.

NB 1: het gaat hier om schadevergoeding in verband met aansprakelijkheid voor onrechtmatig handelen van Delfland, en dus niet om een aanbod ter voorkoming van een verzoek om nadeelcompensatie!

NB 2: Zie nr. 1.16 voor het erkennen of afwijzen van aansprakelijkheid.

6.7

Verkrijgen van registergoederen, voor zover de jaarbegroting of een begrotingswijziging hierin voorziet, en het vervreemden van registergoederen

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

De directeur wiens portefeuille het betreft.

Gelet op de financiële gevolgen dient deze bevoegdheid te worden uitgeoefend binnen de grenzen van de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

Zie artikel 2 sub i Delegatiebesluit

 

6.7a

Het vervreemden van registergoederen

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleider JVI, voor zover het zijn taken betreft

Deze bevoegdheid is, net als de andere bevoegdheden van teamleiders, in de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden beperkt tot € 100.000,00.

6.8

Vestigen, wijzigen, opzeggen en afstand doen van zakelijke rechten

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Directeur wiens portefeuille het betreft

 

Het gaat hier bijvoorbeeld om het recht van erfpacht en het recht van opstal en het vaststellen of wijzigen van de erfpachtcanon. De dijkgraaf is op grond van artikel 95 Waterschapswet bevoegd om Delfland in en buiten rechte te vertegenwoordigen. Hij kan een ander machtigen om deze bevoegdheid uit te oefenen. Dit behoeft de instemming van D&H, die hiermee is gegeven.

Zie artikel 2 sub j Delegatiebesluit.

 

6.8a

Herziening en indexering van de erfpachtcanon.

Heruitgifte van erfpacht.

Het vestigen, wijzigen, opzeggen en afstand doen van zakelijke rechten, uitgezonderd die van pand en hypotheek.

Het aangaan van kwalitatieve rechten en verplichtingen als bedoeld in de artikelen 6:251 en 6:252 BW.

Het verlenen van privaatrechtelijke toestemming voor aanleg van werken op eigendommen van Delfland

VV

D&H

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleider JVI, voor zover het zijn taken betreft

Het verlenen van privaatrechtelijke toestemming gebeurt vaak vooruitlopend op het vestigen van een recht van opstal. De substitutievolmacht geldt ook als de toestemming wordt verleend, zonder dat daar een nadere overeenkomst of een recht van opstal op volgt.

6.9

Vaststellen van tarieven voor huur, pacht, jachtrecht en visrecht met betrekking tot taakgebonden en niet-taakgebonden eigendommen

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Directeur wiens portefeuille het betreft

Gelet op de financiële gevolgen dient deze bevoegdheid te worden uitgeoefend binnen de grenzen van de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

 

6.9a

Het indexeren van huurprijzen

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleider JVI, voor zover het zijn taken betreft.

 

6.10

Aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten inzake jacht- en visrechten, huur, verhuur, pachten, verpachten, ingebruikgeving of ingebruikneming

D&H

 

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

De directeur wiens portefeuille het betreft.

 

Teamleider JVI, voor zover het zijn taken betreft.

Het betreft hier een bevoegdheid van het college op grond van artikel 84 Waterschapswet (dagelijkse aangelegenheden). De hier bedoelde overeenkomsten zijn uitvoerend van aard, dit in tegenstelling tot de in 1.21, 1.22 en 1.23 bedoelde overeenkomsten die een meer beleidsmatig karakter hebben en structureel van aard zijn.

Gelet op de financiële gevolgen dient deze bevoegdheid te worden uitgeoefend binnen de grenzen van de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

6.10a

Het aangaan, wijzigen en beëindigen van huur - overeenkomsten

D&H

 

Secretaris-directeur

Secretaris-directeur

Teamleider JVI, voor zover het zijn taken betreft.

 

7

Zuivering en Technisch onderhoud

 

7.1

Het fungeren als ‘Employer’s Representative’ zoals bedoeld in artikel 55.1 van de DBFO-Agreement (Afvalwater Haagse Regio) d.d. 4 december 2003, met uitzondering van de handelingen genoemd in artikel 55.3 van die overeenkomst

 

D&H, Dijk-graaf

 

De directeur wiens portefeuille het betreft

De directeur wiens portefeuille het betreft.

 

In de overeenkomst is opgenomen dat Delfland een ‘representative’ aanwijst ‘to act on its behalf under this agreement’. Deze representative is het directeur Zuivering en Technisch Onderhoud. Artikel 55.3 bevat als uitzondering een regeling voor handelingen die uitsluitend door de Dijkgraaf kunnen worden verricht. Wijzigingen in persoon of bevoegdheden moeten worden meegedeeld aan Delfluent. Volgens zodanige mededeling treedt J.L. Bos Ingaande 1 april 2008 op als houder van “full authority” met uitzondering van de handelingen volgens artikel 55.3. De uitzondering betreft handelingen die uitsluitend door de Dijkgraaf kunnen worden verricht.    

7.2

Schriftelijke melding ongewone situaties op de zuivering aan Rijkswaterstaat

D&H

 

Teamleider Proces-Contract- en Afvalwater - ketenbeheer

 

Senior Beleidsadviseur

Zuivering en Techn. Onderhoud/Proces, Contr, Afvalwaterk- beheer

Indien zich een ongewone situatie voordoet op een waterzuiveringsinstallatie die potentieel of daadwerkelijk een negatieve invloed heeft op de zuiveringsresultaten dan dient daarover een schriftelijke melding gedaan te worden bij Rijkswaterstaat. Deze bevoegdheid is in dit artikel geformaliseerd.

8

Calamiteiten-organisatie

 

 

 

 

 

 

 

8.1

Gebruik van bevoegdheden onder de hoofdstukken 1 tot en met 7 in verband met het bestrijden van calamiteiten

D&H

 

Operationeel leider

Coördinator Plaats Incident

Operationeel leider

Coördinator Plaats Incident

 

De Operationeel leider heeft dezelfde bevoegdheden als de secretaris-directeur; de Coördinatoren Plaats Incident hebben dezelfde bevoegdheden als de teamleiders.

 

Deze bevoegdhedenregeling is opgenomen in het Calamiteitenplan dat als onderdeel van het Handboek calamiteitenzorg door het college is vastgesteld op 6 december 2011 (kenmerk 929146) en aangepast door D&H op 13 september 2016.

Coördinatoren Plaats Incident dienen in de nafase te rapporteren aan de dijkgraaf over het gebruik van (substitutie)volmachten en aan het college over het gebruik van (onder)mandaten.

8.2

Tussentijdse herziening van onderdelen van het Handboek calamiteitenzorg

D&H

 

Secretaris-directeur

 

 

Deze bevoegdhedenregeling is opgenomen in het Calamiteitenplan dat als onderdeel van het Handboek calamiteitenzorg door het college is vastgesteld op 6 december 2011 (kenmerk 929146).

8.2a

Tussentijdse herziening van het Netwerkoverzicht (supplement bij het Handboek calamiteitenzorg)

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Crisisbeheersing & Communicatie

Deze bevoegdhedenregeling is opgenomen in het Calamiteitenplan dat als onderdeel van het Handboek calamiteitenzorg door het college is vastgesteld op 6 december 2011 (kenmerk 929146).

8.2b

Tussentijds vaststellen van de personeelslijst en het OTO-jaarplan van de calamiteiten- organisatie (supplement bij het Handboek calamiteitenzorg)

D&H

 

Secretaris-directeur

 

Teamleider Crisis-

Beheersing & Communicatie

Conform verleend ondermandaat met nr. 1059823.

 

Toelichting bij de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden

 

  • De Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden maakt deel uit van het Mandaatbesluit Delfland.

  • De algemene lijn van het Mandaatbesluit en de Uitvoeringsregeling is de volgende. Mandaten en volmachten liggen veelal centraal bij de secretaris-directeur. Indien nodig, zijn de mandaten of volmachten op operationeel niveau gelegd. Het gaat dan meestal om het niveau van secretaris-directeur of directeur, een enkele keer ook het niveau van teamleider, waar dat doelmatig is.

  • Mandaten of volmachten die in de hele organisatie of veel organisatieonderdelen worden gebruikt, zijn opgenomen in hoofdstuk 1 van deze Uitvoeringsregeling onder het kopje Algemeen.

  • Financiële (budget)bevoegdheden zijn losgekoppeld van juridische bevoegdheden. Zie artikel 3 van het Mandaatbesluit. Financiële grenzen van juridische bevoegdheden liggen voortaan vast in de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden. De juridische bevoegdheden kunnen slechts worden uitgeoefend voor zover ze passen binnen de financiële grenzen zoals vastgelegd in de Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden.

  • Een centrale en belangrijke bepaling van het Mandaatbesluit is artikel 2: elk mandaat of volmacht voor het nemen van een besluit of het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat de daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) rechtshandelingen.

  • Voor intern gebruik wordt verwezen naar de Handleiding verlenen ondermandaten en substitutievolmachten; met uitleg over mandaat, volmacht en ondertekeningswijzen.

 

 

Bijlage 2 Uitvoeringsregeling financiële bevoegdheden (vastgesteld 5 februari 2019)

 

1.

 

Voor alle functionarissen van het Hoogheemraadschap van Delfland aan wie mandaten, ondermandaten, volmacht of substituut-volmacht zijn verleend zoals genoemd in de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden, geldt dat deze begrensd zijn voor zover de financiële consequenties van genomen besluiten en/of handelingen de volgende grensbedragen (incl. BTW) overschrijden, met uitzondering van het gestelde onder punt 2.:

 

 

Dijkgraaf

€ 1.000.000,00

 

Secretaris-directeur, operationeel leider*

€  500.000,00

 

Directeuren, concerncontroller en hoofd eenheid strategie en innovatie, sectiehoofden*

€  200.000,00

 

Teamleiders, actieteamleiders*

€  100.000,00

 

- Coördinator team Beheer Technische installaties

- Senior beleidsmedewerker team Proces- Contract- en Afvalwaterketenbeheer

- Coördinator Watergangen team Onderhoud waterkeringen en watergangen

- Coördinator Waterkeringen team Onderhoud waterkeringen en watergangen

€  99.999.99

 

Integraal Projectmanager PMB

€  99.999,99

 

2.

 

Voor het doen van aanbestedingen en gunnen van werken, leveringen en diensten, het vaststellen van bestekken en gunnen van werkzaamheden voortvloeiende uit meerwerk conform het advies van de directievoerder en mits de vastgestelde kredieten niet worden overschreden, zoals genoemd in punt 1.19 van de Uitvoeringsregeling juridische bevoegdheden, is de bevoegdheid van de Secretaris-directeur onbeperkt.

 

* Deze functies zijn actief als de calamiteitenorganisatie is geactiveerd